2017-07-09, 19:02
Medlem
SoulAmazins avatar
Jag har sökt in på Data- och systemvetenskap 1 (fristående kurs) på Stockholms Universitet.

Jag har 18.00 i gymnasiebetyg. Jag deltar också i urvalsgruppen APS (210hp) och har skrivit 0.9 på HP ett par år tillbaks.

Jag räknar med att jag inte kommer in på första urvalet, så här är intagningspoängen för andra urvalet förra året:
BI: 18.74
HP: 1.10
APS: 225

Som ni ser så ligger jag något under förra årets gränser och jag vet inte riktigt om det är värt att hoppas på nåt. Hur skulle ni bedöma mina chanser?
Citera
2017-07-09, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Jag har sökt in på Data- och systemvetenskap 1 (fristående kurs) på Stockholms Universitet.

Jag har 18.00 i gymnasiebetyg. Jag deltar också i urvalsgruppen APS (210hp) och har skrivit 0.9 på HP ett par år tillbaks.

Jag räknar med att jag inte kommer in på första urvalet, så här är intagningspoängen för andra urvalet förra året:
BI: 18.74
HP: 1.10
APS: 225

Som ni ser så ligger jag något under förra årets gränser och jag vet inte riktigt om det är värt att hoppas på nåt. Hur skulle ni bedöma mina chanser?
Har du kollat hur många som har sökt? du kan jämföra med antalet från förra året. Ju färre som söker desto mera chans att antagningspoängen sjunker...
Citera
2017-07-10, 01:54
Medlem
Har sökt in till juristprogrammet på samtliga lärosäten. Söker med 1.3 på HP.

Örebro 2016: 1.3 HP, första och andra antagningen.
Umeå 2016: 1.35 första. 1.3 Andra antagning.

Väldigt svårt att veta. Det har legat på 1.3-1.35 nu i tre år, det är något färre som har sökt samt att Karlstad har fått ett juristprogram. Är så jävla nervös inför beskedet. Vad tror ni? Har jag chans att komma in?
Citera
2017-07-10, 17:25
Bannlyst
Frågar åt en kompis.

Vad är sannolikheten att man kommer in på ett tekniskt basår i högskolan i Gävle med ett snitt på 12,5?
Citera
2017-07-10, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HomeStone
Frågar åt en kompis.

Vad är sannolikheten att man kommer in på ett tekniskt basår i högskolan i Gävle med ett snitt på 12,5?
Skojar du? Lite information får du tillföra om du vill ha hjälp. Finns hur många tekniska basår som helst och flera urvalsgrupper.

Gör om gör rätt...
Citera
2017-07-10, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnug

Väldigt svårt att veta. Det har legat på 1.3-1.35 nu i tre år, det är något färre som har sökt samt att Karlstad har fått ett juristprogram. Är så jävla nervös inför beskedet. Vad tror ni? Har jag chans att komma in?

Om siffrorna håller i sig så är det bokstavligen slumpen som avgör ditt öde.
Det blir nog lottning

Angående Karlstad omöjligt att sia om utan tidigare underlag.
Citera
2017-07-10, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alkalineVOLT
Skojar du? Lite information får du tillföra om du vill ha hjälp. Finns hur många tekniska basår som helst och flera urvalsgrupper.

Gör om gör rätt...

Nej skojar inte. Du verkar inte kunna själv ett skit,du borde inte svarat. Eller så kan du inte läsa. Det finns bara ETT teknisktbasår i Gävle högskola,den som ligger I GÄVLE. Sedan så skrev jag att han har 12.5 i snitt. Så det är antingen BI eller BII. Och i det fallet så är det BII.
Citera
2017-07-10, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HomeStone
Nej skojar inte. Du verkar inte kunna själv ett skit,du borde inte svarat. Eller så kan du inte läsa. Det finns bara ETT teknisktbasår i Gävle högskola,den som ligger I GÄVLE. Sedan så skrev jag att han har 12.5 i snitt. Så det är antingen BI eller BII. Och i det fallet så är det BII.
Högskolan i Gävle hade HT2016 8 olika tekniska basår med olika inriktningar.
Citera
2017-07-10, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alkalineVOLT
Högskolan i Gävle hade HT2016 8 olika tekniska basår med olika inriktningar.

Nej! de hade det endast förra året(2016)! I år så har de som vanligt, bara ETT tekniskt basår som man kan bli antagen på och sedan väljer man inriktning efteråt.
Citera
2017-07-10, 19:42
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Inlägg, som är 0.03 eller semi-0.03, har raderats. Det är fullt möjligt att diskutera ett ämne utan att övergå i inlägg, som innehåller personliga påhopp. Försök att hålla diskussionen på en sansad nivå i fortsättningen. Försök även att hålla er OnT och inte sväva iväg för mycket från trådens frågeställning, som finns i rubriken. Tack för visad hänsyn.

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-07-10 kl. 19:45.
Citera
2017-07-10, 20:22
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sertra
Har du kollat hur många som har sökt? du kan jämföra med antalet från förra året. Ju färre som söker desto mera chans att antagningspoängen sjunker...

Antalet minskade något jämfört med förra året, men trenden de senaste åren är att det har ökat. Systemvetenskap är relativt "inne" just nu som utbildning, vilket gör att jag inte riktigt vågar hoppas på att antalet sökande minskar inför den här terminen.
--

Jag märkte dock att antagningspoängen på APS-urvalet verkar vara fast på 225hp så gott som varje år. Är det någon som vet hur den urvalsgruppen fungerar?
Citera
2017-07-10, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnug

Sitter i samma sits med 1.30. Hoppas på Örebro.

Men med åtminstone något färre sökande + hårdare normering på HP både i våras och höstas + det var 1.30 i både urval 1 och 2 förra hösten, så borde väl chansen vara hyfsad kan jag tycka. Talar väl mer för att det skulle sjunka till 1.25 snarare än att höjas till 1.35 igen i alla fall, vilket också gör att fler med 1.30 borde kunna komma in denna höst jämfört med förra (om nu inte alla med 1.30 kom in förra hösten).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in