2017-10-22, 09:43
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisgents
Frågar för en väns räkning.

Lunds Universitet
Ekonomie Kandidatprogram VT18

Personen i fråga: 20.94 BI

Jag menar på att han garanterat kommer in, fast han fortsätter att noja och hans beteende grundar sig i att kvotgrupper slagits samman.

Vad säger ni på FB?

Det bästa sättet att se att han med nästan 100% säkerhet kommer att komma in är att jämföra antagningspoängen för HT 2016 (då det var två separata intagningskvoter för BI och BIex) och HT 2017 (då dessa slagits ihop i gruppen BI). Då ser man att i själva verket så var det lägre antagningspoäng efter sammanslagningen av grupperna än det var i endera gruppen för HT 2016.

Dessutom så skulle 20.94 ha räckt i såväl BI som BIex redan i urval 1 till HT 2016, och vårterminsantagningarna har regelmässigt lägre antagningspoäng än höstterminerna. Det finns alltså ingen anledning alls att vara nojig.
Citera
2017-10-22, 13:11
Medlem
Låg snittbetyg, kan man ändå lyckas?

Hej!
Jag kommer från ett annat land, men gick gymnasiet här i Sverige. Tyvärr jag var lite lat och har bara ~13.00 i snittbetyg, jag ångrar det väldigt mycket. Jag vill komma in på psykologprogram. Jag har minst E på alla kurser som behövs för att komma in, men det ändå räcker inte. Min frågan är att om jag gör högskoleprov jättebra (1,7-1,8) kan jag hoppas iaf att jag har möjlighet att komma in ändå?

Mvh Någon som vill ha en bättre framtid!
Citera
2017-10-22, 13:18
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orchio
Hej!
Jag kommer från ett annat land, men gick gymnasiet här i Sverige. Tyvärr jag var lite lat och har bara ~13.00 i snittbetyg, jag ångrar det väldigt mycket. Jag vill komma in på psykologprogram. Jag har minst E på alla kurser som behövs för att komma in, men det ändå räcker inte. Min frågan är att om jag gör högskoleprov jättebra (1,7-1,8) kan jag hoppas iaf att jag har möjlighet att komma in ändå?

Mvh Någon som vill ha en bättre framtid!

Alltså, du kan ju komma in på ditt högskoleprov-resultat om det är bra nog oavsett vad du hade för betyg på gymnasiet och vice versa. Psykologprogrammet på GU hade i år 1.7 på HP som lägsta intagning, till exempel.
http://statistik.uhr.se/
Citera
2017-10-22, 13:31
Medlem
sök receptarie du kommer in
Citera
2017-10-22, 13:51
Medlem
Suck.... varför måste "alla" bli psykolog, jurist, läkare, ingenjör etc.?

Även folk med 13 i snitt?

Förr i tiden jobbade man på fabrik vilket är tungt och ganska tråkigt. Man gjorde det kul genom arbetskamrater etc. I början var lönen låg, men man gick ihop i fackförbund och fixade så att man fick högre lön.

Idag är det precis som alltid. Jobben finns mycket i offentlig sektor som oftast är de största arbetsgivarna på orten. Kommunen och landstinget är ofta bra mycket större än ortens största företag även om det företaget är Volvo eller liknande.

Men nej, folk måste bli något med särskild status som om livet vore en jäkla avatar i World of Warcraft.

Man ska bli det man är bra på, och anpassa sig efter rådande arbetsmarknad. Har man 13 i snitt från flumskolan klarar man troligtvis inte av att läsa 1-2000 sidor i månaden på universitetet i 5 års tid.
Citera
2017-10-22, 14:13
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmys88

Förr i tiden jobbade man på fabrik vilket är tungt och ganska tråkigt. Man gjorde det kul genom arbetskamrater etc. I början var lönen låg, men man gick ihop i fackförbund och fixade så att man fick högre lön.

Idag är det precis som alltid. Jobben finns mycket i offentlig sektor som oftast är de största arbetsgivarna på orten. Kommunen och landstinget är ofta bra mycket större än ortens största företag även om det företaget är Volvo eller liknande.

Men nej, folk måste bli något med särskild status som om livet vore en jäkla avatar i World of Warcraft.

Man ska bli det man är bra på, och anpassa sig efter rådande arbetsmarknad. Har man 13 i snitt från flumskolan klarar man troligtvis inte av att läsa 1-2000 sidor i månaden på universitetet i 5 års tid.

Precis- så var det förr i tiden men nu för tiden- då man flyttar ut all industri utomlands, effektiviserar och datoriserar allting vilket medför att allt färre behöver jobba med händerna då det moderna samhälle sakta övergår till ett informationssamhälle där man mer eller mindre behöver ett högskoleutbildning så är status bara ett bieffekt och om man nu inte behöver slita ihjäl sig på köpet så är det ju bara bra med en bra utbildning.
Citera
2017-10-22, 14:44
Medlem
nihilverums avatar
Trådar sammanfogade. /Moderator
Citera
2017-10-22, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmys88

Folk vill det för att det är intressant. Nu har alla mer möjligheter att plugga, förr var det mycket svårare. Jag säger inte att jag vill bli psykolog för att ha en särsklid status. Jag tycker att det är intressant och det är nåt jag vill jobba med i framtiden. Som sagt jag var lat på skolan och aldrig gav 100%, men tyvärr man tänker inte på det när man är 15-16 år gammal. Det är roligt att du tänker att bara för att jag hade 13 i snitt kommer jag inte klara högskolan. Jag lärde mig Svenska flytande i 3 år och har B i svenska fast jag kunde inte ens ett ord innan jag kom hit. Förstår inte ens varför du skrev nåt här. Du svarade inte på min fråga. Det ända du sa att man ska sträva efter mindre. Kör på det om du vill men det ska jag aldrig göra.
Citera
2017-10-25, 09:00
Medlem
Kommer jag in på läkarprogrammet med HP 1,6 eller är det helt kört och finns ingen chans? Såg att 1,65 krävdes förra gången.
Citera
2017-10-26, 10:24
Medlem
Iskelos avatar
Hej! Har risk att fp 1.65 på hp (med tur 1.7, precis på gränsen). Bor i landskrona så ville söka till läkare på lunds universitet, men sökte till linköping och göteborg också. Tror ni det finns en liten chans att bli reservintagen?
Citera
2017-10-26, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amphyama
Kommer jag in på läkarprogrammet med HP 1,6 eller är det helt kört och finns ingen chans? Såg att 1,65 krävdes förra gången.
Nja, 1.7 krävdes, av de som hade 1.65 kom endast ca 3-4% in på Örebro, Umeå och Linköpings universitet. Alltså skulle man ha en jäkla tur för att bli antagen med 1.65. Du ska nog tyvärr inte hoppas för mycket. Lider med dig, har också velat komma in på läkare ett tag nu men nu orkar jag inte göra HP mer och har börjat se över andra alternativ helt enkelt.
Citera
2017-10-26, 13:54
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonsens3
Nja, 1.7 krävdes, av de som hade 1.65 kom endast ca 3-4% in på Örebro, Umeå och Linköpings universitet. Alltså skulle man ha en jäkla tur för att bli antagen med 1.65. Du ska nog tyvärr inte hoppas för mycket. Lider med dig, har också velat komma in på läkare ett tag nu men nu orkar jag inte göra HP mer och har börjat se över andra alternativ helt enkelt.

Varför ge upp om läkarprogrammet när du kan studera till det hur enkelt som helst i länder som Polen, Lettland etc?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in