2017-05-31, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag tar 6 dagar och 1-2 dagar vila. Men jag märker att kroppen inte riktigt orkar. Tråkigt när alla lediga dagar blir "vilodagar" också då jag känner mig svag och helt seg dessa dagar.

Jag kan sova 18 h per dygn när jag inte tar Attentin.

Det säger en hel del om hur kroppen mår.

Usch vad störigt
Citera
2017-05-31, 17:48
Medlem
pratar ni om metamina nu, eller pratar ni om 'attentin' ? även om dom kemiska beståndsdelarna vad gäller innehåll överenstämmer, så är konstruktionen av medicinerna absolut inte identisk. jag hade 'attentin' ett kort tag, upplevde biverkningar (illamående,seghet osv) som jag inte haft när jag ätit metamina. så därför fick jag återgå tillbaka till 'metamina'

vettig kosthållning och regelbunden träning skulle jag säga är givna 'verktyg' för att ni skall 'må bra' allt dessa mediciner gör är 'möjliggör' dom är absolut inte någon form av lösning på något 'övergripande'
Citera
2017-06-01, 19:34
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsyKick
Jag kan sova 18 h per dygn när jag inte tar Attentin.

Det säger en hel del om hur kroppen mår.

Usch vad störigt

Jo, samma för mig. Eller mer.
Citera
2017-06-01, 19:41
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
pratar ni om metamina nu, eller pratar ni om 'attentin' ? även om dom kemiska beståndsdelarna vad gäller innehåll överenstämmer, så är konstruktionen av medicinerna absolut inte identisk. jag hade 'attentin' ett kort tag, upplevde biverkningar (illamående,seghet osv) som jag inte haft när jag ätit metamina. så därför fick jag återgå tillbaka till 'metamina'

vettig kosthållning och regelbunden träning skulle jag säga är givna 'verktyg' för att ni skall 'må bra' allt dessa mediciner gör är 'möjliggör' dom är absolut inte någon form av lösning på något 'övergripande'

Elvanse och Attentin.
Metamina "finns inte" här längre.

Jag har inte haft problem med träning och mat tidigare, vet att jag mår bättre av träning. Men jag känner inte att jag klarar av det nu, det känns som jag ska få stroke när jag tränar. Mat- jag har svårt för vanlig mat på medicinen. Mår också väldigt illa som du gjorde.

Jag har fått verktyg, men det fungerar inte helt bra ändå. Det är alltid något i livet som jag inte klarar av att fixa, när en sak blir bättre så faller en annan. Orkar inte med det där längre. Ska tillägga att jag har ganska stora svårigheter inom vissa områden.

Just nu kör jag till det att jag inte klarar mer.
Citera
2017-06-01, 20:27
Medlem
vad menar du med ''finns inte'' ? medicinen tillverkas fortfarande, vilket innebär att läkemedelsverket fortfarande förnyar (och godkänner) licenser för den. tämligen säker inte läkare har rätt att neka om du upplever kraftiga biverkningar?
Citera
2017-06-02, 00:27
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
vad menar du med ''finns inte'' ? medicinen tillverkas fortfarande, vilket innebär att läkemedelsverket fortfarande förnyar (och godkänner) licenser för den. tämligen säker inte läkare har rätt att neka om du upplever kraftiga biverkningar?

Nu är läkarna inte alltid så villiga att prova saker, tre som jag gått hos (då man alltid byter läkare), vill inte skriva ut Metamina då de anser att Attentin är exakt samma substans.
Citera
2017-06-28, 02:07
Medlem
Tja! Skrollat runt här men inte sett några inlägg om komplikationer, så jag skulle vilja se om vad ni tycker om detta och om ni har någonsin upplevt liknande.

Har kört Attentin 5mg ett bra tag nu, sedan november. Min dos i början låg knappt på 5-15mg per dag, för det var nog. Kunde ta en 5a klockan 15, sen fylla på med 5, 5 igen så var jag uppe till kl 03:00. Kört alltså on & off perioder sedan november.

Har börjat få en ordentlig tolerans nu och är lite rädd över två händelser. Först så ska jag säga att jag är rätt koffeinberoende, är rökare och har astma. Snusar också för den delen. Har skött kosten av o till, och har försökt göra mitt bästa att få i mig vitaminer åtminstone.

Nu dags tar jag rätt mycket mer alltså. Häromdagen blev jag irriterad på att jag tappade all effekt vid klockan 19 så efter 30mg så tog jag 10mg återigen med en red bull. Önskar att jag inte hade gjort det. Mitt hjärta började bulta och jag fick spasm på bröstet, blev yr, så jag gick och åt, drack vatten, lugnande ner mig så var det ok, men det var väldigt läskigt. Fick lite ont men gick över lika fort, dagen efter hade jag inga problem men mitt hjärta var lite snabbare än vanligt. Skippade att ta igår, men idag tog jag 20mg och sedan en till 10a, blev inte som häromdagen men istället så började hjärtat rusa (156BPM) och jag fick lugna ner mig med meditationsövningar och andningsövningar, har minst sagt kollat hjärtat väldigt ofta efter gårdagens händelse. Ligger i sängen med 80BPM, så jag har rätt hög(?) vilopuls för min ålder skulle jag säga. Är detta normalt? Tittar oftast inte på datat för mitt hjärta men jag vet att jag minst sagt inte behandlar min kropp som jag ska, men blandningen med att attentinet nästan ger mig panikångest gör mig rädd. Vågar ju inte gå ut på en rask promenad på det nu heller, då höjs ju hjärtat. Vid för höga doser märker jag att mitt ena öga irriterar mig med och det känns som att jag har en Frans i ögat fast det är inte så. Har ni upplevt liknande
med attentinet vid höga doser? Kan jag ha överdoserat, eller fått panikångest från ingenstans? Hade förvisso väldigt dåliga tankar (och rätt mycket stress) som medförde denna blandning med. Uppskattar era svar, ska försöka ta kontakt med vårdcentral o göra en EKG.
Citera
2017-07-09, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sixtentheblixten
Är ordinerad 70 mg Elvanse och 20 mg attentin dagligen och jämfört med Medikinet som jag hade innan så är det här medicin och inte bara en massa biverkningar.

Om du får den mängden utskriven kommer din doktor få problem vid en kontroll. 100% x rekommenderad dos.
Citera
2017-07-09, 12:05
Medlem
Var kanske lite väl spydig i min post ovan.
Kan bara konstatera att många här på forumet får jävligt höga doser med diverse ADHD-medicin.
Alternativt är det samma faktorer som i trådar om kukar, Sk-Fb-kukar är ett nationellt känt begrepp. Finns det FB-ordinationer oxå. Där man sitter och ljuger om jättedoser.

Jag lämnar avsiktligt möjligheten att folk sitter och ljuger/drömmer om enorma doser och fokuserar på att det är sant.
*

Jag har sedan jag fyllde 25 diagnos ev ADHD Uns. Alltså mer eller mindre Adhd/add eller Bipolär eller personlighetsstörning/psykopati eller någon blandning av allt. Min läkare har konstaterat att ADHD-medicin fungerar bra utan att närmare gräva i vad jag egentligen har för ev diagnos.

Jag har genomgått en mycket liten "utredning". En timme med psykolog kompletterade min läkares bedömning (privatläkare). Jag lever under ordnade omständigheter med familj, välutbildad och bra arbete/god ekonomi, egen företagare/företagsledare. Därför krävdes inga större utredningar. Har aldrig missbrukat, vare sig dryck eller annat.

Körde först ritalin, följt av Concerta, Medikinet, följt av Elvanse, Attentin och nu en kombo av Elvanse 20 mg och attentin 20mg/dag.

Ni som får stora doser,/ normala med för den delen. vad har ni för bakgrund och socialsituation.
Tidigare eller pågående missbruk?
Kriminallitet?
Arbetslösa?
Problem i skolan?
Utanförskap?
Dålig ekonomi?

Anledningen till min nyfikenhet är att olika läkare verkar hantera CS-läkemedel så jävla olika. En del vräker ut till missbrukare, medan andra håller igen som bara den till väletablerade. En del läkare börjar med Metylfenidat och gör några sådana innan de går med på Elvanse, sen Attentin. Det verkar vara så att man måste klaga på alla läkemedel fram tills man då får Elvanse, sen klagar man på det och får Attentin.

Samtidigt finns det läkare som direkt kär Elvanse eller till och med Attentin.

Finns det inga riktlinjer?. Retar mig faktiskt på att missbrukare kan få stora doser utskrivet av både Elvanse och Attentin?

Massa frågor och påståenden, uppskattar era svar och tankar.
Citera
2017-07-09, 13:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret
Om du får den mängden utskriven kommer din doktor få problem vid en kontroll. 100% x rekommenderad dos.
Det är hälften av vad många läkare såg som maxdos för metamina, ifrågasätter om du har rätt för det är inget ovanligt att det behövs mer än 40mg, elvanse 70mg = 20~ mg dexamfetamin
Citera
2017-07-12, 11:01
Medlem
Hur upplever ni skillnaden mellan elvanse och attentin?
Citera
2017-07-15, 23:56
Medlem
Tjena. Här kommer antagligen en nybörjarfråga mitt i "expertdiskussonenerna"😉.

Hade lite deeptalk med en kollega som har lyckats snackat till sig Attentin från läkaren trots väldigt svag ADHD (jag hade inte tänkt tanken att han kunde ha det under de månader vi jobbat på samma ställe".

Han vet att jag tränar mycket och ville sälja till mig då han får mer än vad han behöver. Han påstår att det är ett bra tillskott som ger en ökad ork samt mättnad som underlättar att äta mindre och gå ner i fett.

Fick 10x 5milligram gratis som en "prövning". Tänkte prova 1 om dagen i 10 dagar. Mest för skoj. Men vad kan man ens förvänta sig? Kommer man märka någon skillnad på så liten dos?
Läste på att läkemedlet kan testas positivt på dopingtester, så något bra måste det ju göra för träningen? Han sa dock att det inte syns på dopingtest.

Har aldrig tagit något otillåtet utan bara varit väldigt glad i PWO och liknande. Men detta är något helt nytt för mig. Hjälp mig gärna. 😃

PS: han sa att han brukar sälja en karta med 10 st 5milligram för 150 kr. Låter det rimligt eller utnyttjar han min okunskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in