2017-07-09, 00:26
Medlem
SecundusSilents avatar
Det är alltid roligt att se hur amerikanska bedömare börjar tala i samma termer som en själv. DFR Korea har för vana att göra vad det utlovar och Marskalk Kim Jong Uns plan har gått i lås.

När grunden nu är på plats - kort- och medeldistansmissiler för att slå ut USAs konventionella förmåga i regionen, före USA hinner göra något i ett akut krisläge och ICBMs för att avskräcka USA från att använda kärnvapen mot DFRK - så kommer resterande utbyggnad att följa. Kim Jong Un är uppenbarligen en genial ledare som helt styr utvecklingen inför ett USA som bara kan se på och acceptera att DFRK är en kärnvapenstat, troligen skriva under ett fredsavtal inom några år och dra sig tillbaks från S.Korea med sina ockupationstrupper.

Intressant är också parallellen som nämns i artikeln mellan Sovjets förmåga att slå ut städer i Västeuropa och samtidigt hota USAs fastland med kärnvapenattack. Skulle USA riskera sina egna befolkningscentra för Paris? Nej, trodde Charles de Gaulle, och skaffade franska kärnvapen. Samma fråga ligger nu på borden i Seoul och Tokyo: finns det nån chans att USA skulle riskera miljoner döda amerikaner för Seoul eller Tokyo? Svaret är ganska givet: chansen är närmast Noll. Därför faller USAs roll i regionen, dess trovärdighet har underminerats av Kim Jong Uns geniala strategi.

"North Korea’s strategy was telegraphed well before it could be implemented: Use short-range nuclear capabilities to defeat a conventional invasion, and long-range ICBM capabilities to deter American nuclear retaliation by holding U.S. homeland targets at risk. On July 4, North Korea completed the puzzle when it demonstrated the credible (if unreliable) ability to hold targets in America (if not the continental United States) at risk. Based on its deterrence strategy, we should not expect North Korea to stop with the Hwasong-14. Kim Jong-Un’s plan calls for longer-range capabilities than this, and North Korea tends to do what it says. Expect longer-range missiles to appear in the near future, including ones that can reach America’s eastern seaboard. Down the road, these may appear in larger numbers and with greater responsiveness, such as solid fuel missiles. We underestimate North Korea’s ability to develop the capabilities it needs at our own peril."
https://warontherocks.com/2017/07/north-koreas-icbm-a-new-missile-and-a-new-era/
Citera
2017-07-09, 00:35
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Helt sant, det jävliga med ICBMs är dock att de störtar ner i mach 20-ish. Finns inte en chans att skjuta ner dem. Bättre odds att lyckas skjuta ner en gevärskula med en annan gevärskula

Det mest verklighetsförankrade du har sagt i denna tråd gäller det näst intill omöjliga projektet att skjuta ned en ICBM (men USA fortsätter förstås att testa anti-ballistiska missiler under helt orealistiska förhållanden och villkor för att lugna främst ledarna i Seoul och Tokyo, också i förhoppningen att få kränga dem till olika allierade, men Australien bl a är skeptisk), vilket visar att det finns hopp även för dig. Ta nu och ta till dig att USA är en loser och att Kim Jong Un sitter med alla essen, kommer helt att diktera utvecklingen i Korea därför att USA inget kan göra åt saken. Som nämns i länken i mitt föra inlägg så är det DFR Korea som agerar utifrån en styrkeposition – ironiskt nog, givet USAs faktiska överlägsenhet i militär styrka - vilket har att göra med den asymmetriska fördel som DFRK besitter.
Citera
2017-07-09, 00:43
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
SecundusSilent som är så insatt i DFRKs missilprogram kan kanske svara på vilken metod som används ?

Du kanske misstar dig. Jag är inte insatt alls. Jag bara refererar till dem som är insatta och till rapporter om vad som faktiskt har inträffat, t ex att DFR Koreas missiler inte har slagit ned lite var som helst i världen, utan på avsedd plats, dvs i sjön öster om DFRK. Men samtidigt så vet vi att tekniska system alltid kan fela, vilket jag också refererade till då Storbritannien häromåret firade av en ICBM utanför den amerikanska kusten i hopp att den skulle fara mot Afrika och hamna i vattnet innan dess, men istället stack den iväg över Nordamerika. Sånt kan förstås hända och då får man väl hoppas att operatören kan spränga den före en olycka är framme.
Citera
2017-07-09, 01:06
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Solen lyser på Nordkorea så landet är inget undantag. Jag bor i Sverige där det finns korruption och maktmissbruk och jag kan resa vart jag vill (utom möjligen till Nordkorea). I Nordkorea som solen lyser på och som har korruption och maktmissbruk får ingen utom den högste ledaren resa vart den vill. Men i din värld betyder det ingenting eftersom alla stater är drabbade av korruption och maktmissbruk. Jösses vilken idiot du är.

Du är väldigt aggressiv med klent empiriskt stöd. I själva verket kan inte den högsta ledaren i DFR Korea resa någonstans, givet det hot som han personligen och nationen är utsatt för. Istället kan folket i DFRK resa utomlands för att jobba och studera, vilket tiotusentals också gör.

När jag var i Indien i början av 90-talet blev jag ganska aggressivt verbalt attackerad då jag nämnde att jag var från Sverige. Det var Boforsaffären. Sverige och svenska företag är kända för att muta politiker runt hela världen. DFRK är inte känt för att muta någon, bara känt för att rakryggat stå upp för nationellt oberoende och för sin värdighet.

Du kanske kan resa vart du vill, men inte de hundratusentals fattiga som lever i Sverige.
Citera
2017-07-09, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Helt sant, det jävliga med ICBMs är dock att de störtar ner i mach 20-ish. Finns inte en chans att skjuta ner dem. Bättre odds att lyckas skjuta ner en gevärskula med en annan gevärskula

Jo, ja det ska vara svårt. Israels nyaste missiler tros ha kapacitet och tillräcklig acceleration att nå en ICBM och kanske rent av satelliter, men det behövs då bandata redan under uppskjutningen.

Citat:
Solen lyser på Nordkorea så landet är inget undantag. Jag bor i Sverige där det finns korruption och maktmissbruk och jag kan resa vart jag vill (utom möjligen till Nordkorea).

Det går väl bra att åka till NordKorea antingen med flyg ifrån Beijing, Peking, Kina, eller tåg samma sträcka. om du har ett svenskt pass och köper resan hos Nord Koreanska Statens resebyrå. Du kan inte luffa omkring som du själv vill i DFRK. Du måste följa resebyråns program, om du inte vill skapa ett eget program som måste godkännas eftersom du måste ha guider med dig. 2 veckor kan väl kosta en 25000 kr/person.

Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Det är alltid roligt att se hur amerikanska bedömare börjar tala i samma termer som en själv. DFR Korea har för vana att göra vad det utlovar och Marskalk Kim Jong Uns plan har gått i lås.

Så han har blivit marskalk plötsligt, vad är det för militära hjältedåd han har genomfört då ?
Marskalk är väl en militär titel om jag inte missminner mig.
Visste du att för DFRKs folk är inte Kim "Den Store Ledaren" utan det är väl farfadern, om jag inte minns fel...
Mycket märkligt att ett kommunistiskt land plötsligt blivit en dynasti - Kommer man att kalla DFRK i framtiden för ett kungadöme tro ? Inte precis enligt ett kommunistiskt statsbyggnadsmönster, eller hur ?

Citat:
Kim Jong Un är uppenbarligen en genial ledare som helt styr utvecklingen inför ett USA som bara kan se på och acceptera att DFRK är en kärnvapenstat, troligen skriva under ett fredsavtal inom några år och dra sig tillbaks från S.Korea med sina ockupationstrupper.

I och för sig skriver du begåvat - Men har du någon koll på vad DFRK egentligen vill ?
Jo man har ifrån DFRKs sida hela tiden hävdat sedan vapenstilleståndet att hela Korea tillhör DFRK, och man kommer inte att skriva under ett fredsavtal med mindre än att Korea blir enat och den enda lagliga regeringen blir DFRK. USA å sin sida har ju hävdat att USA kan gå med på ett enat Korea om demokratiska val hålls.

Det har DFRK sagt nej till

Medans DFRK envist har grävt ner sig i skyttegravarna i drygt 60 år, så har hela Världen helt sprungit förbi DFRK, DFRK är fast i en politisk situation och ideologisk tvångströja som rådde för 60 år sedan och inte andats frisk luft sedan dess, Bara unken kommunistsvada.

Nej det blir inget fredsavtal, oavsett hur många bomber och missiler Kim bygger, om han nu bygger dem själv ?
Citera
2017-07-09, 02:31
Medlem
Citat:
Ta nu och ta till dig att USA är en loser och att Kim Jong Un sitter med alla essen, kommer helt att diktera utvecklingen i Korea därför att USA inget kan göra åt saken. Som nämns i länken i mitt föra inlägg så är det DFR Korea som agerar utifrån en styrkeposition – ironiskt nog, givet USAs faktiska överlägsenhet i militär styrka - vilket har att göra med den asymmetriska fördel som DFRK besitter.

Kim är rätt och slätt en komplett idiot som leker med elden, precis som Saddam och Khaddaffi höll på (*). Även om Kim skickar iväg ett dussin ICBMs med bomber i så är DFRK helt utplånat 1-2 timmar senare, bara aska kvar.

Tråkigt nog förstår inte Kim att blodet är lika rött i DFRK som i övriga Världen.

Alltid detta asymmetriska trams - Vad betyder det ? Bara en tom floskel - Jag kan ju tex också kriga asymmetriskt och tex hävda att Skåne ska bli ett eget kommunistland och en mur ska byggas mellan Skåne och Småland. Och min taktik är att hålla på att bomba tex glasåtervinningskontainrar tills Löfve'n ger upp - Lika korkat eller hur ? Och att mina släktingar fortsätter i 60 år till med att bomba glasåtervinningskontainrar av födsel och ohejdad vana - Tror du att en sådan ide' nånsin får bäring ?

Citat:
Du kanske misstar dig. Jag är inte insatt alls. Jag bara refererar till dem som är insatta och till rapporter om vad som faktiskt har inträffat, t ex att DFR Koreas missiler inte har slagit ned lite var som helst i världen, utan på avsedd plats, dvs i sjön öster om DFRK.

Om DFRK publicerat förväntad nedslagsplats innan uppskjutningen och detta kunnat verifieras så kan man anta att de kan nånting om det här med missilstyrning. Ryssarna var ju tex inte sena med att publicera bandata enligt deras beräkningar redan på 1960-talet, och som kunde verifieras av bla NASA.

Citat:
Du är väldigt aggressiv med klent empiriskt stöd.

Använder du inte lite väl fina ord i ett sammanhang det inte hör hemma ? Empiriskt stöd ? Vad skulle det bestå av ? Empiri betyder kunskap erhållet ifrån erfarenhet. Så SecundusSilent menar att jag eller Jumalauta ska försöka muta tjänstemän och föra statistik över lyckade försök. - Ja det skulle jag kunna ställa upp på, Men jag behöver minst 49 miljoner att använda till mutor, om SecundusSilent är så snäll att ställa upp med de pengarna så visst kan jag sätta ihop en sådan rapport.

Men eftersom detta är väldigt hemligt projekt så föreslår jag att SecundusSilent kommer till Slussen imorron med kontanterna. Man kan känna igen mig genom att jag är klädd i rosa peruk, nätstrumpor och högklackat och åker skateboard med nedhasade trosor till anklarna

Och för att jag ska känna igen SecundusSilent så föreslår jag att denne är klädd i burka och insvept i en israelisk flagga, och har en kippa på huvet

(*) Talesättet låter som så att man ska inte låta barn (dvs Kim) leka med tändstickor, då kan det gå åt helvete
Citera
2017-07-09, 02:53
Medlem
Citat:
När jag var i Indien i början av 90-talet blev jag ganska aggressivt verbalt attackerad då jag nämnde att jag var från Sverige. Det var Boforsaffären.

Konstigt, jag var också i Indien ungefär samtidigt men indierna förde det aldrig på tal någonsin om Bofors. Indier är ett märkligt folkslag som sällan håller någon koll på vad som händer politiskt i deras land.

Dock så vet jag att någon svensk som var då i Indien fick ryggdunkningar för att indierna tyckte det var bra med de kanonerna - det var bra kvalitet fick han höra och fullt normalt att ta emot mutor... typ...

Men indier har en nationell stolthet som vi kanske inte känner igen. De vill inte gärna att utländska företag ska etablera sig i Indien, inte heller att utlänningar ska lägga sig i.
De kanske skulle lägga ner lite av den nationella stoltheten och istället ta in den övriga Världen utanför Indien.

Om korruption i Indien så säger ju gamlingarna där att det var bättre förr då Storbritannien styrde i Indien för då var det nästan ingen korruption, nu finns den överallt, precis överallt.
Citera
2017-07-09, 10:03
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Du är väldigt aggressiv med klent empiriskt stöd. I själva verket kan inte den högsta ledaren i DFR Korea resa någonstans, givet det hot som han personligen och nationen är utsatt för. Istället kan folket i DFRK resa utomlands för att jobba och studera, vilket tiotusentals också gör.

När jag var i Indien i början av 90-talet blev jag ganska aggressivt verbalt attackerad då jag nämnde att jag var från Sverige. Det var Boforsaffären. Sverige och svenska företag är kända för att muta politiker runt hela världen. DFRK är inte känt för att muta någon, bara känt för att rakryggat stå upp för nationellt oberoende och för sin värdighet.

Du kanske kan resa vart du vill, men inte de hundratusentals fattiga som lever i Sverige.
Ha ha, du får det att låta som om Nordkoreanerna har det lättare att resa utomlands än svenskar. De har ju knappt mat på borden. Vem tror du att du lurar? Dig själv!?
Citera
2017-07-09, 11:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
[b]Kim är rätt och slätt en komplett idiot som leker med elden, precis som Saddam och Khaddaffi höll på (*).
Dessa två herrar avskaffade tvärtom sina program för WMD, och blev invaderade. Jag tror Kim har tagit noga lärdom av detta, att nedrustning inte är något skydd utan tvärtom inbjuder till angrepp. Det är bara ett i raden av pris vi får betala för den huvudlösa invasionen av Irak.

NK drabbas av sanktioner när de bygger missiler, men jämfört med en invasion är det ett lågt pris. Skulle det komma en invasion annars? Vem vet, men jag tror det är så Kim resonerar. Nästa steg blir att Japan och Sydkorea också skaffar kärnvapen och så rullar det på.
Citera
2017-07-09, 12:31
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ha ha, du får det att låta som om Nordkoreanerna har det lättare att resa utomlands än svenskar. De har ju knappt mat på borden. Vem tror du att du lurar? Dig själv!?

Är du en vanlig arbetare i DFR Korea kan du ansöka om att åka utomlands för att arbeta, vilket väldigt många gör. Är du en vanlig arbetare i Sverige så jobbar du för slavlön och har knappast råd med nån semester. Dessutom är hundratusentals arbetslösa i Sverige, betraktas som icke-behövande och värdelösa, en arbetslöshet som är icke-existerande i DFRK där alla har värdighet och rätt att delta i samhällets uppbyggnad.

Dessutom är det så bistert i Sverige att ca 50 000 per år är så desperata att de flyr landet och hoppar av, söker sig till andra länder för sin utkomst. Endast ca 1500 från DFRK gör detta, av en befolkning som är ca 2,5 större än Sveriges.

Det verkar alltså som att arbetare i DFR Korea, som förstås har en mycket lägre BNP/Capita än Sverige, ändå har större valmöjligheter och större värdighet än vad arbetare i Sverige har, för att inte tala om den totala brist på värdighet som alla som hålls utanför arbetsmarknaden i vårt land har som en följd av det ruttna kapitalistiska systemets funktionssätt.
Citera
2017-07-09, 13:33
Avstängd
Citat:
Är du en vanlig arbetare i DFR Korea kan du ansöka om att åka utomlands för att arbeta, vilket väldigt många gör.
Skriver du här, för att lite längre ned tvärtom tala om hur bra Nordkorea måste vara för att så få ger sig utomlands. Spelar ingen roll vad Nordkorea gör, bra är det. Måste säga att du tillför en behövlig portion humor i den här tråden, även om det kanske inte är din avsikt.
Citera
2017-07-09, 15:35
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Är du en vanlig arbetare i DFR Korea kan du ansöka om att åka utomlands för att arbeta, vilket väldigt många gör.
Nu handlade diskussion om att kunna åka dit man vill, inte dit regimen vill. Jag kan åka dit jag vill och Konungariket Sverige har inte ens några synpunkter, än mindre ger det några tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in