2017-12-02, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu får du ta och ge dig. Nordkorea skulle alltså sakna legitimitet. Korea var ett land en gång och något som väl saknar legitimitet är väl USA:s nukleära närvaro. NK:s kärnvapenmissiler är heller inte riktade mot SK. Varför skulle de vilja utrota sitt eget folk? Som de ser det är SK ockuperat av imperialister och behöver befrias. Och de "djävlas" inte med världssamfundet utan med just "imperialisterna" i USA.

Förstår att du har svårt att se att USA är den trilskande parten här i den kognitiva dissonansen du lever i, trots att det finns offentliga dokument på att NK erbjudit sig att avbryta sitt kärnvapenprogram fyra gånger sedan 2000 i utbytte mot att slippa övningar med skarpa nukleära vapen vid sina gränser, speciellt under jordbrukssäsongen.

Och när vi ändå pratar om "världssamfundet" så tror jag nog att det finns en hel del medlemmar som inte riktigt är med på Trumps strategier, men som håller låg profil om det och hoppas på att USA inte hittar på något riktigt tokigt.

Du borde anklaga Kina och Ryssland för "Kognitiv dissonans" istället, i deras fall, föreligger verkligen skäl för den diagnosen. Dom två förmedlar och verkar medvetet leva i, "Den motsägelsefulla världen", dom förmedlar konstant, dubbla budskap.
Dom "Dribblar", genom att ena dagen göra uttalanden om att NK måste upphöra med sitt missil och kärnvapenprogram, och att dom stödjer FN:s sanktioner, nästa dag går likafullt lastbilar och båtar i båda riktningarna, med både det ena och det andra.
Att ändra åsikt och agera med motsägelsefulla handlingar var och varannan dag, det kallar jag dissonans.

Ja, NK saknar legitimitet, och deras förtroendekapital är NOLL, sedan den 25:e 1950, kl 04.00 invaderade Sydkorea.

Sydkorea anser inte sig vara ockuperat av "Imperialister", utan är fortfarande tacksamma för att "Den fria världen under FN", klev in, och fördrev den kriminella kommunistattacken Kim II Sung genomförde.

Den dagen Sydkorea deklarerar sig ockuperade av USA och ber Nordkorea om hjälp att bli befriade, kommer jag vara den förste att medge, "Hur fel hade jag inte".

Att Nordkorea "Säger sig", rikta missiler och kärnvapen, ENDAST MOT USA, verkar inte, Japan - NZ - Australien och många fler länder, inklusive Sydkorea, tro på riktigt.

Så många avtal och löften som Nordkorea svikit genom åren, trots internationell hjälp, av alla de slag, är det inte alls konstigt att "Man helt enkelt inte litar på Nordkoreas ord och/eller avsikter.
Citera
2017-12-02, 08:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Du borde anklaga Kina och Ryssland för "Kognitiv dissonans" istället, i deras fall, föreligger verkligen skäl för den diagnosen. Dom två förmedlar och verkar medvetet leva i, "Den motsägelsefulla världen", dom förmedlar konstant, dubbla budskap.
Dom "Dribblar", genom att ena dagen göra uttalanden om att NK måste upphöra med sitt missil och kärnvapenprogram, och att dom stödjer FN:s sanktioner, nästa dag går likafullt lastbilar och båtar i båda riktningarna, med både det ena och det andra.
Att ändra åsikt och agera med motsägelsefulla handlingar var och varannan dag, det kallar jag dissonans.

Ja, NK saknar legitimitet, och deras förtroendekapital är NOLL, sedan den 25:e 1950, kl 04.00 invaderade Sydkorea.

Sydkorea anser inte sig vara ockuperat av "Imperialister", utan är fortfarande tacksamma för att "Den fria världen under FN", klev in, och fördrev den kriminella kommunistattacken Kim II Sung genomförde.

Den dagen Sydkorea deklarerar sig ockuperade av USA och ber Nordkorea om hjälp att bli befriade, kommer jag vara den förste att medge, "Hur fel hade jag inte".

Att Nordkorea "Säger sig", rikta missiler och kärnvapen, ENDAST MOT USA, verkar inte, Japan - NZ - Australien och många fler länder, inklusive Sydkorea, tro på riktigt.

Så många avtal och löften som Nordkorea svikit genom åren, trots internationell hjälp, av alla de slag, är det inte alls konstigt att "Man helt enkelt inte litar på Nordkoreas ord och/eller avsikter.
Tunga ord, de flesta utan någon som helst täckning utan bara massa spekulationer. Du har dock rätt om Sydkorea. Allt handlar om pengar och den dagen Sydkorea anser det vara värt att göra USA sura för att få fred så vänder man sig nog till Beijing. Det är nämligen den enda fredliga lösningen som föreligger.
Citera
2017-12-02, 10:22
Medlem
Citat:

Tunga ord LEMMOR, utan en massa spekulationer och subjektivt tyckande!
Citera
2017-12-02, 11:34
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Som vanligt har Du ganska många fel där! Läs på och läs på rätt! Förvisso har du koll på på politiken, men inte på tekniken
Jag är även humanist och ogillar att man driver människor att leta efter osmälta majskorn i djuravföring för att överleva.
Editerade straffel och sär skriv ningar
Ingenjör Alsson

Jag har ganska så bra koll på detta därför att jag tar del av vad experter säger. Det finns flera som sagt en del om USAs anti-ballitiska försvar. Vill man kan man lyssna på en podcast om detta med bl a Jeffrey Lewis:

Den andra länken, direkt till podcasten.

97% Invincible
"President Trump said each of the missile defense interceptors at the
Ground-based Midcourse Defense site in Alaska has a 97% chance of shooting down a North Korean missile and that two would have a 100% chance. Statistics don't work like that, at least that's not
how it was taught where Jeffrey and Aaron went to school. We discuss
how to think about missile defenses and statistical risk, while Scott
joins us to explain the online calculator he built for just such a
problem."
http://armscontrolwonk.libsyn.com/97-invincible
http://traffic.libsyn.com/armscontrolwonk/64.mp3?dest-id=228079

En ny podcast som handlar om Hwasong-15 och som jag planerar på att lyssna på idag:

North Korea's Big Frickin' Missile
"North Korea tested a new ICBM called the Hwasong-15. We'll keep these show notes brief. Its frickin’ huge. Aaron, Jeffrey, and Scott discuss the missile, the launch site, the truck that carried it, and its oh-so-roomy payload."
http://armscontrolwonk.libsyn.com/north-koreas-big-frickin-missile
http://traffic.libsyn.com/armscontrolwonk/70.mp3?dest-id=228079

Här finns alla episoder från Jeffrey Lewis et al på iTunes:
https://itunes.apple.com/us/podcast/arms-control-wonk/id872594726
Citera
2017-12-02, 13:13
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent

En ny podcast som handlar om Hwasong-15 och som jag planerar på att lyssna på idag:

North Korea's Big Frickin' Missile
"North Korea tested a new ICBM called the Hwasong-15. We'll keep these show notes brief. Its frickin’ huge. Aaron, Jeffrey, and Scott discuss the missile, the launch site, the truck that carried it, and its oh-so-roomy payload."
http://armscontrolwonk.libsyn.com/north-koreas-big-frickin-missile
http://traffic.libsyn.com/armscontrolwonk/70.mp3?dest-id=228079

Klart intressant, diskussioner särskilt om transportfordonet samt även om hur det framöver kommer att bli mycket svårare att förutsäga nästa steg för DFR Koreas missilprogram därför att de begränsningar som förelåg tidigare, iom t ex importerad teknik, inte längre finns. Istället för att diskutera i termer av begränsningar blir det rent analytiskt mer givande att diskutera i termer av intentioner. Ungefär så går diskussionen.

Dessutom är det imponerande hur de snabbt kan få ut ganska mycket information från de bilder som DFRK publicerat.
Citera
2017-12-02, 14:27
Medlem
Citat:
Tunga ord, de flesta utan någon som helst täckning utan bara massa spekulationer. Du har dock rätt om Sydkorea. Allt handlar om pengar och den dagen Sydkorea anser det vara värt att göra USA sura för att få fred så vänder man sig nog till Beijing. Det är nämligen den enda fredliga lösningen som föreligger.

Det är helt ok för mig, att Du tycker att jag bara spekulerar och saknar täckning, totalt.

Vi har uppenbarligen, diametralt motsatta uppfattningar om hur historien, och de faktiska förhållandena, före, under och efter WWII, samt före och under Koreakriget, såg ut, och hur det världspolitiska läget (opinionsmässigt och de strategiska tankar som rådde hos ledarna), styrde de beslut som togs av de inblandade.

Jag tror inte vi kommer till konsensus i den frågan, då jag saknar korrekt faktainformation, enligt Dig.

Att Sydkorea skulle ty sig till Kina, och vända USA med allierade ryggen, och inleda en "Allians", ser jag som en "Hypotetisk teori utan adekvat analys", av följande skäl:

1. 60+ års vänskap och relation med USA, väger tungt i vågskålen mot, att Sydkorea skulle "Byta bank".

2. De senaste 20 årens långsamma "Upptinande", mellan Kina och SK, räcker inte som orsak för SK att överge USA. Det måste i så fall till något mycket mycket tyngre skäl, eller "Morot", som skulle gynna SK, jämfört med den relation man har med USA.

3. Nordkorea skulle inte se med "Blida ögon" på en sådan utveckling.

4. Japan skulle inte heller godtyckligt, jubla över en sådan transferering av lojalitet.

Nej, den enda fredliga lösningen, (så som korten ligger idag) är, att Kina och Ryssland, tar sitt ansvar och går "All in", avseende både sanktioner och påtryckningar på NK, oavsett hur hårt detta (tyvärr) skulle drabba befolkningen, och få Kim att "Lägga ner" eller gå emot en kollaps.

Självklart måste, konsensus nås emellan FN - Kina - Ryssland - USA och Sydkorea, om, hur man skall hantera en kollaps situation och hur den kommande reformationen av Nord skulle gå till.
Citera
2017-12-02, 15:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det är helt ok för mig, att Du tycker att jag bara spekulerar och saknar täckning, totalt.

Vi har uppenbarligen, diametralt motsatta uppfattningar om hur historien, och de faktiska förhållandena, före, under och efter WWII, samt före och under Koreakriget, såg ut, och hur det världspolitiska läget (opinionsmässigt och de strategiska tankar som rådde hos ledarna), styrde de beslut som togs av de inblandade.

Jag tror inte vi kommer till konsensus i den frågan, då jag saknar korrekt faktainformation, enligt Dig.

Att Sydkorea skulle ty sig till Kina, och vända USA med allierade ryggen, och inleda en "Allians", ser jag som en "Hypotetisk teori utan adekvat analys", av följande skäl:

1. 60+ års vänskap och relation med USA, väger tungt i vågskålen mot, att Sydkorea skulle "Byta bank".

2. De senaste 20 årens långsamma "Upptinande", mellan Kina och SK, räcker inte som orsak för SK att överge USA. Det måste i så fall till något mycket mycket tyngre skäl, eller "Morot", som skulle gynna SK, jämfört med den relation man har med USA.

4. Japan skulle inte heller godtyckligt, jubla över en sådan transferering av lojalitet.

Nej, den enda fredliga lösningen, (så som korten ligger idag) är, att Kina och Ryssland, tar sitt ansvar och går "All in", avseende både sanktioner och påtryckningar på NK, oavsett hur hårt detta (tyvärr) skulle drabba befolkningen, och få Kim att "Lägga ner" eller gå emot en kollaps.

Självklart måste, konsensus nås emellan FN - Kina - Ryssland - USA och Sydkorea, om, hur man skall hantera en kollaps situation och hur den kommande reformationen av Nord skulle gå till.
Du ligger sisådär tio är efter i dina analyser. Rekommenderar att du uppdaterar dig till dagens maktförhållanden. Bara det att ryssarna nu t.ex. har tillstånd att använda egyptiska flygbaser borde få dig att tänka lite på de geopolitiska skiftena som äger rum framför våra ögon.
Citera
2017-12-02, 16:05
Medlem
Citat:
Du ligger sisådär tio är efter i dina analyser. Rekommenderar att du uppdaterar dig till dagens maktförhållanden. Bara det att ryssarna nu t.ex. har tillstånd att använda egyptiska flygbaser borde få dig att tänka lite på de geopolitiska skiftena som äger rum framför våra ögon.

Ok, det låter ju bra, om man är ProPutin!

Politisk geografi är inte en "Statisk disciplin", utan har varit och kommer att vara en disciplin under ständig förändring. Lojaliteterna växlar snabbt dessa dagar i MÖ, MYCKET SNABBT!

Det faktum att Ryssland får tillgång till flygbaser i Egypten och kanske tom i Libyen framöver, innebär ingenting egentligen, avseende det militära styrkeförhållandet kontra USA. De hangarfartyg USA kan mönstra upp i Medelhavet är vida överlägsna,
de flyg Ryssland nu kan ställa upp i Egypten.

För övrigt noterar jag att Du undvek att besvara min "Orsaksuppställning till varför en allians mellan Kina och SK är osannolik" med, "Att det pågår ett geopolitiskt skifte i Egypten/MÖ".

Sätt inga likhetstecken emellan den politiska geografin på Koreahalvön respektive den geopolitiska i Egypten/MÖ.

Svag retorik.
Senast redigerad av LEMMOR 2017-12-02 kl. 16:08.
Citera
2017-12-02, 16:16
Avstängd
Citat:
Länder har inte vänner utan bara intressen. Skulle sydkoreanska ledningen bestämma sig för att "vänskapen" med USA inte längre är önskvärd skulle man bara dra fram de ofta förekommande protesterna mot de amerikanska militärbaserna och brott begångna av amerikanska soldater. Man skulle dra sig till minnes att USA delade upp landet och därmed skapade konflikten. Jag vet inte hur dagens demokratiska partier ser på tidigare decenniers diktatur, men man skulle nog kunna dra upp att USA stödde denna. Sen skulle man påminna sig hur Korea traditionellt varit vänligt till Kina.

Kommer detta ske? Vem vet. Om USA fortsätter på Trumps nationalistiska "MAGA" linje där man skär ned på utländsk diplomati är fullt möjligt att USA upplevs som inåtvänt och opålitligt så länder som förlitat sig på USA känner sig tvungna att skaffa nya allianser.

Citat:
Varför skulle Nordkorea ha något emot om amerikanska militären lämnar Sydkorea?
Citat:
Det kan nog stämma, men eftersom Japan fortfarande ses med misstänksamhet efter WW II så tror jag det väger lätt.
Citat:
Det är i alla fall din drömlösning hur orealistisk den än är.
Citera
2017-12-02, 16:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ok, det låter ju bra, om man är ProPutin!

Politisk geografi är inte en "Statisk disciplin", utan har varit och kommer att vara en disciplin under ständig förändring. Lojaliteterna växlar snabbt dessa dagar i MÖ, MYCKET SNABBT!

Det faktum att Ryssland får tillgång till flygbaser i Egypten och kanske tom i Libyen framöver, innebär ingenting egentligen, avseende det militära styrkeförhållandet kontra USA. De hangarfartyg USA kan mönstra upp i Medelhavet är vida överlägsna,
de flyg Ryssland nu kan ställa upp i Egypten.

För övrigt noterar jag att Du undvek att besvara min "Orsaksuppställning till varför en allians mellan Kina och SK är osannolik" med, "Att det pågår ett geopolitiskt skifte i Egypten/MÖ".

Sätt inga likhetstecken emellan den politiska geografin på Koreahalvön respektive den geopolitiska i Egypten/MÖ.

Svag retorik.
Det är just där du brister i helhetssynen på problemet eller ens vad problemet är. Inga hangarfartyg kommer att lösa den här krisen och allt handlar om Kinas oljetransporter från MÖ. Vad tror du USA har för intressen i regionen? De skulle släppa SK på ett ögonblick om det hjälpte USA (vilket det faktiskt skulle göra enl. Trumps retorik).
Senast redigerad av arbetet 2017-12-02 kl. 16:52.
Citera
2017-12-02, 17:07
Medlem
Eurypteridas avatar
Försökte mig på en enkel uträkning och kom fram till att jordens dragningskraft är ganska kraftig på 4500 km höjd, 0,6G ungefär. Den närmaste stjärnans dragningskraft fick jag till 0,13G och riktningen stämmer bra . Den senaste uppskjutningen skedde på natten när när stjärnan var i öster och anledningen till att de testade på natten var antagligen helt enkelt för att de följer en kalender och nätterna är längre på vintern. Det kan vara något för er kalenderbitare som förespråkar en strikt ballistisk navigering.
Senast redigerad av Eurypterida 2017-12-02 kl. 17:09.
Citera
2017-12-02, 17:44
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Försökte mig på en enkel uträkning och kom fram till att jordens dragningskraft är ganska kraftig på 4500 km höjd, 0,6G ungefär. Den närmaste stjärnans dragningskraft fick jag till 0,13G och riktningen stämmer bra . Den senaste uppskjutningen skedde på natten när när stjärnan var i öster och anledningen till att de testade på natten var antagligen helt enkelt för att de följer en kalender och nätterna är längre på vintern. Det kan vara något för er kalenderbitare som förespråkar en strikt ballistisk navigering.

Rocketman har INTE kapaciteten att lobba iväg en kärnladdning ens i närheten av USA. Än mindre precisionen att träffa Guam. Han kan möjligen få iväg en slumpvis laddning mot Japan, men den tar antirobotsystemen hand om långt innan dom når målen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in