Citat:
Det finns saker som talar både för och emot: Det MR berättar om vad JJ skulle ha sagt tycker jag har sina klara brister; mycket talar för att JJ velat skrämma upp MR (han ville ha ut honom ur JM:s lägenhet) och/eller sätta sig i respekt, men JJ kan ha känt till vissa saker han inte velat delge MR. Vidare så tyder JJ:s beteende/utsagor inför JM:s kollega LI för att JM planerat och att övriga inblandade mer eller mindre halkat in på ett bananskal (han själv kanske via JB/JM). Det JJ delgett MR verkar mer vara ett hopplock av JM:s olika versioner (och kan, förutom en ev. fest, inte direkt sägas ha någon bäring på hur brottsplatsen såg ut, t.ex att AP skulle ha begett sig ut mitt i natten för att simma, etc). - Har JJ medverkat på ett mer direkt sätt förefaller även han vara mogen för dårhuset.Varför tror du att JM ensam skulle ha mördat AP? Ett troligare scenario är väl att JB/JJ var aktivt inblandade.
Hade de inte varit det så tror jag de hade valt att erkänna. Men de vet att ett erkännande kommer sätta dit dem för mord/medhjälp till mord, och det finns egentligen inga direkt förmildrande omständigheter. De gjorde det för pengar.
Utifrån Fup så skulle jag klassa JB som klart svagbegåvad med många likheter till sin mor.
Båda två är genomkriminella losers.
Hade de inte varit det så tror jag de hade valt att erkänna. Men de vet att ett erkännande kommer sätta dit dem för mord/medhjälp till mord, och det finns egentligen inga direkt förmildrande omständigheter. De gjorde det för pengar.
Utifrån Fup så skulle jag klassa JB som klart svagbegåvad med många likheter till sin mor.
Båda två är genomkriminella losers.
Att vara behjälplig före eller efter ett mord har också sitt pris, dvs man kan få en fordran på utföraren. - Det verkar vara många som har hållhakar på varandra i den här byken. - Precis på samma sätt som JM försökte hålla sig väl med MR ända fram till den beramade inspelningen, verkar nu DB/JB/JJ - till skillnad från AB och AG - att ligga lågt gentemot JM; man vet aldrig annars vad hon kan få för sig.

annat än att JM knappast var ensam om det hela.