Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
If (och andra livbolag) begär som underlag för bedömningen av en livförsäkring alltid in journaler från sjukhus och andra vårdinrättningar innan någon utbetalning kan ske. En sådan utredning kan ta ganska lång tid. - Frågan gick till riskbedömning och Chrons sjukdom är förvisso inte omnämnt i ansökan men If hade inte nekat försäkring gällande denna sjukdom. – Den skulle visserligen ha nämnts och utelämnandet av åkomman kan betraktas som en försummelse, men inte av så allvarlig natur att försäkringen inte skulle komma att gälla (kan också tänka mig att AP inte tog någon speciell medicin; JM kände vid sitt samtal med If till att AP hade känslig tarm men hade ändå kryssat i nej-rutan (Protokollbil. IF-utr., del 2 (3), s. 196 + del 3 (3), s. 352).
Är du hundra på att IF skulle tilldelat en MB Crohn-sjuk man en livförsäkring?
Jag skulle inte trott det. Har fyllt i många försäkringförfrågan från bolag åt folk som ibland återkommit och berättat att livförsäkringen nekats. Någon hade Crohn vill jag minnas. Men tror inte att bolaget var just IF. Är man för tjock, leverprover som visar misstanke på alkoholism, har behandlats för depressioner, haft ett malignt melanom etc nekas man också.
Livförsäkring är ju ingen rättighet utan en förmån som kan tas av de riktigt friska som har råd - och där bolaget inte vill förlora på affären.
När man fyller i pappren anger man vilka sjukvårdsinrättningar man besökt och skriver på att bolaget får inhämta journaler och ev utlåtande från dessa. Vill man mörka en sjukdom uppger man ju inte var man fått behandling... Då kan inga journaler just därifrån inhämtas.
Men om det kommer fram minsta lilla osanning och att man dolt något, tar bolagen alltid chansen och nekar utbetalning. Står tydligt i det finstilta.