2017-07-03, 16:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Rumsrent måste det vara, men det går att ordna med lite vilja det också.

Som man sa i den amerikanska södern -"Det är klart vi ska hänga den svarte mannen, det är bestämt, vi ska bara ha en rättegång först".
Citera
2017-07-03, 16:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Som man sa i den amerikanska södern -"Det är klart vi ska hänga den svarte mannen, det är bestämt, vi ska bara ha en rättegång först".

Jo men det är en del skillnad...
Citera
2017-07-03, 17:00
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Som sagt: Jag söker ett scenario där JM ensam stått för dödandet och övriga inträtt på scenen som mer eller mindre frivilliga hjälpredor (och därför i dagsläget känner sig medskyldiga och gör vad de kan för att dölja det verkliga skeendet) – inkl. att JM i förväg har förberett och planlagt mordet på AP.
Varför tror du att JM ensam skulle ha mördat AP? Ett troligare scenario är väl att JB/JJ var aktivt inblandade.
Hade de inte varit det så tror jag de hade valt att erkänna. Men de vet att ett erkännande kommer sätta dit dem för mord/medhjälp till mord, och det finns egentligen inga direkt förmildrande omständigheter. De gjorde det för pengar.
Utifrån Fup så skulle jag klassa JB som klart svagbegåvad med många likheter till sin mor.
Båda två är genomkriminella losers.
Citera
2017-07-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag kanske är ute och cyklar i den juridiska grönskan, men kan man döma någon för anstiftan till mord utan att ha klarlagt varken dödsorsak, hur det gått till, var det skett eller vilka mer som kan varit inblandade?

Det låter otroligt tycker jag, men jag kan ju ha fel.

I rättvisans namn så har Expressen i samma artikel med LGWPs uttalande:
"Jag har svårt att se hur man i det långa loppet ska kunna få någon dömd för anstiftan till mord när man inte har en susning om hur det gått till eller vilka som i så fall ska ha gjort vad och så där."
Citera
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Nånstans måste man väl börja, eller? Jag förstår vad du menar men man måste ju ha på fötterna innan man häktar någon.

Men jag säger ju inte att uppgiften med nödvändighet måste vara riktig.
Anledningen till att man anhåller och senare häktar är i regel tre.
Recivfara, dvs man häktas för att inte begå nya brott. Det faller bort här.
Kollusionsfara, dvs man kan påverka utredningen genom att förstöra bevisning eller påverka inblandade
Det sista är flyktfara.
OM det är så att det pågår en utredning mot en misstänkt kan jag lova dig att det inte läcker ut.
Finns det en misstanke som håller för anhållan och sedan häktning tas den misstänkte direkt och låses in just med tanke på kollusionsfaran.
Så nej, något planerat gripande läcker inte ut här.
Citera
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Rykten är ju rykten. Innebörden kanske är att man jobbar på med den målsättningen och har hopp om framgång. Därmed ännu inga skäl för häktning.
Se mitt inlägg ovan.
Citera
2017-07-03, 17:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jo men det är en del skillnad...

Absolut. Skämt och sido, tror inte att det går att få JM fälld i HR på det som finns idag.
Men erkännanden, ev DNA analyser etc kommer förändra bilden.
Citera
2017-07-03, 17:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
I rättvisans namn så har Expressen i samma artikel med LGWPs uttalande:
"Jag har svårt att se hur man i det långa loppet ska kunna få någon dömd för anstiftan till mord när man inte har en susning om hur det gått till eller vilka som i så fall ska ha gjort vad och så där."

Tack då har LGWP och jag samma kunskapsnivå.
Hade faktiskt inte sett hans uttalande!
Citera
2017-07-03, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja, ungefär det som står i dagens Expressen, Brage Åman, som är väldigt nöjd att TR konstaterat att det är ett mord:
"Har man tagit det steget måste man se till vem som har haft möjlighet att begå det här brottet. Då blir indicierna mot Johanna väldigt många och starka. Det finns ingen annan tänkbar gärningsman i Johanna Möllers så kallade nätverk. Ingen som uppfyller alla de villkoren som hon gör med motiv, praktisk möjlighet att genomföra brottet och förmågan rent mentalt.
Men vad brage målsägandebiträdet t akis barn säger är just inget annat än vad det är ett partiskt målsägarbiträde.
Citera
2017-07-03, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Inspelningen och blodiga tröjan har landat. Det var väl tio dagar sedan nu.
Inte alls detta material ser ingen av endast trams av MR och Jähresten.
Citera
2017-07-03, 17:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Varför tror du att JM ensam skulle ha mördat AP? Ett troligare scenario är väl att JB/JJ var aktivt inblandade.
Hade de inte varit det så tror jag de hade valt att erkänna. Men de vet att ett erkännande kommer sätta dit dem för mord/medhjälp till mord, och det finns egentligen inga direkt förmildrande omständigheter. De gjorde det för pengar.
Utifrån Fup så skulle jag klassa JB som klart svagbegåvad med många likheter till sin mor.
Båda två är genomkriminella losers.

Kan vara att de ville se att morsan åkte på det först. Sen vad hon kan ha att anföra mot dem i detta rörande delatagnde resp kanrkaffärer utanför detta mål framstår då som lite mindre väsentligt från allmänhetsintressets sida. Det råder ju unga störrr tvivel om var anstiftarskulden och initiativet ligger. Och hennes ansvar blir på sätt och vis större ju större deras delaktighet varit. Osäkra kortet där är JJ förstås, som teoretiskt skulle kunna ha tagit initiativet till detta själv till slut, efter löften om alla pengar. Men JM åker nog på ansvaret i alla händelser. Någonstans måste man mäta ut ansvaret, och vad det ser ut så mäter man hos föräldern, JM. De andra har liv kvar att se fram emot och hon har format och präglat och styrt med dem, inte tvärt om.

Yngsjömörderskans son fick livstids straffarbete men kom ut och fick fem år i frihet. I en tid när livstids straffarbete ansågs att föredra framför schavotten, i dubbel bemärkelse säkert (både genant och oåterkalleligt). Hade han dödat sin hustru utan påhejande från mamman så hade han sannolikt fått smaka bilan istället. Och allmänna rättskänslan kan ibland då nöja sig med ett rejält offer, relativt sett. Hade JM dödat utan att blanda in sina barn hade det ansetts som mindre vanartigt och uselt. Vilket det givetvis också hade varit. Vad skulle det vara för familj där medlemmarna begår mord i flock? Nån måste betala priset för det. Hade vi vart i USA hade hon fått stolen. Om nu skuldfrågorna verkligen ligger där de ser ut att ligga. Vilket inte mycket talar emot.

Men det kan ju teoretiskt fortfarande vara så att JJ är (mer) skyldig till AP och då kan man ju tänka sig att JM vill nå ut med att det är så. I en ny vända.
Citera
2017-07-03, 17:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Anledningen till att man anhåller och senare häktar är i regel tre.
Recivfara, dvs man häktas för att inte begå nya brott. Det faller bort här.
Kollusionsfara, dvs man kan påverka utredningen genom att förstöra bevisning eller påverka inblandade
Det sista är flyktfara.
OM det är så att det pågår en utredning mot en misstänkt kan jag lova dig att det inte läcker ut.
Finns det en misstanke som håller för anhållan och sedan häktning tas den misstänkte direkt och låses in just med tanke på kollusionsfaran.
Så nej, något planerat gripande läcker inte ut här.

Man grep JM och MR första gången i augusti 2016, men blev tvungen att släppa dem efter tre dagar. Tror du det var för att man först trodde sig ha på fötterna, men tyvärr hade fel enligt den som beslutade att det inte gick att häkta dem?
Eller kan det ha varit för att man ville ha JM och MR ur vägen medan man installerade avlyssningsutrustning överallt? Ett medvetet agerande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in