2017-07-03, 20:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Oavsett om Aki fått piller/med som ökade promillehalten så kvarstår det faktum att den bara var 1.34 (1.36?) och att detta inte ansetts vara tillräckligt för att helt imobilisera honom.

Däremot att ge honom ett piller som ökar upplevelsen av sagda promille vore aktuellt men det är rimligt att anta att dessa testats för.

Ett exempel på sådant läkemedel (mot ep och viss nervsmärta) är Gabapentin. Men det antar jag är testat för. Allt annat vore märkligt. Det är en känd "förstärkare"

Möjligen kan man grunna på om denna ändå betydande berusning gjorde att AP:s vaksamhet mot knasiga infall och utsatta positioner sjönk dramatiskt och att han kanske inte logiskt kunde koppla mellan sitt uppfattade intag och faktist berusning. Det skulle kunna göra honom sårbar för JM:s påhitt, överfall och att falla i sömn.
Citera
2017-07-03, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo det finns mediciner som interagerar med alkohol. Problem är att man inte hittade något sånt vid Akis obduktion. Han hade alkoholhalt på 1,36 promille, men letandet efter något annat preparat gav inte att han hade något sånt i kroppen. Inget alls!
Håranalys, fr a, har också visat att han inte tagit några droger sista månaderna.

Jag fann även homeopatiska "mediciner" som kan ha orsakat kvävning

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3743697/

Man reagerar inte såsom hon gjorde när de grävde upp honom igen om det inte fanns chans att de hitta något. Men analyserna från Tyskland borde väl vara klara snart
Citera
2017-07-03, 20:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Jag förstår inte JM, om hon ville mörda Aki så hade hon ju kunnat mörda honom och gjort sig av med kroppen, sänkt den i någon sjö, styckat och eldat upp, frätt upp kroppen med syra. Hon hade kunnat matförgiftat honom med blommor. Det finns massor med giftiga blommor läste jag för några veckor sedan. Bara slänga i någon sallad. Varför låtsas att han drunknat? Om kroppen försvann så hade han blivit dödförklarad så småningom

Nör det gäller dödandet, så måste det ju vara ett där kroppen återfanns fort. Hon ville ju ha ut pengar direkt på livförsäkringen hon tecknat i hans namn.
Citera
2017-07-03, 20:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Jag fann även homeopatiska "mediciner" som kan ha orsakat kvävning

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3743697/

Man reagerar inte såsom hon gjorde när de grävde upp honom igen om det inte fanns chans att de hitta något. Men analyserna från Tyskland borde väl vara klara snart

Analyser från Tyskland? Jag måste missat något. Vilka analyser?
Citera
2017-07-03, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är en viktig synpunkt, men frånsett grannens hörselintryck tidigt på morgonen, hade någon hört ljudet vid, säg 02-tiden? - Vågade de lita på att någon inte skulle kunna höra ljudet? - Kanske valde de att handdra åkgräsklipparen? - Annars är presenning med kraftiga snören att hålla i en möjlighet. - Eller fanns något annat val? - En större skottkärra? - Alternativet med presenning hade kanske inneburit att man behövt lyfta kroppen ett par gånger på vägen, men det hade inte varit ogörligt eftersom flera personer antas ha hjälpts åt.

En presenning och två gärdsgårdsstörar så gör man en provisorisk bår på nolltid. Kroppen ligger mjukt och vikten fördelas på två bärare och transporten är ljudlös.
Citera
2017-07-03, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Analyser från Tyskland? Jag måste missat något. Vilka analyser?

De tog skrapprover från naglar samt ytterligare skelettorov ... inte helt 100 på skelett grejen. Skall hitta det o återkommer
Citera
2017-07-03, 20:40
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo. Så dags. Men visst.
Det är väl inte så många som har span på sig utan att vara misstänkta för något.
Närmare bestämt ingen.
Citera
2017-07-03, 20:42
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, att han kan ha hamnat i "bakvattnet" är säkert ingen överdrift.

Sedan är frågan om hur manipulationen med barnen den här gången har gått till. - Körs det en lögn om att de befinner sig hos X och ska köras direkt till G-liden, eller är de närvarande hela tiden? - Det finns fördelar med bägge alternativen beroende på hennes planer.

Medhjälparna kan ha ställt upp på att leverera barnen en viss tid, alt. att hämta barnen och då bli indragna i vad JM klurat ut. - En annan möjlighet är att "festen" ska äga rum på G-gatan men att barnen först måste hämtas i G-liden. - AP kan förutom bil ha fått åka berg- och dalbana hej vilt den här dagen.

Det är närmast en omöjlighet att försöka tränga in i en så här pass sjuk kvinnas tankar (vilka också snabbt kan ändra sig i takt med nya impulser och idéer). - Vart tog f.ö. partylyktorna vägen..?
Dom kanske prydde Johannas balkong 3 dagar efter mordet. Jag har för mig att ABs pojkvän vittnat om att den glada Johanna skulle hem och dricka bubbel. Kan vara mysigt med partylyktor i augustikvällsmörkret.
Citera
2017-07-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Möjligen kan man grunna på om denna ändå betydande berusning gjorde att AP:s vaksamhet mot knasiga infall och utsatta positioner sjönk dramatiskt och att han kanske inte logiskt kunde koppla mellan sitt uppfattade intag och faktist berusning. Det skulle kunna göra honom sårbar för JM:s påhitt, överfall och att falla i sömn.

Absolut. Instämmer till fullo
Citera
2017-07-03, 20:51
Medlem
perVers2.1s avatar
[quote=letsdoit|61126691]Scenariot har som sagt sina brister, och detta ur flera aspekter, bl.a. det du skriver betr. luftfärd, dvs frågan om hur djupt ned AP:s huvud före ”sittningen” kommit ned i toalettskålen och sedan greppet och styrkan i armarna. - Dödssättet är inte helt uteslutet men svårt att applicera på just JM.

Tack för ett bra svar och inlägg!

På något sätt har Aki "lockats" till Granliden, om det var på grund av barnen eller påskrift av skilsmässopapper eller en kombo av det och något annat spelar väl egentligen ingen större roll.
Men kommunicerar man och inhandlar förnödenheter "tillsammans" har väl knappast träffen föregåtts av någon större schism hot eller tvång.

Hoppar vi i handlingen tills det att Aki är död vet vi att JM försöker sig på försäkringsbedrägeri, ljuger om dödsorsaken för bekanta och vill få kroppen kremerad.

Varför denna ?plötsliga? fäbless för kremering? Vi väljer mellan 1. Religiös övertygelse och 2. Försök till att omintetgöra bevisning om hur Aki dog. Inte så svårt med tanke på vad vi vet.

Jag gissar att:
Aki dog på Granliden
JM haft flera händer till sin hjälp men att dessa personer kan ha varit gömda i kulisserna
Att han med alkohol och preparat/gas blev drogad
Dränkt i badkaret / bassängen lugnt och "fint"
Transporterad ner till och tippad i sjön

Omständigheter såsom transport med skottkärra, om han lades i båten e.t.c. är egentligen ovidkommande.
Citera
2017-07-03, 21:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Tack för ett bra svar och inlägg!

På något sätt har Aki "lockats" till Granliden, om det var på grund av barnen eller påskrift av skilsmässopapper eller en kombo av det och något annat spelar väl egentligen ingen större roll.
Men kommunicerar man och inhandlar förnödenheter "tillsammans" har väl knappast träffen föregåtts av någon större schism hot eller tvång.

Hoppar vi i handlingen tills det att Aki är död vet vi att JM försöker sig på försäkringsbedrägeri, ljuger om dödsorsaken för bekanta och vill få kroppen kremerad.

Varför denna ?plötsliga? fäbless för kremering? Vi väljer mellan 1. Religiös övertygelse och 2. Försök till att omintetgöra bevisning om hur Aki dog. Inte så svårt med tanke på vad vi vet.

Jag gissar att:
Aki dog på Granliden
JM haft flera händer till sin hjälp men att dessa personer kan ha varit gömda i kulisserna
Att han med alkohol och preparat/gas blev drogad
Dränkt i badkaret / bassängen lugnt och "fint"
Transporterad ner till och tippad i sjön

Omständigheter såsom transport med skottkärra, om han lades i båten e.t.c. är egentligen ovidkommande.

Det fanns inget badkar i stugan.
Citera
2017-07-03, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Detta är mycket intressant! Var hittar du uppgiften om att Aki intog Imovane?
I FASS står det:
"Alkohol bör undvikas när du använder Imovane eftersom alkohol kan förstärka effekten av Imovane. Effekten kan kvarstå till nästkommande morgon vilket kan inverka negativt på din förmåga att köra bil eller hantera maskiner."

Någon som vet - hur snabbt verkar dessa tabletter? Och hur länge sover man om man tar dem mitt på blanka dan?

Jag är inte så kunnig på området, men har erfarenhet. En bekant med alkoholproblem kolkade öl en förmiddag, gissningsvis 6-7 burkar 7,5% öl, tog 2 x 7,5 mg imovane. Innan han somnade ringde hen några korkade samtal som gjorde vänner alarmerade och dök upp kring huset som var låst. Visst vaknade han efter ett tag, men det krävdes ett helvetes oväsen och när dörren öppnades var han i ett sådant skick, att en femåring kunnat övermanna honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in