2017-07-01, 08:17
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Det slog mig att Johanna har en hel del likheter med Donald Trump.
Grandios självbild och idel lögner, lögner, lögner. Ljuger om ALLT högt och lågt.

Man väntar bara på att JM ska börja tjata om "fake news".
Iofs har hon ju redan sagt att "Polisen bara lyssnar på sociala medier".

Den som har lite tid och lust tycker jag ska titta tillbaka på sidan 541 och ca 10 sidor framåt.
Mycket intressanta uppgifter som inte verkar ha utretts. Hmm.
Jag antar att du menar sidan 541 i Huvudprotokollet? Menar du ett förhör med MR? Det verkar vara lite skillnad på sidangivelserna på själva dokumentet och i mitt "sidofält". Vad är det som är "Mycket intressanta uppgifter"?
Citera
2017-07-01, 08:25
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Så har den omtalade JM installerat sig på Helix i Flemingsberg/Huddinge, med tillgång till TV tidningar och brevskick.

Nu får hjärnskrynklarna lite att jobba med, alltid en utmaning när det gäller JM, för JM ligger inte på latsidan, hon skrev ju ett brev till Kaj Linna via Aftonbladet för hjälp, säkert var hon mera intresserad av Kaj Linnas miljoner som han kommer att få, snart får säkert statsministern och Kungen ett brev, kanske Påven av Rom också.
Och snart kanske hon dyker upp i denna tråden också... 😆
Citera
2017-07-01, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf

Inte omöjligt JM är desperat hin har noll koll nu, hjärnan kommer kanske att förtvina efter ett antal år när hin inte får styra sitt eget liv bakom lås och bom.

Japp, hon verkar ha fått kortslutning som hon håller på :-)
Ska bli spännande vad vistelsen på Helix I Flemingsberg på rättspsyk ger för resultat.
Hon är inte gränspsykotisk iallafall.
Citera
2017-07-01, 08:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Korrekt. Det kan korrigeras så till vida att hon frikänns för mordet på Aki. Men påföljden kommer med största sannolikhet inte att förändras. Man beaktar försvårande och förmildrande omständigheter vid bestämning av påföljd. Tidigare skulle man dömas till fängelse i 10 år eller på livstid. Sedan mitten av 2014 kom en ny praxis där man skulle utgå från fängelse i 14 år och om omständigheterna varit försvårande eller förmildrande åt något håll upp eller ner. Man skulle enklare kunna dömas till livstid, därav tillintetgjordes diskrepansen mellan 10 år - livstid. Här ser vi massor av försvårande omständigheter och till synes noll förmildrande.

Nej, livstid kommer hon inte undan oavsett vad som händer i domen angående A*i, mordet på GM och mordförsöket på AM skickar henne till fängelse på livstid, de gärningarna räcker gott och väl för det.

Nu så ska de bara snabba på med utredningen på Helix och se till att hon blir förklarad tillräckligt tillräknelig för att kunna avtjäna ett fängelsestraff, hennes mytomani, manipulerande och hybris är inte anledning för ett fängelseförbud.

Fast med tanke på att fanskapet mentalt sett inte är äldre än en tonåring så vete fan om inte sluten ungdomsvård är det rätta straffet. << Obs ironi>>
Citera
2017-07-01, 09:18
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Advokat AH försöker få in rimligt tvivel på promillechansen att han inte drunknat, alltså att han kvävts istället. Enligt viss expertis går inte kvävning att uteslutas.
AH menar att det är därför det fattas kiselalger.
Jaså minsann, är det inte klarlagt att han drunknade och hade vatten i lungorna? Det låter ju helt galet att det inte hade upptäckts vid den första "lilla" obduktionen som gjordes 2015, eller var den inte mer noggrann än så?
Citera
2017-07-01, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det har ju spekulerats i tråden om varför Aki satt inknökad i baksätet med två bilbarnstolar.
Kan det vara så att mordet på Madeleine Delbom i Långshyttan och tillvägagångssättet där kan ha likheter med mordet på Aki?
Var det viktigt att ha honom i mitten bak för att någon eller några skulle kunna övermanna honom där med en plastpåse över huvudet?
Bilbätet på, satt fast av det samt inkilad mellan bilbarnstolar.
Några fick sitta i skuffen med mat och alkohol för att alla skulle få plats. Och vips har Aki en plastpåse över huvudet.

Hur rimligt tror ni?
Fy. Hemskt. Men mkt rimligt.
Citera
2017-07-01, 09:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ur förhör med MR 2017 01 31:
Protokollbilaga del 3_2017-03-22__Fo, sid 300.

"-Som Jafar sagt att det här var planerat av Johanna och sen under kvällen när det hände, jag vet om det var någon annan men som jag vet, om jag har förstått det rätt så finns en till person med som heter David.

Och sen när vi har kommit halvvägs mitt i sjön då kastar jag honom in i vattnet och tar jag såna (ohörbart) på huvudet och sen jag har tryckt ner huvudet tills han drunknade och det har han berättat för mig när han var väldigt arg på Johanna. Berättat för mig att just nu jag behöver pengar, jag är i nöd och sen hon ger inte mig pengar för att skicka till mina föräldrar. Jag har gjort så mycket för henne men hon gör inte det minsta för mig och just om det här, det vet David och dottern Julia också om.

-Vet du när Jafar berättade det här för dig? När var det?
-Tror det är cirka tre månader efter att jag kommit till Johanna, efter tre månader var under sommaren.
-Skulle Jafar få någon ersättning för det här?
-Ja."

Jag tror att det här är så det har gått till, skulle gissa på att MRs berättelse om vad JJ sagt stämmer, Aki har rivit JJ när det hände. Man kommer hitta JJs blod under Akis nagel om mängden räcker för analys.
Är därför inte helt säker på att man kan utesluta att Aki ändå har drunknat i Hjälmarvattnet trots kiselalgernas antal. Tillbakatryckt ner i vattnet skulle antagligen göra att han återfanns på rygg med armarna halvt uppsträckta.
Som jag förstått det hade Aki tröja och kortbyxor på sig, men var barfota. Ett par flippfloppliknade skor i herrstorlek stod på bryggan inte långt från Akis telefon, fanns även en öl och en flaska Bailys där.

Det där måste det nog luskas mer i. Det borde finnas fördjupande förhör, eller? "Mitt i sjön"? Drunkningsoffer lägger sig alltid i fosterliknande ställning på botten -- har jag läst -- med kroppen, armarna, ansiktet neråt, annars har likstelhet inträffat på land. Låter som om någon drömt detta, och polisen borde ju ha gjort något mer av det, eller? Men visst...
Citera
2017-07-01, 09:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Fanns tydligen både öl-flaska och Bailysflaska.

Ur förhör 2016-11-01 med räddningspersonal som kom till Granliden på larm:
Protokollbilaga del 3, sid 356.

"På den större delen av bryggan såg Matin*l (en av räddningspersonalen) att det stod bord och stolar. Han såg även någon öl-flaska samt en flaska med Bailys som stod på bordet. Vidare låg där en mobiltelefon, vindruvor och korvrester. Han såg även ett par flip-flop skor."

"Andre*s (annan räddningspersonal) säger att det fanns en del matrester nere vid bryggan. Han tycker sig komma ihåg makaroner, någon pasta. Det stod även en flaska Bailys på bordet. Andre*s är osäker, men tror att det även stod en flaska öl på bordet. Det låg även en mobiltelefon på bordet. Det stod ett par tofflor på bryggan, några lättare sommarskor av plast. Andre*s kommer ihåg att skorna var av mansstorlek."

Snabbmakaroner till skaldjursbuffén? Låter som det rått barnmatning.
Citera
2017-07-01, 09:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Stämmer bra med hans Facebookinlägg om att ha gjort sitt livs största misstag.
Vi ska nog inte utgå från att han är en rationellt tänkande och normalfungerande person.
Att han snackar om drunkning så att flera personer hör, kan vara ett utslag att att han har svårt att hålla inne med saker när han hamnar i affekt.

Håller helt med dig på den punkten. Sök enklast möjliga förklaring.

Det fetade är säkerligen ännu en av JMs halvsanningar. Din hypotes är tilltalande IMO då det är mycket lättare att förstå att Aki frivilligt skulle bege sig till lägenheten i Etuna. Dit behövde han inte luras. Han kanske fick en spetsad födelsedagsdrink.
När man väl fått in honom i bilen så kunde man köra till Granliden utan att han mäktade protestera.
Hennes snack om överdos tycker jag ändå pekar starkt mot att han på något sätt var drogad. Hon behövde en bortförklaring ifall obduktionen skulle hitta något. Hon släppte detta efter att fått besked om obduktionen. Noterar även att hon flera gånger var i kontakt med polisen/rättsmedicin för att få ut obduktionsresultatet. Hon fick först en muntlig redogörelse och sen begärde hon även ut det skriftliga. Så hon har uppenbarligen varit mycket angelägen om att få alla detaljer.

Ja, så att hon kan anpassa sin historia/sina historier! Kan det vara så att han drogades väldigt tidigt och att han hölls vid liv?

Det verkar ju sannolikt att några av hennes halvsanningar stämmer närmare överens med hur det genomfördes, så att drunkningen framstår som mer följdenlig etc.
Citera
2017-07-01, 09:42
Medlem
Ingen annan som anser det märkligt att JM haft ett behov att poängtera att hennes engelska är borta efter hennes "stroke"???

Intressant om hon nyttjar homeopatisk medicin... läser man nedan artikel som tydligt påvisar kvävning

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3743697/
Citera
2017-07-01, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tack, bra info! Tror nog att man kan säga att kombinationen syrebrist, alkohol, fysisk ansträngning/stress och ett förstorat hjärta innebär en ökad risk för ett hjärtstopp. Vare sig syrebristen beror på aspiration av vatten, laryngospasm eller en plastpåse.

Detta verkar vara i linje med vad åklagare och advokat kommit fram till.
Åklagare fortsatte sedan: däremot är ett möjligt hjärtstopp sekundärt. Det är inte dödsorsak. De hänvisar till obduktionsprotokoll.
Du vill ha det till laryngospasm vilken när den släpper får honom att kvävas av sina spyor? Detta var ju det Hikes insinuerade. Hon ville få det till att det var möjligt då magsäcksinnehållet ej mätts upp. Vidare att laryngospasmen uppkom av att han föll i plurret och att kylan och överraskningen var det som utlöste reflexen.

Det orimliga i detta är vattendjupet och sommarvärmen. Samt att Aki beskrev sig själv som en mkt god och van simmare.

Tvivlet är inte rimligt. Det räcker inte att vi kan tänka det för att det ska godtagas som möjligt.

Detta kommer nog även HR att instämma i skulle försvaret använda sig av detta.
Citera
2017-07-01, 09:46
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Njaeee, inte så rimligt. Hur stora skulle de bilbarnstolarna vara för att en vuxen man skulle bli inkilad mellan dem. Typ fåtöljstora? Jag hade blivit misstänksam om de inte lagts i skuffen tillsammans med maten och samtliga människor satt inne i bilen istället

Fast de två små barnen satt väl i bilstolarna?
Jag menar inte att man sitter helt fast mellan två sådana, men att man ändå sitter trångt och tillsammans med att man är bältad så flyttar man inte kroppen så mycket vid en attack bakifrån.
Oh well, det var en tanke bara..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in