2017-07-03, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om Akis hade en konstaterad MB Croh sjukdom och denna inte fanns omnämnd i hälsodeklarationen till livförsäkringarna - är dessa inte giltiga.
Inget försäkringsbolag accepterar att betala ut en krona till någon som har mörkat en så pass allvarlig kronisk sjukdom som kan leda till stora magsmärtor, akuta operationer, stomipåse och uttalad näringsbrist.

Kort sagt - oavsett vem som tecknat Akis livförsäkringar, har man inte uppgett hans Crohnsjukdom, är försäkringarna inte giltiga.

JM måste ha varit lite naiv! Crohn syns på obduktionen som ett försäkringsbolagen naturligtvis skulle få del av efter Akis död.

Nu gjorde ju hon allt för att han skulle kremeras och fort därtill. Hon visste men chansa med det som allt annat
Citera
2017-07-03, 18:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Tror inte man var tvungen att släppa dem. Det var ett medvetet val och sedan hade man span och avlyssning vilket visade sig vara något som lyckades. De hade klart för sig att JM och MR var rätt, de ville stärka bevisning.

Man undrar lite lätt om de hade tänkt vänta på att JM gick gatan fram med hagelgevär innan de tänkte sy in henne. Men jag kan ju inse att hon inte lämnade ovedersägliga spår efter sig, som mer godvilliga brottslingar annars tenderar göra.

Det räcker tydligen med lite diffusa, dubbeltydiga spår, och sen kan man rasa omkring ganska länge på det. Tur att inte MR hann omkomma.
Citera
2017-07-03, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Jag skulle tro att man fortsätter förundersökningen nu när man har ett beslut på var domen landar.
Något åtal lär inte väckas förrän domen kommer men nu ska man också ha klart för sig VARFÖR deldom yrkades i Akifallet. Åkl har bråttom att ta detta i rättegång innan det är avgörs i HR eftersom åtalet i sig är mycket svagt vilket experter har uttalat sig om.

Det är ett juridiskt spel för att sätta dit JM och hennes anhöriga, de anhöriga används som brickor i spelet mot JM, så här gällandet Aki-fallet:

Svag dom i TR mot JM
Snabbt åtal mot JJ&Co som stöds av dom i TR
Åtalet stärker åkl i HR mot JM om JJ&Co är häktade

Ett fult rävspel av rättsväsendet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om viljan finns så går det! 😄

Ja. Om rätten vill döma går det nog att formulera en dom. Det är människor som dömer och det är naivt med en övertro på det rationella beslutsfattandet, det är trots allt inte så vanligt enligt min erfarenhet. Om rätten vill skipa rättvisa så finner de nog vägar i ett mål som det här. Sedan kan de ha fel.
Citera
Medlem
Jag förstår inte JM, om hon ville mörda Aki så hade hon ju kunnat mörda honom och gjort sig av med kroppen, sänkt den i någon sjö, styckat och eldat upp, frätt upp kroppen med syra. Hon hade kunnat matförgiftat honom med blommor. Det finns massor med giftiga blommor läste jag för några veckor sedan. Bara slänga i någon sallad. Varför låtsas att han drunknat? Om kroppen försvann så hade han blivit dödförklarad så småningom
Citera
2017-07-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tror att alla tre har varit delaktiga på något sätt, i alla fall så vet de mycket väl vad som hänt och som jag sa, jag tror att DB är den svagaste länken i den kedjan.

Jag tänker att det kan vara så att DB och JB inte nödvändigtvis var på plats. Troligare med två flyktingar. Däremot kan minst JB ha kännedom om vad som skett.

Detta skapar en intressant dynamik och kan förklara JBs rädsla. Hon i sin tur kan då vara beroende av skydd från JM, av alla människor, vad det nu är värt.
Citera
2017-07-03, 18:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Oftas är recidivfara något som man går på om det gäller någon som gång på gång återfaller i brott.
Det absolut vanligaste häktningsgrunden är kolusionsfara.

Okej. Är det kanske så att recidiv betyder återfall och det ev. vittnesutplånandet här faller under kolusionerandet? Hur som helst så lär de ju få på huden om det hittas mer döda möllrare i skog och sjö.
Citera
2017-07-03, 18:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Nu gjorde ju hon allt för att han skulle kremeras och fort därtill. Hon visste men chansa med det som allt annat

Ja, kremeringsviljan som försäkringslogisk? Fast anges inte crohn i rättsmed.-prot?
Citera
2017-07-03, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Jag förstår inte JM, om hon ville mörda Aki så hade hon ju kunnat mörda honom och gjort sig av med kroppen, sänkt den i någon sjö, styckat och eldat upp, frätt upp kroppen med syra. Hon hade kunnat matförgiftat honom med blommor. Det finns massor med giftiga blommor läste jag för några veckor sedan. Bara slänga i någon sallad. Varför låtsas att han drunknat? Om kroppen försvann så hade han blivit dödförklarad så småningom

Men skall det inte gå sådär 5 år innan en försvunnen person kan dödförklaras; tycker du JM verkar vara av den tålmodiga sorten?😏
Citera
2017-07-03, 18:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation

Jo hon ville ju ha en kremering. Mycket troligt att någon som är inblandad i mord vill kremera sitt offer.
Det kan dock ha med ekonomi att göra, kistbegravining är väl dyrare tror jag, och en gravplats för kista definitivt. JM hade nog inga känslor för Aki, billigast möjliga var nog vad hon valde, blir ju mest över till henne själv då som ärvande änka.

Dock var ju Akis kremeringsdiskussion efter den Rättsmedicinska obduktionen där Chronsjukdomen måste ha noterats.
Mycket märkligt att ett av försäkringsbolagen redan hade betalat ut över hundratusen till JM efter Akis död, minns nu inte vilket bolag det var. Man kan ju ha angivit korrekt hälsouppgifter till detta bolag, men rent allmänt är det svårt för kroniskt sjuka att få någon livförsäkring överhuvudtaget. Ex diabetiker får det oftast inte, antagligen inte personer med tarmsjukdomar Morbus Crohn heller skulle jag gissa.
Citera
2017-07-03, 18:37
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
HR behöver kanske lite handräckning eller hjälp på traven för att kunna ta riktig ställning? Bättre att täppa till oklarheterna på nivå ett innan man tar upp det en nivå? Ska man kunna ta ställning till om JM är anstiftare rör. AP i HR så måste man ju veta allt man kan om övriga misstänkta först. Det lär ju bli lite jobbigare stämning för JM i HR om det kunnat visas att hon blandat in sina barn i mordet på AP, om så bara att de tvingats vistas på samma plats där det skett eller fått köra hem bilar eller skaffa undan bevis. Tvärt om blir det ju mycket gladare atmosfär om JM haft den goda smaken att hålla barnen helt ovetande om hennes brutala mord på maken i syfte att olagligen komma över 8 miljoner kronor till mer knark, chips, utpressning, asylhemsimperium, patricid och mordförsök.

Där finns ju även den spännande frågan om huruvida barnen hade haft sin morfar kvar i livet om de sett till att ge sin morsa ett verkligt handtag när hon behövde det. Fast försäkringsteknikaliteter var de kanske inte så hemma på, och resten gick ju ganska bra ändå ganska länge.

Och ett åtal "till varje buds stående medel" är det nog snararare fråga om. Fälls gör de ju inte om de inte är skyldiga eller kan bevisas så.

Edit: så "objektiviteten" är det inget fel på alls. All rättsutövning är rimligen intressestyrd, man vill åt sanningen. Det är däri objektiviteten ligger. Man åtalar inte folk slumpmässigt på chans för att det är mer rättvist så. Man ser till att ha på fötterna.
Det kanske finns några spännande avlyssningar
Citera
2017-07-03, 18:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nej, om det är klarlagt bortom varje rimligt tvivel att han inte drunknade i sjön så blir det minst brott mot griftefriden och sannolikt anstiftan till mord eller mord.

Om bevisningen brister på den punkten blir fallet mer osäkert och då blir det spännande att läsa domen. Indicienätet kan ju vara tillräckligt.

Det är ju det som är spännande, hur väl formulerar de sina tankar i domen, blir det en hållbar dom så blir ju indiciekedjan mer värdefull och nätet dras åt ytterligare runt JM och hennes medhjälpare, blir det fällande i HR så vete fan om JM är beredd att ta allt själv, hon är ju inte direkt den typen som tar på sig skuld om man säger som så.

Den trotsiga och bångstyriga tonåringen kommer nog fram då och pekar finger på medhjälparna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in