Citat:
Ursprungligen postat av
Externalist
De åtgärder som nu görs bromsar låneexpansionen som ju länge varit en rejäl motor i ekonomin. Den nu inslagna vägen med allehanda restriktioner kommer ofelbart leda till stagnation & arbetslöshet.
Elda på lånefesten; borttagande av amorteringskravet, återinför 100% belåning, slopa skuldkvotstaket, öka ränteavdragen: happy days are here again!
Mitt svar är ironiskt, jag tror vi är inmålade i ett hörn, man har vänt och vridit på varje sten för att hålla arbetsmarknad och konsumtion uppe, vi närmar oss vägs ände.
Lite oklart hur du menar att låneexpansionen varit en motor i ekonomin.
Helt klart är att möjligheten till att lånefinansiera till investeringar leder till innovationer och rationaliseringar. Finns inga sådana möjligheter är det tillväxthämmande. (Jag är iaf beredd att acceptera ett sådan påstående).
Men sådan lånefinansiering kan ske genom nyemissioner. (Den juridiska personens aktiekapital är en skuld till aktieägarna).
Notera vidare att vår levnadsstandard är kopplat till hur mycket arbete vi utför. Jobbar vi dubbelt så mycket får vi dubbla levnadsstandarden.
Den som menar att vi behöver ha låneexpansion för att arbeta får en svår förklaringsbörda. Jag skulle inte ge mig på den.
Vidare, försöker vi konsumera för lånade pengar, så leder det bara till inflation.
Kort sagt: jag ser inte att någon låneexpansion är någon motor i ekonomin. Varsågod att försök visa det. (Men kom inte bara med påståenden. De har inget värde).
------------------------------------------------------
Hushållens skulder är i huvudsak bostadslån. (Och långt ned kommer studielån).
Skulle det vara någon väldigt fundamental skillnad för ekonomin om hushållen inte ägde bostäderna, utan det var fastighetsbolag som gjorde det i stället. (Och hade lånen i stället).
* Skulle ekonomin bara rasa ihop då?
* Skulle vi åka tillbaka till 30-talet?
Tror någon det på allvar?
---------------------------------------------------
Jag har påtalat att hushållens nettotillgångar växer trots stigande skulder.
En sak hushållen gör är att låna samtidigt som de pensionssparar.
I ganska stor utsträckning lånar hushållen av sitt pensionssparande. Dvs pensionsfonderna köper bostadsobligationerna.
Dvs i praktiken pensionssparar vi i våra bostäder. (Tekniskt så går vi omvägen via banklån).
Är detta ett problem? Och i så fall vad?