Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Du har dock kategoriskt avvisat humaniora utan någon annan grund än löst tyckande, vilket var vad jag invände mot.
Humaniora har enorma problem, främst då dess ideer florerar genom förföring och inte för att det är sanna. Jag tror tex att det inte finns någon som helst tvivel att marxism och ideologier som ger staten, och därigenom akademiker, enorm makt blir poppis enbart för att det ger akademikern jobb och verktyg att utöva makt för att tillämpa sina ideer.
Makten i sig är inte ett medel för ett mål, utan målet i sig. Men det vet inte ideologen om, då dessa processer är undermedvetna - som det mesta inom humaniora så kan du inte se detta antagande från min sida som objektiv vetenskaplig sanning.
Det vore en rolig liten paradox till marxismens ide om att en priviligierad klass/ras/köns åsikter kan viftas bort som att individen beskyddar gruppens privilegium.
Vilket får en att genom att leka samma spel fråga; vad är akademikerns privilegium och hur höjer akademikerns åsikter hans egna privilegium?
Citat:
Vilka är "vi" i det här fallet? "Vi" feminister hatade ju Freud innan det var poppis.
Jo, det har du rätt i. Men det fanns en tid då Freud hade inflyttande i princip överallt inom humaniora, trots att teorierna känns helt ur vettet till och med intuitivt. En sak som man får erkänna om Freud är att hans pseudoteorier är intressanta, för att en teori som gör allt till sex och underkokande incest och saker som Fadersn kastration av sonen, osv; ofta så tror man på saker bara för att det just är fascinerande.
Tyvärr handlar humaniora mycket om att tro på dåligt underbyggda sagor. Som att Världshistorien prefetiskt har ett "öde" att gå mot den kommunistiska utopin, och då går samhället full circle och kommer tillbaka till den utopiska trädgården där människor var lika. Är nästan exakt liga sagolikt som kristendomens profecior om domedagen. Folk blev trots allt kristna en gång i tiden för att en vacker saga berättades åt dem.
Citat:
Ja, och ännu en gång: Vad är din poäng? Det är knappast som att ens marxisterna själva accepterar samtliga Karl Marxs tankar som absoluta sanningar.
Ifall de inte accepterar det har det varit för tyst från deras håll när masskatastrofer sket i tvärs olika kontinenter då samma idioti applicerats om och om igen. Från Holodomor till Pol Pots Kambodja till Zimbabwe och nu senast Venezuela. Folk svälter och äter upp deras husdjur i Världens näst oljerikaste land.
Vad man inte talar om i humaniora är lika talande som det som man talar om. Vad man alltså väljer att kritisera (alltid kapitalistiska västvärlden).
Citat:
Vad vi diskuterar är den tveksamma idén "kvinnors sexuella makt", som du synbarligen tror på. Just därför vore jag tacksam om du försökte fokusera på det, istället för att sväva iväg i utläggningar om sjukskrivningar och marxister.
Ok. Men jag tror också att somliga män har oerhört mycket mer sexuell makt än en kvinna någonsin kan få. Då speciellt kultledare men även många superkarismatiska politiker.
Att människor har en varierande grad av makt att genom sex och få sin vilja igenom borde inte råda någon tvivel om.
Citat:
Manlig sexualdrift är sexdriften hos personer av det manliga könet. Sexdrift är människans begär efter sex - ordet intar inte någon annan innebörd för att den existerar hos en man.
Det är semantik, men en kvinnas sexdrift påverkas på ett annat sätt av testosteron och är knyten till hennes menstruationscykel. Hon bär inte på ett par kulor fyllda med nerver, det blev ju helt uppenbart att det handlar om två olika saker när du inte kände till smärtan som kan komma med manligt begär.
Citat:
Eller så är kvinnor inte så svåra att tillfredsställa men män är inte speciellt intresserade av att försöka.
Det vore en historia som skulle passa din ideologi, vilket inte betyder att den är sann. Du får försöka bevisa det genom att kanske visa att bisexuella kvinnor har bättre sex med kvinnor än med män?
Av egen erfarenhet vet jag att män är intresserade att slå på kvinnlig lust och tillfredställelse i sängen på alla möjliga sätt. Jag är också ganska säker att män oftast är mer aktiva i sängen.
Citat:
Men att det är en "manifestation av skillnader i sexdriften" att män köper sex är ju fortfarande bara spekulation. Det kan lika gärna bero på helt andra faktorer.
Jag tror att du kan vifta bort nästan alla enorma skillnader som andra faktorer, du kan ju lägga till vad som helst; "män vill ha makt" över andra partnern är ju favoriten bland dina feministkollegor.
Men den är ju inte byggt på saklig forskning, de har nog inte ens frågat sexköpare varför de köper sex.
Citat:
Mer rimligt är kanske att jämföra med andra sexualbrott, där män är minst lika överrepresenterade. Ett minst lika rimligt antagande som att män köper sex och våldtar för att de har "högre sexdrift" är att de helt enkelt är mer villiga att tvinga sin sexualitet på andra. Frågan är ju varför män gör detta, om de enligt dig har svårt att känna sig tillfredsställda om deras partner inte är nöjd? Jag har mitt svar, hur går det för dig? :P
Det var precis kopplingen jag ville att du själv skulle göra. Just våldtäkt är nu inte något som en majoritet av män gillar ens i hemlighet, eller ens klarar av att förstå sig på. För jag kan förstå besök hos prostituerade och hur det kan vara skönt, men våldtäkt är lite av ett mysterie för min del. Det är ju en jävla fight inblandad och skrik och jag vet faktiskt inte ens hur de kankoncentrera sig på att komma mitt i all elände, det existerar definitivt en stark sadistisk krydda till akten. Sadism är en urinstinkt som aldrig motiverat mig personligen, men det fanns gott om sadister i skolgården och dessa går väl runt med civiliserade masker vid vuxen ålder. Några har säkert fortsatt att sakta utveckla allt mörkare fantasier kring det som en gång fick de att känna sig levande (förstå nu att jag inte söker förlåta dem, utan enbart förstå vad som försigår i deras hjärnor). I en del avhjärnan som kallas insula så aktiveras sadistens njutning av att se en annan lida, och där akttiveras även orgasm, njutning, äckel och många andra känslor som är inblandade vid sex. När de väl fått smak för andra människors lidande vid ung ålder skulle jag tro att de vid könsmogen ålder lätt övergår till sexuell sadism och anknyter orgasm med andras lidande.
Det är också möjligt att de flesta civiliserade män helt enkelt slår av krigartrummorna och erövringsinstinkter som våra förfäder aktiverade inför räder då i princip massmördade ochalla våldtog fiendens kvinnor, någon del som blockerats och begravts då en civiliserad man känner sig helt enkelt äcklad ifall den existerar inom honom. Amygdalan står ju för både mäns sexuella begär och aggressioner, och dessa aktiveras ofta på ungefär samma sätt. Det är även intressant att jag läste någonstans att fler kvinnor än män har våldtäktsfantasier, däri finns hjärtat av det okända som jag inte kan förstå mig på.
Du behöver inte ta det som vetenskap, det var lösa spekulationer för min del, eller snarare; tänkte högt.
Citat:
Metaforer går bra, men då kan man ju inte komma och grina när någon påpekar att metaforen är överdriven.
Det kan du inte veta med säkerhet, latinska kulturer har uppenbarligen använt sig av samma metafor när de talat om just mannens lust. Det är lösa spekulationer från din sida om jag överdriver min metafor, liksom jag löst kan spekulera att en kvinna överdriver när hon säger hur det känns att vara gravid eller genomgå barnafödande, eller hur hennes menstrationscykel påverkar hennes humörsvängningar.
Men det vet jag ju inget om.
Citat:
Fast nu så handlade ju undersökningen inte om att man bara frågade "ska vi knulla?" utan personen ifråga la ju fram det på ett mer rimligt sätt
Du försöker bara fly undan att se skogen genom att intala dig att träden var minsann inte exakt så som jag uttryckte mig. Du har flera youtube klipp annars där ja-sidan alltid vinner, men givetvis kommer jag inte finna en vetenskaplig artikel där de precis säger "Shall we fuck?" och vi får utgå att de charmades av några längre meningar från kvinnans sida (så fungerar dock inte män).
Att du intuitivt inte förstår dig på mäns lust är det mest uppenbara i det här fallet.
Citat:
Har du övervägt att du bara är en sjuk kvinnohatare på internet, blablabla
Nej, jag är nog under medeln i din kvinnohatar-skala. I medelhavsländer har majoritet av män köpt sex, vi ska inte ens tala om män i Afrika och Mellanöstern.
Jag catcallar aldrig och ser inte ens på porr (sedan tonåren). Tror att just det senaste är det enda som gör mig ganska unik, jag tror att du skulle finna att en majoritet av män inte har "sund sexualdrift" enligt din hårda ideologiska demonisering av maskulinitet som den manifesteras idag över hela Världen. Inte ens dina feministhumaniora vänner ifall du gräver lite djupare, det kan jag lova dig.
Citat:
Vad är det för argument du vill ha? Om det är argument mot påhittet "kvinnors sexuella makt" är det ganska lätt: I studien tidigare etablerades att kvinnor upplever lägre sexuell tillfredsställelse vid samlag med främlingar. Om kvinnor har "sexuell makt", varför är det oftast enbart mannen som får sina behov tillfredsställda?
På samma sätt som en drogförsäljare har makt över hans kunder, de får njutningen de behöver och är beredda att göra mycket för drogens skull.
Den som äger utbudet till något med enorm efterfrågan har ofta enorm makt.
Återigen så säger jag dock att karismatiska män som utövar sexuell makt och får kvinnor att göra som han vill gör ofta mycket större skada.
Likaså dör kvinnors sexuella makt med åren, det är inte heller alla kvinnor som innehar sexuell makt.