Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Fast nu missar du poängen, jag har inte ifrågasatt evolutionspsykologins existensberättigande som fält. Du kan läsa vad jag tycker om det
här. Däremot ifrågasätter jag ogrundade spekulationer på Flashback.
Jag har inte heller ifrågasatt att subjektiva vetenskapliga fält bör existera; jag är intresserad av allt från filosofi till ekonomi till litteratur.
Inte bara för att jag sympatiserar med den som jag tror att österikiska skolan är lika objektiv i deras försök att falsifiera deras teser som en kvantfysiker (och de har ju inga empiriska bevis sedan USA i 1800-talet). Lika lite skulle jag anse att min intresse för varesig Niezsche eller Schoppenhauer eller Jung är underbyggd på vetenskpalig fakta.
Det är mycket lite som är falsifierbart inom varesig jungiansk psykologi eller nietzscheansk filosofi. Självfallet måste jagar vi alla att ha våra ideal, och jag skulle inte tro att de hårda vetenskapen någonsin kan underbygga belägg för vad som är rätt och fel.
Men man får inte låtsas om som att ens ideal är byggt på objektiva faktan heller. Akademiker inom humaniora är mycket ointresserade av att besvara fakta som motsäger deras ideal.
Citat:
All kunskap är i ständig förändring, men det finns en anledning till att de här teorierna praktiseras av akademiker. Vill man övertyga om att hela vetenskapliga fält är strunt så får man ha något på fötterna. Vi övergav inte Freud för att någon satt på internet och skrev "psykoanalys är pseudovetenskap lol".
Det tog ju jävligt lång tid för er att överge Freud och han var nästan en profet igenom hela 1900-talet. VIlka vetenskapliga grunder byggdes hans teorier på?
Du vet att de som var emot Freud behandlades som kättare, liksom de som var emot Marx behandlades så inom psykologi/sociologi?
Jag menar absolut inte att allt inom humaniora är strunt, jag menar att det inte är falsifierbart och ofta förlitar sig på förföring. Marx teorier hade enorma empiriska förfalskningar redan under hans livstid, som hans teori om att stora industrier och bondgårdar skulle äta upp de små och förhållanden åt arbetare/bönder skulle bara bli värre och värre tills det tvingar fram en revolution (som profetiskt kommer ske oavsett ifall marxister ens driver på det), under hans egna livstid så fanns det gott om motbevis som visade att tvärtom arbetares löner i reella termer hade fördubblats och antalet små bondgårdar ökade i takt med maskinisering.
Ändå ökade antalet marxister till rekordtal i takt med att deras profets teorier motbevisades överallt omkring dem. Denna ideologiska blindhet är något som förstört humanioras goda rykte, och man får allt ta och undra ifall många ideologer överhuvudtaget är intresserade i sanningen ens mer än vad ens katolska kyrkan var intresserade av sanningen i tider då den "ägde" sanningen.
Citat:
Okej, jag drar tillbaka det påståendet om det nu hjälper dig att fokusera. En gång till nu: Vad är det egentligen du vill ha sagt?
Vi diskuterar mäns och kvinnors sexualitet i denna tråd. Att du drar tillbaka påståendet var min poäng, det bör tvärtom hjälpa dig att fokusera.
Citat:
Och vad är egentligen din poäng med allt det här?
Att empiriska bevis kommer in som motbevisar genusvetenskapens grundteser, utan att denna förändrade bild av verkligheten låter förändra dess teorier. Ungefär som nu när Venezuela svälter och marxister menar att det inte är kollektivisering av jordbruk det är fel på, utan smugglare eller USA sabbotage, eller giriga jordbrukare, osv.
Denna ideologiska blindhet inför verkligheten är vad som får stora delar av humaniora att inte förtjänas kallas för vetenskapliga fält.
Citat:
Fast poängen var väl att du skulle bevisa skillnader i mäns och kvinnors sexdrift? Eller har du ändrat dig nu?
Poängen var från början att jag skulle förklara vad manlig sexdrift är, då du och micro verkade helt okunniga om vad manlig sexualdrift är för något.
Att du erkänner det som något okänt vore en bra början, jag har mina teorier om kvinnlig sexdrift, fast det förblir okänt område för min del. Vet bara att den manifesterar sig som extremt annorlunda än manlig sexdrift vilket jag redan har visat.
Citat:
Ja, eller så normen att män fokuserar på sin egen sexuella njutning och betraktar kvinnlig tillfredsställelse som "arbete". Poängen är i alla fall densamma.
Att kvinnor är svåra att tillfredställa betyder inte att män inte försöker. Det är tvärtom mycket svårt för de flesta män att ens känna sig tillfredställd i sängen ifall han känner att kvinnan inte tycker det är skönt.
Citat:
Eller inte. Det är bara spekulationer från din sida.
Det är en svart låda, jag har hänvisat till ofantligt många sätt som män och kvinnor är vilt skilda (inte lite) i manifestation av sexdriften. Vi kan inte hoppa in i varandras hjärna likt i "Beeing John Malkovic" och kan därmed aldrig veta säkert hur det känns för den andre.
Men spekulationer om att sexdrifterna "är ungefär lika" tycks inte vara underbyggd på någon som helst manifestation av kvinnlig/manlig sexualitet från din sida.
Citat:
Eller att kvinnor inte är intresserade av att köpa sex från prostituerade.
Du får förklara då varför två väsen med ungefär samma sexuella drift är så offantligt annorunda på det planet. Är kvinnor så offantligt mer moraliska? Nej, jag skulle tro att i övriga brott som barnagga, skattebrott, tjuveri, till och med mord och misshandel så är inte skillnaderna så enorma.
Kvinnor är ju till och med ofta bordellmammor som tjänar pengar på andras horeri.
Citat:
Du får väl tycka det om du vill. Ditt påstående var fortfarande en överdrift. Det är inte ett ovetenskapligt konstaterande att det är två olika saker att vara kåt och att vara hungrig.
En metafor används för att få en människa som inte kan förstå ens referensram att förstå så nära som möjligt hur det känns. Hunger är det närmsta jag kan tänka mig, och det är inte undra på att i mer levande och mindre moraliska latinska kulturer så används ord som "comer" (äta) när mannen knullar en kvinna/man och kvinnan säger i sin tur "me come" (ät upp mig) under sex akten, och kvinnor hänvisas som "gostosa" (något som används för saker som smakar gott).
Jag försöker inte alltid vara vetenskaplig, det finns områden där vetenskapen inte räcker till, den har ju fortfarande inte förstått sig på medvetande i sig, eller hur kemiska reaktioner inom komplexa synapser av neuroner i hjärnan får materia att "känna".
Citat:
Du skrev att det "bara gör saker värre". Skulle jag ha läst mellan raderna att du menar att folk kommer rösta på Piratpartiet? Hur tolkar du isåfall svenska PP:s siffror?
Porr har inte förbjudits i Sverige.
Citat:
Okej... så isländska piratpartiet gjorde ett bra valresultat - bevis på att jag "inte har någon ide om manlig sexualdrift"?
En bra bevis på att du inte har någon ide var att du inte ens intuitivt förstod dig på att de flesta män skulle svara ja åt främmande attraktiva kvinnor som frågar "ska vi knulla?"
Det bevisar att du rent intellektuellt inte klarar av att förstå dig på manlig sexualdrift (troligen pågrund av ideologisk blockering), att du sedan inte förstår dig på själva känslan kan du ju inte rå för. Du föddes inte med kulor. Jag kan inte förklara Beethovens sjunde med "vetenskapliga termer" åt en man som föddes döv.
Citat:
Allvarligt, läser du ens igenom vad du själv skriver? Hur vore det att försöka formulera ett enda stringent argument istället för att vräka ur dig långa haranger om obekommande trams?
För mig verkar det som om du var uttömd av argument i denna senaste inlägg, du har haft ganska svårt att ens finna något ute i samhället som lutar mot att du har rätt i dina egalitära teorier om sexualdrift.