2017-07-02, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om du menar mormor AM så får man väl förstå det som en vilja att klarlägga om han agerat efter egna bevekelsegrunder (hat mot dem, kärlek till JM, kärlek till arvet) eller om han handlat på JM:s uppdrag. Eftersom det senare ger lite lägre straffvärde så finns det ju en risk att han påstår det oavsett hur det verkligen var. Och dessutom pekar han ju ut hennes dotter som anstiftare -- vilket ju inte vore så roligt för AM om det inte stämmer med verkligheten.

Om MR agerat själv så är det ju mindre personligt för AM, och om han handlat på JM:s uppdrag så är det desto mer personligt, men mellan AM och JM. Personligt mellan AM och MR blir det ju om han ljuger om att JM är anstiftare. Att kommunicera vilja att förlåta gynnar också tilliten och strävan till sanning. Så hon har skäl att visa tillmötesgående gentemot honom.

Så i alla händelser så har ju AM inte så stor anledning att vara explicit arg mot MR, eftersom det skulle göra det svårare för sanningen att komma fram och möjligen styra MR åter i en hållning som skulle gynna JM.

Men det är inte samma sak som att hon skulle anse att MR inte borde dömas till det han befinns skyldig till. Och det är ju precis det hon vill komma fram till.

Nu är det ju inte så mycket tvivel längre hur skulden ska fördelas men där var vi inte när rättegången startade.

Ditt resonemang visar hur "många" i tråden ställer världen helt upp och ner. Svart blir vitt. Jorden blir platt och inte rund.
Nej, det är inte på något sätt naturligt att överse med en mördare som i raseri hugger ihjäl ens man och skadar en själv för livet.
Men om AM drivs av sitt hat mot en utav sina döttrar så går det ihop. Men då är AM den mest sjuke och farlige.
Varför börjar AM hata sin dotter? Hur kan man hata sitt barn så? Från ung ålder?

Det är något sjukt under ytan.

Och förresten - tänk om GM hjälpte till att få bort AP för att hjälpa sin dotter? Döda kan som bekant inte prata...
Som sagt finns mer ytan i det här fallet. I Västmanland.
Citera
2017-07-02, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
JM skriver (tacksamt) detta i ett brev angående obuktionen på Aki:

sid 10 Inga främmande ämnen (insulin)
sid 25 Inget insulin

När hon ändå tar upp detta, jag har hört från nån som jobbar på sjukhus att insulinöverdos inte kan ses, det lämnar inga spår (?). Nån som hört nåt liknande ? Nån som vet ifall insulinfrågan tagits upp ens en gång ?

Tagits upp ordentligt.

Om insulin tillförts så är en annan markör normal. Denna markör och insulinet följs åt. Vet ej om detta prov togs.
Däremot sändes ett vävnadsprov iväg till expert i tyskland och kom tillbaks negativt. Mao inte tillfört.
Citera
2017-07-02, 20:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Hej

Tillbringat helgen med att leta upp stycket där jag reagerade på att Aki skulle suttit bak.

Jag har läst alla JM vittnesmål i aki fup. Läst if mappen. Gått igenom svt live och expressen från start tom 31 maj (jag postade 1 Juni )

Vet ni, jag hittar det inte.
Förstår ni hur detta grämer mig lol? Jag vet ju att jag reagerade när jag läste det.

En möjlig källa finns kvar eftersom förhörsledarna hoppar lite hit och dit med frågorna, även JM hoppar hit och dit i sina svar lol. Återstår att läsa varje sida i protokollbilaga i dialogförhören med henne. Jag skummade var 4:de där.

Men som det är nu måste jag säga att jag inte har kunnat bekräfta mitt påstående.

Enligt develis uppställning från i morse över mobilmastuppkopplingarna på vägen ut så finns det en möjlig fotoskickming eller två från AP till NL (2 bilder) som skulle kunna föreställa (Aki och) barnen i sina bilstolar i bilen. Det skulle ju besvara frågan.
Citera
2017-07-02, 20:34
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Problemet är ju att stora delar är scannade pappersoriginal. För varje pdf-läsare är resultatet bilder, dvs det går inte att söka på textinnehåll. Det naturliga i en modern miljö hade varit att hantera ordbehandlarnas filer (jag förutsätter att de slutat skriva på skrivmaskin...). Möjligt men vanvettigt hade varit att köra OCR på FUP - filerna och fördela proof readingen på tråddeltagarna. 7000 sidor ! En klen tröst är att åklagarna förmodligen inte har det bättre än vi, vilket är upprörande ur ett arbetsmiljöperspektiv.

Jag laddade ned en av filerna från FUP:en i iBooks och sökte på ordet patrull. Fick hur många svar som helst från förhörsprotokollen. Skickar bild på det.

https://minfil.org/f7i9Seb1be/IMG_4394.PNG

Jag måste inte fatta vad du menar eller så funkar det i iBooks. Det är i alla fall så jag gjort med FUP:ar i andra mål. Har sökt på ord och fått fram var de står i dokumenten.
Citera
2017-07-02, 20:38
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Sorry om jag var otydlig.

Du skrev "Krävs inga större mängder Imovane".

Nej, det krävs inga större mängder Imovane för att däcka någon, borde jag så klart svarat.

Mitt tillägg: Imovane syns inte på up.

Hej, jag ser att ni diskuterar Imovane. Att det inte krävs några större mängder för att däcka någon (tycker jag) är en sanning med modifikation. Att Imovane ö.h.t verkar är för att de sömnlösa får veta att de ska ta de direkt vid sänggående och vänta in sömnen. Det blir därför en förväntad sömn, om jag kan uttrycka mig så.
Det finns en orsak att de säger använd inte den varje dag för då blir det verkningslöst. Sen finns det givetvis de som inte kan somna utan tabletten (tror dem) men då är det ofta placebo.
Jag fick en liten förpackning utskriven för några år sedan, och det första läkaren sa till mig var " ta inte en tablett varje dag, utan känner du att du absolut inte kan sova så ta en". Hon sa dessutom att om jag hade fortsatt problem med sömnen och bara använde de vid behov så kunde jag få fler.

Men här kommer min stora invändning jag gjorde som läkaren sa, men likförbannat märkte jag att en tablett var inte tillräcklig för att somna på, så det var bara att strunta i dem. De var helt enkelt inte potenta.

Sen skriver du att de inte upptäcks på urinprov. Det känner jag en viss osäkerhet inför efter att ha googlat mycket och läst andra FUP, så tror jag faktiskt att de går att upptäcka på UP.
Däremot kan du mycket väl ha rätt i att de inte syns i de "vanliga" urinproverna som tramadol inte gjordes förut. Men numera går det att hitta om man söker specifikt efter dessa. Däremot finns det ju andra mediciner som inte är narkotikaklassade alls som knockar människor fullständigt. De finns ö.h.t inte på några drogtest och jag vet att de skrivs ut till äldre människor. De är dessutom lätta att få tag i eftersom de inte har någon ruseffekt.

Det är inte så längesedan Imovane betraktades med en axelryckning (och med all rätt, tycker jag) de såldes i de sydeuropeiska länderna utan recept liksom tramadol. Vi vistades mycket i Spanien då och jag vet att t ex tramadol som är en så eftertraktad missbruksdrog fick vi ut när vi gick in på apotek i Spanien. Vi hade inte en susning om vad det var och sa, vilket skit, paracetamol är bättre. Likaså var det när jag fick Imovane och fick reda på att den var narkotikaklassad, seriöst jag trodde det var ett skämt. Nu har jag förvisso läst på drogforumet vilka konstiga effekter de får, inte minst när de blandar med alkohol...Men Imovane är ju ett benzoderivat, alltså lika med benzo light..
För mig känns det alldeles otroligt att han skulle ha drogats med Imovane (alltså substansen zopiklon).

Det jag vill ha sagt är alltså, det är först när man får reda på att OJJ detta är minsann grejer, riktiga grejer som människor känner efter. Då börjas överanvändningen och människor upplever ett rus. Vet man inte om det så händer inte någonting. När man köper de över disk och tar enligt ordination märker man inte ett skit.

När det gäller zopiklon/imovane så är smaken så metallisk att det går inte att ge till någon utan att de märker det. Nu har jag inte köpt imovane/zopiklon utomlands så om det är annorlunda med den tydliga smaken där låter jag vara osagt.

Jomenvisst, du hade fått svar på detta. Men nu har jag skrivit det så du får stå ut!
Senast redigerad av why123 2017-07-02 kl. 20:45. Anledning: .
Citera
2017-07-02, 20:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Beror på vad som menas med "störd" - bedöms hon ha begått brotten under ett psykosliknande tillstånd och/eller ha en psykisk sjukdom som ex schizofreni, kan hon dömas till rättspsykiatrisk vård. En personlighetsstörning som ex sociopati, ger fängelse. Vad kan anses som mest "stört" - schizofreni eller sociopati/psykopati? Det kan diskuteras.

Det måste ju till stor del handla om huruvida hon kan anses som ansvarig för och medveten om sina handlingar. Dvs. om det är "hon" som har gjort detta eller om hon inte är "sån" och inte skulle ha handlat så om hon hade varit medveten om sina handlingar.

Därtill kommer väl allvarliga personlighetsstörningar som är av mer konstant natur och där den skyldige inte anses förstå vad som är brottsligt eller ej och inte kan ta till sig bestraffning.

Psykristisk vård kan väl vem som helst behöva, men här handlar det ju om hon var "straffmyndig" vid brottens planering och utförande. Alltså om hon gjorde andra mänskor illa medvetet. Är det så så är det finkan som gäller. Annars hispan.

Även de som inte kan förstå andras lidande hör nog hemma i finkan snarare än på hispan -- åtminstone de som har en socionomexamen. Särskilt de.
Citera
2017-07-02, 20:55
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Det intog ju imovane som han fick av Johanna.

Där krävs ingen större mängd.

Detta är mycket intressant! Var hittar du uppgiften om att Aki intog Imovane?
I FASS står det:
"Alkohol bör undvikas när du använder Imovane eftersom alkohol kan förstärka effekten av Imovane. Effekten kan kvarstå till nästkommande morgon vilket kan inverka negativt på din förmåga att köra bil eller hantera maskiner."

Någon som vet - hur snabbt verkar dessa tabletter? Och hur länge sover man om man tar dem mitt på blanka dan?
Citera
2017-07-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Fortfarande bara jag som reagerar på varför JM har ett behov att tala om att hennes engelska är glömd?

Hon garderade sig med att hennes vänsterarm hade drabbats pga hennes påstådda stroke (nedsatt funktion) - MR var vänsterhänt och det var tydligt att knivhöggen hade utförts av en vänsterhänt.

För att förstå JM så måste man försöka förstå hennes tankegång och hennes driv. En av hennes drifter var ju förrutom det självvklara, ekonomisk vinning, även att eliminera folk som på något sätt störde hennes verksamhet. Må hända att vi talar om vardagsliv men för JM så var det folk som synade henne och de skall bort.
Vad gällde språk och arm så finns det ett djup där som jag inte finner någon annan här inne snuddat på planering av alibi/ursäkt.

Som jag tidigare nämnt så tog ju AP imovan som JM skaffat för honom. Det framgår ur förhör med NL. Inte helt uteslutet att det var just det som knocka honom.

För att återgå till språket - JM påstådda brist av -

JM är övertydlig med hur mycket alkohol AP konsumerat enligt obduktion. Samtidigt så vet vi om att han har mag och tarm problem. Flera personer vittnar om att AP inte förtär överdrivet med alkohol.
Det finns mediciner som faktiskt höjer promillehalten (skall iförskaffa för nästa fest )

Jag hade svårt att finna detta på svenska men relativt enkelt på engelska.... JM som har "förlorat" sin engelska har ju naturligtvis inte sökt på detta.

Anar att rättsläkaren, bakom stängda dörrar kan mycket väl ha avslöjat både zopiklon samt magkatarr/sår mediciner

'Medications Increasing Alcohol Blood Levels Several drugs including some anti-ulcer drugs (see below) can impair alcohol metabolism thus resulting in higher blood alcohol levels.'

http://www.worstpills.org/public/page.cfm?op_id=416

Citat:
Ursprungligen postat av why123
Hej, jag ser att ni diskuterar Imovane. Att det inte krävs några större mängder för att däcka någon (tycker jag) är en sanning med modifikation. Att Imovane ö.h.t verkar är för att de sömnlösa får veta att de ska ta de direkt vid sänggående och vänta in sömnen. Det blir därför en förväntad sömn, om jag kan uttrycka mig så.
Det finns en orsak att de säger använd inte den varje dag för då blir det verkningslöst. Sen finns det givetvis de som inte kan somna utan tabletten (tror dem) men då är det ofta placebo.
Jag fick en liten förpackning utskriven för några år sedan, och det första läkaren sa till mig var " ta inte en tablett varje dag, utan känner du att du absolut inte kan sova så ta en". Hon sa dessutom att om jag hade fortsatt problem med sömnen och bara använde de vid behov så kunde jag få fler.

Men här kommer min stora invändning jag gjorde som läkaren sa, men likförbannat märkte jag att en tablett var inte tillräcklig för att somna på, så det var bara att strunta i dem. De var helt enkelt inte potenta.

Sen skriver du att de inte upptäcks på urinprov. Det känner jag en viss osäkerhet inför efter att ha googlat mycket och läst andra FUP, så tror jag faktiskt att de går att upptäcka på UP.
Däremot kan du mycket väl ha rätt i att de inte syns i de "vanliga" urinproverna som tramadol inte gjordes förut. Men numera går det att hitta om man söker specifikt efter dessa. Däremot finns det ju andra mediciner som inte är narkotikaklassade alls som knockar människor fullständigt. De finns ö.h.t inte på några drogtest och jag vet att de skrivs ut till äldre människor. De är dessutom lätta att få tag i eftersom de inte har någon ruseffekt.

Det är inte så längesedan Imovane betraktades med en axelryckning (och med all rätt, tycker jag) de såldes i de sydeuropeiska länderna utan recept liksom tramadol. Vi vistades mycket i Spanien då och jag vet att t ex tramadol som är en så eftertraktad missbruksdrog fick vi ut när vi gick in på apotek i Spanien. Vi hade inte en susning om vad det var och sa, vilket skit, paracetamol är bättre. Likaså var det när jag fick Imovane och fick reda på att den var narkotikaklassad, seriöst jag trodde det var ett skämt. Nu har jag förvisso läst på drogforumet vilka konstiga effekter de får, inte minst när de blandar med alkohol...Men Imovane är ju ett benzoderivat, alltså lika med benzo light..
För mig känns det alldeles otroligt att han skulle ha drogats med Imovane (alltså substansen zopiklon).

Det jag vill ha sagt är alltså, det är först när man får reda på att OJJ detta är minsann grejer, riktiga grejer som människor känner efter. Då börjas överanvändningen och människor upplever ett rus. Vet man inte om det så händer inte någonting. När man köper de över disk och tar enligt ordination märker man inte ett skit.

När det gäller zopiklon/imovane så är smaken så metallisk att det går inte att ge till någon utan att de märker det. Nu har jag inte köpt imovane/zopiklon utomlands så om det är annorlunda med den tydliga smaken där låter jag vara osagt.

Jomenvisst, du hade fått svar på detta. Men nu har jag skrivit det så du får stå ut!

Lägg därtill fup där JM säger att han är INTE knarkare men använder valium och sömntabletter

https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Huvudprotokoll/Huvudprotokoll__5000-K1381959-16__Sta_mpling_till_mord.pdf
Citera
2017-07-02, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Detta är mycket intressant! Var hittar du uppgiften om att Aki intog Imovane?
I FASS står det:
"Alkohol bör undvikas när du använder Imovane eftersom alkohol kan förstärka effekten av Imovane. Effekten kan kvarstå till nästkommande morgon vilket kan inverka negativt på din förmåga att köra bil eller hantera maskiner."

Någon som vet - hur snabbt verkar dessa tabletter? Och hur länge sover man om man tar dem mitt på blanka dan?

Läs förhöret med Nadja

https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Diverse-protokollbilagor/Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_1__3_.pdf
Citera
2017-07-02, 21:00
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nu har jag inte tid att leta i FUP och kanske är detta besvarat (jag ligger efter). Hette det inte att anledningen till att de gifte sig var att tvillingarna skulle veta att de var välkomna. Alltså inte bara ett plötsligt förhållande, hon blev gravid och ville inte göra abort.
Tvillingarnas föräldrar var så djupt känslomässigt involverade att de t. o. m gifte sig.
Sedan förnekar ju dessutom JM att Aki ville skilja sig, trots att det var välkänt för många och han hade en ny tjej. Jag tror absolut att han kunde tänka sig att vara gift en kortare tid med henne för tvillingarnas skull. Glöm inte vem vi talar om och hennes duperingskonster.
Eller har jag bara drömt det?

JM har dessutom via sms till pappa G*ran ljugit om att de var skilda. Så det äktenskapet var inte så heligt.
Citera
2017-07-02, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ditt resonemang visar hur "många" i tråden ställer världen helt upp och ner. Svart blir vitt. Jorden blir platt och inte rund.
Nej, det är inte på något sätt naturligt att överse med en mördare som i raseri hugger ihjäl ens man och skadar en själv för livet.
Men om AM drivs av sitt hat mot en utav sina döttrar så går det ihop. Men då är AM den mest sjuke och farlige.
Varför börjar AM hata sin dotter? Hur kan man hata sitt barn så? Från ung ålder?

Det är något sjukt under ytan.

Och förresten - tänk om GM hjälpte till att få bort AP för att hjälpa sin dotter? Döda kan som bekant inte prata...
Som sagt finns mer ytan i det här fallet. I Västmanland.

Hur hade du tänkt och bygga upp det åtalet mot AM då?

GM var på Öland eller Gotland när mordet på Aki begicks.

AM hatar inte sitt barn. Hon älskar sitt barn men kan aldrig förlåta henne för vad hon gjort. En lögn blir inte mer sann för den upprepas gång på gång.
Citera
2017-07-02, 21:13
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, hon är rätt tung men har mjukt hull; det hade varit skillnad om hon i stället för sig själv placerat t.ex. en tung bräda över honom; då kanske det kunnat bli ett och annat blåmärke, men av ett par välfyllda men mjuka skinkor: inga märken alls.

Med sitt huvud nedböjt och omslutet av porslinsväggar var AP fångad i en försåtlig fälla ur vilken han inte kom loss samtidigt som han tvingades kämpa med vattnet och sina egna spyor. Hans kroppsställning var helt förvriden och han kunde varken använda armar eller ben på gängse sätt.

Kan det ha gått till så? När 89 kg muskler fått tag i porslinskanten med händerna hade JM troligen fått en rejäl luftfärd. I en paniksituation kan t.o.m. en benget få övermänskliga krafter. Att Johanna ensam skulle kunna hålla Aki i schack på det sättet tills han drog sin sista suck tror jag inte på. Och som vi vet, Aki hade inga skador som tyder på att han utsatts för våld.

Ett sätt att (om det görs rätt) ta kål på folk utan att det ger skador som upptäcks i första taget är el...
JM avklädd och inviterande i barnbassängen,, Aki lägger sig bredvid,, Johanna kliver upp för att hämta dricka men kastar en apterad skarvsladd i vattnet. Ziiiipp!
Med kroppen i vatten, helt eller delvis, blir ytan som leder över strömmen så stor att inga brännskador/märken bildas.
Så här konspiratoriskt brukar jag inte tänka.. och nej jag tror inte heller på den förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in