2017-06-07, 20:11
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Varför tror du att det blir lyckta dörrar?
Förhöret finns väl med i FUP (eller är jag ute och snurrar igen ).

*Menar inte att ifrågasätta utan undrar seriöst.*

Det är sant att det finns med i FUP, men alla åhörare ( inte journalister ), kanske inte läst FUP, därav jag misstänkte det. Jag kan ha fel.

Du behöver inte vara skamsen, och snurrigt är det, det är rena hjärtvätten.
Citera
2017-06-07, 20:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Hon är redo att offra barnen utan minsta tvekan. Hon gjorde ju allt i sin makt för att sätta dit sin son DB for mordet för att komma undan själv.

När det gäller framtiden så får man ju ha i åtanke att JM hoppas kunna åstadkomma följande:

Rymmer svensk kriminalhistoria någon annan förälder som skyllt sitt eget mord på en avkomma?
Är JM unik i detta kanske?
Jag har då aldrig tidigare hört att nåt sånt skett.

Spärrar, nej, det vet inte den här människan vad det är för nånting.

edit: Jo, förresten - erinrar mig nu ett extremt brutalt mord i Kalmar för tolv år sedan,
mycket uppmärksammat fall det också.

Senast redigerad av Grandioso 2017-06-07 kl. 20:52.
Citera
2017-06-07, 20:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikhita
Tack för informationen. Det där har jag missat. Men är som sagt inte förvånad. Tänkte att hon säkert tänkt göra sig av med honom sen också. Helt känslokall

Skogen och träden
I det här dramat, som är så fullt av detaljer, är det lätt att missa skogen för alla träd som är i vägen. Då och då tar jag ett steg tillbaka, för att inte tappa öveblicken. När jag gör det så ser jag ungefär detta.

Iskyla
Iskylan som präglar hur hon planerade mordet på exmaken Aki:
Tidslinje över vad som föregick mordet:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Översikt över de sista åtta månaderna som Aki var i livet:

Även hur föräldrarna skulle mördas hade JM talat om lång tid i förväg. Hon hade bl.a. sagt att sommarstugan skulle brännas ner när föräldrarna sov där.

JM hade lurat till sig lägenheten av föräldrarna genom att ljuga om att exmaken beandlade henne illa. Hon behövde en plats att bo där hon och barnen kunde vara trygga, sa hon. Men barnen kastades ut och ensamkommande, som "lönade sig bättre" flyttade in i stället.

Pistolen som skulle införskaffas.
Kollegan som skulle mördas.
Nio fall av stämpling till mord som blev tre eftersom det inte fanns tillräckligt med bevis.
Falskt tecknad livförsäkring.
Förfalskning av namnteckningar på bouppteckning.
Hot mot förhörsledare.
Att driva flyktingboende olagligt.
Att ha sex med ensamkommande som hon varit satt att ta hand om.
Att "tagit hand om" "sexleksakerna" med grov misshandel eftersom dom filmat och berättade om sexet.

Jag tror att nästan alla, utom möjligen en eller två i den här tråden, är övertygade om att världen är en bättre plats om JM är inlåst på ett betryggande sätt.

Det är i alla fall min övertygelse. Vem kan vilja att iskalla mördare ska gå lösa ibland oss?

Citera
2017-06-07, 20:18
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymanonym1313
What! Har du länken kvar möjligtvis? eller minns förhöret? Orkar inte gå igenom 7000 sidor FUP
Sorry, ingen länk tyvärr - kör från minnet!

(Sitter på en lånad platta då jag lyckats krascha min egen så jag är smått handikappad milt sagt.)

Edit: Kanske någon annan har tillgång till länken med AGs förhör?
Senast redigerad av SvartaBjorn 2017-06-07 kl. 20:20. Anledning: Tillägg...
Citera
2017-06-07, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Vad ställde Jähresten och Hikes för frågor då?
De sa inte att smack för i rummet bredvid satt Wenna och en Kent som kompletterade förhörsledarna ett par tre gånger med nya frågebatteri mot AG.

Sedan så har ju dialogförhören inte stämt med sammanfattningsförhören vilket togs upp i rättegången, men mitt stalltips är att skribenten rundkvist inte kommer svara dig apropå lögner
Citera
2017-06-07, 20:22
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Rättspsykiatrisk vård och hon ärver!

Det blir ingen vård. Visserligen är hon en samvetslös psykopat och mytoman, men hon var fullt medveten om vad hon gjorde. Hon hade till och med planerat det. Vård är i min värld uteslutet.
Citera
2017-06-07, 20:30
Medlem
Kallixs avatar
När JM förhörs om brevet där hon både vill att dottern ska be en kompis om ett alibi till det facila arvodet av 10 000:-, och att sonen ska ”erkänna” gör hon bort sig rejält tycker jag, pga sina egna erfarna detaljkunskaper.

DB ska säga att han sitter i bilen uppe vid vägen ca 500 m från stugan, och ska beskriva att MR kommer springande blodig till bilen skrikande "kör, kör". Alltså precis som MR sagt i förhören att det har gått till, med den enda "lilla" skillnaden att JM har huvudrollen.

Och skrämmande, som vanligt, är att JM anser att hon gör detta för ”barnens skull”… och om inte mamma fattat att det är brottsligt, så har naturligtvis inte barnen förstått det.

B: Nej, alltså jag har ju som du, jag har ju väldigt svårt att förstå varför du ska be folk att begå brott för att rädda dig. Det är ju det vad du gör.
J: Ja, jag förstår det eller jag har inte förstått det.
B: Det är straffbart alltså, både och försöka muta folk och sen om de skulle ge dig ett falskt alibi.
J: Ja, men jag känner mig ganska desperat det är därför jag skriver de här breven för att…mina barn mår inte bra.
F: Nej, de mår inte bättre av det här, att du försöker få dom och begå brott alltså.
J: Men jag tror inte de heller fattar att det är att begå brott
B: Jodå
J: För jag fattade inte att det var att begå ett brott.

Huvudprotokollet, dialogförhör med JM 2017-01-18
Citera
2017-06-07, 20:46
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist

JMs yttrande om att man använder den typen av kniv för att HOTA någon får mig att fundera vilt.
Kommer hon bekräfta MRs historia men säga att hennes avsikt var att hota, inte döda?
Fortsätta på spåret om att vi kunde inte prata samma språk, han förstod inte vad jag sa m.m.
Det är inte alls omöjligt. JM har inget riktigt försvar, och för att trovärdigt utradera de där nio (eller var det tio) versionerna av var hon befunnit sig, måste hon komma med en sanning, en sanning där hon implicerar sig själv. Hon körde honom motvilligt dit, han "skulle bara hota", hon var jättetrött och somnade, och så gick det som det gick. Inte alls hennes fel, språkförbistring osv. Det tror jag kan utgöra huvudfåran i försvaret. Allt var ett missförstånd. Hon erkänner sig skyldig till ha deltagit i ett "dåligt skämt" där MR "skämtsamt" skulle skrämma föräldrarna med en stor kniv. En sån kniv man använder när man bara hotar, ni vet.
Vi får se om det blir så.
Citera
2017-06-07, 20:52
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Skogen och träden
I det här dramat, som är så fullt av detaljer, är det lätt att missa skogen för alla träd som är i vägen. Då och då tar jag ett steg tillbaka, för att inte tappa öveblicken. När jag gör det så ser jag ungefär detta.

Iskyla
Iskylan som präglar hur hon planerade mordet på exmaken Aki:
Tidslinje över vad som föregick mordet:
Översikt över de sista åtta månaderna som Aki var i livet:

Även hur föräldrarna skulle mördas hade JM talat om lång tid i förväg. Hon hade bl.a. sagt att sommarstugan skulle brännas ner när föräldrarna sov där.

JM hade lurat till sig lägenheten av föräldrarna genom att ljuga om att exmaken beandlade henne illa. Hon behövde en plats att bo där hon och barnen kunde vara trygga, sa hon. Men barnen kastades ut och ensamkommande, som "lönade sig bättre" flyttade in i stället.

Pistolen som skulle införskaffas.
Kollegan som skulle mördas.
Nio fall av stämpling till mord som blev tre eftersom det inte fanns tillräckligt med bevis.
Falskt tecknad livförsäkring.
Förfalskning av namnteckningar på bouppteckning.
Hot mot förhörsledare.
Att driva flyktingboende olagligt.
Att ha sex med ensamkommande som hon varit satt att ta hand om.
Att "tagit hand om" "sexleksakerna" med grov misshandel eftersom dom filmat och berättade om sexet.

Jag tror att nästan alla, utom möjligen en eller två i den här tråden, är övertygade om att världen är en bättre plats om JM är inlåst på ett betryggande sätt.

Det är i alla fall min övertygelse. Vem kan vilja att iskalla mördare ska gå lösa ibland oss?

Svårigheten för dig, mig och dom flesta andra, ledamöter i en, till en början tingsrätt är att:
"Bevisa detta, bortom allt rimligt tvivel".....

Där är vi nu, och har varit sen en tillbaka.... risken är att vi hamnar i en matstråd igen... "En mast kopplar upp"....
Vad kan vi göra åt detta ? Förundersökningen är klar, men......
Citera
2017-06-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Det är bara att se till att ingenting finns kvar att ärva.....ge bort allt är tillåtet!
Ja, t ex. Barnbarn ärver ju inte sina far- eller morföräldrar, om dessa inte skrivit ett testamente om detta. Den avlidnes barn kan avstå arv till sitt eget barn. I övrigt är det så att man äger sina tillgångar och kan förfoga över dem tills man dör.
Citera
2017-06-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Vad ställde Jähresten och Hikes för frågor då?

Lögnen från dig var att ENDAST åklagarna hade tillgång till AG under förhör.

I bilaga: Tilla_ggsprotokoll_I_2017-03-09 II
Sidan 16

Videoförhör med AG 20170222
I medlyssningsrummet fanns förutom åklagarna Lars Jähresten samt Amanda Hikes

Detta är endast sammanfattningen av förhöret men vet att jag läst det även i dialogform.
Citera
2017-06-07, 21:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymanonym1313
What! Har du länken kvar möjligtvis? eller minns förhöret? Orkar inte gå igenom 7000 sidor FUP

Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Sorry, ingen länk tyvärr - kör från minnet!

(Sitter på en lånad platta då jag lyckats krascha min egen så jag är smått handikappad milt sagt.)

Edit: Kanske någon annan har tillgång till länken med AGs förhör?

Förhör med AG:
Protokollbilaga_2017-02-09__Dialogfo_rho_r.pdf, sidorna 168-263 enligt paginering.

Delvis maskat:
Tilla_ggsprotokoll_I_2017-03-09.pdf, sid 16-42 enligt paginering.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-07 kl. 21:44. Anledning: Delvis maskat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in