2017-07-02, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Asså jag är verkligen ingen expert på området utan läser bara vad de skriver på sin sida rmv.se. För GHB testar de både via urin och blod. För urin står följande:
GHB i urin
Analysen sker i två steg. Först utförs en screening med enzymatisk teknik. Positiva resultat verifieras med metoden som följer.
Metod - L49
Metoden bygger på vätskekromatografi-masspektrometri (LC-MS-MS).
Gamma-Hydroxybutyratnde

Varför finns då metoden om den inte kan mäta onormala halter? Passar frågan vidare till den som kan bättre...

Hoppas du inte uppfattade mig fel. Jag menar verkligen att du verkar ha ett större djup i ämnet än vad jag har.

Jag ska se om jag kan prata m någon läkare inom missbruk när jag börjar jobba nästa vecka.
Citera
2017-07-02, 18:21
Medlem
murtennios avatar
Jävlar vad jag äcklas av personer som johanna möller. Kommer förmodligen inte kunna sitta i fängelse då hon inte kommer klara den rättspsykiatriska undersökningen, korrekt antagande från min sida?
Citera
2017-07-02, 18:29
Medlem
Undras om någonting hade ändrats om poliskvinnan som tog hand om barnen ställt enklare frågor, typ:

Vilket rum har ni sovit i?
Vad fick ni för frukost?
Badade ni i går?

Självklart ska man inte förhöra så små barn. Men man kan linda in frågorna i en naturlig kontakt under rådande omständighet.

2 - 3 åringar har ganska bra korttidsminne och pratar, oftast helt okej.

Kanske hade givit en indikation åt något håll.
Citera
2017-07-02, 18:30
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murtennio
Jävlar vad jag äcklas av personer som johanna möller. Kommer förmodligen inte kunna sitta i fängelse då hon inte kommer klara den rättspsykiatriska undersökningen, korrekt antagande från min sida?

De bedömningar jag har läst i nyheterna har mestadels landat i att hon troligen inte är tillräckligt störd för att dömas till rättspsykiatrisk vård. Det finns dock en fördel om hon döms till sådan med särskild utskrivningsprövning eftersom det innebär att hon mycket väl kan bli sittande hela livet ut (vilket normalt inte är fallet vid livstids fängelse).
Citera
2017-07-02, 18:33
Medlem
murtennios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
De bedömningar jag har läst i nyheterna har mestadels landat i att hon troligen inte är tillräckligt störd för att dömas till rättspsykiatrisk vård. Det finns dock en fördel om hon döms till sådan med särskild utskrivningsprövning eftersom det innebär att hon mycket väl kan bli sittande hela livet ut (vilket normalt inte är fallet vid livstids fängelse).

Okidoki, tackar! Ska man vara cynisk är detta en kvinna som bör sitta inspärrad hela livet, brukar normalt sätt försöka ha någon form av "förlåtande" inställning.
Citera
2017-07-02, 18:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Amsaga.
Du måtte väl hört talas om personer som återfinns liggande på botten av en simbassäng vid drunkningstillbud?
Alltså motsvarande helt stilla vatten och mycket vanligt vid drunkningstillbud barn.

En död hamnar sen i positioner beroende på plats (stenar? Djupt?), själva vattendraget (strömmar?) och vind (blåsväder?) dvs som förflyttar kroppen - eller inte.

Sorry, men du hittar inga mystiska ledtrådar i ryggläget.
Visst, du har alldeles rätt i att det med förekommer och att det är flera faktorer som avgör i vilket läge den drunknade hittas. Vad var det, tror du, som gjorde att man fick känslan av att "något inte stämde" - vad exakt kan det ha rört sig om; en liten detalj i sammanhanget eller helhetsbilden?
Citera
2017-07-02, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Helt klart har JM haft medhjälpare, hon är ju känd för att inte vilja smutsa ner sina händer själv, det är ju alltid någon annan som ska göra skitjobbet eller ta på sig eventuell skuld.
Antagligen kärlekens tunga hon använde?
Hon drar som du säger i alla trådar och hår, men var de utnyttjade eller bara nöjda?😉
Citera
2017-07-02, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Klokt! Barnstolarna sitter nog som grund en fram och en bak då kan man tro, och i så fall sitter kanske AP bak vid tillfället.

Hej

Tillbringat helgen med att leta upp stycket där jag reagerade på att Aki skulle suttit bak.

Jag har läst alla JM vittnesmål i aki fup. Läst if mappen. Gått igenom svt live och expressen från start tom 31 maj (jag postade 1 Juni )

Vet ni, jag hittar det inte.
Förstår ni hur detta grämer mig lol? Jag vet ju att jag reagerade när jag läste det.

En möjlig källa finns kvar eftersom förhörsledarna hoppar lite hit och dit med frågorna, även JM hoppar hit och dit i sina svar lol. Återstår att läsa varje sida i protokollbilaga i dialogförhören med henne. Jag skummade var 4:de där.

Men som det är nu måste jag säga att jag inte har kunnat bekräfta mitt påstående.
Citera
2017-07-02, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Jag förstår inte heller hur mamman kan vara så tjenis med RM. Han har ju mördat hennes man och skadat henne för livet. Om någon hade mördat min fru och skadat mig så hade jag hatat den personen oavsett hur ångerfull eller påverkad personen var av en anstiftare.

Eller så vill AM naturligtvis få ut så mycket info som möjligt om vad som skett och det lidande JMs handlingar verkat henne till avslutas.
Citera
2017-07-02, 19:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Inträffar Rigor mortis olika lång tid hos olika personer, och/eller påverkas tiden för Rigor mortis beroende om kroppen ligger kallt/varmt.

Jag vet att Rigor mortis bara uppträder under en viss tid......

"Likstelhet (latin rigor mortis) är den förlust av en biologisk kropps normala rörlighet och plasticitet som börjar inom de första timmarna efter döden och är fullt utvecklad efter 10-14 timmar.
Hos personer med mycket muskulatur blir likstelheten ofta väldigt kraftig medan den blir väldigt svag eller saknas hos individer med atrofisk muskulatur, alltså hos dem som har en sjukdom som gör att musklerna förtvinar.

Likstelheten drabbar först de små musklerna som tex fingrar och käken innan de drabbar de större musklerna. Om personen befinner sig i en omgivning med hög temperatur eller anstränger sig fysiskt eller får kramper alldeles före döden, gynnar detta likstelheten. Likstelheten motverkas dock om kroppen befinner sig i en omgivning med låg temperatur."

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Amsaga.
Du måtte väl hört talas om personer som återfinns liggande på botten av en simbassäng vid drunkningstillbud?
Alltså motsvarande helt stilla vatten och mycket vanligt vid drunkningstillbud barn.

En död hamnar sen i positioner beroende på plats (stenar? Djupt?), själva vattendraget (strömmar?) och vind (blåsväder?) dvs som förflyttar kroppen - eller inte.

Sorry, men du hittar inga mystiska ledtrådar i ryggläget.

Jo det är lite mystiskt att finna en drunknad vuxen man på rygg. Inte det vanligaste - det är att ligga framåt i magläge med armarna hängande nedåt ofta delvis böjda. Har inga procentuella siffror hur ofta, men absolut vanligast med magläge.

"Vattenlik flyter ofta med bakhuvud och rumpa uppåt, skrapsår på panna och knän."
Citera
2017-07-02, 19:11
Medlem
Ang tidpunkt för Akis död så kan den inte ha skett på land alltför länge innan dumpning.
Wenna påpekade i slutpläderingen att Aki inte hade några likfläckar
Citera
2017-07-02, 19:13
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Eh, har du fastnar i en snytnäsduk eller låtsas du? Har du missat att Johanna är dömd skyldig av TR. Det är påföljden som inte är klargjord eftersom man inväntar RPU:n och fastställer rättspåföljden därefter. Datum för detta är preliminärt satt till 7 aug (av alla datum). Låga odds säger fängelse livstid. HR fastställer sannolikt TR:s beslut i alla fall utom Aki, där kan de inblandade räkna med en ny rättegångsrunda och de ej avskrivna övriga misstänkta får en fortsatt vånda.

Skräck-Johanna har inte ordnat det så bra för barn och svärson. Trots att hon bad DB lita på henne 100% om han tog på sig medhjälp till mord på morfar. Huvva, vilken mamma!
Precis, ny rättegångsrunda gällande APs hädangång hägrar : vi vet idagsläget att han kvävts men dock ej druknat nedanför bryggan vid Granliden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in