Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-19, 17:28
  #49
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Trycket är nu i mitten av brädan men jag har jämt trott att man ska trycka i sidan för att plana.

Brädan går liksom platt mot vattnet men de som planar har en vinkel mellan brädans "skrov" och vattnet.

Nybörjare i min storlek 65 kg kan gott och väl ta en 120 - 130 liter bräda direkt.
Klart det blir lite vinkel på brädan när man står längst ut i stropparna men man försöker undvika det när det ska gå fort. Farten sänks men i gengäld tar man lättare höjd, likt ett centerbord på en segelbåt.

Nä nybörjare över 40 kg bör inte ta 120-130 direkt. Det blir inte kul på en sån bräda i början, det dödar intresset direkt när det inte går att få upp seglet en enda gång.
Citera
2017-06-21, 08:08
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Klart det blir lite vinkel på brädan när man står längst ut i stropparna men man försöker undvika det när det ska gå fort. Farten sänks men i gengäld tar man lättare höjd, likt ett centerbord på en segelbåt.

Nä nybörjare över 40 kg bör inte ta 120-130 direkt. Det blir inte kul på en sån bräda i början, det dödar intresset direkt när det inte går att få upp seglet en enda gång.
Vattenstart på 120 liters bräda är ett krav med andra ord?
Citera
2017-06-21, 14:37
  #51
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Vattenstart på 120 liters bräda är ett krav med andra ord?
Nä men någon som aldrig testat innan fixar inte att dra på en 120 liter! Som erfaren funkar det men man gör ju hellre vatten/strandstart.
Citera
2017-06-24, 20:17
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Nä men någon som aldrig testat innan fixar inte att dra på en 120 liter! Som erfaren funkar det men man gör ju hellre vatten/strandstart.
Börjar bli tokig!

Var ute nyss och använde selen för första gången.

När jag börjar backa på brädan för att åka in i fotstropparna så går brädan alltid upp mot vinden, varför?!!!

Den går upp mot vinden så seglet inte tar vind!
Citera
2017-06-25, 09:37
  #53
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Börjar bli tokig!

Var ute nyss och använde selen för första gången.

När jag börjar backa på brädan för att åka in i fotstropparna så går brädan alltid upp mot vinden, varför?!!!

Den går upp mot vinden så seglet inte tar vind!
Jag utgår ifrån att du inte planar när detta sker. Med tyngden långt från mitten av brädan lägger sig sidan likt ett centerbord som skär vattnet och gör att brädar börjar ta höjd. Mer fart behövs innan fotstropparna funkar antagligen!
Citera
2017-06-25, 09:41
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Jag utgår ifrån att du inte planar när detta sker. Med tyngden långt från mitten av brädan lägger sig sidan likt ett centerbord som skär vattnet och gör att brädar börjar ta höjd. Mer fart behövs innan fotstropparna funkar antagligen!
Jag har centerbord på brädan + fena.

Ska jag plana utan centerbord? Avdriften blir isåfall stor!
Citera
2017-06-25, 09:43
  #55
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Jag har centerbord på brädan + fena.

Ska jag plana utan centerbord? Avdriften blir isåfall stor!
Ja centerbordet ska ur, nästan omöjligt att plana med centerbord!
Citera
2017-06-25, 09:53
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Ja centerbordet ska ur, nästan omöjligt att plana med centerbord!
Aaah där har vi det!

Ok! Haha då vet jag! 👍☺️
Citera
2017-07-01, 18:30
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Ja centerbordet ska ur, nästan omöjligt att plana med centerbord!
Vet du varför jag faller av från vinden när jag tar ur centerbordet?

Kan liksom aldrig hålla kurs! 😢
Citera
2017-07-01, 19:40
  #58
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Vet du varför jag faller av från vinden när jag tar ur centerbordet?

Kan liksom aldrig hålla kurs! 😢
Kan inte riktigt fysiken bakom det men centerbordet är ju till för att hålla kurs bättre och inte driva av med vinden. En vindsurfingbräda har ju inte riktigt något skrov vilket gör att man driver bra mycket om man inte har ett centerbord i eller om man står långt ut på kanten så att kanten blir som ett skrov. Jag står ofta långt ut på kanten på min vågbräda (som alltså inte har centerbord) för att ta höjd ut i vågorna (för att senare kunna göra bottensvängar i vågen med vinden utan att hamna för långt ner i stranden). Brädan skär då ner i vattnet så den går som i ett fast spår som gör att jag kan gå mer mot vinden men jag offrar då planingen med brädan så långt ner i vattnet och så mycket friktion.
Citera
2017-07-01, 20:11
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Kan inte riktigt fysiken bakom det men centerbordet är ju till för att hålla kurs bättre och inte driva av med vinden. En vindsurfingbräda har ju inte riktigt något skrov vilket gör att man driver bra mycket om man inte har ett centerbord i eller om man står långt ut på kanten så att kanten blir som ett skrov. Jag står ofta långt ut på kanten på min vågbräda (som alltså inte har centerbord) för att ta höjd ut i vågorna (för att senare kunna göra bottensvängar i vågen med vinden utan att hamna för långt ner i stranden). Brädan skär då ner i vattnet så den går som i ett fast spår som gör att jag kan gå mer mot vinden men jag offrar då planingen med brädan så långt ner i vattnet och så mycket friktion.
Var lägger du vikten när du ska plana?

Med centerbord:
Främre benet håller jag mer eller mindre styvt och bakre benet lätt böjt och då åker jag i en rak kurs.

Utan centerbord så faller jag av med vinden.

Spelar ingen roll vad jag gör med seglet.

Ska prova att stå längre mot kanten då jag stor rätt platt mitt på brädan.
Citera
2017-07-02, 15:35
  #60
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Var lägger du vikten när du ska plana?

Med centerbord:
Främre benet håller jag mer eller mindre styvt och bakre benet lätt böjt och då åker jag i en rak kurs.

Utan centerbord så faller jag av med vinden.

Spelar ingen roll vad jag gör med seglet.

Ska prova att stå längre mot kanten då jag stor rätt platt mitt på brädan.
Står i stropparna (ganska långt ut) men försöker få vikten ner i mastfoten i mitten av brädan när jag ska plana. Fallar av en hel del med vinden men tar igen det på utvägen igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback