Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-11, 17:15
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Från en med 20 års erfarenhet:
- När du är nybörjare och går en kurs så får du lära dig att hantera riggen, styra etc. Brädan är stor nog för att orka bära din kroppsvikt så att du kan stå på den utan att den sjunker medan du fumlar med riggen. Brädan har kanske också ett centerbord för att du inte skall ha för stor avdrift när du tränar.

Det är INTE den typen av bräda du drömmer om, inte den surfing du vill hålla på med!
En så stor bräda är manövrerbar som ett hangarfartyg och den kommer att kräva onormala förhållanden för att ens plana. En bräda som inte planar är som en båt med släpankare efter. Du kommer inte vilja hålla på länge. Så köp INTE en sådan bräda. Du kommer INTE att vilja ha den när du en gång lärt dig grunderna.

Om du väger 65 kg och när du väl lärt dig vattenstart så vill du ha en bräda som har en volym om kanske 125 liter och som är ca 3 meter lång. Då kan du manövrera den snabbt och smidigt och du kan plana (=få upp den i fart) vid måttliga vindar. Det är den typen av surfing som du ser på filmerna.
Frågor!

Du säger att det inte är den typen av bräda som man drömmer om, är den brädan jag har köpt fel att börja med?

Den är på 265 cm, 83 bred och 175 liter.

Jag planade lite idag under ett tiotal meter men det är väl också bara det.

Vad föreslår du är nästa bräda jag borde köra med?

Jag ska bara lära mig att vattenstarta innan jag hoppar på en ny bräda men vill gärna höra dina råd!

Jag tror personligen att jag gjorde helt fel som inte köpte en som var 151 liter eller den på 161.

175 är för mycket.
__________________
Senast redigerad av normallekman 2017-06-11 kl. 17:31.
Citera
2017-06-11, 20:53
  #38
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Makalöst jävla kul!

Idag är andra dagen som jag är klar med kursen och jag har kört sen 9 imorse och jag fick bra fart!

Ibland tappar jag balansen och trillar i men det går framåt även om jag inte kan vända tillbaka när jag åker.

Vilka alternativ kan jag gå vidare med om jag vill ha en snabbare bräda?

Tidigare sa ni att det här inte är den vindsurfingen jag vill hålla på med... Jag tänker bara att det här är grymt jävla roligt.
En på 175 L kan vara snabb ändå, har kört flera snabba nybörjarbrädor på ca 180 L. Annars blir det till att gå ner i volym vilket kommer hämma din utveckling nu i början. Har testat lite olika slalombrädor och formula vilket absolut är snabbare men mycket svåra att manövrera i början så det rekommenderar jag inte heller. Formula är perfekt annars för de som vill plana i låg vind och typ bara köra rakt fram i platt vatten.
Citera
2017-06-11, 21:03
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
En på 175 L kan vara snabb ändå, har kört flera snabba nybörjarbrädor på ca 180 L. Annars blir det till att gå ner i volym vilket kommer hämma din utveckling nu i början. Har testat lite olika slalombrädor och formula vilket absolut är snabbare men mycket svåra att manövrera i början så det rekommenderar jag inte heller. Formula är perfekt annars för de som vill plana i låg vind och typ bara köra rakt fram i platt vatten.
Bra, då väntar jag med det isåfall. Jag uppskattar din hjälp ska du veta!

Riktigt schysst och det hjälper mig med att få perspektiv på vindsurfingen.

När bör jag inte gå ut på vattnet, låg respektive hög vindhastighet. Räcker 4 m/s som minst?

Och om vinden är 12 m/s är det fel att gå ut då? Har 6,7 kvadrat segel.
Citera
2017-06-11, 21:12
  #40
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Bra, då väntar jag med det isåfall. Jag uppskattar din hjälp ska du veta!

Riktigt schysst och det hjälper mig med att få perspektiv på vindsurfingen.

När bör jag inte gå ut på vattnet, låg respektive hög vindhastighet. Räcker 4 m/s som minst?

Och om vinden är 12 m/s är det fel att gå ut då? Har 6,7 kvadrat segel.
Lugnt Svarar när jag har tråkigt och hjälper gärna.
Svårt att dra en undre gräns för du får ju alltid lite balansövning och övning att dra upp seglet men för att ens kunna åka framåt och få lite övning i att exempelvis vända är nog 3-4 m/s en bra gräns.
Drar du seglet riktigt hårt både nere i masten och vid bommen kommer du kunna ta emot en hel del vind med seglet även om det blir svårmanövrerat, då fixar du nog 12 m/s.
Där jag kör går det höga vågor och starka undervattensströmmar vid 12 m/s, glöm aldrig bort den biten!

Har själv kört på 4,7 som högst nu och lägsta är 3,4 i flera år pga vågsegling så minnet kanske inte är med mig helt på de större storlekarna.
Citera
2017-06-11, 21:22
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Lugnt Svarar när jag har tråkigt och hjälper gärna.
Svårt att dra en undre gräns för du får ju alltid lite balansövning och övning att dra upp seglet men för att ens kunna åka framåt och få lite övning i att exempelvis vända är nog 3-4 m/s en bra gräns.
Drar du seglet riktigt hårt både nere i masten och vid bommen kommer du kunna ta emot en hel del vind med seglet även om det blir svårmanövrerat, då fixar du nog 12 m/s.
Där jag kör går det höga vågor och starka undervattensströmmar vid 12 m/s, glöm aldrig bort den biten!

Har själv kört på 4,7 som högst nu och lägsta är 3,4 i flera år pga vågsegling så minnet kanske inte är med mig helt på de större storlekarna.
Du körde i varberga, var det så? Vindarna är konstanta där kan jag tänka mig, helt öppet in mot land.

Okej men då går det i alla fall att plana med den brädan jag har. Den är inte helt tråkig.

Har du förresten förslag på nån bräda som man kan ta som nästa steg?

Jag vill ha en snabb och lättmanövrerad bräda som går och gippa, slå snabbt, jibe.. Osv
Citera
2017-06-11, 21:38
  #42
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Du körde i varberga, var det så? Vindarna är konstanta där kan jag tänka mig, helt öppet in mot land.

Okej men då går det i alla fall att plana med den brädan jag har. Den är inte helt tråkig.

Har du förresten förslag på nån bräda som man kan ta som nästa steg?

Jag vill ha en snabb och lättmanövrerad bräda som går och gippa, slå snabbt, jibe.. Osv
Bland annat Så länge det blåser rak eller sned on-shore är det konstant vind vilket underlättar.
Glömde bort segmentet "Freeride" innan ju. Innefattar brädor över 100 men under 200, gärna under 150 som är snabba och roliga i platt eller choppigt vatten. Haft föregångaren till denna https://surfers.se/vindsurfing/vinds...-storm-v3-wood och den var grymt snabb. Trots 123 L krävs det i princip kunskap i att vattenstarta och att kunna plana med hängsele och fotstroppar. Det går att dra seglet men det är väldigt svårt. Riktigt jävla snabb bräda och gippar bra.
Större steg från 175 än man kan tro men samtidigt onödigt att köpa någon mellanstorlek. En bra freeridebräda på ca 120 kan man ha kul med oavsett hur långt man kommit. Jag hade haft kvar min om jag inte helt fastnat för vågorna.
Citera
2017-06-11, 21:58
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Bland annat Så länge det blåser rak eller sned on-shore är det konstant vind vilket underlättar.
Glömde bort segmentet "Freeride" innan ju. Innefattar brädor över 100 men under 200, gärna under 150 som är snabba och roliga i platt eller choppigt vatten. Haft föregångaren till denna https://surfers.se/vindsurfing/vinds...-storm-v3-wood och den var grymt snabb. Trots 123 L krävs det i princip kunskap i att vattenstarta och att kunna plana med hängsele och fotstroppar. Det går att dra seglet men det är väldigt svårt. Riktigt jävla snabb bräda och gippar bra.
Större steg från 175 än man kan tro men samtidigt onödigt att köpa någon mellanstorlek. En bra freeridebräda på ca 120 kan man ha kul med oavsett hur långt man kommit. Jag hade haft kvar min om jag inte helt fastnat för vågorna.
Sjunker den direkt när man står på den?

Jag har inte kommit så långt och är kravet att man ska vattenstarta så blir det knepigt.

Ska definitivt kolla upp den!
Citera
2017-06-11, 23:27
  #44
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Sjunker den direkt när man står på den?

Jag har inte kommit så långt och är kravet att man ska vattenstarta så blir det knepigt.

Ska definitivt kolla upp den!
Nej den sjunker inte men vattenstart/strandstart är ändå att föredra. Jäkligt jobbigt att träna in bara. Min 65 litersbräda sjunker inte heller egentligen men skulle jag försöka mig på att dra rigg på den så hade den nog sjunkit
Citera
2017-06-18, 14:54
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Nej den sjunker inte men vattenstart/strandstart är ändå att föredra. Jäkligt jobbigt att träna in bara. Min 65 litersbräda sjunker inte heller egentligen men skulle jag försöka mig på att dra rigg på den så hade den nog sjunkit
Hur planar jag med en 175 liters bräda och 6,7 segel?

Jag kommer upp i fart genom att luta mig med seglet och hålla fråmre benet styvt så jag trycker ner kraften i brädan men får inte till det.

Farten är väl bra och jag få parera med bakre armen så att vinden inte slungar ut mig.

Plana lyckas jag inte med men en fart på 10 knop har jag kommit upp i kanske mer.

Hur gör jag?

Jag känner att jag släpper ut för mycket vind i seglet, jag vill kunna använda hela.

Idag blåser det riktigt bra
Citera
2017-06-18, 15:56
  #46
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Ja, de sjunker när du står på dem och drar upp riggen ur vattnet, ifall brädan inte rör sig framåt. Så därför är de inget för nybörjaren.
En nybörjare eller mindre skicklig brädseglare kan vara tvungen att överge sin lilla men snabba bräda, för det går alltså inte att ställa sig på den och dra upp riggen ur vattnet så som man får lära sig i surf-skolan. Man måste kunna vattenstarta för att kunna segla allt under 170-200 liter.
Alltså: samtidigt som man inte kan lära sig segla bräda på en "kul" bräda så vill man inte segla på en nybörjarbräda senare. Lite jobbigt, eller hur?

Du frågar om råd:
Mitt råd är att inte köpa en ny bräda tills du är någorlunda bra. Köp någons gamla begagnade, ifall du vill öva på egen hand! För ett par tusenlappar borde du kunna få en hygglig bräda med segel. Tittar på blocket och ser att ännu är det inte säsong, men om några veckor så ... Och skaffa absolut inte en liten bräda till att lära på!

När du blir bättre, låna av någon på stranden och prova deras grejor! Windsurfare är hjälpsamma!
Jag har inget råd på fabrikat. Det är som med skidor; olika saker passar olika användare. Prova dig fram!


Alltså man ser ju många som ser helt miseralbla ut när de tappar seglet och ramlar om och om igen.
Kör själv wakeboard, (våg)surfing, snowboard och fler brädsporter.
Har bara provat segling några gånger.
Individuellt såklart, men hur lång tid tar det UNGEFÄR, innan man får så pass bra koll på grejjerna så man slipper den där frustrationen?
Bor bra till för vindsurf, så vore kul!
Sen antar jag att man bör ha en polare med sig som har lite koll, så man inte flyter iväg till baltikum?
Citera
2017-06-18, 19:56
  #47
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Hur planar jag med en 175 liters bräda och 6,7 segel?

Jag kommer upp i fart genom att luta mig med seglet och hålla fråmre benet styvt så jag trycker ner kraften i brädan men får inte till det.

Farten är väl bra och jag få parera med bakre armen så att vinden inte slungar ut mig.

Plana lyckas jag inte med men en fart på 10 knop har jag kommit upp i kanske mer.

Hur gör jag?

Jag känner att jag släpper ut för mycket vind i seglet, jag vill kunna använda hela.

Idag blåser det riktigt bra
Det är en sån grej som kommer lösa sig med tiden. Så som jag uppfattat det har du utvecklats väldigt snabbt redan men du är väldigt ivrig 10 knop är bra och borde vara på gränsen till planing gissar jag. Svårt att förklara i text hur du tar det där extra steget, rekommenderar även youtube-videos här om du hittar det. Du verkar fatta att det krävs tryck i mitten av brädan och inte sidan i alla fall, det blir klurigt i början när man hänger i hängselen. När man blivit duktigare kan man kicka igång det med en ful juck-rörelse där man drar höften mot seglet medan man drar till i seglet.
Citera
2017-06-18, 22:00
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Det är en sån grej som kommer lösa sig med tiden. Så som jag uppfattat det har du utvecklats väldigt snabbt redan men du är väldigt ivrig 10 knop är bra och borde vara på gränsen till planing gissar jag. Svårt att förklara i text hur du tar det där extra steget, rekommenderar även youtube-videos här om du hittar det. Du verkar fatta att det krävs tryck i mitten av brädan och inte sidan i alla fall, det blir klurigt i början när man hänger i hängselen. När man blivit duktigare kan man kicka igång det med en ful juck-rörelse där man drar höften mot seglet medan man drar till i seglet.

Trycket är nu i mitten av brädan men jag har jämt trott att man ska trycka i sidan för att plana.

Brädan går liksom platt mot vattnet men de som planar har en vinkel mellan brädans "skrov" och vattnet.

Det är bara frontfoten som hamnat i fotstroppen och sele har jag köpt men inte använt. Stroppen hänger där men är knepig att få in.

Jag vände idag utan att hamna i vattnet men det var en manuell fulvändning.

Ingen laydown jibe

Däremot mpste jag säga att jag är besviken på mitt köp.

Nybörjare i min storlek 65 kg kan gott och väl ta en 120 - 130 liter bräda direkt.

Tycker du inte?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback