Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-03, 19:01
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Står i stropparna (ganska långt ut) men försöker få vikten ner i mastfoten i mitten av brädan när jag ska plana. Fallar av en hel del med vinden men tar igen det på utvägen igen.
Provade idag igen.

Fotstropparnas placering är så långt bak att jag inte får det trycket vid mastfoten jag vill ha, så istället går skiten upp mot vinden!

Samma sak funkar finemang när jag kör i centerbordet!

Vill verkligen plana innan vintern kommer! 😢
Citera
2017-07-06, 11:30
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Står i stropparna (ganska långt ut) men försöker få vikten ner i mastfoten i mitten av brädan när jag ska plana. Fallar av en hel del med vinden men tar igen det på utvägen igen.
Tycler du det är en smart idé att köpa en kort nast med förlängare istället för en mast per segel?

För tror jag gjorde ett misstag som köpte en mast som enbart passar en viss segelstorlek.

Nu vill jag ha ett mindre segel men då blir jag väl tvungen att köpa ny mast?
Citera
2017-07-06, 17:32
  #63
Medlem
https://surfers.se/vindsurfing/vinds...mer-novex-2016

Är denna bra?
Citera
2017-07-06, 21:11
  #64
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Tycler du det är en smart idé att köpa en kort nast med förlängare istället för en mast per segel?

För tror jag gjorde ett misstag som köpte en mast som enbart passar en viss segelstorlek.

Nu vill jag ha ett mindre segel men då blir jag väl tvungen att köpa ny mast?
Jaa köp en mast per 2 segel ungefär så det stora seglet har lång mastfölängning! Vissa segel kan ta större master med förlängning i toppen på själva seglet så det sticker upp lite mast där.

Kan inte svara på om paketet du länkade är bra. Rekommenderar i alla fall bom i alu och det är inte viktigt med hög procent kolfiber i masten egentligen. Rekommenderar även begagnat!
Citera
2017-07-07, 09:14
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Jaa köp en mast per 2 segel ungefär så det stora seglet har lång mastfölängning! Vissa segel kan ta större master med förlängning i toppen på själva seglet så det sticker upp lite mast där.

Kan inte svara på om paketet du länkade är bra. Rekommenderar i alla fall bom i alu och det är inte viktigt med hög procent kolfiber i masten egentligen. Rekommenderar även begagnat!
Hänger inte med!

Varför ska jag ha en förlängare till det stora seglet?

Jag tänker såhär

Masten är 400 cm
1 segel passar till masten på 400 cm
1 segel kräver en mast på 440 cm
Då behöver jag en förlängare till det större seglet.?

Rätt?

Har nu 1 segel på 6,7 och mast på 460.

Någon förlängare är det inte tal om då jag vill ha ett segel på 5,0 kvadrat.

Vad beehlver jag för grejer så kag aldrig mer behöver byta bom och mast?

Det enda jag vill kunna byta är segel men allt annat ska vara lika.
Citera
2017-07-07, 09:24
  #66
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Hänger inte med!

Varför ska jag ha en förlängare till det stora seglet?

Jag tänker såhär

Masten är 400 cm
1 segel passar till masten på 400 cm
1 segel kräver en mast på 440 cm
Då behöver jag en förlängare till det större seglet.?

Rätt?

Har nu 1 segel på 6,7 och mast på 460.

Någon förlängare är det inte tal om då jag vill ha ett segel på 5,0 kvadrat.

Vad beehlver jag för grejer så kag aldrig mer behöver byta bom och mast?

Det enda jag vill kunna byta är segel men allt annat ska vara lika.
Lite bråttom såxfår kika på din fråga sen om jag ej glömmer men det jag menade var att det lilla seglet kan ha förlängning i toppen, jag skrev fel tidigare!
Citera
2017-07-07, 17:20
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Lite bråttom såxfår kika på din fråga sen om jag ej glömmer men det jag menade var att det lilla seglet kan ha förlängning i toppen, jag skrev fel tidigare!
Okej!

Hur många surfingdagar har du årligen?

jag har snart väntat på vind i 1 vecka och inte ser det ut att bli bättre!

Står att jag kan gå ut på vindar på 13 knop med ett 6,7 segel men det blåser nästan ingenting.

Önskade att jag bodde på västkusten. Där blåser det varje dag omkring 4 - 5 m/s med byvindar mot 10!
Citera
2017-07-07, 18:37
  #68
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Okej!

Hur många surfingdagar har du årligen?

jag har snart väntat på vind i 1 vecka och inte ser det ut att bli bättre!

Står att jag kan gå ut på vindar på 13 knop med ett 6,7 segel men det blåser nästan ingenting.

Önskade att jag bodde på västkusten. Där blåser det varje dag omkring 4 - 5 m/s med byvindar mot 10!
Just nu typ 1-2 det senaste året eftersom det blivit mer vanlig surf + annat som ställt till det. Brukade förr gå ut ca 2-3 ggr i månaden men kunde ibland få vänta 2 månader på att det skulle blåsa över 11 m/s.

Du tänkte för övrigt rätt med masten. Det krävs i princip 1 mast per 2 segel, det går inte att hitta bättre lösning på det tror jag. En bom kan du lätt ha till minst 3 olika segel.
Citera
2017-07-08, 12:15
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Just nu typ 1-2 det senaste året eftersom det blivit mer vanlig surf + annat som ställt till det. Brukade förr gå ut ca 2-3 ggr i månaden men kunde ibland få vänta 2 månader på att det skulle blåsa över 11 m/s.

Du tänkte för övrigt rätt med masten. Det krävs i princip 1 mast per 2 segel, det går inte att hitta bättre lösning på det tror jag. En bom kan du lätt ha till minst 3 olika segel.
Så jag åkte på en blåsning kan man säga eller jag kunde inte så mycket.

Masten jag har är 460 så den passar bara en segelstorlek på 6,7 och mindre segel kan jag inte använda med den.

Förlängare kan jag dock använda!

Bomen min är fixt så det är lite knepigt.

Får nog köpa förlängare och justerbar bom.
Citera
2017-07-09, 14:11
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Just nu typ 1-2 det senaste året eftersom det blivit mer vanlig surf + annat som ställt till det. Brukade förr gå ut ca 2-3 ggr i månaden men kunde ibland få vänta 2 månader på att det skulle blåsa över 11 m/s.

Du tänkte för övrigt rätt med masten. Det krävs i princip 1 mast per 2 segel, det går inte att hitta bättre lösning på det tror jag. En bom kan du lätt ha till minst 3 olika segel.
Förresten!

Vilken är bäst mellan

https://www.surfkeppler.de/Fanatic-Gecko-HRS-2016-120l

och

https://surfers.se/vindsurfing/vinds...-storm-v3-wood

avseende snabbhet, kontroll, manöverbarhet och kvalitet?
Citera
2017-07-09, 21:34
  #71
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Förresten!

Vilken är bäst mellan

https://www.surfkeppler.de/Fanatic-Gecko-HRS-2016-120l

och

https://surfers.se/vindsurfing/vinds...-storm-v3-wood

avseende snabbhet, kontroll, manöverbarhet och kvalitet?
Geckon _gissar_ jag är något mer kontrollerbar och mer lättsvängd, även något mer stabil, en gnutta. Tror helt klart att RRD-brädan är lite snabbare. Har kört på flera brädor av både RRD och Fanatic och båda är likvärdig kvalitet.
Citera
2017-07-09, 21:40
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Geckon _gissar_ jag är något mer kontrollerbar och mer lättsvängd, även något mer stabil, en gnutta. Tror helt klart att RRD-brädan är lite snabbare. Har kört på flera brädor av både RRD och Fanatic och båda är likvärdig kvalitet.
Tack!

Finns nämligen en som säljer på blocket som jag vill köpa men det kanske är bättre att köpa en RRD då de verkar mer professionella.

Tror man får mer för pengarna om man köper en RRD, men sen vill jag ha den i wood över hela brädan.

Jag gillar deras video om firestorm v3 från 2016,grymt inspirerande!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback