2017-06-30, 16:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men nu är inte alla religionskritiker såkallade "starka" ateister ... än mindre anti-teister. Så det är inte alla religionskritiker som betraktar alla teister (o.dyl.) som mentalt dysfunktionella.

Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Sant det du säger. Men Dawkins och Sturemark är exempel på ateister som betraktar teister som mentalt dysfunktionella.

Så käbblas med dom och inte med mig. Det är mentalt dysfunktionellt att argumentera med hjälp av strawmen.
Citera
2017-06-30, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har inte hört dessa personer säga detta. Har du någon länk?
Eller menar du att de anser att VISSA teister ingår i den kategorin? För det kan jag hålla med om att de antytt. Dock inte alla teister.

Några exempel, finns många fler men orkar inte leta upp

Dawkins jämför religion med vanföreställningar
"I fråga huruvida det (han syftar på religiös tro) är ett symptom på psykisk störning håller med med Robert M. Pirsing, som skrev Zen och konten att sköte en motorcykeln: 'När personen lider av vanföreställning kallas det mentalsjukdom. När många personer lider av vanföreställningar kallas det religion'."
Dawkins illusionen om gud, s.15

Dawkins skriver att religion är "smittan" som man har fått under "indoktrinering" under barndomen.
Dawkins, s.16

Hitchens skriver i sin bok om religioner att de är "sinnesförvirrande påhitt"
Hitchens, s. 93, 134, 135, 140

Sturmark jämför kristna med talibaner.
Sturmark, s 273
Senast redigerad av jaade 2017-06-30 kl. 16:46.
Citera
2017-06-30, 16:43
Medlem
Citat:
Så käbblas med dom och inte med mig. Det är mentalt dysfunktionellt att argumentera med hjälp av strawmen.

Du som svarade på min kommentar och jag har dessutom inte påstått att alla ateister betraktar alla teister som mentalt dysfunktionella
Senast redigerad av jaade 2017-06-30 kl. 16:46.
Citera
2017-06-30, 16:54
Medlem
Citat:

"I fråga huruvida det (han syftar på religiös tro) är ett symptom på psykisk störning håller med med Robert M. Pirsing, som skrev Zen och konten att sköte en motorcykeln: 'När personen lider av vanföreställning kallas det mentalsjukdom. När många personer lider av vanföreställningar kallas det religion'."

Dawkins skriver att religion är "smittan" som man har fått under "indoktrinering" under barndomen.
Dawkins, s.16

Sturmark, s 273
Fast här kritiseras ju religioner, inte religiösa. Dawkins brukar ju även vara tydlig med att han inte menar alla religiösa. Men det kanske bara är för att inte hamna i för mycket blåsväder, vad vet jag.
Jag har inte läst några böcker av Hitchens eller Dawkins, bara sett intervjuer och debatter.
Citera
2017-06-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Eftersom det visar sig att troende både röker,dricker,drogar sig mindre än icke troende. Och mår bättre helt enkelt.
Då kan man ju koppla in det i ett evolutionsärt perspektiv. Det naturliga urvalet sållar då på sikt bort gener för missbruk och dyligt. Ironiskt nog kan man säga att evolutionen sållar bort ateismen

Tio år senare kommer jag här och bara måste gapa lite - lever sundare, mår bättre..??? Som du nog själv kan se så här i efterhand så är nästan allt dödande av civilister pga nån jävla IQ-befriad religiös idiot. Mådde han så jävla bra så varför ska han då döda folk som inte har med honom att göra??

Låt alla dumma jävla fundamentalister röka på så mkt så att de inte orkar röra sig, så får vi fred på jorden. Alternativet är att rada upp dem och förgöra dem. Och jag hatar knark.
Citera
2017-06-30, 17:31
Medlem
Citat:

Dawkins, s.16

Sturmark, s 273

Önskar att jag kunde langa upp länken här men jag har för mig att det var på IFLS som det kunde konstateras att Ateister generellt sett är smartare än religiösa. Det har med hjärnans komposition att göra. Hur mkt man var beredd på att ifrågasätta det man får lära sig.
Citera
2017-06-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast här kritiseras ju religioner, inte religiösa. Dawkins brukar ju även vara tydlig med att han inte menar alla religiösa. Men det kanske bara är för att inte hamna i för mycket blåsväder, vad vet jag.
Jag har inte läst några böcker av Hitchens eller Dawkins, bara sett intervjuer och debatter.

Indirekt påstår Dawkins att alla som tror på en personlig Gud är mentalt outvecklade, på ett eller annat sätt, när han skriver som jag citerat. I alla fall om man aktivt väljer att tro, till skillnad från barn som blivit "indoktrinerade". På tal om indoktrinering, så är det just det som sker i dagens alla skolor i Sverige och många andra länder när det gäller evolutionismen. I skolorna presenteras bara ett synsätt av världen, ett sätt att förklara människans ursprung, endast en religion, som den rätta, nämligen evolutionismen. Jag har fått lära mig fler sätt att betrakta världens ursprung, vilket långt ifrån alla får, såväl evolutionister som övriga religiösa anhängare.
Citera
2017-06-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persienne
Önskar att jag kunde langa upp länken här men jag har för mig att det var på IFLS som det kunde konstateras att Ateister generellt sett är smartare än religiösa. Det har med hjärnans komposition att göra. Hur mkt man var beredd på att ifrågasätta det man får lära sig.

Och vad har det med mitt inlägg att göra?
Citera
2017-07-01, 00:22
Medlem
Citat:
Indirekt påstår Dawkins att alla som tror på en personlig Gud är mentalt outvecklade, på ett eller annat sätt, när han skriver som jag citerat. I alla fall om man aktivt väljer att tro, till skillnad från barn som blivit "indoktrinerade". På tal om indoktrinering, så är det just det som sker i dagens alla skolor i Sverige och många andra länder när det gäller evolutionismen. I skolorna presenteras bara ett synsätt av världen, ett sätt att förklara människans ursprung, endast en religion, som den rätta, nämligen evolutionismen. Jag har fått lära mig fler sätt att betrakta världens ursprung, vilket långt ifrån alla får, såväl evolutionister som övriga religiösa anhängare.
Jag vet också flera sätt att betrakta världens ursprung. Jag har inga religiösa föräldrar, ändå var bibelns skapelseberättelse bland det första jag hörde talas om. Jag hörde talas om Adam och Eva långt innan Big Bang och evolution. Skolan ska lära ut det som det finns bevis för.
Tänk om skolan skulle lära ut bibelns skapelseberättelse i de vetenskapliga ämnena.? Eller asatrons skapelseberättelse? Eller hinduismens? De rätta ställena att lära ut detta är naturligtvis på religionslektionerna, och då som en tro som folk har. Den dag någon upptäcker bevis för någon av dessa skapelsemyter så kan det läras ut "på riktigt".
Citera
2017-07-01, 03:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persienne
Tio år senare kommer jag här och bara måste gapa lite - lever sundare, mår bättre..??? Som du nog själv kan se så här i efterhand så är nästan allt dödande av civilister pga nån jävla IQ-befriad religiös idiot. Mådde han så jävla bra så varför ska han då döda folk som inte har med honom att göra??

Låt alla dumma jävla fundamentalister röka på så mkt så att de inte orkar röra sig, så får vi fred på jorden. Alternativet är att rada upp dem och förgöra dem. Och jag hatar knark.

Men nu är inte alla teister/troende/religionister IO-befriade.
Citera
2017-07-01, 03:21
Medlem
Citat:
Men nu är inte alla teister/troende/religionister IO-befriade.

Väldigt många religiösa tror knappt på gud utan använder religionen som en traditionsbärare. Hade ett samtal med en släkting som jag uppfattat som starkt kristen. Han sa till mig att man får ta det för vad det är. Att han inte trodde på någon egentlig gud utan att kristendomen för honom handlade om att hjälpa människor till bättre liv. Vilket han menade att de får om de följer budorden.
Citera
2017-07-01, 11:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Väldigt många religiösa tror knappt på gud utan använder religionen som en traditionsbärare. Hade ett samtal med en släkting som jag uppfattat som starkt kristen. Han sa till mig att man får ta det för vad det är. Att han inte trodde på någon egentlig gud utan att kristendomen för honom handlade om att hjälpa människor till bättre liv. Vilket han menade att de får om de följer budorden.

Folk får ... för min del ... tro vad dom vill; sålänge dom inte försöker stoppa det ner i halsen på andra (t.ex. genom att använda pseudo-vetenskap, pseudo-filosofi eller demagogi).

Det är när tro/teism/religion manifesterar sig i misssionshysteri det blir mentalt dysfunktionellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in