2017-07-01, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Folk får ... för min del ... tro vad dom vill; sålänge dom inte försöker stoppa det ner i halsen på andra (t.ex. genom att använda pseudo-vetenskap, pseudo-filosofi eller demagogi).

Det är när tro/teism/religion manifesterar sig i misssionshysteri det blir mentalt dysfunktionellt.

Fast just religion är i detta sammanhang inget direkt problem för gemene man i Sverige. De starkt inflytelserika och påprackande "religiösa" tendenserna kommer idag från sekulära rörelser som exempelvis feminism och multikulti. Ivrigt påhejade av ett konstant mediadrev som tagit över prästens roll i bondesamhället.
Senast redigerad av avec 2017-07-01 kl. 12:06.
Citera
2017-07-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Fast just religion är i detta sammanhang inget direkt problem flr genene man. De starkt inflytelserika och påprackande "religiösa" tendenserna kommer idag från sekulära rörelser som exempelvis feminism och multikulti. Ivrigt påhejade av ett konstant mediadrev.
Kristendom är ett ganska stort problem i t.ex. USA.
Citera
2017-07-01, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kristendom är ett ganska stort problem i t.ex. USA.

Jag pratade ur ett svenskt perspektiv.
Citera
2017-07-01, 12:10
Medlem
Citat:
Jag pratade ur ett svenskt perspektiv.
Ok, my bad!
Citera
2017-07-01, 12:18
Medlem
Alla människor har en mental störning det är det som är normalt
Gillar man Gud gillar man intriger , typ oftast manipulerad tro för att slippa vissa människor.

Tro man på ekonomi så är det positiv tro som ger hus bil och fru, men mental sjukdom ändå
Citera
2017-07-01, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Alla människor har en mental störning det är det som är normalt
Gillar man Gud gillar man intriger , typ oftast manipulerad tro för att slippa vissa människor.

Tro man på ekonomi så är det positiv tro som ger hus bil och fru, men mental sjukdom ändå
Dock existerar ju ekonomi (pengar). Gudar vet vi inte om de existerar, bara att vissa påståenden utesluter varandra. (Alla gudar kan inte existera, då de motsäger varandra)
Citera
2017-07-02, 07:33
Medlem
Citat:
Folk får ... för min del ... tro vad dom vill; sålänge dom inte försöker stoppa det ner i halsen på andra (t.ex. genom att använda pseudo-vetenskap, pseudo-filosofi eller demagogi).

Det är när tro/teism/religion manifesterar sig i misssionshysteri det blir mentalt dysfunktionellt.

Du kör precis lika mycket ner din tro i de Kristnas hals när du i deras närvaro svär, skallrar, hatar, är pervers eller begår annan synd, då du med dina handlingar proklamerar att synd inte är synd.
Citera
2017-07-02, 09:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Fast just religion är i detta sammanhang inget direkt problem för gemene man i Sverige. De starkt inflytelserika och påprackande "religiösa" tendenserna kommer idag från sekulära rörelser som exempelvis feminism och multikulti. Ivrigt påhejade av ett konstant mediadrev som tagit över prästens roll i bondesamhället.

Att "dom andra gör det också", minimerar inte det mentalt dysfunktionella i religiöst missionshysteri.
Citera
2017-07-02, 09:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Swedensmoker
Du kör precis lika mycket ner din tro i de Kristnas hals när du i deras närvaro svär, skallrar, hatar, är pervers eller begår annan synd, då du med dina handlingar proklamerar att synd inte är synd.

1. Vilken "tro" är det du menar jag har?

2. Har du några exempel på, att jag "svär, skallrar, är pervers" i kristnas närvaro?

3. Jag är inte medlem av "synda"-klubben, så "syndande" är en irrelevant premiss för mig.

4. Du kan omöjligt på allvar mena, att den pådyvlande kristendomens premisser är allmängiltige utan att presentera belägg för deres allmängiltighet. Då har du ju själv cirklat tillbaka till mentalt dysfunktionellt missionshysteri.
Citera
2017-07-02, 09:32
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Bristen på ödmjukhet hos alla högljudda ateister gör att ni inte framstår som bättre än rabiata, bokstavstroende, religiösa människor. Man har bara tagit vetenskap till sin religion och kan lättvindigt kalla troende för idioter utan att känna dem. Det av den enda anledning att de söker stöd och vägledning i religiösa skrifter. Denna tråd är ett exempel på det.
Citera
2017-07-02, 10:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Bristen på ödmjukhet hos alla högljudda ateister gör att ni inte framstår som bättre än rabiata, bokstavstroende, religiösa människor. Man har bara tagit vetenskap till sin religion och kan lättvindigt kalla troende för idioter utan att känna dem. Det av den enda anledning att de söker stöd och vägledning i religiösa skrifter. Denna tråd är ett exempel på det.

Visst finns det ateister som är lika okunniga, inkompetenta och mentalt dysfunktionella som den pådyvlande teisten är.

Men generalisera inte all religionskritik eller ateism från dessa.
Citera
2017-07-02, 10:16
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Visst finns det ateister som är lika okunniga, inkompetenta och mentalt dysfunktionella som den pådyvlande teisten är.

Men generalisera inte all religionskritik eller ateism från dessa.

Nej, jag förstår såklart att all kritik mot religion inte är fel. Jag tycker religion ska kritiseras, inte minst de religionerna som påverkar hela samhällen.

Jag kritiserar mer människor som är högljudda om troendes idioti. Människor som prompt måste hävda att de är ateister har alltid framstått som korkade hos mig. Inte just ateismen utan deras brist på ödmjukhet och förståelse för andra. Böckerna, sederna och traditionerna bör och ska däremot kritiseras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in