2017-06-24, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Vilka fina ord du använder när du begår hädelse går knappt att prata med dig innan man vill skicka dig till helvetet!

Dömer andra människor och dylikt, det är för orent för andligt folkslag!
Vill du skicka folk till helvetet? Ja, du passar in i denna tråd ......
Och det verkar vara du som dömer andra människor.
Citera
2017-06-24, 13:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vilka fina ord du använder när du begår hädelse går knappt att prata med dig innan man vill skicka dig till helvetet!
Hädelse gäller bara medlemmar i klubben där hädelse är ett regelbrott.
För de som inte är med i klubben är det bara ett påhittat koncept.
Citera
2017-06-24, 14:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilka fina ord du använder ...

Jag försöker använda en så specifik och precis terminologi som möjlig.

Citat:
...när du begår hädelse går knappt att prata med dig innan man vill skicka dig till helvetet!

Vadå för "hädelse"? Förtydligande av konceptet och belägg för att det är allmängiltigt*, tack.

Citat:
Dömer andra människor och dylikt, det är för orent för andligt folkslag!

Du vill uppenbarligen endast ha ja-sägare som kommunikations-partnare.

* D.v.s. också är relevant för t.ex. mig.
Citera
2017-06-24, 17:43
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och det verkar vara du som dömer andra människor.

Dömer inte människor läser domen från den högsta auktoritet i universum!

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hädelse gäller bara medlemmar i klubben.

Det stämmer mycket riktigt, och ansvaret över er människor vilar på våra axlar!

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag försöker använda en så specifik och precis terminologi som möjlig.

Vadå för "hädelse"? Förtydligande av konceptet och belägg för att det är allmängiltigt*, tack.

Du vill uppenbarligen endast ha ja-sägare som kommunikations-partnare.

* D.v.s. också är relevant för t.ex. mig.

Du håller inte med honom, den slutgiltiga rättvisa domaren av världen och allt som befinner sig i den!
Citera
2017-06-24, 17:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det stämmer mycket riktigt, och ansvaret över er människor vilar på våra axlar!
Vilkas axlar är "våra axlar"?
Citera
2017-06-26, 08:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du håller inte med honom, den slutgiltiga rättvisa domaren av världen och allt som befinner sig i den!

Dina ad hoc-premisser är helt irrelevante för mig, och OM du inte hade försökt att stoppa dom ner i halsen på andra skulle jag inte bry mig om eller kommentera vad du tror på.

Men nu lidar du ju av en missions-fixering, som manifesterar sig som en mental dysfunktion, vilket jag påpekar.
Citera
2017-06-30, 07:44
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Detta är en starkt överdriven myt, som kristna själv skapar. Och att skapa mytbildning av detta slag är mentalt dysfunktionellt.
Ok, om vi vänder på det och frågar oss hur det hade sett ut om islam varit den tongivande religionen ,ideologin?.
Facit finns på den frågan....
Citera
2017-06-30, 08:27
Medlem
Har läst boken som OP referar till och upplevde det som inget annat än Dawkins missnöje med religion och mer specifikt kristendom. Hans argument är i mångt och mycket bristfälliga och rekommenderar "Ateism på villovägar" av Vesa Annala. Annala besvarar i denna bok mycket utav den kritik som Dawkins skriver om i sin bok, men även kritik från andra ateister som Sturemark.

Finns att köpa här

http://www.adlibris.com/se/bok/ateism-fornuftet-pa-villovagar-9789197764308
Citera
2017-06-30, 10:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Detta är en starkt överdriven myt, som kristna själv skapar. Och att skapa mytbildning av detta slag är mentalt dysfunktionellt.

Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Ok, om vi vänder på det och frågar oss hur det hade sett ut om islam varit den tongivande religionen ,ideologin?.
Facit finns på den frågan....

Oavsett vem som skulle skapa vilka verklighets-främmande och pådyvlande myter om vad, så skulle jag betrakta detta på samma sätt: Som nån typ av mental dysfunktionalitet.
Citera
2017-06-30, 10:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Har läst boken som OP referar till och upplevde det som inget annat än Dawkins missnöje med religion och mer specifikt kristendom. Hans argument är i mångt och mycket bristfälliga och rekommenderar "Ateism på villovägar" av Vesa Annala. Annala besvarar i denna bok mycket utav den kritik som Dawkins skriver om i sin bok, men även kritik från andra ateister som Sturemark.

Men nu är inte alla religionskritiker såkallade "starka" ateister ... än mindre anti-teister. Så det är inte alla religionskritiker som betraktar alla teister (o.dyl.) som mentalt dysfunktionella.
Citera
2017-06-30, 12:51
Medlem
Citat:
Men nu är inte alla religionskritiker såkallade "starka" ateister ... än mindre anti-teister. Så det är inte alla religionskritiker som betraktar alla teister (o.dyl.) som mentalt dysfunktionella.

Sant det du säger. Men Dawkins och Sturemark är exempel på ateister som betraktar teister som mentalt dysfunktionella. Och deras argument för denna åskådning är bristfällig, vilket Annala lättförståeligt påpekar och redogör för i sin bok.
Citera
2017-06-30, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Sant det du säger. Men Dawkins och Sturemark är exempel på ateister som betraktar teister som mentalt dysfunktionella. Och deras argument för denna åskådning är bristfällig, vilket Annala lättförståeligt påpekar och redogör för i sin bok.
Jag har inte hört dessa personer säga detta. Har du någon länk?
Eller menar du att de anser att VISSA teister ingår i den kategorin? För det kan jag hålla med om att de antytt. Dock inte alla teister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in