2017-06-30, 23:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajfone
Nej.Du förde anteckningar och jag blev osäker när du påstod att han rökte. Gjorde Aki det? ❤️
Då tar vi det igen. Mitt svar till dig på frågan om Aki rökte var:
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, inte mig veterligt.
Det är andra sjukdomar som jämförs i samma veva (du menar emfysem antar jag) gällande lungbilden.
Jag har fört anteckningar utifrån rättsläkare AE:s kommentarer.
... och det är inte Aki som har lungsjukdomen emfysem. Därav menar jag inte att han varken är äldre eller rökare.

Det är en jämförelse med drunkningslungor (utlåtande från Akis obduktion) varav det då istället för den sjukliga (sjukdom emfysem) kallas vattenbetingat emfysem. Båda tillstånden ger däremot likvärdigt utseende dvs oelastiska lungor osv.
Hoppas det klargjorde bättre.
Citera
2017-06-30, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Förvisso kan halten ha varit lägre vid ytan på natten, men antagligen inte SÅ låg på sommaren då solen var uppe långt in på kvällen. Dessutom borde han viftat och kämpat emot och då borde väl alger som eventuellt låg på botten på så grunt vatten virvlat upp under hans kamp OM han skulle ha dränkts i sjön.

Ja, nog är det lite lurigt. Vet inte hur snabbt de där algerna sjunker/rör sig utåt (som det skrivs i en rapport av naturvårdsverket). Med tanke på hur många de bör ha varit tycker jag själv att det borde finnas kvar en hel del i ytvattnet på grunt vatten även om de börjat sjunka men jag kan ha fel. Man skulle behöva läsa lite provtagningsrapporter eller studier av saken.

När det gäller viftandet så tror jag mer att han försöker greppa bryggan och armarna på den som sitter på honom (kanske behövs två på ryggen). Vilket kan ge hudavskrap under naglarna.

Jag kan bara inte få det här att gå ihop riktigt hur jag än vrider och vänder på det. Kanske var den första obduktionen kass. Sköljningen ger också en osäkerhet.
Citera
2017-06-30, 23:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Kanske var den första obduktionen kass. Sköljningen ger också en osäkerhet.
Vilken osäkerhet ger sköjningen menar du?
Citera
2017-06-30, 23:30
Medlem
Det slog mig att Johanna har en hel del likheter med Donald Trump.
Grandios självbild och idel lögner, lögner, lögner. Ljuger om ALLT högt och lågt.

Man väntar bara på att JM ska börja tjata om "fake news".
Iofs har hon ju redan sagt att "Polisen bara lyssnar på sociala medier".

Den som har lite tid och lust tycker jag ska titta tillbaka på sidan 541 och ca 10 sidor framåt.
Mycket intressanta uppgifter som inte verkar ha utretts. Hmm.
Citera
2017-06-30, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Delar din uppfattning om att MR efter bästa förmåga redogjort för vad han uppfattat att JJ berättat, och MR verkar också ha lagt märke till minspel, outtalade meningar, blickar mm och härefter dragit sina egna slutsatser. – Vet inte hur avd. språkförbistring kan ha inverkat på snacket mellan JJ och MR, men hajade till lite när jag läste den här passagen i FUP (Protokollbil. 2017-02-09, s. 93):

Vill bara påpeka att dari (Afghanistan) är en språkvariant på farsi (persiska), och båda verkar prata båda språken. MRs tolk i rätten är ju farsitalande.
Citera
2017-06-30, 23:37
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
🚴‍♀️ Jag har redan harvat och plöjt där du uppfinner krutet på nytt. Så jag betackar mig för snoriga näsor.

Jag vet att hon helst vill ha andra att göra jobbet -- för att få hållhake på dem och för att själv ha chans att slippa ur garnet. Och jag vet att hon gärna vill få andra att tro att det är på det sättet -- både polisen och de som är tänkta att göra jobbet framöver. Men det är inte samma sak som att det är det som verkligen har skett. Hur taxerar du MR:s sociala intelligens jämfört med övriga kandidater JM kan stöta på i eskilstunatrakten för att göra jobb åt henne? Det är inte riktigt hushållersketider längre, och alla är inte lika villiga att slänga sig framför tåg. Jag skulle taxera MR på en absolut bottennivå, inte minst efter att JM själv bearbetat honom rätt hårt under lång tid. Du hittar inte så lätt så många människor i mer utsatt sits. Som är tillräckligt dumma och lättlurade, och som saknar kontakter att tala om på plats och som JM kan lura sig på och som kan falla för det. Låt vara att han ansåg sig ha en egen agenda -- vem intalar sig inte det? -- men likafullt har han mördat på hennes uppdrag pga tjat, "sympati för tvillingarna" och osäkra löften om framtida Keno-vinster. Och satt sig i pole-position för en hastig bortgång. Hur slug är han? Hur många såna kan det finnas?

Att JM stämplar vilt betyder ju att hon f ö r s ö k e r få någon att ta lite egna initiativ för hennes bästa, och samtidigt sticka halsen i snaran. Vilket skulle betyda att de lyder henne (att hon betyder ngt) och att de binds till en och samma familj/hushåll, som hon leder. Men det betyder ju inte att hon lyckas. Men när AP likafullt dör så lär ju alla tro att det är någon av dem (utom JM) som har gjort det, eller att JM lejt ngn annan. Det kanske passar JM? Du har i så fall samma syn på henne som den hon själv vill förmedla.

Det kan ju vara jobbigt som barn att ligga på kvällarna och tänka på hur mamma handgripligen haft ihjäl sin make (nähä?), det tyckte i alla fall GM, vilket JM -- änglamakerskan med säkert tidigt simborgarmärke i kattungedränkning -- tycks ha föraktat honom för. Så det kan ju finnas anledning för JM att åtminstone bibehålla skymten av sannolikhet att det är någon annan som gjort det. Samtidigt som det psykologiskt naturligtvis finns en drivkraft då hos henne att till slut ändå "ta tag i "problemen" själv". Ni ser i så fall hur ödesbestämt hon handlar? Hon dras till sitt öde som till ett flugpapper utan att förstå vad som hänt. Tjekhov och Norén är gröna av avund.

Det ligger i hennes och sakens natur att försöka få det att framstå som ett gemensamt offer. Även efteråt, om hon fått göra jobbet själv då andra "inte kan hitta från Teheran till Granliden."

Ingen vill dränka hennes kattor åt henne. Ingen ska få dränka hennes kattor för henne. Ingen klarar av att dränka mina kattor som jag. Om det är någon som ska dränka mina kattor så är det väl jag? Man kan inte lita på att någon dränker mina kattor som jag. Nu ska jag dränka mina kattor själv. Om jag bara dränker mina kattor blir allt bra. Själv är bäste dräng.

Med ett sådant huve kan jag inte ta gift på att hon inte har gjort det alldeles själv. Cykeltur or no cykeltur.
Sorry om du tog åt dig. Vill bara säga att jag inte tror JM är så insiktsfull och beräknande. Hon har inte tänkt tanken att hon/de ska åka fast alls. Hon är alldeles för självgod och oövervinnerlig.
Tror tyvärr också, i motsats till dig, att det finns en hel del hugade spekulanter.
Citera
2017-07-01, 00:05
Medlem
Citat:
Läs den cachad.
Jag var snarare redo på mer mothugg då han är kallad av Hikes.

Så rubrik känns missvisande när man lyssnar till hans förhör i sin helhet. AE dementerar inte rätt av, han säger att kvävning finns i litteratur men det är mindre vanligt.
AE om utlåtande från Ybo som svar på Hikes frågor: " Ändras förutsättningarna är det väl rimligt att man ändrar sin bedömning, det är nog svårt att svara på, jag har ingen allmän uppfattning om det. Det klart att det kanske är mer förtroendeingivande om man inte ändrar sig men det beror som sagt på vad man har ändrat."

Drunkningslungor känns mer som en arbetsterm då det finns sjukdomar med snarlikt utseende. Val av term styrs av omständigheter likaväl och han är trots allt hittad i vatten men omständigheterna har förändrats med tanke på professor Driuds sakkunnigutlåtande.

Här är mina egna anteckningar om det tillför nåt, med reservation egen avskrift ljudfiler från rättegången. Citat kursiv text.

Tack, bra info! Tror nog att man kan säga att kombinationen syrebrist, alkohol, fysisk ansträngning/stress och ett förstorat hjärta innebär en ökad risk för ett hjärtstopp. Vare sig syrebristen beror på aspiration av vatten, laryngospasm eller en plastpåse.
Citera
2017-07-01, 00:08
Medlem
Addhocs avatar
Det har ju spekulerats i tråden om varför Aki satt inknökad i baksätet med två bilbarnstolar.
Kan det vara så att mordet på Madeleine Delbom i Långshyttan och tillvägagångssättet där kan ha likheter med mordet på Aki?
Var det viktigt att ha honom i mitten bak för att någon eller några skulle kunna övermanna honom där med en plastpåse över huvudet?
Bilbätet på, satt fast av det samt inkilad mellan bilbarnstolar.
Några fick sitta i skuffen med mat och alkohol för att alla skulle få plats. Och vips har Aki en plastpåse över huvudet.

Hur rimligt tror ni?
Citera
2017-07-01, 00:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Att JM redan tidigt, innan livförsäkring, försökte få Aki dödad genom olika förfrågningar har en anledning.
Han visste något han inte borde ha vetat. När förhållandet sedan inte längre var stabilt utgjorde detta en fara för Johannas tillvaro.
Vad visste Aki? Jag tror att olika förslag varit uppe i tråden tex droger och andra kriminella samrören. Jag tror att det var något ännu mer bestickande. Något som gjorde honom livrädd. Jag tror det handlar om kunskap om hennes inblandning i ett tidigare mord.
Det har även tidigare varit uppe att det skulle kunna handla om de små fosterbarnen. Detta skulle kunna förklara hans stora rädsla och hur han satt och grät hemma hos Nadja.
Vad jag inte förstår då är varför han inte kontaktade polisen satt han på sådan info.
En möjlighet skulle kunna vara att JM vänligen upplyst honom om hennes förträffliga vänskap med poliserna i Eskilstuna.
Skulle han ändå ta mod till sig var det bäst om han framstod som en alkoholiserad, droganvändande och med en oförmåga att sköta sig själv och sin ekonomi.
Skulle en välgjord utredning finnas gällande fosterbarnen och Johannas inblandning däri avskrivits så har jag ingen svårighet att tänka mig att Johanna redan innan Aki varit inblandad i någon annans bortgång.
Betr. A*is rädsla mm så kan den också vara en effekt (liknande paranoia) som skulle kunna bottna i droger JM tillfört honom.

Exempelvis har NL berättat hur han under en resa till Åla*d 31/7 - 1/8 betett sig frånvarande och sagt konstiga saker, t.ex. "Hoppas att man inte träffar någon som man känner."

Han har också i föräldrarnas åsyn tittat sig omkring i samband med att de hjälpt honom med en flyttning. Detta kan däremot bottna i att han dessförinnan hotats av JM att det satts ett pris på hans huvud, alt. att hon sagt att hängning var på gång...

Vi vet genom flera vittnesmål, bl.a. AG:s, att AP en eller ett par veckor före sin död naken legat utslagen på en soffa, varit helt desorienterad, osv, och vi vet också att AP under kryssningen till Åla*d (se ovan) berättat för NL att hans ”blåmärken” härrörde från ett tillfälle då han drogats och legat helt utslagen fre-tis.

Med ledning av ett sms från JM:s far vet vi att AP någon gång före 4 april (då sms:et skrevs) legat utslagen i en soffa, och det pappan syftar på skulle kunna vara det tillfälle i februari då AP:s familj inte kunnat nå kontakt med AP och då meddelat att man skulle kontakta polisen – varefter AP så småningom hört av sig.

Mäklaren som sålde AP/JM:s hus kan också nämnas i sammanhanget; hon hade tyckt att AP verkat påverkad av något: pratat och rört sig långsamt.
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Det har även tidigare varit uppe att det skulle kunna handla om de små fosterbarnen. Detta skulle kunna förklara hans stora rädsla och hur han satt och grät hemma hos Nadja.
Det skulle ju i så fall vara att JM hotat honom med att döda tvillingarna, eller insinuerat något i den riktningen. - Men det är inte uteslutet att JM kan ha berättat något om sina fosterbarn för att sätta skräck i AP. - En viss gråtmildhet är kanske annars inte så mycket att undra över: Har han utsatts för JM:s otäcka metoder under en längre tid så vore det konstigt om hans nerver inte ständigt befann sig i dallring.
Citera
2017-07-01, 00:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tack, bra info! Tror nog att man kan säga att kombinationen syrebrist, alkohol, fysisk ansträngning/stress och ett förstorat hjärta innebär en ökad risk för ett hjärtstopp. Vare sig syrebristen beror på aspiration av vatten, laryngospasm eller en plastpåse.
Du och dina kardiovaskulära funderingar.
Här kommer det dålig info isf.

Wenna:

" Det är inte så att han har ramlat i vattnet och liksom pang dött av chock eller reflektorisk hjärtstopp - då skulle han ju inte haft dom här förstorade lungorna, då skulle man inte sett nånting på hans kropp, men han har ju dom här förstorade lungorna så han har ju blivit kvävd på nåt sätt, antingen genom vatten eller genom något annat motstånd. Han har inte dött pang på av hjärtproblem.

Nej, om han då skulle ha drunknat sa har han ju haft ansiktet i vatten, kämpat, inte andats, inte kunnat hålla emot den reflexen, andats och då dragit i sig vatten i sådan mängd att dom här lungorna har utvidgats och lungblåsorna har spruckit, som den frasiga yta som man kände och såg uppstod."

Och det kan man undra, hur skulle detta kunna ske på en plats där han kan stå, han har vatten till naveln och han når bryggan i ett vatten som är helt stilla och varmt, det är ungefär 20 grader.
Visst skulle man kunna tänka sig att han halkat i båten eller nånting och så slagit i huvudet och därför drunknat på grunt vatten men så kan de ju inte ha varit. Han har ju inga skador på huvudet eller nån annanstans på kroppen, han har inte slagit i nånting."
"Han var måttligt berusad, han var inte berusad på nåt sätt att han inte kunde stå eller gå."

Avskrift ljudfil rättegång
Citera
2017-07-01, 00:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Vill bara påpeka att dari (Afghanistan) är en språkvariant på farsi (persiska), och båda verkar prata båda språken. MRs tolk i rätten är ju farsitalande.
I så fall behöver det kanske inte vara några språkliga problem dem emellan. Det är ju heller inte bara en gång de pratat om drunkningen.
Citera
2017-07-01, 00:21
Bannlyst
Citat:
Då tar vi det igen. Mitt svar till dig på frågan om Aki rökte var:

Jag har fört anteckningar utifrån rättsläkare AE:s kommentarer.
... och det är inte Aki som har lungsjukdomen emfysem. Därav menar jag inte att han varken är äldre eller rökare.

Det är en jämförelse med drunkningslungor (utlåtande från Akis obduktion) varav det då istället för den sjukliga (sjukdom emfysem) kallas vattenbetingat emfysem. Båda tillstånden ger däremot likvärdigt utseende dvs oelastiska lungor osv.
Hoppas det klargjorde bättre.
Frågan är om Aki rökte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in