Citat:
Då tar vi det igen. Mitt svar till dig på frågan om Aki rökte var:
Citat:
Jag har fört anteckningar utifrån rättsläkare AE:s kommentarer. ... och det är inte Aki som har lungsjukdomen emfysem. Därav menar jag inte att han varken är äldre eller rökare.
Det är en jämförelse med drunkningslungor (utlåtande från Akis obduktion) varav det då istället för den sjukliga (sjukdom emfysem) kallas vattenbetingat emfysem. Båda tillstånden ger däremot likvärdigt utseende dvs oelastiska lungor osv.
Hoppas det klargjorde bättre.
Citat:
Drunkningslungor - uppblåsta, oelastiska, stora, uttänjda - iakttogs vid första obduktionen.
Liknande förändring kan ses vid te.x astmatiska anfall, det finns andra sjukdomar eller tillstånd som kan ge liknande utseende men då kallas de inte drunkningslungor även om det är likartat utseende.
Gällande lungsjukdomen emfysem som främst drabbar äldre och rökare: När man tittar på drunkningslungor så finns inslag av emfysem, vattenbetingat emfysem, medan dom sjukliga emfysemförändringarna beror på andra orsaker.
Fynd vid kvävning - flertal olika dödsorsaker (hängning kompression etc), fynd varierar beroende på hur kvävningen har gått till.
Liknande förändring kan ses vid te.x astmatiska anfall, det finns andra sjukdomar eller tillstånd som kan ge liknande utseende men då kallas de inte drunkningslungor även om det är likartat utseende.
Gällande lungsjukdomen emfysem som främst drabbar äldre och rökare: När man tittar på drunkningslungor så finns inslag av emfysem, vattenbetingat emfysem, medan dom sjukliga emfysemförändringarna beror på andra orsaker.
Fynd vid kvävning - flertal olika dödsorsaker (hängning kompression etc), fynd varierar beroende på hur kvävningen har gått till.