Citat:
Ursprungligen postat av
TaxenSixten
JM är inte en person som gör jobbet själv. Hon har ju sökt övertala folk till höger och vänster att mörda Aki. Hon använde MR till föräldrarna. Kom in från cykelturen nu, vår man har redan varit anhållen.
Det handlar om PENGAR, allt.
🚴♀️ Jag har redan harvat och plöjt där du uppfinner krutet på nytt. Så jag betackar mig för snoriga näsor.
Jag vet att hon helst vill ha andra att göra jobbet -- för att få hållhake på dem och för att själv ha chans att slippa ur garnet. Och jag vet att hon gärna vill få andra att tro att det är på det sättet -- både polisen och de som är tänkta att göra jobbet framöver. Men det är inte samma sak som att det är det som verkligen har skett. Hur taxerar du MR:s sociala intelligens jämfört med övriga kandidater JM kan stöta på i eskilstunatrakten för att göra jobb åt henne? Det är inte riktigt hushållersketider längre, och alla är inte lika villiga att slänga sig framför tåg. Jag skulle taxera MR på en absolut bottennivå, inte minst efter att JM själv bearbetat honom rätt hårt under lång tid. Du hittar inte så lätt så många människor i mer utsatt sits. Som är tillräckligt dumma och lättlurade, och som saknar kontakter att tala om på plats och som JM kan lura sig på och som kan falla för det. Låt vara att han ansåg sig ha en egen agenda -- vem intalar sig inte det? -- men likafullt har han mördat på hennes uppdrag pga tjat, "sympati för tvillingarna" och osäkra löften om framtida Keno-vinster. Och satt sig i pole-position för en hastig bortgång. Hur slug är han? Hur många såna kan det finnas?
Att JM stämplar vilt betyder ju att hon f ö r s ö k e r få någon att ta lite egna initiativ för hennes bästa, och samtidigt sticka halsen i snaran. Vilket skulle betyda att de lyder henne (att hon betyder ngt) och att de binds till en och samma familj/hushåll, som hon leder. Men det betyder ju inte att hon lyckas. Men när AP likafullt dör så lär ju alla tro att det är någon av dem (utom JM) som har gjort det, eller att JM lejt ngn annan. Det kanske passar JM? Du har i så fall samma syn på henne som den hon själv vill förmedla.
Det kan ju vara jobbigt som barn att ligga på kvällarna och tänka på hur mamma handgripligen haft ihjäl sin make (nähä?), det tyckte i alla fall GM, vilket JM -- änglamakerskan med säkert tidigt simborgarmärke i kattungedränkning -- tycks ha föraktat honom för. Så det kan ju finnas anledning för JM att åtminstone bibehålla skymten av sannolikhet att det är någon annan som gjort det. Samtidigt som det psykologiskt naturligtvis finns en drivkraft då hos henne att till slut ändå "ta tag i "problemen" själv". Ni ser i så fall hur ödesbestämt hon handlar? Hon dras till sitt öde som till ett flugpapper utan att förstå vad som hänt. Tjekhov och Norén är gröna av avund.
Det ligger i hennes och sakens natur att försöka få det att framstå som ett gemensamt offer. Även efteråt, om hon fått göra jobbet själv då andra "inte kan hitta från Teheran till Granliden."
Ingen vill dränka hennes kattor åt henne. Ingen ska få dränka hennes kattor för henne. Ingen klarar av att dränka mina kattor som jag. Om det är någon som ska dränka mina kattor så är det väl jag? Man kan inte lita på att någon dränker mina kattor som jag. Nu ska jag dränka mina kattor själv. Om jag bara dränker mina kattor blir allt bra. Själv är bäste dräng.
Med ett sådant huve kan jag inte ta gift på att hon inte har gjort det alldeles själv. Cykeltur or no cykeltur.