Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-29, 19:00
  #13
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Hade aldrig köpt en båt idag med en 2t-motor. Johnson är rena skräpet, jag vet för jag har ägt en själv. Generellt så slösar en 4t 1/3 bensin jämfört med en 2t. Att folk skriver att det inte är någon skillnad på 2t och 4t bevisar bara att dom inte kan ett skit om båtar. Tror t.o.m tillverkarna inte får sälja 2t längre i Europa idag.
Citera
2017-06-29, 19:20
  #14
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Ska vara skillnad i styrboxens programvara också. Borde vara så att 60 hp vill skjuta på mer bensin om det nu sitter en strypning i luftburken. Alltså bör en 50 hp utan luftstrypningen få en torrare blandning än tänkt.
Sa jag inte det? Jag vågar ändå då en kamrat som är yrkesfiskare gjorde samma manöver på sin motor för många år sedan. Utan fadäser.
Citera
2017-06-29, 20:25
  #15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Hade aldrig köpt en båt idag med en 2t-motor. Johnson är rena skräpet, jag vet för jag har ägt en själv. Generellt så slösar en 4t 1/3 bensin jämfört med en 2t. Att folk skriver att det inte är någon skillnad på 2t och 4t bevisar bara att dom inte kan ett skit om båtar. Tror t.o.m tillverkarna inte får sälja 2t längre i Europa idag.
Vem har lurat i dig att nya tvåtaktare inte får säljas i Europa?
Att somliga av olika skäl föredrar fyrtaktare kan jag mycket väl förstå, men att du baserar din åsikt om tvåtaktare och Johnson/Evinrude på en (1) motor som du själv ägt är ju din förlust.
Ingen har påstått att det inte är någon skillnad på tvåtakt och fyrtakt, och en tredjedel av bränsleförbrukningen för en fyrtaktare, jämfört med en motsvarande (inte samma antal hk) tvåtaktare kan du fetglömma.
Skriv inte en massa strunt i tråden.
Citera
2017-06-29, 20:32
  #16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Alternativ nr. 2 går ju bort helt, ser ut att vara nån halvplanande historia...
Nejdå, den planar allt! Men då båt och motor väger en bra bit över 650kg så är motorn med sina 50 fyrtaktshästar alldeles för klen...

EDIT: Det verkar som om det inte är lämpligt med mer än 50hk på den båten. Man får alltså helt enkelt nöja sig med max 20kn, då skrovet inte är byggt för högre hastigheter.
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2017-06-29 kl. 21:09.
Citera
2017-06-29, 22:14
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Sa jag inte det? Jag vågar ändå då en kamrat som är yrkesfiskare gjorde samma manöver på sin motor för många år sedan. Utan fadäser.

Nja, du sa att det bara var strypbrickan som var skillnaden vilket det inte är. Kanske underförstått i att du säger att den går snålt dock vilket jag spann vidare på.

Men du har rätt, för varvstoppet liggee på nivå att motorns maxvarv där den leanar ur helt aldrig nås, troligen är motorn på fullgas med båtarna ifråga de sitter på 1000 varv under varvstoppet på 6250 rpm.
Citera
2017-06-29, 22:33
  #18
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nejdå, den planar allt! Men då båt och motor väger en bra bit över 650kg så är motorn med sina 50 fyrtaktshästar alldeles för klen...

EDIT: Det verkar som om det inte är lämpligt med mer än 50hk på den båten. Man får alltså helt enkelt nöja sig med max 20kn, då skrovet inte är byggt för högre hastigheter.
Den ser väldigt halvplanande ut i alla fall, som andra Ryds t.ex. Tumlaren.
Båten väger 525 kg, och max 40 hk rekommenderas av Ryds.
Den påstås göra 23 kn med 2 pers. och 40 hk.
__________________
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2017-06-29 kl. 22:36.
Citera
2017-06-29, 23:09
  #19
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Den ser väldigt halvplanande ut i alla fall, som andra Ryds t.ex. Tumlaren.
Båten väger 525 kg, och max 40 hk rekommenderas av Ryds.
Den påstås göra 23 kn med 2 pers. och 40 hk.
Det gör den säkert. Grannen hade en sådan båt, med en 50hk murkla. Den kändes trygg och sjöduglig, men inte speciellt kul...

Är det verkligen så illa att jag inte skiljer på planing och halvplaning?
Den här båten planar, tycker jag...
https://www.youtube.com/watch?v=KkQvZ2KPyx8
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2017-06-29 kl. 23:25.
Citera
2017-06-29, 23:33
  #20
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vem har lurat i dig att nya tvåtaktare inte får säljas i Europa?
Att somliga av olika skäl föredrar fyrtaktare kan jag mycket väl förstå, men att du baserar din åsikt om tvåtaktare och Johnson/Evinrude på en (1) motor som du själv ägt är ju din förlust.
Ingen har påstått att det inte är någon skillnad på tvåtakt och fyrtakt, och en tredjedel av bränsleförbrukningen för en fyrtaktare, jämfört med en motsvarande (inte samma antal hk) tvåtaktare kan du fetglömma.
Skriv inte en massa strunt i tråden.
Ingen har lurat mig det handlar om utsläpp läs på lite om vad man kommit fram till i EU-parlamentet. Vet du ens hur en 2t är byggd i jämförelse med en 4t? Bensinen rinner kort och gått igenom mycket fortare i en 2t än i en 4t. Jag har ägt flertalet motorer men 1 av dom var Johnson. Kolla bara på den länken TS postade, motorn är byggd för flera decennier sedan hur kan man ens motivera ett sådant köp är för mig en gåta. Den kommer behöva repareras varje säsong tills den dör en vacker dag när han är ute på sjön. Att sitta och lobba för en 2t så måste man vara riktigt fattig eller okunnig. Varför bygger alla dom stora tillverkarna nästan bara 4t nu för tiden om marknaden för en 2t är så het?
Citera
2017-06-30, 00:16
  #21
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Ingen har lurat mig det handlar om utsläpp läs på lite om vad man kommit fram till i EU-parlamentet. Vet du ens hur en 2t är byggd i jämförelse med en 4t? Bensinen rinner kort och gått igenom mycket fortare i en 2t än i en 4t. Jag har ägt flertalet motorer men 1 av dom var Johnson. Kolla bara på den länken TS postade, motorn är byggd för flera decennier sedan hur kan man ens motivera ett sådant köp är för mig en gåta. Den kommer behöva repareras varje säsong tills den dör en vacker dag när han är ute på sjön. Att sitta och lobba för en 2t så måste man vara riktigt fattig eller okunnig. Varför bygger alla dom stora tillverkarna nästan bara 4t nu för tiden om marknaden för en 2t är så het?
Moderna tvåtaktare drar möjligen marginellt mycket mer än motsvarande fyrtaktare, och de får absolut säljas i EU.

Att en äldre tvåtaktare skulle behöva "repareras varje säsong" är ju befängt! Men visst, de är kanske 20-30% törstigare, och de skränar värre!

Hur tycker du att jag skall göra? Köra med min äldre tvåtaktare tills den är slut, eller köpa en ny E-tec för 100 000,- imorgon?
Hur mycket soppa får man för 100 000,-? Hur många liter sparar jag per säsong?
Vi låtsas att bensin kostar 14kr/liter.
Då får jag alltså över 7100L för 100 000,-.
Jag räknar med att förbruka omkr. 300 liter i sommar.
Med den förbrukningen köper jag alltså bränsle för 23 säsonger för 100 000,-.
Vi säger att jag unnar mig den nya motorn, och lyckas spara hela 33% av förbrukningen, vilket är osannolikt, men vi låtsas det.
Då sparar jag i teorin in 100L/säsong.
Jag får det rent teoretiskt till att det tar mig 71 säsonger att spara in motorköpet på den minskade bränsleförbrukningen.
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2017-06-30 kl. 00:20.
Citera
2017-06-30, 09:38
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Ingen har lurat mig det handlar om utsläpp läs på lite om vad man kommit fram till i EU-parlamentet. Vet du ens hur en 2t är byggd i jämförelse med en 4t? Bensinen rinner kort och gått igenom mycket fortare i en 2t än i en 4t. Jag har ägt flertalet motorer men 1 av dom var Johnson. Kolla bara på den länken TS postade, motorn är byggd för flera decennier sedan hur kan man ens motivera ett sådant köp är för mig en gåta. Den kommer behöva repareras varje säsong tills den dör en vacker dag när han är ute på sjön. Att sitta och lobba för en 2t så måste man vara riktigt fattig eller okunnig. Varför bygger alla dom stora tillverkarna nästan bara 4t nu för tiden om marknaden för en 2t är så het?

Evinrude har bara 2t i sitt sortiment. Mercury har hela Optimax-linjen. Selva och Tohatsu har mer traditionella 2t i sina modellprogram.

Du har rätt om miljöaspekten. Men om det är så stor skillnad i praktiken, nja.
Citera
2017-06-30, 10:09
  #23
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Är det verkligen så illa att jag inte skiljer på planing och halvplaning?
Den här båten planar, tycker jag...
https://www.youtube.com/watch?v=KkQvZ2KPyx8
Visst kan man få dessa att plana ut, men det var nog inte tanken från början. Dom är byggda för att gå lite djupare, lite tyngre, men också lite stadigare och mjukare än helt planande båtar. På Tumlaren rekommenderade Ryds 10-40 hk, inte 90 hk som på YT-klippet.
Citera
2017-06-30, 20:28
  #24
Medlem
Generellt sett så är båda motorerna slut. Ena halvslut och andra helslut.
Dvs du betalar bara för båten.

Om nu båda fanns kvar, kan man leka med tanken att köpa båda och sälja sämsta båten med sämst snurran.
Nu menar jag inte att någon av dom hade rätt pris, utan bara som idé när man har två båtar med olika problem.

Det man kan tänka på är ju att det börjar bli svårt att sälja båt efter midsommar.
__________________
Senast redigerad av UltraMind 2017-06-30 kl. 20:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback