Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-28, 23:38
  #1
Medlem
Som rubriken lyder och här är två annonser på Blocket som jag har tittat på.
Förklara gärna även varför ni skulle ha gjort det valet då jag är ny på både båtar och båtmotorer.
edit: Båten är tänkt som en prisvärd första-båt.

Tack på förhand. G

Båt 1. Ser välskött ut. Motor ifrån 1992, Johnson 60hp, 2takt
https://www.blocket.se/kalmar/Ryds_5....htm?ca=14&w=2

Båt 2. Inte så vacker inuti men motor ifrån 2002, 50hp 4takt Yamaha
https://www.blocket.se/ostergotland/....htm?ca=14&w=2
__________________
Senast redigerad av gitarian 2017-06-29 kl. 00:06.
Citera
2017-06-29, 00:31
  #2
Moderator
Mr.Woodss avatar
För mig hade valet varit enkelt!
Alternativ nummer ett ser mycket trevligare ut på alla vis! Den båten har dessutom en rejält mycket starkare motor och bättre annonspris.
Låt dig inte luras av årsmodellen, dessa JohnnyRudes är fina motorer! Enda nackdelen är att de förvisso väsnas mer under drift.
Sedan får man överväga att antingen byta VRO:n eller koppla bort separatsmörjningen. Själv lät jag koppla bort den, och blandar nu tvåtaktsbränsle i tanken. De tog inte ens extra betalt för jobbet på marinan som gjorde servicen.
Citera
2017-06-29, 06:31
  #3
Medlem
Om båda motorerna är välskötta, så skulle jag säga att Yamahan är värd ungefär dubbelt så mycket. (-10 år, 4-takt).
Citera
2017-06-29, 09:09
  #4
Medlem
Pruta 10.000 på den första mtp motorn, tycker inte att priset är fel men du kan spela på motorn iaf.. Den är på sin höjd värd 10-15.000. Yamahan är en bra motor, samma som deras 60 hästare, motorn bedömer jag vara värd 25.000 ungefär.

Så utifrån de aspekterna kan du bedöma vilken som är bästa affären. Du betalar i båda fallen ungefär lika mycket för båten. Dock ser alternativet med Johnson motor ut att vara fräschare, dock vet man ju inte hur skrov mm är.

Finns inget särskilt värde i att ha en fyrtakt. Slöa att komma iväg, tråkiga.. låter mindre ja visst, men tvåtaktsljudet är inte så farligt i mitt tycke. Soppaekonomin är den samma skulle jag säga, troligen åker du inte så mycket att det blir så mycket mer än någon tusenlapp om året i skillnad.

Men Yamahan är en bra motor, du kommer inte ha några problem med den så länge du sköter den. Det vill säga att du byter olja då o då, o nya stift.
Citera
2017-06-29, 09:19
  #5
Moderator
Mr.Woodss avatar
Yamahan är en fin motor, men den är både tyngre och svagare. Visst betingar den ett högre värde, men är antagligen också mer stöldbegärlig.

Jag ser övernattningsmöjlighet i den mindre båten, och den ser, som du säger, också fräshare ut på bilderna. Nackdelen är väl att man inte kan öppna taket, och att man måste klättra på skarndäck för att ta sig till fören.

Du får väl åka och undersöka/provköra dem, säkerligen kommer du att falla mer för den ena!
Citera
2017-06-29, 11:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Yamahan är en fin motor, men den är både tyngre och svagare. Visst betingar den ett högre värde, men är antagligen också mer stöldbegärlig.

Jag ser övernattningsmöjlighet i den mindre båten, och den ser, som du säger, också fräshare ut på bilderna. Nackdelen är väl att man inte kan öppna taket, och att man måste klättra på skarndäck för att ta sig till fören.

Du får väl åka och undersöka/provköra dem, säkerligen kommer du att falla mer för den ena!

Nja, Yamahan är för gammal för att vara så eftertraktad faktiskt. Yamahan är dessutom samma motor som 60 hp men med annan programvara bara. Yamahan är på 1000 cc så ganska mycket volym = stark. Går att uppgradera om man vill. Tyngden i sammanhanget är försumbar anser jag. Det är inga lättviktare till båtar och lär inte användas som så heller.
Citera
2017-06-29, 12:06
  #7
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Nja, Yamahan är för gammal för att vara så eftertraktad faktiskt. Yamahan är dessutom samma motor som 60 hp men med annan programvara bara. Yamahan är på 1000 cc så ganska mycket volym = stark. Går att uppgradera om man vill. Tyngden i sammanhanget är försumbar anser jag. Det är inga lättviktare till båtar och lär inte användas som så heller.

På min nyare Yamma F50 var det bara en plastbricka i luftburken som man tar bort. Detta verkar vara allmänt vedertaget även om motorn går lite snålt på fullgas.
Citera
2017-06-29, 13:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
På min nyare Yamma F50 var det bara en plastbricka i luftburken som man tar bort. Detta verkar vara allmänt vedertaget även om motorn går lite snålt på fullgas.

Ska vara skillnad i styrboxens programvara också. Borde vara så att 60 hp vill skjuta på mer bensin om det nu sitter en strypning i luftburken. Alltså bör en 50 hp utan luftstrypningen få en torrare blandning än tänkt.
Citera
2017-06-29, 15:03
  #9
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Alternativ nr. 2 går ju bort helt, ser ut att vara nån halvplanande historia.

Finns det ingen Flipper till salu i ditt område?
Citera
2017-06-29, 17:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Alternativ nr. 2 går ju bort helt, ser ut att vara nån halvplanande historia.

Finns det ingen Flipper till salu i ditt område?

Dessa hittade jag med en snabb sökning. Dock har jag har svårt att avgöra årsmodell på motorn

https://www.blocket.se/ostergotland/....htm?ca=14&w=2
https://www.blocket.se/ostergotland/....htm?ca=14&w=2
https://www.blocket.se/kalmar/Flippe....htm?ca=14&w=2
https://www.blocket.se/ostergotland/....htm?ca=14&w=2


Jag vill också tacka alla för era synpunkter då jag som sagt är ny på detta med båtar..
__________________
Senast redigerad av gitarian 2017-06-29 kl. 17:05.
Citera
2017-06-29, 18:26
  #11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Av delfinerna hade jag valt den första, gissar att den är från någonstans runt 1990.

Men det handlar ju lite om tycke och smak också, och beroende på om det är dagsturer eller om du vill ligga över.
Citera
2017-06-29, 18:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Av delfinerna hade jag valt den första, gissar att den är från någonstans runt 1990.

Men det handlar ju lite om tycke och smak också, och beroende på om det är dagsturer eller om du vill ligga över.

Det verkar som att den första precis blev borttagen från blocket. jaja... :-(


Övernattning är egentligen inget måste men en bonus såklart. Jag är ute efter en bra båt för dagsturer samt att den helst inte ska strula så mycket. Helst ska den inte vara för stor utan smidig och lättskött. Eftersom det är min första båt och jag ska köra i skärgården så är det också bra om den är billig nog att gå på grund med... ;-)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback