2017-06-29, 17:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Utan emprisk kunskap nånstans i ett resonemang om epistemisk validitet är du och dina geliker beroende av existensen av en hitta-.på förmåga, som postuleras vara den epistemiska grund för filosofisk idealism.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej. Det du kallar "hitte-på" människans inneboende tankeförmåga.

Om du med "människans inneboende tankeförmåga" i detta fall avser standard filosofisk rationalism är det inget jag protesterar emot. Det är DIN version av det, jag kallar för hitta-på.

Citat:
Exempel på den är logiken och matematiken. Den stämmer med den fysiska världen.

Citat:
Och därmed faller din tes

Min tes är, att den empiriska information från den fysiska världen jobbar tandem med filosofisk rationalism. Så min tes stärkas tvärtom.

Citat:
Tex så behöver en medfödd blind inte se äpplen för att kunna räkna eller se trianglar för att förstå dem.

Hur räknar h*n dom (rent ptaktisk alltså)?

Citat:
En fråga: Hur bevisar du idén om empirism med empiri?

Genom strikt axiomatk.
Citera
2017-06-29, 17:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det här kan vara svårt för vissa att förstå. De tror att det behövs sinnesintryck för att logiken ska existera. De tror att hjärnan behöver bilder som vi kan processa och att logiken finns i förhållanden som vi upplevt fysiskt.

Visst behöver människan empirisk information för att kunne konceptualisera diskrethet.

Att du introducerar nån super-förmåga till att skaffa sig kunskap om diskrethet är bara att flytta målstolparna.
Citera
2017-06-29, 18:35
Medlem
526s avatar
Citat:
Om du med "människans inneboende tankeförmåga" i detta fall avser standard filosofisk rationalism är det inget jag protesterar emot. Det är DIN version av det, jag kallar för hitta-på.

Om det bara fanns sinneintryck utan tankeförmåga skulle det vara omöjligt att tolka och använda dem.
Människan har ett "grundsystem" i sig självt som är vår tankeförmåga.
Det är rationalismens grund.

Citat:
Min tes är, att den empiriska information från den fysiska världen jobbar tandem med filosofisk rationalism. Så min tes stärkas tvärtom.
Ja det gör den också. Matematiska modeller utgår från empiri, men själva logiken i sig behöver ingen empiri.
Att människan kombinerar logik med fysiska upplevelser är viktigt för det praktiska, men inte det teoretiska. Och det är just det teoretiska det handlar om.
Matematikens relationer finns där oavsett vad vi upplever empiriskt. Hur svårt kan det vara att förstå?

Citat:
Hur räknar h*n dom (rent ptaktisk alltså)?
Genom abstraktion
https://sv.wikipedia.org/wiki/Abstraktion

Citat:
Visst behöver människan empirisk information för att kunne konceptualisera diskrethet.

Att konceptualisera något är inte samma sak som att logiken i sig är beroende av sinnesintryck.

Det du försöker med, och vad din tes egentligen säger är att tanken i sig är empirisk. Och att "Jag tänker - Alltså är allt fysiskt"
Det verkar som att du blandar tanken och och sinnet. Vilket är fel. Tankar är inte empiri. Och logiken i vårt tänkande är inte beroende av yttervärlden eftersom vi kan abstrahera fram saker utan att ha upplevt dem. Det visar att tankeverksamheten är fristående från sinnesinformationen.

Citat:
Att du introducerar nån super-förmåga till att skaffa sig kunskap om diskrethet är bara att flytta målstolparna.
Se abstraktion
Senast redigerad av 526 2017-06-29 kl. 18:40.
Citera
2017-06-29, 19:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om det bara fanns sinneintryck utan tankeförmåga skulle det vara omöjligt att tolka och använda dem.

Men nu är jag inte en del av ditt väderkvarnskrig, där filosofisk rationalism och filosofisk materialism blir till/presenteras som oppositionella, absoluta system.

Så det får du käbblas med nån absolut materialist om.

Citat:
Människan har ett "grundsystem" i sig självt som är vår tankeförmåga.

Vad menar du med "grundsystem"? Att filosofisk rationalism har något epistemisk företräde?

(1) -->:

Citat:
Matematiska modeller utgår från empiri,

Vilket är min poäng. (2)

Citat:
men själva logiken i sig behöver ingen empiri.

Annat än att den förutsättar det som skrivas i (1) och (2).

Citat:
Att människan kombinerar logik med fysiska upplevelser är viktigt för det praktiska, men inte det teoretiska.

Jodå. Utan en sån kombination skulle det "teoretiska" skena exakt som det gör i din spekulativa semantik. (3)

Citat:
[b]Matematikens relationer finns där oavsett vad vi upplever empiriskt.

Inte enligt (1) och (2).

Citat:
Att konceptualisera något är inte samma sak som att logiken i sig är beroende av sinnesintryck.

Inte när logiken först har utvecklat sin egen struktur. Men denna utgår från empiri enligt (1) och (2) och är fortfarande beroende av empiri för inte att skena (3).

Citat:
Det du försöker med, och vad din tes egentligen säger är att tanken i sig är empirisk. Och att "Jag tänker - Alltså är allt fysiskt"

Nix, det är inte vad jag säger. Det är bara din strawman om det.

Citat:
Det verkar som att du blandar tanken och och sinnet. Vilket är fel. Tankar är inte empiri. Och logiken i vårt tänkande är inte beroende av yttervärlden eftersom vi kan abstrahera fram saker utan att ha upplevt dem. Det visar att tankeverksamheten är fristående från sinnesinformationen.

Se (1) och (2).
Citera
2017-06-29, 19:22
Medlem
526s avatar
Citat:
Men nu är jag inte en del av ditt väderkvarnskrig, där filosofisk rationalism och filosofisk materialism blir till/presenteras som oppositionella, absoluta system.

Så det får du käbblas med nån absolut materialist om.

Det är du som krigar mot väderkvarnar.
Ta fram något som stödjer din tes om att matematik är empirisk.
Skulle vara kul att se ditt brev till vetenskapsakademin där du försöker övertala dem om det.

Citat:
Vad menar du med "grundsystem"? Att filosofisk rationalism har något epistemisk företräde?

Inte företräde. Det är konstaterat att vi har en tankeförmåga.

Citat:
Vilket är min poäng. (2)
Matematiska modeller är något annat än själva grundlogiken. Det motsäger inte att matematiken är icke-empirisk. Då får läsa lite grundläggade begrepp.

Citat:
Jodå. Utan en sån kombination skulle det "teoretiska" skena exakt som det gör i din spekulativa semantik. (3)
Matematiken kan skena exakt hur långt som helst så länge den stämmer matematiskt.

Citat:
Inte när logiken först har utvecklat sin egen struktur. Men denna utgår från empiri enligt (1) och (2) och är fortfarande beroende av empiri för inte att skena (3).
Nej, logiken utgår inte från empiri. Tal är som de är oavsett hur omvälden ser ut, om omvälden ändras eller om den fysiska världen finns där överhuvudet taget.

Säg ett exempel som bevisar att matematik är "lokal" och bygger på kunskap från omvärlden?

Citat:
Nix, det är inte vad jag säger. Det är bara din strawman om det.
Det är det du säger.

Att det behövs en hjärna för att tänka är vi överens om
Det spelar ingen roll HUR hjärnan projicerar matematik inne i huvudet. Om det är äpplen, kulramar, ljud, ljus, siffror, mönster, eller något annat helt abstrakt.
Hjärnan kommer att komma fram till samma resultat och slutsatser ändå.
De matematiska/logiska relationerna är detsamma oavsett.
Senast redigerad av 526 2017-06-29 kl. 19:46.
Citera
2017-06-30, 04:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är du som krigar mot väderkvarnar.

Genom att jag som filosofisk relativist inte deltar i i ditt väderkvanskrig mellan postulerade absoluta filosofier (d.v.s. absolut filosofisk materialism och absolut filosofisk idealism) ... men däremot accepterar och hämtar epistemisk information från båda ICKE-absolut filosofisk materialsm (~empiri) och ICKE-absolut filosofisk idealism (~filosofisk rationalism) ... så är jag väderkvarnskrigare??

Vilka väderkvarnar är det jag krigar emot?

(Det låtar som: "Är'ru själv"-retorik).

Citat:
Ta fram något som stödjer din tes om att matematik är empirisk.

Diskrethet.

Citat:
Skulle vara kul att se ditt brev till vetenskapsakademin där du försöker övertala dem om det.

Retorik.

Citat:

Citat:
Inte företräde.

Bra. Filosofisk rationalism har alltså INGET epistemisk företräde (vilket är min poäng).

Citat:
Det är konstaterat att vi har en tankeförmåga.

Överens. Vi har en tankeförmåga.

Citat:
Matematiska modeller är något annat än själva grundlogiken.

Överens. Matematisk logik ledar legitimt till en annan typ av epistemisk information än empiri-baserat epistemisk information.

Citat:
Det motsäger inte att matematiken är icke-empirisk.

Matematiken är inte 100% icke-empirisk.

Citat:
Då får läsa lite grundläggade begrepp.

Såsom?

Citat:
Matematiken kan skena exakt hur långt som helst så länge den stämmer matematiskt.

Och hur testar skenande matematik sig själv?

Citat:
logiken utgår inte från empiri.

Men matematik per se gör, och matematisk logik utgår matematikens grunder och
grundläggande matematik "utgår" från empirisk observation av diskrethet.

Vilket du själv skrivar:

Citat:
Matematiska modeller utgår från empiri

Citat:
Tal är som de är oavsett hur omvälden ser ut,

Så hur gick det med "allt är étt". Ignorerar du det som obekvämd för dom demagogiska punkter du för tillfället fokuserar på?

Citat:
Säg ett exempel som bevisar att matematik är "lokal" och bygger på kunskap från omvärlden?

Diskrethet.

Citat:
och vad din tes egentligen säger är att tanken i sig är empirisk.

Citat:
det är inte vad jag säger.

Citat:
Det är det du säger.

Nix, jag säger inte att tanken "egentligen" är empirisk, men att filosofisk rationalism i sin grund inte kommer undan nödvändigheten av empirisk information.

Citat:
Det spelar ingen roll HUR hjärnan projicerar matematik inne i huvudet. Om det är äpplen, kulramar, ljud, ljus, siffror, mönster, eller något annat helt abstrakt.
De matematiska/logiska relationerna är detsamma oavsett.[/b]

Det är jag också överens med dig om ... i motsats till vad din kompis den självproklamerade övermänniskan jeanclaudevandamme postulerar (om du nu minns vad H*N har sagt).
Senast redigerad av Bogomil 2017-06-30 kl. 04:36.
Citera
2017-06-30, 12:26
Medlem
526s avatar
Citat:
Diskrethet.
På vilket vis bevisar diskrethet att matematik är empirisk?

Citat:
Matematiken är inte 100% icke-empirisk.
Hur verifieras matematiken empiriskt?

Citat:
Och hur testar skenande matematik sig själv?
Genom sin inbördes logik.

Hur tror du en kalkylator fungerar? Tror du att företagen som tillverkade den första miniräknaren gick och räknade äpplen för att verifiera varje tänkbar variabel i det matematiska systemet?
Många äpplen blir det.
Du framstår som lite underbegåvad när du ställer en sån fråga.

Citat:
Men matematik per se gör, och matematisk logik utgår matematikens grunder och
grundläggande matematik "utgår" från empirisk observation av diskrethet.
Du menar att 4+4=8 för att "det brukar vara så när vi räknar äpplen"?

Citat:
Så hur gick det med "allt är étt". Ignorerar du det som obekvämd för dom demagogiska punkter du för tillfället fokuserar på?
Allt är ett. Tanken delar in allt i delar. Både rationellt och empiriskt.

Citat:
Diskrethet.
Se ovan. Hur? På vilket vis?
Lägg fram din tes om diskrethet.

Citat:
Nix, jag säger inte att tanken "egentligen" är empirisk, men att filosofisk rationalism i sin grund inte kommer undan nödvändigheten av empirisk information.
Det är för att du inte förstått var rationalism är.

Och det du säger är att tankens funktion är empirisk i sig.
Som sagt är inte tankar empiri. Människan har (enligt rationalismen) en av sinnet oberoende tankeförmåga. Som processorn och baskoden i datorn.

Sinnesinformationen är bara stimuli som bearbetas av den intellektuella förmågan.
Att det i praktiken samarbetar betyder inte att tanken i sig är empirisk.
Empiri gör dock att det går lättare för hjärnan att skapa begrepp att "tänka med".
Eller så förvirrar det bara? Det är en annan filosofisk fråga

Citat:
Det är jag också överens med dig om ... i motsats till vad din kompis den självproklamerade övermänniskan jeanclaudevandamme postulerar (om du nu minns vad H*N har sagt).
Trams
Senast redigerad av 526 2017-06-30 kl. 12:34.
Citera
2017-06-30, 16:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
På vilket vis bevisar diskrethet att matematik är empirisk?

Utan diskretion ... ingen matematik.

Citat:
Hur verifieras matematiken empiriskt?

När dom matematiska hypoteser når sin gräns för för matematisk, abstrakt plausibilitet kan dom testas empirisk.

Citat:
Hur tror du en kalkylator fungerar? Tror du att företagen som tillverkade den första miniräknaren gick och räknade äpplen för att verifiera varje tänkbar variabel i det matematiska systemet?
Många äpplen blir det.

Falsk analogi.

Citat:
Du menar att 4+4=8 för att "det brukar vara så när vi räknar äpplen"?

Är det inte det?

Citat:
[Allt är ett.

Varför då matematik, som har diskrethet som grund?

Citat:
Lägg fram din tes om diskrethet.

Saker skiljar sig och är olika.

Citat:
Det är för att du inte förstått var rationalism är.

Korrekt vad angår DIN version av "rationalism". Den "förstår" jag inte..

Citat:
Och det du säger är att tankens funktion är empirisk i sig.

Nej, det säger jag inte.
Citera
2017-06-30, 22:58
Medlem
526s avatar
Citat:
Utan diskretion ... ingen matematik.
Matematiken är inte beroende av den fysiska världen för att tanken gör skillnader.
Det är något du hittat på

Citat:
När dom matematiska hypoteser når sin gräns för för matematisk, abstrakt plausibilitet kan dom testas empirisk.
Matematik testas inte empiriskt eftersom det inte är beroende av empiri.

Du förstår inte ens de grundläggande principen med en kulram eller kalkylator.
Enligt din tes skulle varje kombination i en kalkylator bevisas fysiskt.
Alla (inkl bar, i mellanstadiet) vet att matematik är är ett logiskt system som inte behöver bevisas med materiella saker.

Citat:
Falsk analogi.
Det är ingen analogi .
Du menar att matematik ska testas empiriskt.
Hur ska det gå till?
Matematik är ett logiskt system oberoende av den fysiska omvärlden.
Om du påstår att matematiken är beroende av den fysiska omvärlden ska du bevisa det.
Annars är det bara ett efterblivet påstående.

Citat:
Saker skiljar sig och är olika.
Vad skiljer sig från vad?
Att hjärnan skiljer på saker är inte samma sak som att det är empiriskt. Du försöker blanda ihop begreppen tanke och empiri för att försöka få rätt. Men det går inte.

Du har inga belägg för din tes om att matematik är beroende av empiri.
Du har inte sagt något annat än att du tror att 34+4=8 för att det brukar vara så i den empiriska.
Vilket inte har någon som helst bäring.

Vi kommer nu att avsluta den här diskussionen eftersom du upprepar icke giltiga argument som inte har någon förankring i epistemisk teori.
Citera
2017-07-01, 03:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Matematiken är inte beroende av den fysiska världen

Kanske inte i din semantiska "bubbla", där det finns "extraordinära epistemiska förmågor".
Citera
2017-07-01, 21:50
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=526|61108772]
Citat:
Matematiken är inte beroende av den fysiska världen för att tanken gör skillnader.
Det är något du hittat på
Snarare du som gör bort dig, utifrån den fruktansvärda anti-logiska och därmed anti-empiriska attityd du har, och tror att dina rent retoriska tramseri-finter, går hem...

Ja vän av logik är du då INTE

------

Vi tar det från början :

"Aritmetiken är den äldsta grenen av matematiken och ligger till grund för all övrig matematik."
Läs detta högt för dig själv, ljuda högt för dig själv, om det känns som att det faller lättare på plats då...

"Grunden till aritmetiken ligger i förmågan att jämföra olika egenskaper hos saker i form av antal, storlek och form" (empirins självaste grundstruktur.. just saying)

"Detta är egenskaper som går att spåra tillbaka ända till de allra tidigaste människorna. Det är dock inte egenskaper som är unika för människan vilket gör att det är omöjligt att bestämma hur långt tillbaka i tiden de egentligen sträcker sig"

(kunde du uppbringa.. liiite respekt för matematikens GRUNDVÄSEN? yes?/ no?

***Principen bakom aritmetiken bygger alltså på jämförelser.***

... och vad jämför man med? tanke v/s tanke?

Och så hoppar vi framåt några skutt :

"Termen "högre aritmetik" syftar på talteori, : det vill säga mer avancerade talegenskaper".

Talteori, är däremot inte heller "ren el. klinisk logik" .. om du nu dras med sådan föreställning... isf, stackars du.

Det är i detta sammanhang man finner aritmetiska funktioner samt aritmetikens fundamentalsats.

... och det är också i detta sammanhang, du trasslar in dig nåt så kopiöst att det ju blir till slut komiskt, hur du försöker sl undan fötterna på oss som FATTAT, att naturvetenskap och matemetik står i beroendeställning av varandra, .. minns du VAD en volym är, öht ??? Hur får en reda på det? Kan man testa? tänk att man kan det, och SKA också så! (empiri)

.. är det "en tanke i huvudet" ?

Ursäkta 526.. men dina försök att "abstrahera" går in absurdum !!!! det blir väl så när qualia-kverulansen, får hybris och känner hur trotsen ilsknar till, när det helt enkelt INTE GÅR, att försöka "degradera" empiri.. empirin, som ju helt står i vägen för den i övrigt så "logiskt.aktiga" new-age-fantasin, med nya matematiska termer till buds, i kvantfilosofiska krunbukter-..- för DET LÅTER ju så satans smart.. men,.. är såå ihåligt att vilken matematiker som helst skulle vända sig i graven av att höra dina patetiska "människans tanke är helt separat" ifrån människans annars manifesta existens, och i TOTALT beroendeskap av : MATERIA (form.. avstånd.. ja.. tbx till grundtesen... )

gör din jävla läxa, om du ska framstå som "orienterad i logik"

.. åtminstonde !
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-07-01 kl. 21:57.
Citera
2017-07-01, 21:59
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Snarare du som gör bort dig, utifrån den fruktansvärda anti-logiska och därmed anti-empiriska attityd du har, och tror att dina rent retoriska tramseri-finter, går hem...

Ja vän av logik är du då INTE

------

Vi tar det från början :

"Aritmetiken är den äldsta grenen av matematiken och ligger till grund för all övrig matematik."
Läs detta högt för dig själv, ljuda högt för dig själv, om det känns som att det faller lättare på plats då...

"Grunden till aritmetiken ligger i förmågan att jämföra olika egenskaper hos saker i form av antal, storlek och form" (empirins självaste grundstruktur.. just saying)

"Detta är egenskaper som går att spåra tillbaka ända till de allra tidigaste människorna. Det är dock inte egenskaper som är unika för människan vilket gör att det är omöjligt att bestämma hur långt tillbaka i tiden de egentligen sträcker sig"

(kunde du uppbringa.. liiite respekt för matematikens GRUNDVÄSEN? yes?/ no?

***Principen bakom aritmetiken bygger alltså på jämförelser.***

... och vad jämför man med? tanke v/s tanke?

Och så hoppar vi framåt några skutt :

"Termen "högre aritmetik" syftar på talteori, : det vill säga mer avancerade talegenskaper".

Talteori, är däremot inte heller "ren el. klinisk logik" .. om du nu dras med sådan föreställning... isf, stackars du.

Det är i detta sammanhang man finner aritmetiska funktioner samt aritmetikens fundamentalsats.

... och det är också i detta sammanhang, du trasslar in dig nåt så kopiöst att det ju blir till slut komiskt, hur du försöker sl undan fötterna på oss som FATTAT, att naturvetenskap och matemetik står i beroendeställning av varandra, .. minns du VAD en volym är, öht ??? Hur får en reda på det? Kan man testa? tänk att man kan det, och SKA också så! (empiri)

.. är det "en tanke i huvudet" ?

Ursäkta 526.. men dina försök att "abstrahera" går in absurdum !!!! det blir väl så när qualia-kverulansen, får hybris och känner hur trotsen ilsknar till, när det helt enkelt INTE GÅR, att försöka "degradera" empiri.. empirin, som ju helt står i vägen för den i övrigt så "logiskt.aktiga" new-age-fantasin, med nya matematiska termer till buds, i kvantfilosofiska krunbukter-..- för DET LÅTER ju så satans smart.. men,.. är såå ihåligt att vilken matematiker som helst skulle vända sig i graven av att höra dina patetiska "människans tanke är helt separat" ifrån människans annars manifesta existens, och i TOTALT beroendeskap av : MATERIA (form.. avstånd.. ja.. tbx till grundtesen... )

gör din jävla läxa, om du ska framstå som "orienterad i logik"

.. åtminstonde !

Tar det en gång till

De matematiska/logiska relationerna är detsamma oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in