Citat:
Ursprungligen postat av
regnsommar
Jo det vore det. Och det där med armarna i konstig vinkel. Vad var det för något?
Armarna uppåtsträckta
Den enda förklaring jag kommit på till att armarna pekade rakt upp där Aki låg på botten intill bryggan är att likstelhet (rigor mortis) börjat innan Aki dumpades i vattnet.
Likstelhet börjar efter några timmar och är fullt utvecklad efter ca 10-14 timmar.
Om förklaringen är likstelhet, så gissar jag att det tyder på att Aki hade en position med armarna framför sig innan han dumpades i vattnet.
En alternativ förklaring skulle kunna vara jäsning. Det borde inte börja så snabbt och inte ske i armarna före andra kroppsdelar.
"Han säger att Klas och Dimitri därefter omedelbart förde upp kroppen upp på stranden till vänster om bryggan.
Inga upplivningsförsök gjordes eftersom man tydligt kunde konstatera att mannen var död och även lite svullen."
Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 89 enligt paginering.
"Lite svullen" tyder på att Aki varit död en tid. Läkaren Jan Gräsberg, som konstaterade dödsfallet ca 11:45, uppskattade vid förhör att Aki varit död i "minst 8 timmar". "Om jag skulle gissa skulle jag säga 12-24 timmar." sade Jan vid rättegången.
–