Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Svar om längre historik sker genom hårstrå precis som du skriver men screening tappar närtid.
Men det verkar även vara droganalys i ögonvätska (insulin), lårblod (droger) och urin (droger + etanol). Sistnämnda täcker då närtiden.
Se svar tilläggsprotokoll 2017-04-13 del 1 (av 3) sidan 28.
Refraktor som du svarade skrev:
Det är väl sparade prover hos RMV som dels kompletterats och sen topsning och hår som erhållits via nästa obduktion?
Hänger som sagt inte med på det återkommande "kort halveringstid".
Mig veterligt har te.x opioider som heroin några dygns detektionstid (vissa faktorer ger variabler) i urin - men samtidigt en kort halveringstid på 2-3 timmar.
Kort halveringstid men sägs ha detektionstid 12-24 timmar i urin. Aki är negativ även på GHBprov i urin. Om han fick det vid lunchtid så är det ju ändå ett relativt kort rus och han lär ju behöva förbränna drogen?
Riktigt. Halveringstid var slarvigt använt, kort detektionstid är givetvis mer relevant, alternativt ej detekterbart.
Om jag minns rätt så var det inte uteslutet att döden kunde inträffat tidigare än på kvällen. Så om JM simulerat Akis kommunikation på mobilen är det väl egentligen inget som hindrar att de skulle kunnat ha ihjäl honom i t.ex. gäststugan strax efter ankomsten. (Jag hakar upp mig på att JM inte kollade gäststugan, det låter som en sån där halvsanning. Om nu Aki vägrade sova i stora huset, var annars skulle han då sova?)
Man skulle ju då också kunna ge barnen en behändig "förklaring" såsom "pappa blev lite trött och måste lägga sig och vila".