2017-06-29, 15:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
och MR som sitter brevid verkar också helt sjuk. De fnittrar och skrattar nör reportern kommer fram och sedan försöker de att kväva sina skratt och fnitter, men man ser tydligt dessa leenden, han kan inte titta på henne ens för då hade han skrattat högt.
Reagerade på detta extrema fnissande jag med. Han får gå ur bild verkar det som för han kan inte kväva skrattet.
Han ser inte drogad ut, hon pratar rent (om än korkat) och vore de inte på en affärsparkering mitt på dagen skulle man kunna tro de rökt på.
Kan de ha sånt här beteende så är lapparna i parité med befintligt habitualtillstånd.
Det allra värsta är ju att man vet vad som hänt på Granliden och där sitter de och är som fjortisar.
Usch.
Citera
2017-06-29, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Det ska väl mycket till för att man ska få lägga fram nytt material? Hovrätten går väl i huvudsak bara igenom det som avhandlats i tingsrätten för att se om bedömningen/utgången var korrekt.

Edit: googlade och såg att i brottsmål får man visst inkludera ny bevisning. Sorry!
Ändringssekvensen är hög i stora rättegångar och som du själv googlat till dig är ny bevisning att förvänta då detta mål rör en "massa brott". Här kommer man säkert att se i domen att man vid bevisvärderingen värderat enskilda bevis sett utifrån ett helhetsbevis. Inte populärt det men så håller vi oss ännu bara på tingsrättsnivå med Roger Pistol som en av nämdemännen.
Citera
2017-06-29, 15:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Inte vet jag men så här står det om: Lag (2000:562) om internationell rättslig hjälp i brottmål

Tillämpningsområde
2 § Rättslig hjälp enligt denna lag omfattar följande åtgärder:

1. förhör i samband med förundersökning i brottmål,
2. bevisupptagning vid domstol,
3. telefonförhör,
4. förhör genom videokonferens,
5. kvarstad, beslag samt husrannsakan och andra åtgärder som avses i 28 kap. rättegångsbalken,
6. hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation och hemlig övervakning av elektronisk kommunikation,
7. tekniskt bistånd med hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation och hemlig övervakning av elektronisk kommunikation,
8. tillstånd till gränsöverskridande hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation och hemlig övervakning av elektronisk kommunikation,
9. hemlig kameraövervakning,
10. hemlig rumsavlyssning,
11. överförande av frihetsberövade för förhör m.m., och
12. rättsmedicinsk undersökning av en avliden person.

7 § I denna lag finns vissa bestämmelser om att en svensk åklagare får ansöka om rättslig hjälp utomlands. Lagen hindrar inte att en svensk åklagare även annars ansöker om rättslig hjälp utomlands i den utsträckning den andra staten tillåter det.
En svensk domstol får endast ansöka om rättslig hjälp utomlands enligt bestämmelserna i denna lag.

Av dessa alternativ är 2 §, punkt 12 det första jag tänker på.
Jag antar att undersökning av prov med avseende på DNA faller under denna punkt.

Frågan är om åklagarna låter oss veta vad det är även om det inte blir något resultat?
Min gissning är att JJs advokat vill veta, oberoende av resultatet.

Citera
2017-06-29, 16:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Se inlägget före ditt!

Ett besked om att t.ex. DNA från JJ påträffats under Akis naglar skulle ju skapa en intressant situation.

Det är en vild spekulation och en hypotes, men om...

Hur skulle då JJ och JM förhålla sig till varandra? Skulle JJ erkänna och peka ut JM som initiativtagare, eller skulle han ta på sig allt själv? Kanske skulle dom båda fortsätta neka.

Ja. Det antas ju handla om om JJ ska kunna åtalas. Men ett DNA kan väl analyseras här iofs. Så det handlar kanske om ngt partiellt (gravlagt?) eller om huruvida det finns ngn förväxlingsrisk genom att titta på förekomsten bland populationen/släkt eldyl. Jag är inte DNA-vetare.

Annars kunde man från min synvinkel kanske tro att det skulle handla om vittnesmål / bekräftelse av smuggling av preparat / vapen el annan delaktighet i mord eller misshandel. (Vore väl bra om man förr eller senare fick upp ngt på bordet om JJ:s del i JM:s större maffiaverksamhet; kan ju göra honom språksam om annat.)

Så länge som ungens hans namn för tankarna till ena halvan av den förväntade livsförsäkringen efter Aki så ligger ju bollen lite på hans planhalva. Tycker jag.
Citera
2017-06-29, 16:11
Medlem
lasternassummas avatar
DNA under Akis naglar
Det står lite kryptiskt om blod och DNA under Akis naglar, IMHO.

Höger hand
På en av topsen påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t inte kommer från Johanna Möller (Grad -4). Könskromosombestämningen visar det normala för en man.
DNA-resultatet arkiveras tillsvidare vid laboratoriet i avvaktan på eventuell begäran om jämförelse mot person eller registrering.

Vänster hand
För tre av topsen erhölls indikation på blodförekomst, men DNA ·som kanjämföras mot person kunde inte påvisas.
På två av topsen kunde blod inte påvisas. Topsen analyserades vidare avseende sekret/DNA, varvid DNA påvisades. Resultaten talar i någon mån för att DNA:t kommer från den person vars blod/DNA påvisats på topsen (från höger hand).

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 13 enligt paginering.

Vore det inte intressant att veta vems blod det är som fanns under Akis naglar?

Citera
2017-06-29, 16:19
Medlem
Citat:
DNA under Akis naglar
Det står lite kryptiskt om blod och DNA under Akis naglar, IMHO.

Höger hand
På en av topsen påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t inte kommer från Johanna Möller (Grad -4). Könskromosombestämningen visar det normala för en man.
DNA-resultatet arkiveras tillsvidare vid laboratoriet i avvaktan på eventuell begäran om jämförelse mot person eller registrering.

Vänster hand
För tre av topsen erhölls indikation på blodförekomst, men DNA ·som kanjämföras mot person kunde inte påvisas.
På två av topsen kunde blod inte påvisas. Topsen analyserades vidare avseende sekret/DNA, varvid DNA påvisades. Resultaten talar i någon mån för att DNA:t kommer från den person vars blod/DNA påvisats på topsen (från höger hand).

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 13 enligt paginering.

Vore det inte intressant att veta vems blod det är som fanns under Akis naglar?

Jo det vore det. Och det där med armarna i konstig vinkel. Vad var det för något?
Citera
2017-06-29, 16:29
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Svar om längre historik sker genom hårstrå precis som du skriver men screening tappar närtid.
Men det verkar även vara droganalys i ögonvätska (insulin), lårblod (droger) och urin (droger + etanol). Sistnämnda täcker då närtiden.
Se svar tilläggsprotokoll 2017-04-13 del 1 (av 3) sidan 28.

Refraktor som du svarade skrev:

Det är väl sparade prover hos RMV som dels kompletterats och sen topsning och hår som erhållits via nästa obduktion?

Hänger som sagt inte med på det återkommande "kort halveringstid".
Mig veterligt har te.x opioider som heroin några dygns detektionstid (vissa faktorer ger variabler) i urin - men samtidigt en kort halveringstid på 2-3 timmar.
Kort halveringstid men sägs ha detektionstid 12-24 timmar i urin. Aki är negativ även på GHBprov i urin. Om han fick det vid lunchtid så är det ju ändå ett relativt kort rus och han lär ju behöva förbränna drogen?

Riktigt. Halveringstid var slarvigt använt, kort detektionstid är givetvis mer relevant, alternativt ej detekterbart.

Om jag minns rätt så var det inte uteslutet att döden kunde inträffat tidigare än på kvällen. Så om JM simulerat Akis kommunikation på mobilen är det väl egentligen inget som hindrar att de skulle kunnat ha ihjäl honom i t.ex. gäststugan strax efter ankomsten. (Jag hakar upp mig på att JM inte kollade gäststugan, det låter som en sån där halvsanning. Om nu Aki vägrade sova i stora huset, var annars skulle han då sova?)
Man skulle ju då också kunna ge barnen en behändig "förklaring" såsom "pappa blev lite trött och måste lägga sig och vila".
Citera
2017-06-29, 16:30
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Rättelse:
10-öring skulle det vara...
En 10-öring, som användes som mynt till 1992, hade en diameter på 15 mm.

Vem sjutton refererar till en 10-öring förresten, som inte sett dagens ljus på 25 år?
Måste vara en tiokrona. OT men någon ordning får det väl vara.
Citera
2017-06-29, 16:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Reagerade på detta extrema fnissande jag med. Han får gå ur bild verkar det som för han kan inte kväva skrattet.
Han ser inte drogad ut, hon pratar rent (om än korkat) och vore de inte på en affärsparkering mitt på dagen skulle man kunna tro de rökt på.
Kan de ha sånt här beteende så är lapparna i parité med befintligt habitualtillstånd.
Det allra värsta är ju att man vet vad som hänt på Granliden och där sitter de och är som fjortisar.
Usch.

Kan det vara att polisen har spelat lite korkade i samband med att de släpptes så de skulle känna sig lite extra trygga att tala fritt i bil och mobil? Ligger det rätt i tid?

Men då skulden är fastslagen är ju beteendet givetvis desto vidrigare.
Citera
2017-06-29, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Spännande att AH säger att ordvalet och samtalet Möller hade i bilen med MR (avlyssningen) beror på att Möller ville skydda MR.
Tar AH oss alla för idioter när JM klart och tydligt säger att hon vill minsann inte hamna i finkan för mord i 10 år.
Varför skulle hon ens om hon inte var skyldig?

Har någon hört om de kommer att överklaga?

Därför hon sätter inte dit honom fastän hon tror att han mördat - som han satte dit henne med lögner under förhör/rättegång.
Vem är det som är idiot?
Citera
2017-06-29, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Antingen en polis från Eskilstuna eller någon anställd på IF ? Troligen en man inom poliskåren.

Varför tror du det?
Citera
2017-06-29, 16:37
Medlem
Citat:
Attraktiv?
I intervju med Aftonbladet 2016-08-19 utanför Preem i Ekolsund, just utsläppt säger JM:

"Men jag verkar vara en väldigt attraktiv person att skriva om.
Och det kan jag ju förstå, i och för sig."

Den här bilden togs några sekunder innan JM sa detta:

https://s13.postimg.org/5812o7lmf/160819_released_preem_02.png

du tror att JM menade sitt fysiska utseende när hon sa "attraktiv"? Knappast. Men det säger ju en del om den som tror det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in