2017-06-29, 16:38
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om det finns någon substans som slår ut Crohn-sjuka eller sätter igång skov eller inkapaciterar via magsmärtor etc, som inte kan utläsas så vid obduktion, så är det ju högvilt här.
En intressant tanke. Har inte lyckats läsa
mig till vilka läkemedel Aki tog (det är antagligen hemligstämplat) men det finns flera indikerade läkemedel med elaka biverkningar och säkert möjlighet till farlig interaktion med andra läkemedel. Undrar dock om JM är såpass raffinerad.

Citat:
Hur är det f.ö. med kräkmedel där man förslagsvis kräks upp största delen av vad som intagits? Finns sånt? Nu räcker kanske inte kräkmedel hela vägen, AP måste vara lite mer utslagen trots allt (om JM själv skulle hantera honom), men är det två-tre killar så kan de möjligen få honom att drunkna i sina egna spyor.
Låter lite för komplicerat och kladdigt för detta gäng tycker jag. Blir ju en del att städa och maginnehåll i lungorna hade väl upptäckts vid obduktion?
Citera
2017-06-29, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Det är tydligt att ledamöter inte är överens i detta läge om alla delar så att domen skulle bli så fasansfullt välskriven tror jag inte då ledamöterna har avvikande åsikter.

Resonemangen vet vi lite om ännu men tydligt är att som GW säger att man har "köpt" allt och till det kan vi lägga personen MR och hans sk. trovärdighet. Den tror inte ens GW på och ännu mindre att det inte skulle finna rimligt tvivel om dödsorsak.

Tror Hikes gör rätt ändå som håller sig med uttalanden tills domen kommer för argumenten har tydligen svalts exakt som media har målat ut, ingen skall dömas på media eller vad en knarkande afghan påstår och inte kan bevisas.

Inget får mig att tro att nämndemännen inte läst medias bevakning och känt "pressen" att döma "rätt".

Det där börjar framstå mer och mer som ett problem i flera rättsfall. Det är media som agerar domstol - inte domstolen.
Citera
2017-06-29, 16:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
DNA under Akis naglar
Det står lite kryptiskt om blod och DNA under Akis naglar, IMHO.

Höger hand
På en av topsen påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att blodet/DNA:t inte kommer från Johanna Möller (Grad -4). Könskromosombestämningen visar det normala för en man.
DNA-resultatet arkiveras tillsvidare vid laboratoriet i avvaktan på eventuell begäran om jämförelse mot person eller registrering.

Vänster hand
För tre av topsen erhölls indikation på blodförekomst, men DNA ·som kanjämföras mot person kunde inte påvisas.
På två av topsen kunde blod inte påvisas. Topsen analyserades vidare avseende sekret/DNA, varvid DNA påvisades. Resultaten talar i någon mån för att DNA:t kommer från den person vars blod/DNA påvisats på topsen (från höger hand).

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 13 enligt paginering.

Vore det inte intressant att veta vems blod det är som fanns under Akis naglar?

Hade det vart otvetydigt JJ:s så lär ju det vara inofficiellt känt. Kan inte tro annat.
Citera
2017-06-29, 16:50
Medlem
HowLongIsNows avatar
[quote=lasternassumma|61098257]
Citat:

Eftersom det som väntas på nämndes i samband med att JJ släpptes så kan det ju vara något som binder honom vid mordet på Aki.
En tanke är att de DNA-spår som påträffades men inte kunnat identifieras ännu kanske kan identifieras om man har tillgång till tillräckligt bra instrument och metoder.

Kanske något material som man säkrat på Granliden?
Citera
2017-06-29, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Japp, och den stackars gamla farbrorn som misshandlades vid Lidl..... de kände varandra, JM och Bengt, "jobbade" med samma flyktingpojkar.

Kanske Bengt hade några klagomål, tänkte göra en anmälan på JM?

(FB) Eskilstuna: 89-årige Bengt Bergman avled efter grovt rån utanför Lidl i Råbergstorp 2015-12-04

Och du tänker inte på de livsstilskriminella varav en faktiskt har erkänt mord (efter teknisk överbevisning)?
Citera
2017-06-29, 16:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnsommar
Jo det vore det. Och det där med armarna i konstig vinkel. Vad var det för något?

Har han varit bunden avsvimmad vid en stol som sedan tippats över ner i en barnpool/balja/pöl? Eller utsatts för waterboarding i avsvimmat tillstånd?

Det finns inte bilder på liket i Fup:en va? Skiss?
Citera
2017-06-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Attraktiv?
I intervju med Aftonbladet 2016-08-19 utanför Preem i Ekolsund, just utsläppt säger JM:

"Men jag verkar vara en väldigt attraktiv person att skriva om.
Och det kan jag ju förstå, i och för sig."

Den här bilden togs några sekunder innan JM sa detta:

https://s13.postimg.org/5812o7lmf/160819_released_preem_02.png

Någon språklig stilist har hon aldrig varit, men det är knappast klandervärt. Hon menar säkert eftertraktad eller intressant. Skönhet sitter i betraktarens ögon så omdömen om hennes utseende säger mest om den som yttrar dem.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Riktigt. Halveringstid var slarvigt använt, kort detektionstid är givetvis mer relevant, alternativt ej detekterbart.

Om jag minns rätt så var det inte uteslutet att döden kunde inträffat tidigare än på kvällen. Så om JM simulerat Akis kommunikation på mobilen är det väl egentligen inget som hindrar att de skulle kunnat ha ihjäl honom i t.ex. gäststugan strax efter ankomsten. (Jag hakar upp mig på att JM inte kollade gäststugan, det låter som en sån där halvsanning. Om nu Aki vägrade sova i stora huset, var annars skulle han då sova?)
Man skulle ju då också kunna ge barnen en behändig "förklaring" såsom "pappa blev lite trött och måste lägga sig och vila".

Gäststugan är lite intressant som möjlig brottsplats. Går kanske gasa ngn där. Stämmer generellt med uppgiften att JM låste ute AP för att han var för full. Skulle ev behöva saneras eller ses över på morgonen om ljuset var för dåligt på kvällen.

Annat turkost: klassiska gummihandskar (med DNA på insidan?)
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Har han varit bunden avsvimmad vid en stol som sedan tippats över ner i en barnpool/balja/pöl? Eller utsatts för waterboarding i avsvimmat tillstånd?

Det finns inte bilder på liket i Fup:en va? Skiss?
Fniss?
... Ja, det var ju också ett sätt att uttrycka sig om en mördad person.
Armarna är inte i onaturlig vinkel, det har framgått under förhör rättegången.

Hahahahahaha - skiss stod det visst. Dags att surfa med glasögon.
Citera
2017-06-29, 17:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
En intressant tanke. Har inte lyckats läsa
mig till vilka läkemedel Aki tog (det är antagligen hemligstämplat) men det finns flera indikerade läkemedel med elaka biverkningar och säkert möjlighet till farlig interaktion med andra läkemedel. Undrar dock om JM är såpass raffinerad.

Låter lite för komplicerat och kladdigt för detta gäng tycker jag. Blir ju en del att städa och maginnehåll i lungorna hade väl upptäckts vid obduktion?

Kräkningar fanns som jag minns. Inte oväntat vid drunkning iofs.
Citera
2017-06-29, 17:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fniss?
... Ja, det var ju också ett sätt att uttrycka sig om en mördad person.
Armarna är inte i onaturlig vinkel, det har framgått under förhör rättegången.

Hahahahahaha - skiss stod det visst. Dags att surfa med glasögon.

Tack helst!

Med vissa måste man ha hjärnan med sig också pga autokorrigering o annat.
Citera
2017-06-29, 17:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnsommar
Jo det vore det. Och det där med armarna i konstig vinkel. Vad var det för något?

Armarna uppåtsträckta
Den enda förklaring jag kommit på till att armarna pekade rakt upp där Aki låg på botten intill bryggan är att likstelhet (rigor mortis) börjat innan Aki dumpades i vattnet.
Likstelhet börjar efter några timmar och är fullt utvecklad efter ca 10-14 timmar.
Om förklaringen är likstelhet, så gissar jag att det tyder på att Aki hade en position med armarna framför sig innan han dumpades i vattnet.

En alternativ förklaring skulle kunna vara jäsning. Det borde inte börja så snabbt och inte ske i armarna före andra kroppsdelar.

"Han säger att Klas och Dimitri därefter omedelbart förde upp kroppen upp på stranden till vänster om bryggan.
Inga upplivningsförsök gjordes eftersom man tydligt kunde konstatera att mannen var död och även lite svullen."

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 89 enligt paginering.

"Lite svullen" tyder på att Aki varit död en tid. Läkaren Jan Gräsberg, som konstaterade dödsfallet ca 11:45, uppskattade vid förhör att Aki varit död i "minst 8 timmar". "Om jag skulle gissa skulle jag säga 12-24 timmar." sade Jan vid rättegången.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in