2017-06-29, 14:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Om han var lika utslagen som den gången han låg på soffan och kissade på sig, så ska det väl inte ha varit något större problem. Påse över huvudet eller en kudde så är det klart.

Stämmer ju i princip.
Citera
2017-06-29, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Svar om längre historik sker genom hårstrå precis som du skriver men screening tappar närtid.
Men det verkar även vara droganalys i ögonvätska (insulin), lårblod (droger) och urin (droger + etanol). Sistnämnda täcker då närtiden.
Se svar tilläggsprotokoll 2017-04-13 del 1 (av 3) sidan 28.

Refraktor som du svarade skrev:

Det är väl sparade prover hos RMV som dels kompletterats och sen topsning och hår som erhållits via nästa obduktion?

Hänger som sagt inte med på det återkommande "kort halveringstid".
Mig veterligt har te.x opioider som heroin några dygns detektionstid (vissa faktorer ger variabler) i urin - men samtidigt en kort halveringstid på 2-3 timmar.
Kort halveringstid men sägs ha detektionstid 12-24 timmar i urin. Aki är negativ även på GHBprov i urin. Om han fick det vid lunchtid så är det ju ändå ett relativt kort rus och han lär ju behöva förbränna drogen?

Som jag har fattat det gjordes ingen drogtest vid den första obduktionen och det sparades inte heller några prover.
Citera
2017-06-29, 14:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Runda, rödbruna, stora som en gammal 10-åring. Iakttogs första gången julen 2014, dvs. uppkom ca åtta månader innan Aki mördades?

Armveck ser inte ut så och dom hade han nästan säkert tidigare.

Rättelse:
10-öring skulle det vara...
En 10-öring, som användes som mynt till 1992, hade en diameter på 15 mm.

Citera
2017-06-29, 14:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Som jag har fattat det gjordes ingen drogtest vid den första obduktionen och det sparades inte heller några prover.
Som jag då undrar är hur man tar urinprov på ett lik vid aktuell och nämnd drogscreening ett år senare?
Citera
2017-06-29, 14:29
Medlem
Citat:
Som jag då undrar är hur man tar urinprov på ett lik vid aktuell och nämnd drogscreening ett år senare?

Det är något jag undrar över också.
Citera
2017-06-29, 14:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är något jag undrar över också.
... Däremot sparas väl prover ett par år på RMV?
Citera
2017-06-29, 14:36
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersol21
Det ska bli intressant att se den kommande filmen om Sommarstugemorden (är helt säker på att den kommer). Frågan är väl vem som ska spela Johanna?

Synd att Lotta Engberg inte är skådespelare + att hon är för gammal. Hon hade passat. Lik till utseendet och har det där ytliga supertrevliga sättet som gör att man anar en mörkare sida bakom det glättiga 😂.

Pernilla August hade också funkat men även hon är för gammal... såg en film som (jag tyvärr glömt namnet på) där hon spelade en mamma som var väldigt obehaglig- åt det narcsisistiska hållet. Hon hade klarat att gestalta Johanna med bravur....

Sen tänkte jag på Agneta Sjödin. Men hon är ju inte heller någon skådespelare.. + för gammal. Har också det där falska trevliga yttre men man anar något sjukt bakom alla krossade relationer och hur hon alltid "hittat sig själv" m.m..

Dominika Perzynski hade väl ställt upp gratis 😂. Kanske kan funka?
Den kanske aldrig kommer? Magnus Utvik (författare och bokrecensent) tror i vart fall inte på någon bok. Det är en för osannolik story. "Det bör ju finnas NÅGON trovärdighet även i en kriminalroman."

Redan den 11/5 skissade han på hur baksidan på bokomslaget skulle kunna se ut:

https://www.svt.se/opinion/article13620021.svt
Citera
2017-06-29, 14:42
Medlem
Lonnrots avatar
[quote=Vintersol21|61097628]
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
JJ, JB och hennes bror sitter nog lite pyrt till.

Det var inte så svårt för JM att anklaga dem för mordet på pappan, om de nu är lite involverade i AP:s död. Hållhaken är benhård. De tre vet ju att deras mamma är upphov till precis allting.

Det är svårt att tro att de skulle sluta med "inga kommentarer" och komma fram med sanningen. Men sanningen kan bli svår att bära framöver. Paret i vars relation det uppenbarligen knakar i fogarna måste ha det tufft. JB kan väl inte stå ut med fler misshandlar, JJ är somhan är och där går ränderna aldrig ur. Precis som för alla oss andra. Vi är som vi är. Särsklit JM...

Det ska bli intressant att följa hur det utvecklar sig för J.B, J.J och D.B. De ligger nog som sagt lite pyrt till. Frågan är hur involverade de varit. Min känsla är att åtminstone J.J varit involverad i A.P:s död. Sen har väl J.B kännedom om detta och blir därmed involverad. Vad gäller D.B känns det som om han pga missbruket kan ha gjort saker som hjälpt honom att finansiera detta. Jag tror han också är involverad på något sett. De skyddar ju J.M samtidigt som de inte talar så mycket om hennes oskuld. Tystnaden är talande.

Det skulle kunna vara så att JM och JJ et co. håller varandra om ryggen vad gäller mordet på AP -- eller i praktiken att JM valt att ta smällen för det brottet helt för att spara dottern och hennes familj. Nu ligger det ju i JM:s intresse att blåneka i alla händelser, men ändå.

Återstår att se om något tränger fram inför HR. När landskapet blivit lite tydligare. Åker JM dit på fängelse och tidsbegränsat straff här i tr kanske JJ blir lite språksammare... Kanske även om hon får livstid...

Jag skulle lätt ta ett par år om jag visste att det höll JM inspärrad för evigt. Mer värt än att kalkylera om ev arv efter avräknat skadestånd.
Citera
2017-06-29, 14:44
Medlem
jackflashs avatar
[quote=Lonnrot|61098045]
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersol21

Det skulle kunna vara så att JM och JJ et co. håller varandra om ryggen vad gäller mordet på AP -- eller i praktiken att JM valt att ta smällen för det brottet helt för att spara dottern och hennes familj. Nu ligger det ju i JM:s intresse att blåneka i alla händelser, men ändå.

Återstår att se om något tränger fram inför HR. När landskapet blivit lite tydligare. Åker JM dit på fängelse och tidsbegränsat straff här i tr kanske JJ blir lite språksammare... Kanske även om hon får livstid...

Jag skulle lätt ta ett par år om jag visste att det höll JM inspärrad för evigt. Mer värt än att kalkylera om ev arv efter avräknat skadestånd.

Rätta mig om jag har fel, men väntar inte åkl fortfarande på bevisning gällande drunkningen från annat land?
Citera
2017-06-29, 14:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Citat:

Jag har också uppfattat det som att det inte gjordes några drogtester vid den första obduktionen.

Om kroppsvätskor sparades eller inte är osäkert IMO.

Det gjordes ett principiellt uttalande i samband med att gravöppning fördes på tal att blod, urin och ögonvätska alltid sparades ett år efter en rättsmedicinsk obduktion. Hur det var i Akis fall vet jag inte.

Det som har beskrivit som JMs envetna ansträngningar om att få Aki kremerad talar ju för att det fanns något som kunde påträffas om han inte kremerades. Hennes ilska när hon får veta att graven ska öppnas kan ju också tyda på oro. Frågan är för vad?

Citera
2017-06-29, 14:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det var ironi och oavsett så pratar inte en "ihjälstressad" flerbarnsmor daddaspråk för den skull.
Är hon psykopat så är hon inte ihjälstressad heller - det är hennes dramatiska utsagor om stressad mor och det ger jag inte ett vitten för.

Må så vara men hon har haft en del grejer att rådda med hur man än vänder och vrider på det. Jag tror de flesta småbarnsföräldrar kan se hennes sits framför sig, som en helvetisk förstoring av vad det kan innebära. Men psykopatin kan man inte ta ifrån henne. Och det är ju troligare att den är det som kommer först (och därav de många barnen, därav strategin att lösa problem genom att hela tiden höja insatsen), inte att hon blivit psykotisk av barnen i och för sig. Och hennes psykotiska drag är sannolikt delvis präglade på henne, delvis ett resultat av medfödda brister. Men sen har ju summan av allt inte heller hjälpt henne att hantera denna summa. Högmod, för stor tugga, den som gapar efter mycket etc.
Citera
2017-06-29, 14:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Rätta mig om jag har fel, men väntar inte åkl fortfarande på bevisning gällande drunkningen från annat land?

Internationell rättslig hjälp
Vad det är dom väntar på vet vi inte, men det har med mordet på Aki att göra.

Det har gjorts lite uttalanden som man kanske inte ska övertolka, men bl.a. att det inte var någon risk med att släppa JJ tills nya bevis kom fram.

Utredningen får internationell hjälp
"Men åklagarna inväntar en viktig utredningsåtgärd för att se om de kan väcka åtal ändå mot 25-åringen. Kammaråklagare Johan Fahlander berättar för P4 Västmanland om den tills nu okända utredningsåtgärden - som han dock inte vill berätta mer om.
Men man har efterfrågat internationell hjälp.
– Det hänger på den här kvarvarande utredningsåtgärden som tar väldigt lång tid att genomföra. Det är en fråga om internationell rättslig hjälp, och den kan ta väldigt lång tid. Så därför finns det inte skäl att hålla honom häktad, säger han till radiokanalen."

http://www.expressen.se/nyheter/arboga-25-aring-slappt-ur-hakte/

Vad kan det vara för "internationell rättslig hjälp" som "kan ta väldigt lång tid"?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in