2017-06-29, 12:34
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Där är du nog spot-on... jag har hela tiden trott det var olika personer som handlar på hans kort. En kortansvarig, han, en oansvarig, hon eller hennes hejdukar.

Tror heller inte han frivilligt skulle åka med till landet.

SMS o Facebook-meddelande, till nya flickvännen och musiken han lyssnade till var orkestrerat. Det är klart som korvspad att hon fixat till sig hans lösenord.

Inte ens säkert att han hade lösenord eller PIN-kod på sin mobil. Om han hade så är det inte osannolikt att JM kunde det. Det finns vittnesmål om att JM ibland tog Akis mobil så att han inte skulle kunna kommunicera.
Citera
2017-06-29, 12:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag valde att ta bort citatklamrarna i Ditt citat! Den här texten är värd att synas en gång till. Undrar om polisen gjorde någon reflektion kring så många nedvärderande ord om hela familjen dagen efter mordet. Och varför, över huvud taget, nämna "Aki hade stora alkoholproblem också.", i samband med ett dödsbud ang. en förälder???

Kan man tänka sig att redan här har Johanna, för sig själv, börjat rättfärdiga sina vidriga handlingar?

I så fall kan man tänka, att systern med familj, är nästa "tragiska personer" som är på tur att få hjälp med sina problem. Bästa systern - alltid redo!

Låter f-n helsjukt, men jag har enormt stora problem att försöka förstå Johannas grymma tanke- och handlingsvärld...

Vill man läsa in någon form av intelligens i det -- vilket kräver en del ansträngning -- så försöker hon möjligen ge uttryck för den hållning som då skulle ha påverkat MR att helt på eget initiativ begå handlingen, för hennes skull. Samtidigt, i den mån det når fram till MR, så håller hon honom kvar i föreställningen att brottet var berättigat och att hon är tacksam mot honom och kommer att skydda honom och att han inte ska erkänna. Möjligen får man se även Aftonbladet-intervjun i det ljuset. I så fall så är vad hon gör där egentligen att indirekt peka ut honom, inte sig själv. Han ska ju snart dö och sen ska det visa sig att det var han -- oj!

"De har inga bevis! (Psst, mot honom &#128073".

Man får kanske studera materialet med lite större noggrannhet än jag gjort. Det kan ju mycket väl vara att hon bara är korkad också. Psykopat i alla händelser.

Det där hade kanske fungerat lite bättre om AM dött och inte pekat ut JM. Men då hade det kanske inte behövts i samma grad. Och MR hade dött. Eller de hade flytt fältet båda två möjligen. Hon verkar ju ha satsat allt på ett kort till sist och troligen tvingats utomlands. Samhället hade inte kunnat acceptera henne även om hon formellt hade friats själv.

Men hon spelar teater alltså. Det kan vara svaret på hennes synbara världsfrånvända dumhet.

Och f.ö., så länge hon inte kan övertyga sin egen mor om sin oskuld, och inte ens försöker, så behöver vi inte vara så oroliga över att hon slipper ur ngt nät vad gäller hennes medbrottslighet och möjligheten att hålla henne instängd.

Hon verkar någonstans i stället räkna med att en sexbarnsmor av hennes "dignitet" och inte minst inkommande arv (no!) slipper genom garnet om det finns en syndabock som passar bättre in på beskrivningen. Det kan ligga ngt i det för vem vill ta hand om alla hennes ungar efter henne?

Men i just det här fallet har hon sannolikt räknat fel på just den punkten, att det är "hennes ungar". Det kommer vad man ser att finnas människor som mycket väl vill ta hand om barnen med just de namnen, fast då inte som "hennes barn", utan som om de vore deras egna.

Det finns apropå det en olöst ekvation kvar i potten: JJ och hans familj (JM:s dotter och barnbarn), primärt. Utan att vara insatt så själv så kan man ana att en väg fram till och genom HR också kunde erbjuda dem en biljett tillbaka till samhället. Finns det olösta knutar där som vi inte känner till? De tiger men har de talat med polis och åklagare? Deras ev skuld kommer de inte kunna bära själva och är de oskyldiga har de rätt till försoning. Det är deras rätt att tiga men det bygger inte förtroende. Om jag vore JJ skulle jag ha gått till snuten senast första affärsdag efter den 9 augusti 2015, eller, med lite tolerans, så snart därefter som han insett att han skulle bli pappa och hunnit smälta och bearbeta sin position och sitt läge i JM:s kommande Ragnarök, med underkänd livsförsäkring, videokarusell och hushållssammanfall m.m. Om han har en familj som kan föreslå att han ska komma till Pakistan för en äktenskapsritual så har han uppenbarligen levande varelser omkring sig med åtminstone hamsterhjärna till att förstå att JM är ett sjunkande skepp som man inte håller i när det sjunker. Till och med MR verkar ju ha kunnat ta råd av pundarkompisar och familj.

Enda anledningen jag ser för JJ att inte gå till snuten är väl om hon lyckades få honom att tro att han var behjälplig vid mordet på AP eller hade gjort sådana knarkaffärer olikn. som hade kastat honom ur landet utan att nämnvärt skada JM själv, eller som då hade skadat även hans familj som nästa generation. Svår nöt kanske, men det visade ju sig att det inte fanns ngt att ärva (ja, och det sista desperata försöket att skaffa arv som kunde attrahera JJ gick också i stöpet), och att JM var spritt språngande, så incitamentet till att förbli obrottsligt lojal med JM måste ju ha sjunkit som en sten i en sommarstugubrunn. Om han haft någorlunda rena händer.
Citera
2017-06-29, 12:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Armvecken

Runda, rödbruna, stora som en gammal 10-åring. Iakttogs första gången julen 2014, dvs. uppkom ca åtta månader innan Aki mördades?

Armveck ser inte ut så och dom hade han nästan säkert tidigare.

Citera
2017-06-29, 13:01
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Har en invändning för alla som påstår livstid för enbart mordet på föräldrarna. Om hon blir dömd till medhjälp för mord och mordförsök så ska den kategorin ha lägre straffvärde än om man utför själva mordet alternativt medgärningsman. Medhälp ska i allmännhet rendera lägre straff och då stryks livstid bort.

Det finns undantag som t ex medhjälp till 2 mord och medgjälp till 10 mordförsök på vårväderskrogen i göteborg. Där fick de livstid för medhjälp men där var det exceptionellt. I detta föräldrafallet är ju ett "vanligt" medhjälp och få ska straffet vara under livstid.

Jag reserverar mig att om hon döms istället till livstid för anstiftan för mordet på föräldern och mordförsöket på mamman så finns det inte hinder för livstid
Alternativt medgärningsman till mord och mordförsök.

Annars tycker jag sverige har accelererat kraftigt med utvidgat gärningsmannaskap. Var går gränsen liksom.

Hon döms väl snarast för anstiftan till mord, b vilket har lika högt straffvärde sin mord.
Citera
2017-06-29, 13:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Stora mellanrum. Och särskrivningar, t ex i just detta brev: jobb bil och brotts tillfället.

Sedan tycker jag personligen att meningen: ”Det finns inga bevis, inga avlyssningar där det framgår att jag är skyldig” är lite konstig. Fast nu övertolkar jag förmodligen.

Ha ha. Hon skriver ju att hon är skyldig. Så där har det varit vid några andra tillfällen. Omognad och dumhet kan kanske bidra till att man övertar motpartens formuleringar och synsätt men kag tror inte det stämmer på JM -- det handlar mer om att hon inte lyckas inta en mental hållning här där hon förmår framställa sig som oskyldig. En verkligt oskyldig person skulle inte uppehålla sig vid bevisningen utan sin oskuld, och en verkligt oskyldig person skulle inte skriva till Kaj Linna utan tala med sitt ombud eller en journalist eller sin mor eller annan nära anhörig.
Citera
2017-06-29, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Om han var lika utslagen som den gången han låg på soffan och kissade på sig, så ska det väl inte ha varit något större problem. Påse över huvudet eller en kudde så är det klart.

Absolut. Det är även min bild av det hela. Problemet är att bevisa ämnets existens och att sedan påvisa det i Akis kropp. Lättare att hitta på screening om man vet vad man letar efter. Andra vägen om går det med men kan ju ta väldigt lång tid innan man prickar rätt
Citera
2017-06-29, 13:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Eftesom man uppgav att Aki inte hade spår av droger några månader tillbaka har man sannolikt analyserat hans hårstrån. En akut given drog hinner inte bakas in i hårsäcken, men man har nog analyserat alla upptänkliga vävnadsprover och letat noga.
Svar om längre historik sker genom hårstrå precis som du skriver men screening tappar närtid.
Men det verkar även vara droganalys i ögonvätska (insulin), lårblod (droger) och urin (droger + etanol). Sistnämnda täcker då närtiden.
Se svar tilläggsprotokoll 2017-04-13 del 1 (av 3) sidan 28.

Refraktor som du svarade skrev:
Citat:
Ämnen som bryts ned metaboliskt på några timmar har nog inte stor chans att överleva i över ett år i graven.
Det är väl sparade prover hos RMV som dels kompletterats och sen topsning och hår som erhållits via nästa obduktion?
Citat:
Något preparat som har kort halveringstid och/eller inte synd på vanliga drogtester. Preparatet testades ut tidigare samma år ("soff-incidenten").
Hänger som sagt inte med på det återkommande "kort halveringstid".
Mig veterligt har te.x opioider som heroin några dygns detektionstid (vissa faktorer ger variabler) i urin - men samtidigt en kort halveringstid på 2-3 timmar.
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
En annan idé: itvingad grogg med GHB borde väl kunna försätta någon ur stridbart skick, och GHB bryts ner fort om jag förstått det rätt. Så om han fick en GHB-drink vid lunchtid var han kanske medgörlig nog att kunna kvävas utan kamp.
Kort halveringstid men sägs ha detektionstid 12-24 timmar i urin. Aki är negativ även på GHBprov i urin. Om han fick det vid lunchtid så är det ju ändå ett relativt kort rus och han lär ju behöva förbränna drogen?
Citera
2017-06-29, 13:15
Medlem
JJ, JB och hennes bror sitter nog lite pyrt till.

Det var inte så svårt för JM att anklaga dem för mordet på pappan, om de nu är lite involverade i AP:s död. Hållhaken är benhård. De tre vet ju att deras mamma är upphov till precis allting.

Det är svårt att tro att de skulle sluta med "inga kommentarer" och komma fram med sanningen. Men sanningen kan bli svår att bära framöver. Paret i vars relation det uppenbarligen knakar i fogarna måste ha det tufft. JB kan väl inte stå ut med fler misshandlar, JJ är somhan är och där går ränderna aldrig ur. Precis som för alla oss andra. Vi är som vi är. Särsklit JM...

Man kan undra vad polisen nu undersöker. De västmanländska poliserna har revansch att utkräva av varandra. De fatala misstag som de gjort är graverande; Akis död, filmerna, misshandlarna, skattande polisen...

Eventuella drunknade fosterbarn?

Andra eventuella dödsfall med beröring till JM? Den äldre mannen?

Sen är det lite humoristiskt att MR berättar för sina kompisar att när hans "fitta" kommer hem från Thailand så ska hon köpa hus till de två i Norge och han ska starta en restaurang. Med utskänkningstillstånd. Vilken drömvärld han, mördaren, lever i. Tänk så lätt allting är i Sverige när man kommer som ensamkommande flyktingbarn. Busenkelt. Lättare än man kunde tro på förhand.
Citera
2017-06-29, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ha ha. Hon skriver ju att hon är skyldig. Så där har det varit vid några andra tillfällen. Omognad och dumhet kan kanske bidra till att man övertar motpartens formuleringar och synsätt men kag tror inte det stämmer på JM -- det handlar mer om att hon inte lyckas inta en mental hållning här där hon förmår framställa sig som oskyldig. En verkligt oskyldig person skulle inte uppehålla sig vid bevisningen utan sin oskuld, och en verkligt oskyldig person skulle inte skriva till Kaj Linna utan tala med sitt ombud eller en journalist eller sin mor eller annan nära anhörig.

Exakt så och på pricken!

En osklyldig har det oändligt mycket lättare än en skyldig.

(om vi undantar just Kaj Linna, men han gjorde ett par dumma manövrar. Stack till England i onödan)
Citera
2017-06-29, 13:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oavsett försvar eller inte är reflektionen urkass. Hon har haft relationer och levt bland vuxna.
Elisabeth Fritzl var inspärrad i 24 år och ska enligt dig ha fått språkstörningar i klass med ett småbarn då?

Njae. Du kan inte jämföra en 42-årig ihjälstressad sexbarnsmor med en uppväxande tjej inlåst med en gubbe. Sen säger jag inte att alla påverkas på samma sätt -- det handlar ju om identifikation eller aversion. Mängden intryck att förhålla sig till också samt sättet att tackla det. I JM:s fall tillkommer väl att hon även är nojsig med sin älskling MR. Det blir potentiellt många personer med växande och svajiga personligheter och stora ömhets- eller uppmärksamhetsbehov att förhålla sig till och "ta" ansikte mot ansikte. Därav JM:s tendens att hänvisa till undanglidande manövrer (orkade inte ta den diskussionen), som säkert har en verklighet, ssk som det stämmer med hennes attityd att köra över eller förleda omgivningen -- antingen planerat så eller som ett sätt att lösa situationer som uppstått genom undermålig planering.

Alla påverkas inte och inte på samma sätt men stabila relationer till stabila personer (och minnen av sådana, förebilder etc) gör det lättare att uppträda stabilt själv. Men sen finns det också en hel del skikt och dimensioner till i detta, vad gäller hurman väljer och orkar att uppträda och bete sig under långvarig stress.

Men jag är inte "klar" med henne vad gäller hennes uttryck (och önskar egentligen att jag slapp),för det finns även en bedräglig dimension (dupera MR) och en kamp mot den egna skulden och megalomanin och lite annat att väga in. Det är inte konstigt om det blir virrigt. Men hon anträder en psykopatisk stig hursom och det är ingen framkomlig väg med levande mördare till vittne och det överlevande offret ens mor som pekar ut en. Lite för tufft läge.
Citera
2017-06-29, 13:31
Medlem
Vintersol21s avatar
[quote=bblues|61097521]JJ, JB och hennes bror sitter nog lite pyrt till.

Det var inte så svårt för JM att anklaga dem för mordet på pappan, om de nu är lite involverade i AP:s död. Hållhaken är benhård. De tre vet ju att deras mamma är upphov till precis allting.

Det är svårt att tro att de skulle sluta med "inga kommentarer" och komma fram med sanningen. Men sanningen kan bli svår att bära framöver. Paret i vars relation det uppenbarligen knakar i fogarna måste ha det tufft. JB kan väl inte stå ut med fler misshandlar, JJ är somhan är och där går ränderna aldrig ur. Precis som för alla oss andra. Vi är som vi är. Särsklit JM...

Det ska bli intressant att följa hur det utvecklar sig för J.B, J.J och D.B. De ligger nog som sagt lite pyrt till. Frågan är hur involverade de varit. Min känsla är att åtminstone J.J varit involverad i A.P:s död. Sen har väl J.B kännedom om detta och blir därmed involverad. Vad gäller D.B känns det som om han pga missbruket kan ha gjort saker som hjälpt honom att finansiera detta. Jag tror han också är involverad på något sett. De skyddar ju J.M samtidigt som de inte talar så mycket om hennes oskuld. Tystnaden är talande.
Citera
2017-06-29, 13:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Njae. Du kan inte jämföra en 42-årig ihjälstressad sexbarnsmor med en uppväxande tjej inlåst med en gubbe. Sen säger jag inte att alla påverkas på samma sätt -- det handlar ju om identifikation eller aversion. Mängden intryck att förhålla sig till också samt sättet att tackla det. I JM:s fall tillkommer väl att hon även är nojsig med sin älskling MR. Det blir potentiellt många personer med växande och svajiga personligheter och stora ömhets- eller uppmärksamhetsbehov att förhålla sig till och "ta" ansikte mot ansikte. Därav JM:s tendens att hänvisa till undanglidande manövrer (orkade inte ta den diskussionen), som säkert har en verklighet, ssk som det stämmer med hennes attityd att köra över eller förleda omgivningen -- antingen planerat så eller som ett sätt att lösa situationer som uppstått genom undermålig planering.

Alla påverkas inte och inte på samma sätt men stabila relationer till stabila personer (och minnen av sådana, förebilder etc) gör det lättare att uppträda stabilt själv. Men sen finns det också en hel del skikt och dimensioner till i detta, vad gäller hurman väljer och orkar att uppträda och bete sig under långvarig stress.

Men jag är inte "klar" med henne vad gäller hennes uttryck (och önskar egentligen att jag slapp),för det finns även en bedräglig dimension (dupera MR) och en kamp mot den egna skulden och megalomanin och lite annat att väga in. Det är inte konstigt om det blir virrigt. Men hon anträder en psykopatisk stig hursom och det är ingen framkomlig väg med levande mördare till vittne och det överlevande offret ens mor som pekar ut en. Lite för tufft läge.
Det var ironi och oavsett så pratar inte en "ihjälstressad" flerbarnsmor daddaspråk för den skull.
Är hon psykopat så är hon inte ihjälstressad heller - det är hennes dramatiska utsagor om stressad mor och det ger jag inte ett vitten för.
Senast redigerad av develi 2017-06-29 kl. 13:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in