Citat:
Ursprungligen postat av
Kallix
Jag valde att ta bort citatklamrarna i Ditt citat! Den här texten är värd att synas en gång till. Undrar om polisen gjorde någon reflektion kring så många nedvärderande ord om hela familjen dagen efter mordet. Och varför, över huvud taget, nämna "Aki hade stora alkoholproblem också.", i samband med ett dödsbud ang. en förälder???
Kan man tänka sig att redan här har Johanna, för sig själv, börjat rättfärdiga sina vidriga handlingar?
I så fall kan man tänka, att systern med familj, är nästa "tragiska personer" som är på tur att få hjälp med sina problem. Bästa systern - alltid redo!
Låter f-n helsjukt, men jag har enormt stora problem att försöka förstå Johannas grymma tanke- och handlingsvärld...
Vill man läsa in någon form av intelligens i det -- vilket kräver en del ansträngning -- så försöker hon möjligen ge uttryck för den hållning som då skulle ha påverkat MR att helt på eget initiativ begå handlingen, för hennes skull. Samtidigt, i den mån det når fram till MR, så håller hon honom kvar i föreställningen att brottet var berättigat och att hon är tacksam mot honom och kommer att skydda honom och att han inte ska erkänna. Möjligen får man se även Aftonbladet-intervjun i det ljuset. I så fall så är vad hon gör där egentligen att indirekt peka ut honom, inte sig själv. Han ska ju snart dö och sen ska det visa sig att det var han -- oj!
"De har inga bevis! (Psst, mot honom 👉

".
Man får kanske studera materialet med lite större noggrannhet än jag gjort. Det kan ju mycket väl vara att hon bara är korkad också. Psykopat i alla händelser.
Det där hade kanske fungerat lite bättre om AM dött och inte pekat ut JM. Men då hade det kanske inte behövts i samma grad. Och MR hade dött. Eller de hade flytt fältet båda två möjligen. Hon verkar ju ha satsat allt på ett kort till sist och troligen tvingats utomlands. Samhället hade inte kunnat acceptera henne även om hon formellt hade friats själv.
Men hon spelar teater alltså. Det kan vara svaret på hennes synbara världsfrånvända dumhet.
Och f.ö., så länge hon inte kan övertyga sin egen mor om sin oskuld, och inte ens försöker, så behöver vi inte vara så oroliga över att hon slipper ur ngt nät vad gäller hennes medbrottslighet och möjligheten att hålla henne instängd.
Hon verkar någonstans i stället räkna med att en sexbarnsmor av hennes "dignitet" och inte minst inkommande arv (no!) slipper genom garnet om det finns en syndabock som passar bättre in på beskrivningen. Det kan ligga ngt i det för vem vill ta hand om alla hennes ungar efter henne?
Men i just det här fallet har hon sannolikt räknat fel på just den punkten, att det är "hennes ungar". Det kommer vad man ser att finnas människor som mycket väl vill ta hand om barnen med just de namnen, fast då inte som "hennes barn", utan som om de vore deras egna.
Det finns apropå det en olöst ekvation kvar i potten: JJ och hans familj (JM:s dotter och barnbarn), primärt. Utan att vara insatt så själv så kan man ana att en väg fram till och genom HR också kunde erbjuda dem en biljett tillbaka till samhället. Finns det olösta knutar där som vi inte känner till? De tiger men har de talat med polis och åklagare? Deras ev skuld kommer de inte kunna bära själva och är de oskyldiga har de rätt till försoning. Det är deras rätt att tiga men det bygger inte förtroende. Om jag vore JJ skulle jag ha gått till snuten senast första affärsdag efter den 9 augusti 2015, eller, med lite tolerans, så snart därefter som han insett att han skulle bli pappa och hunnit smälta och bearbeta sin position och sitt läge i JM:s kommande Ragnarök, med underkänd livsförsäkring, videokarusell och hushållssammanfall m.m. Om han har en familj som kan föreslå att han ska komma till Pakistan för en äktenskapsritual så har han uppenbarligen levande varelser omkring sig med åtminstone hamsterhjärna till att förstå att JM är ett sjunkande skepp som man inte håller i när det sjunker. Till och med MR verkar ju ha kunnat ta råd av pundarkompisar och familj.
Enda anledningen jag ser för JJ att inte gå till snuten är väl om hon lyckades få honom att tro att han var behjälplig vid mordet på AP eller hade gjort sådana knarkaffärer olikn. som hade kastat honom ur landet utan att nämnvärt skada JM själv, eller som då hade skadat även hans familj som nästa generation. Svår nöt kanske, men det visade ju sig att det inte fanns ngt att ärva (ja, och det sista desperata försöket att skaffa arv som kunde attrahera JJ gick också i stöpet), och att JM var spritt språngande, så incitamentet till att förbli obrottsligt lojal med JM måste ju ha sjunkit som en sten i en sommarstugubrunn. Om han haft någorlunda rena händer.