Citat:
Ursprungligen postat av
DanielDO
Nu när tråden fått en liten paus efter att en ny mängd mer eller mindre ogenomtänkta konspirationsteorier än en gång överbevisats skulle jag vilja passa på ett komma med en fråga:
Vilken är drivkraften att ifrågasätta något som just månlandningen? Andra frågor i denna del av Flashback kan jag ha förståelse för att de diskuteras och debatteras, där finns det i alla fall lite substans från "meningsmotståndarna". Men nu när snart 50 år passerat sedan den första månlandningen och absolut inget som ens varit i närheten av motbevis för landningarna har presenterats, vad är det som gör att debatten fortgår? Enligt mig skapar detta enbart än mer skepsis kring konspirationsteorier i allmänhet, och bland får jag intrycket att det är vissa skribenters avsikt. Tyvärr är det svårt att veta vilka dessa troll är och det går ju inte att fråga heller.
Så: Varför pågår denna debatt fortfarande, då det inte finns något (hittills) som varit ens i närheten av att "avslöja bluffen"? Är det ett hat mot myndigheter/USA i stort, eller vad rör sig detta om?
Undanber mig onliners som: "Hur kan man tro på månlandningen?" utan är på riktigt intresserad av ett bra svar.
Mitt tvivel började redan som liten, jag har alltid varit intresserad av hur saker fungerar, "what makes it tick", och när jag intresserarde mig för rymden tyckte jag det verkade svårt/omöjligt ur min kunskapssynvinkel så jag började helt enkelt lära mig den bakomliggande fysiken/mekaniken för att förstå om det gick eller inte.
Jag är fortfarande inte Övertygad att människan otvivelaktigt satt sin fot på månen Men jag är övertygad om att det Går, fysiken/mekaniken är solid och att då fejka känns som ett betydligt större projekt än att faktiskt bara åka dit så allt, precis Allt tyder på att vi varit där.
Jag menar, du har en bil som fungerar, du kan köra den och har soppa så det räcker, är det då rimligt att blanda in ett stort gäng personer som hjälper till att fejka din resa istället för att bara åka?
Nej, det faller på sin egen orimlighet, människan är lat vet jag och kan ta sig till rent fantastiska projekt för att slippa göra något, som faktiskt är jobbigare än att bara göra det från början, men när fler blir inblandade blir det nära omöjligt att komma undan utan att bli avslöjad.
Jag tror att önskan om att det är något större bakom det vi ser grundar sig i en rotlöshet och ovilja att ta tag i sitt liv och jobba mot ett mål då belöningen för hårt arbete känns för långt borta, det är då enklare att rikta sitt fokus mot något som förklarar varför man inte kan lyckas, vilken konspiration man än väljer så är det inte just konspirationen i ämnet utan konspirationen i sig som driver och den baseras på övertygelsen att det man tror är sanningen och all fakta som läggs fram som motbevis är förfalskad för att dölja sanningen, till mångt och mycket religiös tro.
För mig är ingen konspiration så, blir jag intresserad av en konspiration försöker jag Inte hitta bevis för att det är just en konspiration utan försöker lära mig hur det är möjligt att genomföra det som sägs vara en konspiration, i detta fall månlandningen, och är det möjligt att genomföra så hamnar man i ett "ord mot ord" läge och det är ingen idé att försöka motbevisa något som bevisligen är genomförbart innan det dyker upp något som faktiskt bevisar ena eller andra sidan.
FE-plattjord är en sådan jag inte har några tvivel i, det är bara fantasier, gäller nog alla som varit mycket på havet, platt jord är inte orimligt eller tveksamt eller "skulle kunna", platt jord är omöjlig.
Tvivel är Bra, tvivel Är vetenskap, tvivel Är vägen framåt Men, man måste kanalisera sitt tvivel rätt.
Jag kan tvivla på om Jesus genomförde allt han sägs genomfört och om han var guds son Men, att tvivla på hans existens som person är jäkligt mycket svårare då precis Allt tyder på att personen fanns och blev uppspikad av romarna, på precis samma sätt kan jag tvivla på om vi varit på månen men att tvivla på att det gått är jäkligt mycket svårare då precis Allt tyder på att vi kunnat vara där.
Så, sammanfattningsvis, en stor del tro i kombination med okunskap driver de som tvivlar och tron är starkare än viljan att åtgärda bristen på kunskap, all diskussion tyder på detta då nära nog ingen jag sett som tror det är fake har tagit till sig det som presenteras som bevis att det går och försökt motbevisa detta utan bara släpper och går vidare till nästa felaktighet och när det inte finns fler felaktiheter att framföra så försvinner de.
Detta med konspirationer är bara ett substitut för religion, önskan att det finns något större än det man ser för att stå ut med en, i sitt eget tycke, torftiga tillvaro.