2017-06-24, 20:17
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Varför svarar du inte på min fråga din jävla fegis?
Behövs det en kraft för att accelerera bränslet?
Ger den kraften upphov till en reaktionskraft?
Med det språket blir det ingå mer svar från mig så vi får hoppas jag förstod frågan, vilket är tveksamt för du fattar nog inte riktigt ämnet.
Gasexpasionen av bränslet har som sagt inget att reagera mot i vakuum så det blir ingen reaktionskraft nej. Gasen seglar iväg i det friktionsfria vakuumet utan att hitta något att reagera mot som i sin tur kan ge en motreaktion som driver raketen framåt.
Citera
2017-06-24, 20:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Med det språket blir det ingå mer svar från mig så vi får hoppas jag förstod frågan, vilket är tveksamt för du fattar nog inte riktigt ämnet.
Gasexpasionen av bränslet har som sagt inget att reagera mot i vakuum så det blir ingen reaktionskraft nej. Gasen seglar iväg i det friktionsfria vakuumet utan att hitta något att reagera mot som i sin tur kan ge en motreaktion som driver raketen framåt.

Du har med andra ord inget svar på min fråga.
Vad är det som får bränslet att accelerera? En kraft eller guds försyn?

Börja där. Därefter kan vi diskutera vad som "reagerar" mot vad.

Och jag väntar fortfarande på att du ska falsifiera Newtons rörelselagar och raketekvationen.

Citat:
Gasexpasionen av bränslet har som sagt inget att reagera mot i vakuum så det blir ingen reaktionskraft nej....

Så vi har med andra ord en accellerande massa (expanderande gas) som inte ger upphov till en reaktionskraft. Du har precis underkänt Newtons 3:e rörelselag. Grattis idiot - för varje inlägg framstår du om möjligt ännu dummare.

Citat:
Med det språket blir det ingå mer svar från mig...
Att du skulle bli svarslös är inte direkt förvånande. Du har ju trots allt gett dig på själva fundamentet i klassisk mekanik, Newtons rörelselagar, och vi begriper alla det är ganska övermäktigt.
Senast redigerad av madtop 2017-06-24 kl. 21:18.
Citera
2017-06-24, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du har med andra ord inget svar på min fråga.
Vad är det som får bränslet att accelerera? En kraft eller guds försyn?

Börja där. Därefter kan vi diskutera vad som "reagerar" mot vad.

Och jag väntar fortfarande på att du ska falsifiera Newtons rörelselagar och raketekvationen.

Så vi har med andra ord en accellerande massa (expanderande gas) som inte ger upphov till en reaktionskraft. Du har precis underkänt Newtons 3:e rörelselag. Grattis idiot - för varje inlägg framstår du om möjligt ännu dummare.

Att du skulle bli svarslös är inte direkt förvånande. Du har ju trots allt gett dig på själva fundamentet i klassisk mekanik, Newtons rörelselagar, och vi begriper alla det är ganska övermäktigt.

Den ena tror att gasmolekyler slutar existera om det hamnar i vakuum (vilket innebär att om vi har en vakuumkammare på jorden och öppnar en ventil så kommer hela atmosfären sugas in och försvinna) och den andre tror att gas saknar massa...varför argumentera mot byfånar?
Citera
2017-06-25, 00:43
Medlem
Citat:

Varför tror du att det är gasexpansionen som är drivkraften? Dessutom så försöker du förklara det som en drivimpedans mot ett separat medium. Du har helt missuppfattat hur en raketmotor fungerar.
Citera
2017-06-25, 02:55
Medlem
Citat:
Det blir rätt patetiskt med alla dessa brösttoner och nedlåtande tillmälen, men det är ju det enda ni verkar ha att ta till. Ja visst blir implikationerna stora om det är så att raketer inte fungerar i vakuum men scenariot strider i alla fall inte mot fysikens lagar. Och sanning är sanning även i stark minoritet.

Men förklara gärna för mig vad det är jag missat. Jag förutsätter vi kan vara överens om att en kanon ger kraftigare rekyl än ett luftgevär...
Om vi har en kanon och skjuter iväg en kula får vi en viss rekyl. Om vi minskar massan på kulan får vi mindre rekyl. Tar vi bort kulan helt får vi fortfarande en rekyl fast mycket mindre. Den expanderande gasen hindras då bara av den omgivande luften. Ställer vi kanonen på himalayas topp blir rekylen ännu lägre eftersom det finns mindre luftmolekyler som gasen bromsas av. Och vad händer då om vi ställer kanonen i vakuum? Det spelar då föga roll om man fyller hela eldröret med krut (en sort som kan fungera i vakuum). Gasen som rusar ut hindras inte och således kan inte någon kraft åt andra hållet uppstå. Helt i enlighet med Newtons rörelselagar kan alltså inte raketer fungera i vakuum.

Så, rekylen blir mindre i ett blankskott på hög höjd?
Har du månne formeln för den uträkningen att dela med dig av?
Eller kan länka den, vore jättesnällt, det är kul med kunskap.

Vad tror du då om höjden det lilla experimentfordon jag föreslog behöver upp på innan vattnet vinner över gasen? Vi tankar såklart så de är jämna innan vi ger oss upp.

Och vilket tryck behövde vi mosa i luftflaskan för att vinna över vattnet på havsnivå?
Citera
2017-06-25, 13:50
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Så, rekylen blir mindre i ett blankskott på hög höjd?
Har du månne formeln för den uträkningen att dela med dig av?
Eller kan länka den, vore jättesnällt, det är kul med kunskap.
Nej jag har ingen formel på det och jag har inte utfört något experiment heller. Men utan att vilja låta nedlåtande så känns det här lite som vi diskuterade huruvida en kork flyter och jag blir kontrad med att jag faktiskt inte har en formel som visar att en kork flyter. Det är så uppenbart att rekylen minskar i förhållande till hur mycket massa krutladdningen har att reagera mot och drar man ner den mängden till noll så uteblir reaktionen helt och därmed motreaktionen (rekylen). Och det illustrerar i alla fall för mig väldigt tydligt varför raketer inte kan fungera i vakuum. Och nej, gasen kan inte reagera mot "sig själv". Gasmolekylerna har inget att ta spjärn mot utan glider undan utan motstånd i det friktionsfria vakuumet.
Citera
2017-06-25, 14:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Och nej, gasen kan inte reagera mot "sig själv". Gasmolekylerna har inget att ta spjärn mot utan glider undan utan motstånd i det friktionsfria vakuumet.

Har gasmolekyler massa?
Krävs det en kraft, enligt Newtons andra lag, för att accelerera gasmolekylerna ut ur raketen?
Ger den kraften upphov till en motreaktion enligt Newtons tredje lag?
Citera
2017-06-25, 14:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej jag har ingen formel på det och jag har inte utfört något experiment heller. Men utan att vilja låta nedlåtande så känns det här lite som vi diskuterade huruvida en kork flyter och jag blir kontrad med att jag faktiskt inte har en formel som visar att en kork flyter. Det är så uppenbart att rekylen minskar i förhållande till hur mycket massa krutladdningen har att reagera mot och drar man ner den mängden till noll så uteblir reaktionen helt och därmed motreaktionen (rekylen). Och det illustrerar i alla fall för mig väldigt tydligt varför raketer inte kan fungera i vakuum. Och nej, gasen kan inte reagera mot "sig själv". Gasmolekylerna har inget att ta spjärn mot utan glider undan utan motstånd i det friktionsfria vakuumet.

Det må vara "uppenbart" för dig men det är ändå helt fel, du begriper helt enkelt inte något så grundläggande som Newtons rörelselagar.

Självklart fungerar raketer i rymden och självklart får du en rekyl även i vakuum. Newtons rörelselagar bevisar detta och det är inte ens något att diskutera. Du har helt enkelt fel.
Citera
2017-06-25, 14:41
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Och nej, gasen kan inte reagera mot "sig själv". Gasmolekylerna har inget att ta spjärn mot utan glider undan utan motstånd i det friktionsfria vakuumet.

Exemplet som du dragit några gånger i tråden med ett eldrör med tillhörande krutladdning och kula fungerar ju inte heller i så fall eftersom eldröret inte har något att ta spjärn emot. En fjutt och sedan stannar kulan när den når mynningen. Förklara gärna hur du kommer fram till att scenariot skulle fungera i just "din" tolkning men inte i den andra som går emot din så kallade "fysik"!
Citera
2017-06-25, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Har också en annan uppfattning gällande gaser i vakuum. Gaser kan inte existera utan tryck, det var ett allmänt accepterad och erkänt faktum fram till 50-talet, innan Nasa och kommunisterna i sovjet började lansera fejkade rymdprogram i syfte att vilseleda. Utan atmosfärtryck, i så kallad vakuum, upphör gasen att existera. Det är "Boyles lag" om gasers egenskaper och lagen bevisades vara korrekt genom experiment av Prescott Joule på slutet av 1800-talet.
Intressanta experiment gällande gaser på länken nedan men man får hålla i minnet att det inte är frågan om vakuum utan bara lägre tryck.

Wow! Imponerande att se inte bara ett utan två universalgenier av Einstein-klass i samma tråd!

Så det finns inga gaser i rymden?

Hur uppstod alla stjärnor (som säkert även du känner till om du tänker efter lite) om ditt tvärsäkra påstående skulle stämma? Hur uppstod gasplaneterna samt de enorma moln av gas som finns att beskåda ute i rymden?

Citat:
I motsats till vad många tror är rymden inte helt tom (det vill säga inte ett perfekt vakuum), utan innehåller nästan överallt en tunn gas, huvudsakligen i plasmatillstånd, såväl som elektromagnetisk strålning. Förhållandena i rymdplasmat benämnes ofta rymdväder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rymden

Du har så fel så att du inte ens har fel!
Citera
2017-06-25, 14:53
Medlem
Citat:
Det är så uppenbart att rekylen minskar i förhållande till hur mycket massa krutladdningen har att reagera mot och drar man ner den mängden till noll så uteblir reaktionen helt och därmed motreaktionen (rekylen). Och det illustrerar i alla fall för mig väldigt tydligt varför raketer inte kan fungera i vakuum. Och nej, gasen kan inte reagera mot "sig själv". Gasmolekylerna har inget att ta spjärn mot utan glider undan utan motstånd i det friktionsfria vakuumet.

Vad som är "uppenbart" för dig delas i stort sett inte av en enda människa med en något så när fungerande hjärna!

Studerar du även relativistiska och kvantmekaniska fenomen utifrån vad din "magkänsla" säger dig är rätt och riktigt? Eller är all vetenskap som strider mot vad du själv upplevt i din madrasserade cell fejk?

Här har du en kort och illustrativ film som bevisar att din modell där gaser trycker mot atmosfären samt att det skulle krävas något att "ta spjärn emot" är totalt felaktig. Vattentrycket är detsamma hela tiden och ändå förflyttar sig inte slangen när tallriken förs in på varierande avstånd, vilket den borde göra om din modell verkligen fungerade!

Filmen visar på ett tydligt sätt att newtons tredje lag fungerar precis som förväntat, och detta oavsett vilka yttre förhållanden som råder.

https://www.youtube.com/watch?v=VxqHS1Q1TgI
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2017-06-25 kl. 15:10.
Citera
2017-06-25, 18:34
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Kan man bowla i vakuum? Man skulle behöva en rymddräkt men har man en, skulle det gå? För per din logik så är det omöjligt då bowlingkulan inte har några gaser att "reagera" emot. Så förklara. Kan man bowla i vakuum? Om inte, varför? Om man kan, varför? Låt oss se ditt bländande intellekt arbeta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in