2017-06-28, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Har någon eller någon instans ens tänkt tanken på att utreda vad som egentligen hände dessa fosterbarn? Gått för lång tid??
Vid dödsfall borde väl polisen blivit kontaktade......Var bodde JM vid den tiden och med vem?
Citera
2017-06-28, 08:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Nja,praxis har varit att vittnen inte får närvara i rättegången förrän de själva avlagt sitt vittnesmål,men det är möjligt att det ändrats i och med att media bevakar och skriver live nu mer,till skillnad mot för ett par år sedan,är just den biten jag är osäker på.
Som offer har du självklart rätt att sitta med hela tiden,och i just det här fallet så är det då bara AM som kan räknas in,GM och AP är avlidna.Deras anhöriga är så klart också offer eftersom de är anhöriga till de som utsatts för våld och blivit bragda om livet,men de borde inte få närvara innan de avgett sitt vittnesmål.Var väldigt strängt på den biten förr,men som sagt,möjligt att det ändrats under senare år.
Jag hänger inte riktigt med i juridiken längre,så visst hade det varit bra om någon expert kom in i tråden som vet hur det förhåller sig idag.
Det har jag också varit med om.
Vittnena måste vänta utanför tills det blir deras tur att vittna.
Men det var några år sedan.
Kanske gäller det fortfarande i mål där det inte finns någon mediabevakning.
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det sista ang. att ta del av rättegången före man själv ska vittna;
Jag tänker att det väl inte går att förhindra om det inte är lyckta dörrar? Och som offer har man väl rätt att vara med oavsett? Gällande vittnen över lag så kan man ju följa rättegången genom live-rapporteringen och då förstår jag inte helt skillnaden faktiskt.
Jag är inte expert på detta (inte på något egentligen) och påstår ingenting. Bara egna tankar och funderingar.
Kanske har man ändrat på praxis när det gäller fall som direktrapporteras i media eftersom det ändå går att ta del av allt som sägs.
Citera
2017-06-28, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag försöker, men jag har tyvärr inga kontakter med den "världen" längre sedan min anhörige dog.

Hittade detta då jag googlade, stämmer rätt bra, både på min anhörige och vad AG berättade om Akis hallucinationer i soffan.....

" Phencyclidine use
Phencyclidine is a man-made illegal drug that that causes include numbness, slurred speech, seizures, and more." Det är "Angel Dust", men en typ äldre drog.

Här är en artikel med bilder på en blå mun i alla fall, samt info om att de bl.a. säljs från Pakistan. Den medmisstänkte JJ och JB "gifte" sig väl i just Pakistan strax före drunknings"olyckan"......och de har ju båda tidigare narkotikadomar på sig......

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/lethal-pills-peddled-valium-could-8488290

Ska se om jag kommer vidare, men precis som artikeln säger så kan det vara vad som helst (kemiskt) som är infärgat, så svårt blir det.

Tack så mycket. Detta var väldigt intressant.

Lite citat från artikeln gällande "Street valium"

: “She knew he had taken pills but the toxicology came up as inconclusive.

“There is so much variability in what might be in the pills it’s impossible to classify them. It makes it invisible in statistics
Citera
2017-06-28, 09:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Varför åtalade man inte henne för stämpling i så fall?
Kanske för att man inte vill visa vem man avlyssnar och vilken info man har fått fram.
Det var ju knappast någon brist på åtalspunkter mot JM så någon ytterligare hade ingen betydelse.
Citat:
Ursprungligen postat av Leviterande
Kan ju vara så att infon om hotbilden kom som överskott från ett helt annat ärende där t ex Säpo eller FRA inte vill riskera källa!
De har ju uppenbarligen fått information som de inte delger allmänheten.
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Nej nej.. nu ska vi vara sakliga. Det berodde på att JM mördade (eller såg till att dem dödades) familjemedlemmar och man ville vara säker. Inget mer.
Det har hänt ganska ofta förr att någon har försökt mörda familjemedlemmar, speciellt män som har försökt mörda sina fruar.
Jag har i alla fall aldrig hört talas om att tilltänkta offer i en familjetragedi har flyttats utomlands.
Citera
2017-06-28, 09:04
Medlem
Dessutom har du visat på ett starkt samband mellan Jafar och Pakistan och bröllopsresan.

Kan någon kolla tidpunkterna för resan och tidpunkterna för neddrogningen i soffan.

Stressig dag här, annars gör jag det själv sen
Citera
2017-06-28, 09:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Ja, det är fascinerande. Många undrar ju hur hon kunnat klara sig så pass länge. Jag tror definitivt att någonting hände i hennes skalle efter Akimordet. Det gick ju precis enligt hennes planer, polisen hajade noll och alla verkade svälja allt hon sade. En slags bekräftelse av något hon redan visste - att ingen är smartare än hon, och att alla andra är brickor i hennes spel. En sista, avgörande spärr försvann, och hon såg sig själv som en oövervinnlig mästare över alla mindre vetande, dvs alla andra i hela världen.
Man ryser av tanken på hur det hade kunnat bli om hon bränt ner Granliden efter dådet. Men då ett av hennes delmål var att ta över just Granliden så hoppade hon medvetet över det. Polisen (som hon efter Aki redan bedömt vara klåpare) skulle ju ändå aldrig kunna sätta dit henne, så varför bränna ner huset?
Allt som hänt är outsägligt tragiskt, men det går inte att förneka att det har en inbyggd dramaturgi som vida överträffar något man skulle kunna fantisera ihop.

Visst är det fascinerande att se en studie i galenskap, hennes hybris och tvångsmässiga ljugande om tammefan allt är helt häpnadsväckande, men när man tittar närmare på vad hon "planerat" ser man att ingenstans finns det en egentlig plan som ska följas, allt är en massa impulsryck som bara dykt upp och verkställts, ingen som helst impulskontroll vilket gör att det inte finns någon riktig plan för att komma vidare.

Det var rena turen för JM att ingen följde den läkares uppmaning som ville utreda A*i,s död som ett mord, inget annat.

JM och hennes gelikar är störda individer som endast lever för sina egna behov och tillfredsställelse, en riktig återvändsgränd i den mänskliga utvecklingen, hur någon likt krönikören i Aftonbladet kan finna någon form av gillande eller till och med beundran för sådana avarter är en ren gåta.

DP,s krönika i Aftonbladet som det har refererats till i tråden är nog det största mediala fiaskot jag läst på länge, man får ju bara en känsla av äckel när man läser eländet.
Citera
2017-06-28, 09:28
Medlem
Pandalina4s avatar
Tacksam för hjälp
- Var meddelas beslut om RPU för JM och MR och beslut omfortsatt häktning å ev restriktioner för JM, på rättens hemsida?
Senast redigerad av Pandalina4 2017-06-28 kl. 09:33.
Citera
2017-06-28, 09:30
Medlem
Att det blir någon stor rättspsykiatrisk utredning för JM och MR är väl bara att glömma va? Att ha ADHD och antisocial personlighetsstörning kan väl knappast vara skäl till att undslippa fängelse?

När ungefär kan domen inväntas förutsatt att det inte blir någon utredning? Läste att det skulle ta en hiskelig tid ifall det blir en sådan.

Undrar också varför det inte kommit ut några nya foton på JM från rättegången? Första rättegångsdagen kablades massvis med ocensurerade bilder ut i media men sedan inte en enda? Infördes det fotoförbud inne i rättssalen eller vadå?

Du "lasternassumma" har väl bevittnat rättegången live om jag förstått det hela rätt? Kan du beskriva hur fet och sliten JM var mot slutet? Jag gissar på minst fem kg upp sedan senaste bilderna?

Upplevde du hennes fejktårar/känsloutspel som äkta eller är hon en usel skådespelerska?
Citera
2017-06-28, 09:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdHominem
Att det blir någon stor rättspsykiatrisk utredning för JM och MR är väl bara att glömma va? Att ha ADHD och antisocial personlighetsstörning kan väl knappast vara skäl till att undslippa fängelse?

När ungefär kan domen inväntas förutsatt att det inte blir någon utredning? Läste att det skulle ta en hiskelig tid ifall det blir en sådan.

Undrar också varför det inte kommit ut några nya foton på JM från rättegången? Första rättegångsdagen kablades massvis med ocensurerade bilder ut i media men sedan inte en enda? Infördes det fotoförbud inne i rättssalen eller vadå?

Du "lasternassumma" har väl bevittnat rättegången live om jag förstått det hela rätt? Kan du beskriva hur fet och sliten JM var mot slutet? Jag gissar på minst fem kg upp sedan senaste bilderna?

Upplevde du hennes fejktårar/känsloutspel som äkta eller är hon en usel skådespelerska?

Både åklagare och advokater vill ju ha en RPU så den kommer att genomföras om de befinns skyldiga till vad som lagts dem till last, däremot är inte JM och MR så pass sjuka i huvudet att de får fängelseförbud.

Vi får besked under dagen om vad Tingsrätten beslutar.
Citera
2017-06-28, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Inspelningar från 20e rättegångsdagen - bearbetade
3za har igen delat ljudinspelningar från rättegången. Tack för det!

Här är de ljudfiler som finns från 2017-06-27:

01_Brage_Ahman_m_ls_garbitr_de_pl_derar_33_50.mp3 (33:50)
02_Cleve_pl_derar_24_40.mp3 (24:40)
03_Jahresten_pl_derar_15_51.mp3 (15:51)
04_Hikes_pl_derar_del_1_54_57.mp3 (54:57)
05_Hikes_pl_derar_del_2_1_12_40.mp3 (1:12:40)
06_Wenna_ingen_vill_ha_brev_av_JM_01_01.mp3 (1:01)
07_Jahresten_alla_ljuger_3_47.mp3 (3:47)

Bearbetade inspelningar från 20e rättegångsdagen
https://minfil.org/81F0Q4b9b2/170627.zip (ca 108 Megabyte)

Hur är inspelningarna bearbetade?
Det jag har gjort med 3zas inspelningar, är i korthet:
– Numrerat klippen i kronologisk ordning.
– Höjt nivån.
– Höjt nivån mer på svaga partier, där jag sett sådana.
– Komprimerat ljudet, dvs. minskat skillnaden i nivå mellan svaga och starka partier.
– Sparat som mp3 på ett sätt så att filerna inte blir så stora (vbr och komprimering för tal).

Tack 3za för att du delar dina inspelningar med oss som inte fått höra röster från rättegången annars!

Vilket superpar ni båda är! Lysande! Tusen tack till båda!
Citera
2017-06-28, 10:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Hade RM och G låtit Görans plånbok ligga kvar på köksbordet? Fast jag begriper inte varför man inte riggade ett rånmord under alla omständigheter...?
Det fanns det ingen tid till: JM var tvungen att smida medan järnet var varmt och utnyttja sitt fulltankade verktyg (X g hasch, c:a 500 mg rökheroin + injicerat kokain):
Citat:
Fhl: Men varför mådde du så dåligt för då?
Mt: Vad tycker ni, vet ni varför?
Fhl: Ja, jag förstår men jag frågar dig, varför du mådde så dåligt?
Mt: En person som har gjort ett mord och visste inte varför gjort detta, det är klart att man kommer må jättedåligt av det. När någon gör inte detta (ohörbart) själv från alltså sina tankar och hjärna, någon annan som styrde detta, då mår man inte bra utav det.
JM målstyrde MR; hade hon också beordrat honom sno med sig GM:s plånbok riskerade hon att han tappat tempo, kommit ur sin bana och hon bara fått ärva ett gammalt slitet skinnfodral. Hade hela planen gått i lås hade föräldrarna legat kvar i sina sängar, tills hon med sina små finklädda barn och en kartong Napoleonbakelser åkt och hälsat på mormor och morfar, och då hade hon före kaffet haft gott om tid att finputsa brottsplatsen.
Citera
2017-06-28, 10:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Tyckte mig ha läst att hans advokat sagt att ingenting framförts om MRs ålder eller utvisning.

Läste svt live rapporten nyss, i efterhand.

Det han sa var: "Inte heller utvisningsyrkandet har nämnts i åklagarens slutplädering". Det var nog detta du missuppfattat. De har inte tagits upp i slutpläderingen men det är yrkat på utvisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in