Citat:
Ursprungligen postat av
Addhoc
Det sista ang. att ta del av rättegången före man själv ska vittna;
Jag tänker att det väl inte går att förhindra om det inte är lyckta dörrar? Och som offer har man väl rätt att vara med oavsett? Gällande vittnen över lag så kan man ju följa rättegången genom live-rapporteringen och då förstår jag inte helt skillnaden faktiskt.
Jag är inte expert på detta (inte på något egentligen

) och påstår ingenting. Bara egna tankar och funderingar.
Nja,praxis har varit att vittnen inte får närvara i rättegången förrän de själva avlagt sitt vittnesmål,men det är möjligt att det ändrats i och med att media bevakar och skriver live nu mer,till skillnad mot för ett par år sedan,är just den biten jag är osäker på.
Som offer har du självklart rätt att sitta med hela tiden,och i just det här fallet så är det då bara AM som kan räknas in,GM och AP är avlidna.Deras anhöriga är så klart också offer eftersom de är anhöriga till de som utsatts för våld och blivit bragda om livet,men de borde inte få närvara innan de avgett sitt vittnesmål.Var väldigt strängt på den biten förr,men som sagt,möjligt att det ändrats under senare år.
Jag hänger inte riktigt med i juridiken längre,så visst hade det varit bra om någon expert kom in i tråden som vet hur det förhåller sig idag.