Citat:
Ursprungligen postat av
Lightnight
Jag tror inte du behöver oroa dig. Har själv jobbat i en liten butik en gång i tiden. Uppfattade alltid niandet från kunderna som ni=butiken. Skulle säga att det är värre när man själv är kund och butikspersonalen säger "ni kan komma med här så ska jag visa" om jag är ensam. Det förekommer tyvärr en hel del.
Ska bli intressant att se om detta breder ut sig. Gillar det egentligen i franska och tyska, men absolut inte i svenska. Blir jag ni:ad reagerar jag på det. Negativt. Var nån tjej i en bank som sa det till mig, varpå jag rätt fränt sa att "det heter
du", varpå hon bara svarade lite besvärat med ett "ja". Finns trots allt en del griniga individer som jag själv, och jag tror nog den här tjejen tänkte efter lite extra nästa gång hon kanske skulle säga ni till någon.
Har ju framförts här ovan att man typ ska få tilltala folk som man själv är bekväm med. Det funkar emellertid inte i praktiken. Får du alltsomoftast en negativ respons blir det rätt besvärligt i längden att förhärda med att använda "ni".
Dessutom är det onaturligt. I tyska kan du vara god vän med någon och ändå använda "Sie" i åratal, om åldersskillnad eller professionell position tarvar det. Men att i svenskan hålla på att nia någon man känner är synnerligen obekvämt.
Däremot är det helt naturligt att fråga om "ni har gråa kavajer?" i en butik; däremot får man då hoppas att man inte får ett "ni" tillbaka.