2017-06-27, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Jag tror inte du behöver oroa dig. Har själv jobbat i en liten butik en gång i tiden. Uppfattade alltid niandet från kunderna som ni=butiken. Skulle säga att det är värre när man själv är kund och butikspersonalen säger "ni kan komma med här så ska jag visa" om jag är ensam. Det förekommer tyvärr en hel del.

Ska bli intressant att se om detta breder ut sig. Gillar det egentligen i franska och tyska, men absolut inte i svenska. Blir jag ni:ad reagerar jag på det. Negativt. Var nån tjej i en bank som sa det till mig, varpå jag rätt fränt sa att "det heter du", varpå hon bara svarade lite besvärat med ett "ja". Finns trots allt en del griniga individer som jag själv, och jag tror nog den här tjejen tänkte efter lite extra nästa gång hon kanske skulle säga ni till någon.

Har ju framförts här ovan att man typ ska få tilltala folk som man själv är bekväm med. Det funkar emellertid inte i praktiken. Får du alltsomoftast en negativ respons blir det rätt besvärligt i längden att förhärda med att använda "ni".

Dessutom är det onaturligt. I tyska kan du vara god vän med någon och ändå använda "Sie" i åratal, om åldersskillnad eller professionell position tarvar det. Men att i svenskan hålla på att nia någon man känner är synnerligen obekvämt.

Däremot är det helt naturligt att fråga om "ni har gråa kavajer?" i en butik; däremot får man då hoppas att man inte får ett "ni" tillbaka.
Citera
2017-06-27, 14:03
Bannlyst
Aldrig, inte någonsin.
Tycker inte det är oförskämt att säga "du" och det är en löjlig grej att ens tycka det, folk som vill bli "ni'ade" har ingenting i mitt liv att göra..
Citera
2017-06-27, 18:26
Medlem
Jag säger bara "ni" när jag tilltalar flera personer.
Citera
2017-06-27, 18:40
Medlem
Frawjons avatar
Jag har inte läst igenom hela den långa tråden, men det verkar inte som om någon av alla dårar till judehatare har postat det faktum att det var judarna som började nia varandra. För romarna t.ex. var detta främmande.
Citera
2017-06-27, 18:55
Medlem
halvljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag har inte läst igenom hela den långa tråden, men det verkar inte som om någon av alla dårar till judehatare har postat det faktum att det var judarna som började nia varandra. För romarna t.ex. var detta främmande.
Sa romarna "tu" till alla?
Citera
2017-06-27, 18:58
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvljus
Sa romarna "tu" till alla?

Sic!
Citera
2017-06-27, 18:59
Medlem
halvljuss avatar
Citat:
Sic!
Till och med när de tilltalade kejsaren? Hur var det med grekerna vid samma tid?
Citera
2017-06-27, 19:03
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvljus
Till och med när de tilltalade kejsaren? Hur var det med grekerna vid samma tid?

Såvitt jag vet var det samma. Judarna började med det, och sedan spred det sig med kristendomen, om jag minns rätt. Det låter logiskt, eftersom seden kom till Sverige från Tyskland.
Citera
2017-06-27, 19:07
Medlem
halvljuss avatar
Citat:
Såvitt jag vet var det samma. Judarna började med det, och sedan spred det sig med kristendomen, om jag minns rätt. Det låter logiskt, eftersom seden kom till Sverige från Tyskland.
Intressant. Jag trodde att det var ett gammalt urindoeuropeiskt fenomen.
Citera
2017-06-27, 20:54
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Det bör väl framhållas att "ni" precis som "du" är en språkreform för att jämna ut samhället.

Det är alltså lika oförskämt att nia någon som att dua denne.

Man använder titlar.
Citera
2017-06-29, 13:22
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Det bör väl framhållas att "ni" precis som "du" är en språkreform för att jämna ut samhället.

Det är alltså lika oförskämt att nia någon som att dua denne.

Man använder titlar.

Använde är kanske ett bättre ord.
För ingen annat än möjligen nån liten stockkonservativ tonåring med felaktig bild av sin egna betydelse och position använder titlar i vardagligt tal idag.
Eller går du till ica och krystar ur dig saker som "kan kassörskan fråga handlaren när edert lager av knullgummi kan tankas bli påfyllt?"
Citera
2017-06-29, 13:23
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Använde är kanske ett bättre ord.
För ingen annat än möjligen nån liten stockkonservativ tonåring med felaktig bild av sin egna betydelse och position använder titlar i vardagligt tal idag.
Eller går du till ica och krystar ur dig saker som "kan kassörskan fråga handlaren när edert lager av knullgummi kan tankas bli påfyllt?"

"Preventiv" sa de på 1800-talet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in