Nog? Vi vet att Aki mördades. Vem är mördaren om det inte är JM? Vem mer kan haft ett motiv att mörda honom?
IMHO finns det inget tvivel om att det är JM som regisserat mordet på Aki.
De frågor som återstår är vilken eller vilka medhjälpare hon haft och vilken roll dom spelat.
Om det kommer bevis som hjälper till att reda ut detta eller om någon bestämmer sig för att lätta sitt hjärta så får vi veta. Det är fullt möjligt att det inte blir så och att vi inte får veta mer.
Just när det gäller Knutby,så är det likheterna mellan Ås* W*ldau som slår mig mest.
Hon blev förvisso inte dömd för något mord,men en liknande störd personlighet som JM har hon helt klart.De har bägge en grandions självuppfattning där man skaffar sig ett "hov" som man kan styra och ställa med.En viss karisma som gör att man kan manipulera omgivningen och ett promiskuöst leverne.
Ja ursäkta,kanske lite ot i denna tråden,men jag tycker de är läskigt lika varandra på många sätt.
*= a
Mycket bra relektioner.
Har också tänkt på Åsa Waldau, liknande med JM.
Båda storslagna personligheter, maktgalna.
Sex verkar vara ett inslag i båda fallen också.
Asylsex och Knutbysex.
Pengar och sex som maktkontroll för Johanna.
Apropå argument och bevisning hit och dit så hittade jag en ganska bra (något förenklad) artikel om detta från SR.
Det ger en bra helhetsbild:
Åklagarnas bevisning i korthet:
Attacken mot föräldrarna:
•Pojkvännens erkännande: Han säger att han utfört dådet på begäran av 42-åringen, och att hon skjutsat ut honom till sommarstugan.
•Vittnesmål från grannar: Flera personer har sett en orange Volkswagen Touran, med två personer i, vid sommarstugan under mordkvällen. Bilen tillhör 42-åringens företag.
•Avlyssningar: Polisen har avlyssnat flera samtal mellan 42-åringen och pojkvännen, och mellan 42-åringen och andra personer. Där säger hon bland annat att hon försöker fly från polisen, och att hon inte vill hamna i fängelse för mord.
•Många olika versioner: 42-åringen ska ha gett inte mindre än nio olika versioner för vad hon befunnit sig under mordkvällen. Hon ska också ha lagt skulden för mordet på tre olika personer. Åklagarna menar att samtliga tre har alibi.
•Lappar från häktet: Under tiden hon suttit inspärrad misstänkt för mordet har 42-åringen försökt skicka handskrivna lappar till personer i sin närhet, där hon försöker förmå dem att bland annat ta tillbaka vittnesmål mot henne.
42-åringens motiv, enligt åklagarna: Pengar, men också ett hat mot föräldrarna, eftersom de hotade att sluta hjälpa henne med pengar och bostad.
Makens död:
•Alger i lungorna: Maken hittades i Hjälmaren, men mängden alger i hans lungor stämmer inte med mängden alger i sjön. Därför måste han ha dött på annan plats, och placerats i sjön.
•Livförsäkringen: 42-åringen har tecknat en livförsäkring på maken. Hon ska också försökt få ut försäkringspengarna bara några dagar efter makens död. Ovanligt tidigt, enligt åklagarna.
•Stämplingar: 42-åringen har bett flera personer om hjälp med att antingen skada, eller döda maken.
42-åringens motiv, enligt åklagarna: Främst pengar, men också svartsjuka eftersom maken hade en annan flickvän.
Försvarets motargument:
Attacken mot föräldrarna:
•Pojkvännen inte trovärdig: Pojkvännen använder droger, vilket påverkar hans minne och trovärdighet.
•Pojkvännen hade eget motiv: Föräldrarna ville inte att 42-åringen och pojkvännen skulle bo tillsammans. De gillade inte pojkvännen, och han har därför egna motiv att mörda dem.
•Vänner till pojkvännen: Finns andra personer i pojkvännens närhet som kan ha hjälpt till att köra ut pojkvännen till sommarstugan.
•Inte objektiv utredning: Utredarna bestämde sig redan tidigt för att hon var gärningsman. Polisen har inte utredd andra möjligheter ordentligt.
Makens död:
•Olyckshändelse: Går inte att styrka mord. Maken var berusad och trillade i vattnet.
•Inga vattenprover från stranden: Det går inte att säga huruvida algerna i mannens lungor stämmer med de i vattnet eller ej – eftersom inga vattenprover tagits vid just stranden där maken hittades.
•Var inte svartsjuk: 42-åringen kände inte till att maken hade flickvän – hon kan därför inte ha varit svartsjuk på deras relation.
Tack! Det var en bra sammanfattning för såna som mig, som inte kunnat följa dagens slutplädering fullt ut.
Jag uppskattar att åklagaren fick med: 42-åringens motiv, enligt åklagarna: Främst pengar, men också svartsjuka eftersom maken hade en annan flickvän.
Jag tror att Akis nya kärlek, som han öppet visade, kränkte JMs ego enormt. Han skulle inte få uppleva någon lycka i livet, inte utan att det inkluderade JM och tvillingarna...
Jag fattar inte hur han kunde gå med på att åka till Granliden en helg som han hellre ville spendera med sin nya kärlek. Kanske hoppet om en påskriven skilsmässa? Eller, om han inte åker med, kommer han aldrig mer få träffa sina barn? Det är en gåta, tycker jag.
Varför tog Wenna upp att Aki kunde varit drogad, den enda drog som framkom var alkohol, undrar vilken drog Wenna syftar på?
Har åkl ngt som de misstänker som inte framkommit, i JMs kretsar så brukas/missbrukas en hel del droger, vad dessa kriminella kan få fram vet vi inte, JM själv verkar inte vara helt ovetande om droger.
Jag ser att flera i tråden tänker att Aki eventuellt dött av hjärtinfarkt eftersom han hade ett förstorat hjärta.
Men läser man på svt så står det så här angående Akis hjärta, väldigt klart och tydligt:
"Wenna: - Det blåste svagt vid tidpunkten, det är långgrunt. Om 41-åringen hade drunknat hade det varit på den plats där han hittats. Han var berusad och han hade ett förstorat hjärta, det kan ha påskyndat döden, absolut, men det har inte orsakat döden. Det är en väldig skillnad. Det är inte så att han ramlat i vattnet och dött av ett hjärtstopp. Han har blivit kvävd på något sätt, antingen genom vatten eller annat motstånd.
SVT · Ann-Sofie Sannemalm
Wenna: - Han har inte dött av hjärtproblem".
SVT · Ann-Sofie Sannemalm6 timmar sedan
Då är detta fastställt?
Tack. Detta är relaterat till det jag skrev om kampen vid drunkning och adrenalinfrisättning - ett påverkad hjärta kan givetvis respondera med rytmrubbning.
.. men vid vatten till midjan?
Senast redigerad av develi 2017-06-26 kl. 20:33.
Tack! Det var en bra sammanfattning för såna som mig, som inte kunnat följa dagens slutplädering fullt ut.
Jag uppskattar att åklagaren fick med: 42-åringens motiv, enligt åklagarna: Främst pengar, men också svartsjuka eftersom maken hade en annan flickvän.
Jag tror att Akis nya kärlek, som han öppet visade, kränkte JMs ego enormt. Han skulle inte få uppleva någon lycka i livet, inte utan att det inkluderade JM och tvillingarna...
Jag fattar inte hur han kunde gå med på att åka till Granliden en helg som han hellre ville spendera med sin nya kärlek. Kanske hoppet om en påskriven skilsmässa? Eller, om han inte åker med, kommer han aldrig mer få träffa sina barn? Det är en gåta, tycker jag.
Inte så gåtfullt då trots allt. Tänkbara anledningar nämner du ju själv.
Nej tyvärr går det nog inte att utreda mer kanske,när nu Jähresten lyckats fixa papper på Mrs ålder.Brukar inte vara några större problem i många länder om du har rätt kontakter eller pengar,fast lite tveksam är jag om MR har det,,,.
Sedan är det ju också så att många av våra flyktingar är väldigt medvetna om de olika fördelarna med att ha rätt ålder angående mottagandet när de kommer hit,och även att straffvärdet blir lägre om de begår brott.
Att MR är en slipad kriminell person trots sin unga ålder,gör ändå att jag tycker att han borde sitta inlåst länge.Blir samtidigt lite splittrad då han faktiskt medverkat i utredningen.Fast det bästa vore nog om både han och JM blev inlåsta på livstid,sådana kallblodiga mördare skall vi inte ha lösa i samhället.
Medverkat? Ja när han blev tekniskt överbevisad om att han mördat har han "medverkat" genom att säga de rätta svaren och lägga skuld på någon annan. Inte på G, utan på den som utredarna tidigt ansåg var medskyldig.
Wenna vet att hon inte har tillräckligt på fötterna i mordet på Aki. Det var därför hon avslutade med att det är komplext. Wenna vill ha in JM för mord och då läggs det stora arteleriet på överfallet på föräldrarna.
JM fälls inte för mord på Aki (men hon är nog skyldig) men hon åker in med hull och hår för mord/mordförsök/stämpling/urkundsförfalskning/hot och försök till mutbrott.
Det finns fortfarande ingen bevisning så det blir svårt med "hull och hår". Vi har högre krav på rättssäkerhet än så. Eller ska ha det i alla fall för att slippa fler Linna-fall mm.
Stör det dig inte med ryggdunkandet i tråden? Och vad det säger?
IMHO finns det inget tvivel om att det är JM som regisserat mordet på Aki.
De frågor som återstår är vilken eller vilka medhjälpare hon haft och vilken roll dom spelat.
Om det kommer bevis som hjälper till att reda ut detta eller om någon bestämmer sig för att lätta sitt hjärta så får vi veta. Det är fullt möjligt att det inte blir så och att vi inte får veta mer.
–
Det är min bild också. Därför blev jag fundersam när solglittret skrev att JM nog låg bakom Akis mord. I min värld kan nog översättas med kanske.
Om JB, JJ och DB har varit medhjälpare (vilket jag, och många andra, tror) så kan det finnas en strimma hopp genom att Anki vill och kommer att träffa sina barnbarn. Anki är en rakryggad mormor. Hon kan nå fram, utan att sticka fram kontokortet.
Vet vi att han hade vatten i lungorna ? Det borde ha framkommit vid den första obduktionen. Jag undrar också varför de tycks angelägna om att ha med torr kvävning. Men åklagaren nämnde förstås kräftbaljan, barnpoolen.
Ja, åklagaren slungar vilt. Trots att de ska vara objektiva i varje skede av sitt yrkesutövande.
Medverkat? Ja när han blev tekniskt överbevisad om att han mördat har han "medverkat" genom att säga de rätta svaren och lägga skuld på någon annan. Inte på G, utan på den som utredarna tidigt ansåg var medskyldig.
Till skillnad från JM som överbevisats gång på gång med sina lögner men som fortsätter neka i sten. Duktig på att framhålla sig själv dock.
#nojailwalk #cinamonbuns
Inspelningar av dagens förhandlingar, inklusive åklagarnas slutplädering 3za har även i dag varit i Västerås och spelat in förhandlingarna i tingsrätten och delat dessa med oss andra i tråden.
Jag har höjt volymen och komprimerat så att det ska bli lite lättare att höra.
Jag har sparat inspelningarna som mp3 så att filerna inte ska bli så stora.
De fem filerna är:
01_inledning_samt_r_ttsl_kare.mp3 (45:54)
02_personalia_MR.mp3 (7:52)
03_personalia_MR_och_JM.mp3 (3:50)
04_pl_dering_Wenna.mp3 (47:39)
05_forts_pl_dering_Wenna.mp3 (40:11)
Här finns de fem ljudfilerna i en zip-fil att ladda ner.