2017-06-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag skrev ett inlägg om det för några hundra sidor sedan

Stämpling är fel tydligen, det kallas anstiftan. Jag har inte förstått skillnaden dock. Anstiftan var ordet jag sökte, men jag skrev stämpling.

Nja, det är olika saker.
Anstiftan: man har förmått någon att göra något brottsligt, som tex mord.

Stämpling: man har försökt förmå någon att tex mörda någon (men inget mord har sedan skett).

Som jag förstått.
Citera
2017-06-26, 18:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goafton
Mycket bra sammanfattning av åklagaren. Frågan är nu när domen kan väntas komma? samt vad den domen blir. Stämpling kan man dömmas till livstid för det? Sen utan teknisk bevisning borde ju straffet blir mindre för Aki. Någon som vet hur lång tid en RPU större tar?
På 4 veckor brukar det vara avklarat. Det kan ibland bli mer än så dock.

Rättspsykiatrisk undersökning (RPU)
Senast redigerad av Grandioso 2017-06-26 kl. 18:54.
Citera
2017-06-26, 18:37
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag skrev ett inlägg om det för några hundra sidor sedan

Stämpling är fel tydligen, det kallas anstiftan. Jag har inte förstått skillnaden dock. Anstiftan var ordet jag sökte, men jag skrev stämpling.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, det är olika saker.
Anstiftan: man har förmått någon att göra något brottsligt, som tex mord.

Stämpling: man har försökt förmå någon att tex mörda någon (men inget mord har sedan skett).

Som jag förstått.

Hittade den här förklaringen på Flashback om vad som är skillnaden mellan stämpling och anstiftan:

Citat:
Ursprungligen postat av TTK
[b]Det som skiljer stämpling och anstiftan åt är om det aktuella huvudbrottet nåt försöksstadiet.

Om någon har begått brottet eller försökt begå brottet så blir ansvar för anstiftan aktuellt för den som förmått gärningsmannen begå brottet.

Om ingen har försökt begår brottet och det fortfarande är på planerings/förberedelse stadiet så är det ansvar för stämpling som kan bli aktuellt för den som planerar brottet eller försöker förmå annan att begå brottet.[/i]

(FB) Stämpling och anstiftan
Citera
2017-06-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej men RPU kommer att kunna besvara om hon är/var så sjuk att hon inte kan hållas ansvarig för sina gärningar.
Sjuka personer brukar vi ju inte beteckna som genomruttna...
RPU: n kan komma fram till allvarlig psykisk störning, som är en juridisk och inte en medicinsk term. Den kommer inte att avgöra om hon är frisk. Så om hon inte får RPV, så vet vi inte om hon är sjuk och vi har inte lärt känna henne som person. Därmed får vi inte känna avsky mot henne. Om hon å andra sidan får RPV, så vet vi inte om hon är så sjuk att hon saknar ansvar, men du anser att man då inte får känna avsky mot henne. Kort sagt får ingen någonsin göra det. Vad sägs - ska vi lämna den här esoteriska diskussionen till förmån för mera jordnära frågor i den här tråden ?
Citera
2017-06-26, 18:45
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuzz
Är det inte så att man kan se ärr i hjärtvävnanden vid infarkt??
Jo, det kan man. Hade en nära anhörig som avled hastigt i en massiv infarkt och vid
obduktionen konstaterade man ärrvävnad från en tidigare mindre, lindrig infarkt som personen
själv inte vetat om att han drabbats av och aldrig sökte vård för den gången.
Citera
2017-06-26, 18:50
Avstängd
Jag ser att flera i tråden tänker att Aki eventuellt dött av hjärtinfarkt eftersom han hade ett förstorat hjärta.

Men läser man på svt så står det så här angående Akis hjärta, väldigt klart och tydligt:

"Wenna: - Det blåste svagt vid tidpunkten, det är långgrunt. Om 41-åringen hade drunknat hade det varit på den plats där han hittats. Han var berusad och han hade ett förstorat hjärta, det kan ha påskyndat döden, absolut, men det har inte orsakat döden. Det är en väldig skillnad. Det är inte så att han ramlat i vattnet och dött av ett hjärtstopp. Han har blivit kvävd på något sätt, antingen genom vatten eller annat motstånd.
SVT · Ann-Sofie Sannemalm

Wenna: - Han har inte dött av hjärtproblem".
SVT · Ann-Sofie Sannemalm6 timmar sedan

Då är detta fastställt?
Senast redigerad av Singoallaa 2017-06-26 kl. 18:52.
Citera
2017-06-26, 18:53
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Tack igen 3za för inspelningar!

Vet inte vad det har för värde, men jag skrev ner en av de tre inspelningar som du delade med oss.
Den jag skrev ner var "JM_goes_bananas":

Här finns de tre inspelningarna som 3za har delat:

https://minfil.org/MeY9O2beb3/court_anki_johanna.zip

De tre inspelningarna från tingsrätten är:
– Anki_ber_ttar (20:34)
– JM_goes_bananas (7:34)
– JM_ledsen (2:38)

Till trådstarten

//Mod
Citera
2017-06-26, 19:10
Medlem
Finns det nån bild på kärringen? Ser inget i sammanfattningen i första inlägget.
Citera
2017-06-26, 19:18
Medlem
lasternassummas avatar
Inspelningar av dagens förhandlingar, inklusive åklagarnas slutplädering
3za har även i dag varit i Västerås och spelat in förhandlingarna i tingsrätten och delat dessa med oss andra i tråden.
Jag har höjt volymen och komprimerat så att det ska bli lite lättare att höra.
Jag har sparat inspelningarna som mp3 så att filerna inte ska bli så stora.

De fem filerna är:
01_inledning_samt_r_ttsl_kare.mp3 (45:54)
02_personalia_MR.mp3 (7:52)
03_personalia_MR_och_JM.mp3 (3:50)
04_pl_dering_Wenna.mp3 (47:39)
05_forts_pl_dering_Wenna.mp3 (40:11)

Här finns de fem ljudfilerna i en zip-fil att ladda ner.

https://minfil.org/F6j1Qfb5b7/170626_mp3.zip

Tack 3za!

Citera
2017-06-26, 19:19
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Jag ser att flera i tråden tänker att Aki eventuellt dött av hjärtinfarkt eftersom han hade ett förstorat hjärta.

Men läser man på svt så står det så här angående Akis hjärta, väldigt klart och tydligt:

"Wenna: - Det blåste svagt vid tidpunkten, det är långgrunt. Om 41-åringen hade drunknat hade det varit på den plats där han hittats. Han var berusad och han hade ett förstorat hjärta, det kan ha påskyndat döden, absolut, men det har inte orsakat döden. Det är en väldig skillnad. Det är inte så att han ramlat i vattnet och dött av ett hjärtstopp. Han har blivit kvävd på något sätt, antingen genom vatten eller annat motstånd.
SVT · Ann-Sofie Sannemalm

Wenna: - Han har inte dött av hjärtproblem".
SVT · Ann-Sofie Sannemalm6 timmar sedan

Då är detta fastställt?
Enligt läkaren vilken vittnade på förmiddagen idag så druknade AP EJ i Hjälmarens vatten dvs ej genom att ha insupit vatten i själva Hjälmaren Detta pga för få kiselalger i kroppen, citat åklagare Wenna
Citera
2017-06-26, 19:22
Medlem
Äppelkäcks avatar
Förlåt mig för att jag inte har tid att leta igenom några hundra inlägg för att kanske hitta svaret på min fråga som är denna:

Varför ska M.Rs bekant komma hit med inspelningen och tröjan? Han kan ju råka ut för mycket under vägen, bl.a bli bestulen på bevisen. Varför åker ingen från polisen iväg och hämtar grejerna nånstans istället?

Hänvisa gärna till närmare diskussioner om detta, t.ex. Ungefärligt datum och klockslag där det har skrivits om hur de här bevisen ska komma hit.

Vidare: finns der någon ljudfil där man kan höra när Möller skriker att MR är en idiot?

Och slutligen: Under rättegångens första dagar hade Tv4Play uppdaterade livesändningar men nu, när det har varit mycket intressantare saker än Möllers bankkonton, har jag inte hittat många livesändningar med vittnesmål mm. Finns det inga mer köttiga ljudupptagningar från de senare rättegångsdagarna? Var i såna fall?
Citera
2017-06-26, 19:24
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Finns det nån bild på kärringen? Ser inget i sammanfattningen i första inlägget.
Här är en bild:
http://imgur.com/a/EZhjb

Och några till..
http://imgur.com/a/RCcHw
Senast redigerad av magiciadehex 2017-06-26 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in