2017-06-26, 15:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Fast det gäller ju åt båda hållen så att säga.
Om det inte säkert går att lita på utfärdat intyg av ålder, så går det inte att lita på oavsett om de skriver upp eller ned en persons ålder.
Vi kan väl inte vara selektiva i [i]när[i] vi litar på eller inte litar på, beroende på om det passar vår egen önskan/antagande om ålder.

Jag tror nog att Wenna och Fahlander inte kommer så mycket längre med åldersbestämningen efter det intyget.
Ja, självklart. Jag menar att det är en svår fråga och beroende på sådana faktorer jag skrev så kanske de inte kommer längre.
Dra ut tänderna och skicka på analys. Sen kan JM göra ett troféhalsband att ha på slottet.
Citera
2017-06-26, 15:40
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, självklart. Jag menar att det är en svår fråga och beroende på sådana faktorer jag skrev så kanske de inte kommer längre.
Dra ut tänderna och skicka på analys. Sen kan JM göra ett troféhalsband att ha på slottet.

Dra ut hennes också så kan de byta med varandra.
OnT; Vad tror vi efter Wennas slutplädering? Fälls eller frias för Aki-mordet?
Vi behöver väl höra allas pläderingar först iofs..
Citera
2017-06-26, 15:42
Medlem
Det var en bra slutplädering. Som någon skrev kort och koncis. Känns tryggt med förra årets dåd. Mycker mer öppet med AP.

Att han skulle ha fått en hjärtinfarkt där och då känns långsökt. Så är inte slumpen ens. Ditlurad och sedan hjärtinfarkt. All mat- och spritinköp för hans sista pengar. Men, hon hade assistans.,,

Sen när det gäller den där noppo så göd honom inte med era dyrbara kommentarer. Hen är en idiot som i alla trådar, hur uppenbara dom än är, så ska han vara på tvärs. Idiot är han precis som Moh...
Citera
Medlem
Citat:
Kan de utreda mer? Inte en susning, men jag är skeptisk gällande de länder det handlar om och myndigheter med grav korruption och slappa system.

Nej tyvärr går det nog inte att utreda mer kanske,när nu Jähresten lyckats fixa papper på Mrs ålder.Brukar inte vara några större problem i många länder om du har rätt kontakter eller pengar,fast lite tveksam är jag om MR har det,,,.

Sedan är det ju också så att många av våra flyktingar är väldigt medvetna om de olika fördelarna med att ha rätt ålder angående mottagandet när de kommer hit,och även att straffvärdet blir lägre om de begår brott.

Att MR är en slipad kriminell person trots sin unga ålder,gör ändå att jag tycker att han borde sitta inlåst länge.Blir samtidigt lite splittrad då han faktiskt medverkat i utredningen.Fast det bästa vore nog om både han och JM blev inlåsta på livstid,sådana kallblodiga mördare skall vi inte ha lösa i samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Fast det gäller ju åt båda hållen så att säga.
Om det inte säkert går att lita på utfärdat intyg av ålder, så går det inte att lita på oavsett om de skriver upp eller ned en persons ålder.
Vi kan väl inte vara selektiva i [i]när[i] vi litar på eller inte litar på, beroende på om det passar vår egen önskan/antagande om ålder.

Jag tror nog att Wenna och Fahlander inte kommer så mycket längre med åldersbestämningen efter det intyget.

Jag kan ju tycka att en åldersbestämning är på sin plats.

Ändå tycker jag att åk väljer att lägga krut på rätt saker. Fallet är ju så stort så det vore ogörligt att gå in på varje liten detalj.

Wenna var riktigt lysande i dag.
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ja, så ser jag på det hela då det är ospecifika symtom, inte "tvärt diagnostiserande" som sådant (det är snarare utseende utspända lungor,ljud/knaster etc).
Det är dock fastställt att han inte drunknat i Hjälmaren med tanke på expertis Druids uttalanden.
Så från olycksfall till mord... och dess innan snabbt tecknad livförsäkring från JM... då Aki var på jobbet...JM var på plats... flertal stämplingar:
Döm henne för mord.
(Ja, jag vet att det är svårt indiciefall men det stör mig som satan om hon slipper undan)

Jag instämmer helt.
Jag kan, när det gäller indiciesamlingen, inte dra slutsatser utgående från att Fossmo friades från mordet på sin första fru. Där var indiciesamlingen betydligt svagare, IMO.
Mordet på Aki förbereddes i ca åtta månader.
Här finns inte alla detaljer om förberedelserna, men en summering:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Mordet var noga förberett, och Aki hann knappt kallna innan JM börjar kräva in ersättningar för livförsäkringar.

Hur många mord av det slaget ska man behöva begå innan rättsväsendet sätter stopp för det?

Att det dröjde 13 månader innan förundersökningen inleddes är minst sagt pinsamt.

Stämplingarna och den förfalskade IF-försäkringen väger ju ganska tungt...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-26 kl. 15:45. Anledning: Stämplingarna och...
Citera
2017-06-26, 15:44
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Jag kan ju tycka att en åldersbestämning är på sin plats.

Ändå tycker jag att åk väljer att lägga krut på rätt saker. Fallet är ju så stort så det vore ogörligt att gå in på varje liten detalj.

Wenna var riktigt lysande i dag.

I agree!
Knivigt att gissa utkomsten dock.
Citera
2017-06-26, 15:46
Medlem
Citat:

Innan Wennas plädering var jag säker på att JM skulle gå fri. Efter pläderingen blev jag osäker.

Jag tyckte W fick ihop "den röda tråden" bra, även gällande AP.

För familjens skull hoppas jag att JM får sitt straff.
Citera
2017-06-26, 15:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Wenna vet att hon inte har tillräckligt på fötterna i mordet på Aki. Det var därför hon avslutade med att det är komplext. Wenna vill ha in JM för mord och då läggs det stora arteleriet på överfallet på föräldrarna.

JM fälls inte för mord på Aki (men hon är nog skyldig) men hon åker in med hull och hår för mord/mordförsök/stämpling/urkundsförfalskning/hot och försök till mutbrott.
Citera
2017-06-26, 15:49
Medlem
Nrebellions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag ser det som troligt att JM frias i Aki-delen, om inte i tingsrätten, så i hovrätten. Extremt svårt att fälla någon för mord utan att kunna säga hur det gått till. De har ju kommit en bra bit iom kiselalgerna - det bevisar ju iaf att det är mord och inte en olycka. Men jag tvivlar på att det går att fälla JM för mord utan att kunna förklara förloppet och vem som gjorde vad. Sedan finns det ju en liten chans att JB/JJ börjar snacka, men den chansen är nog väldigt liten. Bästa chansen skulle vara att JB och JJ går skilda vägar och att JB (med påtryckningar från A*ki) väljer att berätta - hennes inblandning i mordet är nog ganska passiv och behöver inte rendera ett längre fängelsestraff.
Till sist - och det har jag framhållit länge - så spelar det ingen roll för JMs straff om hon frias för Akis mord - det blir livstid ändå.

JB? JJ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
När man i dag läser förhöret med rättsläkaren så tycks det uppenbart att åklagarna vill ha det till att Aki kvävts och sedan slängts i vattnet. Hur går detta i hop med att vattnet i hans lungor ej var från Hjälmaren? Om han har annat vatten i lungorna än det från Hjälmaren så är det väl uppenbart att han just har blivit dränkt?
Vet vi att han hade vatten i lungorna ? Det borde ha framkommit vid den första obduktionen. Jag undrar också varför de tycks angelägna om att ha med torr kvävning. Men åklagaren nämnde förstås kräftbaljan, barnpoolen.
Citera
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Innan Wennas plädering var jag säker på att JM skulle gå fri. Efter pläderingen blev jag osäker.

Jag tyckte W fick ihop "den röda tråden" bra, även gällande AP.

För familjens skull hoppas jag att JM får sitt straff.

Ja man hoppas ju på det. För familjens skull och min egen såsom medborgare.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Wenna vet att hon inte har tillräckligt på fötterna i mordet på Aki. Det var därför hon avslutade med att det är komplext. Wenna vill ha in JM för mord och då läggs det stora arteleriet på överfallet på föräldrarna.

JM fälls inte för mord på Aki (men hon är nog skyldig) men hon åker in med hull och hår för mord/mordförsök/stämpling/urkundsförfalskning/hot och försök till mutbrott.

Jag är osäker,, tror trots allt att det finns en chans att hon fälls även gällande Aki-delen men att det överklagas och att Hovrätten friar.
Gällande föräldramordet/försöket så ser jag det helt orimligt att JM klarar sig undan oavsett instans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in