2017-06-26, 19:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Finns det nån bild på kärringen? Ser inget i sammanfattningen i första inlägget.

Googla på Johanna Möller.
Citera
2017-06-26, 19:33
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Enligt läkaren vilken vittnade på förmiddagen idag så druknade AP EJ i Hjälmarens vatten dvs ej genom att ha insupit vatten i själva Hjälmaren Detta pga för få kiselalger i kroppen, citat åklagare Wenna
c

De hade bara hittat 3 (!) kiselalger i Aris kropp! Detta enligt vad som sas idag i åklagarens slutplädering. Normalt innehåller tydligen Hjälmaren minst 20.000 kiselalger per liter vid den aktuella årstiden (rätt uppfattat? Eller var det minst 200.000?). Tidigare har de bara sagt att "det var för få" kiselalger i Ari för att Hjälmaren skulle kunna vara platsen för drunkningen.

Om han nu bara hade 3 kiselalger så är det synnerligen lite då de, om jag minns rätt, hade ätit räkor kvällen innan. Räkor och andra skaldjur innehållet ju också en del kiselalger. Hade inte Ari fått smaka av räkorna? Var det bara Möller och medhjälparna som ätit av dem? Var Ari kanske redan död då räkorna konsumerades?
Senast redigerad av Äppelkäck 2017-06-26 kl. 19:35.
Citera
2017-06-26, 19:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Förlåt mig för att jag inte har tid att leta igenom några hundra inlägg för att kanske hitta svaret på min fråga som är denna:

Varför ska M.Rs bekant komma hit med inspelningen och tröjan? Han kan ju råka ut för mycket under vägen, bl.a bli bestulen på bevisen. Varför åker ingen från polisen iväg och hämtar grejerna nånstans istället?

Hänvisa gärna till närmare diskussioner om detta, t.ex. Ungefärligt datum och klockslag där det har skrivits om hur de här bevisen ska komma hit.

Vidare: finns der någon ljudfil där man kan höra när Möller skriker att MR är en idiot?

Och slutligen: Under rättegångens första dagar hade Tv4Play uppdaterade livesändningar men nu, när det har varit mycket intressantare saker än Möllers bankkonton, har jag inte hittat många livesändningar med vittnesmål mm. Finns det inga mer köttiga ljudupptagningar från de senare rättegångsdagarna? Var i såna fall?

Han är efterlyst i Sverige och kommer enligt de uppgifter vi fått att kontakta MRs advokat när han kommer. Det är oklart, som jag uppfattat det, om han är på väg till Danmark eller Sverige. Han har barn i Danmark, och är kanske på väg dit.

Det är film och fotoförbud under pågående rättegång, men ljud får spelas in. Här i tråden finns länkar till en del ljudinspelningar från rättegången. Det finns också en del ljudinspelningar i media. Klipp i media är ofta korta och har ofta förvrängda röster och är därför IMO svåra att höra.

Citera
2017-06-26, 19:35
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Inspelningar av dagens förhandlingar, inklusive åklagarnas slutplädering
3za har även i dag varit i Västerås och spelat in förhandlingarna i tingsrätten och delat dessa med oss andra i tråden.
Jag har höjt volymen och komprimerat så att det ska bli lite lättare att höra.
Jag har sparat inspelningarna som mp3 så att filerna inte ska bli så stora.

De fem filerna är:
01_inledning_samt_r_ttsl_kare.mp3 (45:54)
02_personalia_MR.mp3 (7:52)
03_personalia_MR_och_JM.mp3 (3:50)
04_pl_dering_Wenna.mp3 (47:39)
05_forts_pl_dering_Wenna.mp3 (40:11)

Här finns de fem ljudfilerna i en zip-fil att ladda ner.

https://minfil.org/F6j1Qfb5b7/170626_mp3.zip

Tack 3za!

Tack 3za! Du har gjort ett otroligt arbete. Och tack lasternassummaf ör att du förbättrade tekniken. Ska lyssna på onsdag när jag är i tvättstugan. Det är så mycket bättre att höra från rättegången än att läsa referat.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-26 kl. 19:39.
Citera
2017-06-26, 19:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuzz
Är det inte så att man kan se ärr i hjärtvävnanden vid infarkt??
Jo, dels makroskopiska ärr som man kan se med blotta ögat vid obduktion, dels mikroskopiska ärr/väcnadsskador som ses på de vävnadsprover med tar till analys.
Om någon haft många äldre infarkter kan det ibland vara svårt att se nya ärr.

Så var det ju dock inte för Aki, han verkar ju inte haft en historik som hjärtsjuk.
Så om Aki dött av en hjärtinfakt där och då vid bryggan, hade det nog nästan säkert synts på första obduktionen.

Däremot är nog siffrorna om att 29% av alla drunknade har skum runt munnen kanske lite missvisande. Man måste ju ta hänsyn till hur länge de legat i vattnet när de återfinns. Även skum försvinner ju efter några veckor. Vet inte om det framgick av undersökning. Som jag minns det har absoluta majoriteten av de drunknade skum i luftvägar/mun om de, som Aki, återfinns efter några timmar.
Nu verkar ju inte haft det.
Citera
2017-06-26, 19:41
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
c

De hade bara hittat 3 (!) kiselalger i Aris kropp! Detta enligt vad som sas idag i åklagarens slutplädering. Normalt innehåller tydligen Hjälmaren minst 20.000 kiselalger per liter vid den aktuella årstiden (rätt uppfattat? Eller var det minst 200.000?). Tidigare har de bara sagt att "det var för få" kiselalger i Ari för att Hjälmaren skulle kunna vara platsen för drunkningen.

Om han nu bara hade 3 kiselalger så är det synnerligen lite då de, om jag minns rätt, hade ätit räkor kvällen innan. Räkor och andra skaldjur innehållet ju också en del kiselalger. Hade inte Ari fått smaka av räkorna? Var det bara Möller och medhjälparna som ätit av dem? Var Ari kanske redan död då räkorna konsumerades?
Ja, proportionerna gällande kiselalgerna är 3 ( inuti AP ) / 200.000 ( i Hjälmarens insjövatten ) Tydligen är det så som du skriver att dessa 3 kiselalger kan AP mycket väl fått i sej enkom via en måltid
Citera
2017-06-26, 19:42
Medlem
Lite för sent för en replik beträffande värdet av arkeologers erfarenhet av analys av gamla spår av kiselalger. En god vän med färsk arkeologutbildning har upplyst mig om att, tvärtemot vad som påstods här i tråden, moderna arkeologer inte alls är begränsade till "förhistoria", än mindre till "grävning". De arbetar alltmera tvärvetenskapligt, t o m över fakultetsgränser. Ett viktigt inslag är s k laborativ arkeologi, dit alganalysen är att hänföra. Ett viktigt kompetensområde är osteoarkeologi. Därmed är mitt kunnande om ämnet uttömt.
Citera
2017-06-26, 19:49
Medlem
andrewcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Här är en bild:
http://imgur.com/a/EZhjb

Och några till..
http://imgur.com/a/RCcHw
Hon ser verkligen gammal ut.
Citera
2017-06-26, 19:57
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Ja, proportionerna gällande kiselalgerna är 3 ( inuti AP ) / 200.000 ( i Hjälmarens insjövatten ) Tydligen är det så som du skriver att dessa 3 kiselalger kan AP mycket väl fått i sej enkom via en måltid
Ursäkta, ett förtydligande : 200.000 PER LITER i Hjälmarens vatten av nämnda kiselalger ska d va ! ( ger ju rätt perspektiv )
Citera
2017-06-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
I Knutby var det tvärtom... livstid för anstiftaren, den gode Pastorn. Barnflickan fick det lindrigare. Precis som dt skulle vara i det fallet.

Nu också. MR får lägre straff (ålder lbnad annat) än JM som får livstid. Som den gode Pastorn fick

Just när det gäller Knutby,så är det likheterna mellan Ås* W*ldau som slår mig mest.
Hon blev förvisso inte dömd för något mord,men en liknande störd personlighet som JM har hon helt klart.De har bägge en grandions självuppfattning där man skaffar sig ett "hov" som man kan styra och ställa med.En viss karisma som gör att man kan manipulera omgivningen och ett promiskuöst leverne.
Ja ursäkta,kanske lite ot i denna tråden,men jag tycker de är läskigt lika varandra på många sätt.
*= a
Citera
2017-06-26, 20:09
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Wenna vet att hon inte har tillräckligt på fötterna i mordet på Aki. Det var därför hon avslutade med att det är komplext. Wenna vill ha in JM för mord och då läggs det stora arteleriet på överfallet på föräldrarna.

JM fälls inte för mord på Aki (men hon är nog skyldig) men hon åker in med hull och hår för mord/mordförsök/stämpling/urkundsförfalskning/hot och försök till mutbrott.
Nog? Vi vet att Aki mördades. Vem är mördaren om det inte är JM? Vem mer kan haft ett motiv att mörda honom?
Citera
2017-06-26, 20:19
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andrewc
Hon ser verkligen gammal ut.
Livet i häktet har nog slitit på henne.
Hon som är van att dupera sin omgivning, ge order och att utnyttja människor för egna girighetens skull.
Kan inte vara lätt att då bli så avslöjad inför hela landet.
Det måste tära något enormt att hennes egen uppfattning om sig själv som "superwoman" så brutalt slås i spillror. När verkligheten kommer ikapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in