2017-06-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Intressant slutplederi.
Jag tror 8-10 år för M och RPV med särskild utskrivningsprövning för J.
M är jag dock tveksam till, kan bli lägre straff. Kanske 4-6 år, ungefär som Knutbymördaren/barnflickan.

I Knutby var det tvärtom... livstid för anstiftaren, den gode Pastorn. Barnflickan fick det lindrigare. Precis som dt skulle vara i det fallet.

Nu också. MR får lägre straff (ålder lbnad annat) än JM som får livstid. Som den gode Pastorn fick
Citera
2017-06-26, 17:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
På det viset. Då var det inte alls som jag trodde/befarade.
Ty jag misstänker att väntar man på en kurir så får man vänta förgäves...

Då finns det ju hopp om att man kanske kan fixa till ett riktigt avslut även i delen med AP.
Som innebär att någon mer än JM åker dit för det som hände.
...hände i barnpoolen månne? Åklagaren: Aki kan ha dränkts i en barnpool
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnan-finns-ingen-hemlig-inspelning/

Lagom till hovrättsförhandlingarna ramlar svaren in man väntar på?

Blandar vi ihop två olika bevis?
– Det som eventuellt ska fälla JJ för mordet på Aki.
– Inspelningen där JM erkänner sin del i mordet och mordförsök på Göran och Anki samt blodig t-shirt.

Båda längs oklara vägar på väg mot Sverige, enligt uppgifter...

Citera
2017-06-26, 17:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det här mordet och mordförsöket är mer aggressiva än det mord och mordförsök barnflickan utförde. Många, många knivhugg. Möjlighet att besinna sig, men fortsatte ändå hugga. Borde ge ett högre straff.

Ja det skrev också jag några hundra sidor bakåt. Att trycka av en pistol mot två personer, varav en vaken, är absolut inte samma sak som att hugga kniven 42 ggr i två sovande. Det finns mycket större ruggigt våldkapital i den som klarar knivdödadet, absolut.
Citera
2017-06-26, 17:28
Medlem
Läste precis det här från liverapporteringen:

Jessica Wenna yrkar också på att 42-åringen och pojkvännen ska vara fortsatt häktade under restriktioner men ska tillåtas att titta på tv och läsa tidningar. 42-åringen ska också få ha viss kontakt med sina barn, yrkar Jessica Wenna.

https://www.ekuriren.se/eskilstuna/live-08-30-mordmisstankta-42-aringen-infor-ratta/

Ojoj! Nu får hon äntligen se vad media säger om henne. Undrar hur hon kommer reagera?
Citera
2017-06-26, 17:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
I Knutby var det tvärtom... livstid för anstiftaren, den gode Pastorn. Barnflickan fick det lindrigare. Precis som dt skulle vara i det fallet.

Nu också. MR får lägre straff (ålder lbnad annat) än JM som får livstid. Som den gode Pastorn fick

Nja barnflickan fick inget fängelsestraff alls, hon dömdes till vård. Vilket fängelsestraff hon skulle fått om hon hade ansetts tillräknerlig vet vi inte.
Vi får väl se var RPUn säger om MR, han vill ju delta i varje fall.
Citera
2017-06-26, 17:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja det skrev också jag några hundra sidor bakåt. Att trycka av en pistol mot två personer, varav en vaken, är absolut inte samma sak som att hugga kniven 42 ggr i två sovande. Det finns mycket större ruggigt våldkapital i den som klarar knivdödadet, absolut.

Och det var ju dessutom en kamp. GM gav väl upp först (om jag minns rätt) när han fick kniven i ögat. Så inget snabbt dödsförlopp.
Citera
2017-06-26, 17:58
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Nej, vi kommer inte att få del av RPU,n vi kommer endast att få de slutsatser som dras, allt annat kommer att beläggas med sekretess, det vore konstigt annars, den lilla var ju strängt censurerad så detsamma kommer att gälla för den stora.

Men visst blev Saras (Knutby) RPU offentlig. Jag har läst den, men jag minns inte när. Det jag kommer ihåg var hennes förklaringar om SMS:en som kom från Gud. Det måste ju varit den vad skulle det annars vara? Det går iofs att fråga i Knutbytråden.

Ni minns Ida som joggade i skogen, blev överfallen och mördad? Även hennes mördares RPU blev offentlig eller var det den lilla? Jag har bestämt för mig att en maskad variant spreds här på flashback, någon måste minnas. Även i det fallet blev det rättspsyk om jag minns rätt. Han ansågs väldigt farlig och han var inte mer än 19 år (?) så nu kan de hålla honom inne på obestämd tid.
Kan det vara så enkelt att de som döms till rättspsyk deras RPU blir mer eller mindre offentliga eller är det någon som läcker?
Citera
2017-06-26, 17:59
Medlem
Citat:
Jag kanske minns fel men går det inte ut en spång från bryggan på vänstra sidan om man tittar ut mot vattnet? Den är väl till för att kliva i båten från. Om jag förstod det rätt låg Aki med huvudet riktat mot denna spång och kroppen längs med bryggan. Skulle gissa att han om han hävdes ner just hävdes i från spången - annars skulle man ju behövt lyfta kroppen nästan en meter upp över staketet. Att kroppen med pålandsvindar kan ha vridit sig i vattnet är ju inte omöjligt om han inte hamnade med huvude så direkt.

Jo just skumm runt mun och i luftvägar är väldigt vanligt hos drunknade. Men det är inget 100% krav alltid. En hjärtinfarkt kan ta sig lite olika uttryck - finns tom tysta bakvägsinfarkter som man inte märker själv. Hur kroppen reagerar beror nog mycket på vad man håller på med just när det händer och hur förödande stor infarkten är. Ibland stannar hjärtat, ibland slår det svagt ibland står det och flimrar.

Är det inte så att man kan se ärr i hjärtvävnanden vid infarkt??
Citera
2017-06-26, 18:07
Medlem
Mycket bra sammanfattning av åklagaren. Frågan är nu när domen kan väntas komma? samt vad den domen blir. Stämpling kan man dömmas till livstid för det? Sen utan teknisk bevisning borde ju straffet blir mindre för Aki. Någon som vet hur lång tid en RPU större tar?
Citera
2017-06-26, 18:20
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goafton
Mycket bra sammanfattning av åklagaren. Frågan är nu när domen kan väntas komma? samt vad den domen blir. Stämpling kan man dömmas till livstid för det? Sen utan teknisk bevisning borde ju straffet blir mindre för Aki. Någon som vet hur lång tid en RPU större tar?
Jag skrev ett inlägg om det för några hundra sidor sedan

Stämpling är fel tydligen, det kallas anstiftan. Jag har inte förstått skillnaden dock. Anstiftan var ordet jag sökte, men jag skrev stämpling.
Citera
2017-06-26, 18:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej men RPU kommer att kunna besvara om hon är/var så sjuk att hon inte kan hållas ansvarig för sina gärningar.
Sjuka personer brukar vi ju inte beteckna som genomruttna...
Det går hur bra som helst.
Spelar ingen roll om de så sitter på rättpsyk, i fängelse eller går lösa i samhället.
... och det har inte ett skit med nån RPU att göra.

Om någon utsätts för förtryck, hat, våld och misshandel, våldtäkt och i värsta fall mord som är i underläge, som är i en svagare, utsatt position- även djur -så finns det inte minsta empati från mitt håll.
Såna avskyvärda personer som JM och MR vill säga.
Hatar jag dem? Inte det minsta.
Citera
2017-06-26, 18:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Men visst blev Saras (Knutby) RPU offentlig. Jag har läst den, men jag minns inte när. Det jag kommer ihåg var hennes förklaringar om SMS:en som kom från Gud. Det måste ju varit den vad skulle det annars vara? Det går iofs att fråga i Knutbytråden.

Ni minns Ida som joggade i skogen, blev överfallen och mördad? Även hennes mördares RPU blev offentlig eller var det den lilla? Jag har bestämt för mig att en maskad variant spreds här på flashback, någon måste minnas. Även i det fallet blev det rättspsyk om jag minns rätt. Han ansågs väldigt farlig och han var inte mer än 19 år (?) så nu kan de hålla honom inne på obestämd tid.
Kan det vara så enkelt att de som döms till rättspsyk deras RPU blir mer eller mindre offentliga eller är det någon som läcker?

I det här fallet har vi fått ut den maskade lilla undersökningen, det var den som någon av kvällstidningarna beställde från tingsrätten och den blev ju hårt censurerad, idag när den skulle föredras för rätten begärde Hikes lyckta dörrar så jag tror inte att vi kommer att få del av den stora eller ens den lilla ocensurerat, ganska meningslöst att begära lyckta dörrar om vi får ut hela dokumentet efter avslutad rättegång liksom.

Slutsatserna om de är tillräckligt störda för RPV eller inte får vi ta del av men inte underlaget som helhet, så har jag förstått det hela i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in