Det ska vara ställt utom rimligt tvivel att gärningen har skett och det finns tveksamheter i mordet på Aki så jag tippar att Johanna kommer bli friad för mordet på AP och fälld för mordet på GM.
Ja, det är ingen lätt uppgift att fälla en mördare så långt efter det skedda. I det här fallet med en trolig medbrottsling som inte ens är åtalad. Som forensisk bedrift är jag ändå imponerad över vad som åstadkommits. Bedrövligt att inte en ordentlig brottsutredning gjordes på färska gärningen.
Jag har uppfattat det så här:
– Kiselalgerna finns inne i vävnaderna. När man ska hitta kiselalgerna så krävs det mycket speciella processer för att eliminera övrig vävnad så att endast kiselalger finns kvar. Vi har i dag fått lära oss att en sådan metod är att med starka syror bryta ner vävnaden omkring, så att man kan hitta kiselalgerna. Spolning med vatten spolar inte bort kiselalger.
–
Det här med kiselalgerna är svårt. Algerna följer med vatten in i lungvävnaderna och kan väl då även tänkas följa med vattnet ut ur vävnaderna vid en sköljning. Vi vet inte hur sköljningen gick till. Vi vet inte hur stora prov som togs heller.
Nu tycks ju åklagaren tro att han dödats på land så det lutar kanske lite åt det hållet. Frågan är om rätten kommer fram till att det är bevisat utom rimligt tvivel. Vi får väl lyssna på Hikes först.
Ja du kan ha rätt. Det man ser efter kiselalger är ju deras skelett, själva algen är ju död. Frågan är väl hur fort och lätt algerna tränger in i vävnaden och och hårt de sitter fast där? Om obduktionen av Aki skedde väldigt raskt kan ju en del av ev Hjälmarvatten spätts ut med obduktionssköljningsvattnet.
Kort sagt måste kanske experter på drukning med och utan kiselalger inkallas om man absolut säkert ska kunna slå fast att Aki absolut inte kan ha drunknat i Hjälmaren? Tror det finns för många tvivel om vad som dödade Aki och hur själva mordet gått till för att våga döma någon.
Dessutom - JM har naturligtvis iscensatt Akis död, men hon har inte mördat honom ensam, det hade hon nog inte orkat. Så vem mer är delaktig??
Det här är inte mitt område, men så här har jag uppfattat det. I en levande människa transporteras algerna snabbt ut i olika organ med blodflödet. Jag vet inte exakt, men det tar ju kanske 4-5 minuter från att en människa kommer under vatten till att hjärtat stannar. Under den tiden hinner hjärtat pumpa ca 20-25 liter blod. I kroppen finns totalt ca 5 liter blod. Det är detta som gör att man kan se om döden inträffade i det kisalalghaltiga vattnet eller inte.
Dessutom - JM har naturligtvis iscensatt Akis död, men hon har inte mördat honom ensam, det hade hon nog inte orkat. Så vem mer är delaktig??
Skulle hon bli dömd för mord på Aki kanske hon skriker högt om vem "idioten" är som hjälpt henne - är ju så hemskt orättvist att hon ska "drabbas" av allt själv. Någon måste ju bry sig om hennes känslor också. Typ.
Det här är inte mitt område, men så här har jag uppfattat det. I en levande människa transporteras algerna snabbt ut i olika organ med blodflödet. Jag vet inte exakt, men det tar ju kanske 4-5 minuter från att en människa kommer under vatten till att hjärtat stannar. Under den tiden hinner hjärtat pumpa ca 20-25 liter blod. I kroppen finns totalt ca 5 liter blod. Det är detta som gör att man kan se om döden inträffade i det kisalalghaltiga vattnet eller inte.
–
I så fall låter det som att de mest troliga förloppet är att Aki kvävdes på bryggan (land) och snarast vräktes ner i vattnet på den plats han hittades och att själva "drunkningen" (att han hittades i vattnet vid bryggan), bara var en "staging" för att få till ett troligt förlopp av en ren olyckshändelse. Då var det ett välplanerat mord.
Kontamineringen med fåtal alger kan ha skett vid rättsobduktionen.
–
Jag är inte expert på drunkningsdöd, inte alls. Tror dock att själva medvetslösheten kan inträffa väldigt fort. Hittade de här uppgifterna:
" Knudsen säger också att vattentypen har betydelse för hur människor klarar av att hantera kritiska situationer. I sötvatten flyter man sämre än i saltvatten, och det är även svårare att se botten och uppskatta hur djupt det är vilket gör det lättare att underskatta djupet. Sötvatten leder också lättare till lungödem om man får ner det i lungorna.
– Om drar ner vatten i lungorna med fem andetag så är det slut, ofta mindre än så också. Sen svimmar man och drar inte mer.
Följande fakta om kiselalger och drunkning:
Kiselalger eller Bacillariophyceae är en klass av mikroskopiska encelliga alger varav cirka 15.000 arter är kända (ungefär hälften lever i sötvatten och den andra halvan i havet eller bräckt vatten). Klassificeringen baseras på strukturen hos de kiseldioxidhaltiga ventiler. Cellstrukturen är unik genom att den utsöndrar en hård kiselhaltig yttre boxliknande skelett kallas en frustule som är kemiskt inert och nästan oförstörbara att vara resistent mot starka syror.
I 1941 visade Incze att under drunkning, kiselalger kunde anger den systemiska cirkulationen via lungorna. Deras närvaro kan påvisas i sådana vävnader som lever, hjärna och benmärg efter syraupplösning av vävnaden.
Användningen av kiselalger som ett diagnostiskt test för drunkning är baserad på hypotesen att kiselalger inte kommer in i den systemiska cirkulation och deponeras i sådana organ som benmärgen inte cirkulationen fortfarande fungerar således innebär att den avlidnes levde i vattnet.
testet begränsas av svårigheten att utesluta möjligheten för kontaminering. Kiselalger finns överallt i miljön, t.ex. inom byggnadsindustrin och som puder för gummihandskar. Dessutom kiselalger har påträffats i organ avlidna djur inte återhämtat sig från vatten, ökar möjligheten att kiselalger kan komma in i cirkulationen via mag-tarmkanalen (som främmande ämnen i livsmedel såsom sallader, vattenkrasse och skaldjur) eller via luftvägarna (kiselalger är normalt närvarande i litet antal i luften).
Nuvarande konsensus är att få tillräckliga försiktighetsåtgärder för att förhindra kontaminering är demonstrationen av kiselalger i organ såsom benmärg starka bevis som bekräftar döden genom drunkning. Detta är sant för förruttnade kroppar under förutsättning att det inte finns någon grov stympning. Det bör bekräftas att arter av kiselalger som finns är desamma som de som finns i vattnet från vilken kroppen utvanns (kiselalger befolkningen varierar säsongs med en huvudtopp på våren och en mindre uttalad topp i höst). Ett vattenprov ska uppnås med en planktonhåv (alternativt samla 1-2 liter vatten, tillsätt några droppar jod för att döda mikroorganismerna, stå över natten, dekantera med omsorg och behålla koncentratet för undersökning).
Det vore ju utmärkt om man med säkerhet kunde slå fast att Aki på inga vilkor kan ha dött genom drunkning i Hjälmaren. Men jag tror att det är för många osäkerhetsfaktorer för det, tyvärr.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-26 kl. 12:51.
Tvättning av SOS-samtalet
Kom det fram något mer angående polisens försök att få fram bakgrundsljuden? Jag har inte snappat upp att det stått något mer i media än, typ detta:
På larmsamtalet hör man hur hon gråter och säga att hon inte vet var maken är och att hon ser den tomma båten. Man hör också barn i bakgrunden. Men ljudet är dåligt och det går inte att tydligt uppfatta vad barnen säger.
Skulle hon bli dömd för mord på Aki kanske hon skriker högt om vem "idioten" är som hjälpt henne - är ju så hemskt orättvist att hon ska "drabbas" av allt själv. Någon måste ju bry sig om hennes känslor också. Typ.
Rent juridiskt skall det vara en teknisk omöjlighet att döma henne för mord på Aki. Möjligen att hon döms för stämpling. Döms hon för mord skall det bero på att det är uteslutet att det gått till på ett annat sätt och att man vet vilka personer som närvarat och det inte har kunnat gå utan hennes medverkan. Chansen finns. Hela Aki-delen är mycket komplex. Däremot döms hon för den andra delen med föräldrarna.
Rent juridiskt skall det vara en teknisk omöjlighet att döma henne för mord på Aki. Möjligen att hon döms för stämpling. Döms hon för mord skall det bero på att det är uteslutet att det gått till på ett annat sätt och att man vet vilka personer som närvarat och det inte har kunnat gå utan hennes medverkan. Chansen finns. Hela Aki-delen är mycket komplex. Däremot döms hon för den andra delen med föräldrarna.
Det tror jag också. Inte tillräckligt säkerställd brottsbeskrivning ang Akis död, inte klarlagt hur han dog helt enkelt.
Sorgligt för hans anhöriga, men JM åker in dit så hårt på allt annat ändå så maxstraff utdelas, vilket kanske ändå kan vare en tröst för Akis stackars anhöriga.