Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
Det är ett par frågetecken som jag känner kan behöva rätas ut.
Det första är att AM först nekades att nyttja Elisabeth Massi Fritz som advokat och istället fick anlita Cleve. Jag antar att det var eftersom hon var advokat åt flyktingpojkarna och att de kunde komma att kallas som vittnen i denna rättegång. Nu vittnade de ju inte i den del som direkt rörde AM men åk kunde ju vid tillfället inte veta hur det hela skulle utveckla sig.
Det andra är att det tidigt läckte ut i media att AM och UM och 3 till begärt kontaktförbud för JM. Detta nekades. Samtidigt tycks ju bägge ha fått personskydd redan ett par dagar efter mordet. Det går inte ihop riktigt. Var det månne en fälla som polisen gillrade för JM mfl?
Vad säger ni?
Kontaktförbud begärdes nog av JMs alla överlevande nära släktingar med undantag för hennes barn och barnbarn. Det blir då modern och systern med make och två barn.
Jag tyckte först det var rätt självklart att kontaktförbudet inte beviljades när man sydde in JM med fulla restriktioner, då behövdes det ju inte. Men det var innan jag förstått att hon kunde fortsätta skicka ut hårda och fula brev trots restriktionerna. Så här i backspegeln borde nog kontaktförbudet beviljas.
Tror dock inte att kontaktförbedut och personskyddet egentligen har så mycket med varandra att göra.
Dels avser nog personskyddet att skydda från andra farliga personer som på JMs uppdrag kan göra något - inte bara från JM själv som ju kontaktförbudet var tänkt för.
Dels är ju faktiskt ett kontaktförbud helt meningslöst om någon tänker mörda - är man kapabel till mord är man nog också kapabel att överträda ett kontaktförbud.