Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Objektivitetsprincipen innebär att åklagaren inte får framföra sådana uppgifter om dom är felaktiga.
http://www.juridicum.su.se/process/bevis/principertabell/objektivitetsprincipen.htm
Om åklagaren säger:
"Det är fullständigt omöjligt att 41-åringen drunknat i Hjälmaren"
Så kan det inte avfärdas som något som "åklagaren ska säga".
–
Kanske att åkl inte får formulera sig så, jag kan inte juridiken tillräckligt väl.
Dock är det så vid en obduktion att man sköljer av alla organ väldigt noga med många, många liter vatten innan man så småningom stoppar tillbaka alla uppsnittade och vägda organ i den oftast renspolade buk/lunghålan. Alla organ - utom det största vi har, huden - behandlas så vid en obduktion. Man spolar med kranvatten som inte innehåller en enda kiselalg.
Att sedan gräva upp den begravda kroppen efter över ett år och försöka fastställa hur många kiselalger det kan finnas kvar i de renspolade organen kan vara svårt. Att ha denna mängdkoncentration som nästan det enda beviset på att Aki inte drunknade i Hjälmaren, tror jag inte håller i rätten.
Missförstå mig inte - jag är absolut övertygad om att JM såg till att Aki dog, hyser inga tvivel om hennes skuld där inte. Hon är nog lika skyldig som Forsmo var till att hans första hustru dog i badet. Men det måste hålla i domstol.