2017-06-26, 11:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller med.
Om Aki skulle dränkts i brunnsvattnet - där man endast hittade en enda alg - skulle hans vävnader knappast ha några återfunna alger alls.
Nu finns det färre alger i vävnaden än man kanske skulle kunna förvänta sig om han drunknat i Hjälmaren. Men med tanke på att hans kvarlevor genomgått en första obduktion där alla organ nogsamt spolats rena med dusch ett i taget, innan andra obduktionen skedde, kan mätresultat av kiselalger från andra obduktionen knappast anses säkra.
Några kiselagsmätningar från första obduktionen skedde aldrig, om jag förstått det rätt.

Så rimliga tvivel - det är det Hikes gör. För att döma någon för mord av Aki måste det dels föreligga ett säkerställt mord och dels finnas ett plausibel tillvägagångssätt. Det vill Hikes visa på att det inte gör här.

Det är inte åklagare Wennas tolkning:

"- Vi har räkningar även från Hemfjärden och Mellanfjärden, de innehöll drygt 10 miljoner respektive 2,8 miljoner kiselalger. Det är fullständigt omöjligt att 41-åringen drunknat i Hjälmaren - i hans lungor fanns endast tre ynka kiselalger."

Från SVTs liverapportering.

Citera
2017-06-26, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

"- Vi har räkningar även från Hemfjärden och Mellanfjärden, de innehöll drygt 10 miljoner respektive 2,8 miljoner kiselalger. Det är fullständigt omöjligt att 41-åringen drunknat i Hjälmaren - i hans lungor fanns endast tre ynka kiselalger."

Dessutom borde det enligt vattenprovsingenjören vara fler alger än så på grunt vatten.
Citera
2017-06-26, 11:20
Medlem
Ytterligare ngt jag tänkte på som omtalats av flera i tråden var det faktum att aki befann sig vid ytan.
Det borde tagit honom 1 vecka att flyta upp under de rådande omständigheterna.

Så. Bevisen tyder starkt på att aki dödats på annan plats. Inga andra personer var där. Dvs Johanna måste ha hanterat död kropp. Hon hade motiv. Kan det bevisas att hon även dödat honom? Armarnas position, obduktionen visar även på kvävning som möjlig orsak, inga alger i vävnaderna (borde varit runt flera hundra tusen).
Jag tror hon åker dit för mordet på Aki också. I allafall i tingrätten.
Citera
2017-06-26, 11:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Det är precis vad åklagaren ska säga!

Sanningen är dock att det kan uppstå tvivel om för få alger är ett bevis på en "icke drunkning i Hjälmaren."
Precis sånna tvivel som Hikes vill ska uppstå.
Citera
2017-06-26, 11:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det är precis vad åklagaren ska säga!

Sanningen är dock att det kan uppstå tvivel om för få alger är ett bevis på en "icke drunkning i Hjälmaren."
Precis sånna tvivel som Hikes vill ska uppstå.

Objektivitetsprincipen innebär att åklagaren inte får framföra sådana uppgifter om dom är felaktiga.

http://www.juridicum.su.se/process/bevis/principertabell/objektivitetsprincipen.htm

Om åklagaren säger:

"Det är fullständigt omöjligt att 41-åringen drunknat i Hjälmaren"

Så kan det inte avfärdas som något som "åklagaren ska säga".

Citera
2017-06-26, 11:35
Medlem
Så bra formulerat av Wenna i rätten nu:

- Det är intressant att se vilken förmåga 42-åringen har - hans arbetsgivare skickade inte ens krans till begravningen efter ett samtal. 42-åringen har en förmåga att dupera människor.

https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet

Det stämmer så bra! Man får ha det i åtanke ibland.
Citera
2017-06-26, 11:36
Medlem
powderfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Vad i h.. har aldrig hört talas om en SÅ lång slutplädering
det e ju 2 mord? rätt logiskt
Citera
2017-06-26, 11:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Objektivitetsprincipen innebär att åklagaren inte får framföra sådana uppgifter om dom är felaktiga.

http://www.juridicum.su.se/process/bevis/principertabell/objektivitetsprincipen.htm

Om åklagaren säger:

"Det är fullständigt omöjligt att 41-åringen drunknat i Hjälmaren"

Så kan det inte avfärdas som något som "åklagaren ska säga".

Kanske att åkl inte får formulera sig så, jag kan inte juridiken tillräckligt väl.

Dock är det så vid en obduktion att man sköljer av alla organ väldigt noga med många, många liter vatten innan man så småningom stoppar tillbaka alla uppsnittade och vägda organ i den oftast renspolade buk/lunghålan. Alla organ - utom det största vi har, huden - behandlas så vid en obduktion. Man spolar med kranvatten som inte innehåller en enda kiselalg.

Att sedan gräva upp den begravda kroppen efter över ett år och försöka fastställa hur många kiselalger det kan finnas kvar i de renspolade organen kan vara svårt. Att ha denna mängdkoncentration som nästan det enda beviset på att Aki inte drunknade i Hjälmaren, tror jag inte håller i rätten.

Missförstå mig inte - jag är absolut övertygad om att JM såg till att Aki dog, hyser inga tvivel om hennes skuld där inte. Hon är nog lika skyldig som Forsmo var till att hans första hustru dog i badet. Men det måste hålla i domstol.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-26 kl. 11:41.
Citera
2017-06-26, 11:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Vad i h.. har aldrig hört talas om en SÅ lång slutplädering

2 mord, 1 mordförsök plus bedrägeri och 1 hot mot tjänsteman. Kan vara något mer också. Så det tar sin tid att gå igenom allt.
Citera
2017-06-26, 11:46
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
2 mord, 1 mordförsök plus bedrägeri och 1 hot mot tjänsteman. Kan vara något mer också. Så det tar sin tid att gå igenom allt.
Stämpling med
Citera
2017-06-26, 11:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Kanske att åkl inte får formulera sig så, jag kan inte juridiken tillräckligt väl.

Dock är det så vid en obduktion att man sköljer av alla organ väldigt noga med många, många liter vatten innan man så småningom stoppar tillbaka alla uppsnittade och vägda organ i den oftast renspolade buk/lunghålan. Alla organ - utom det största vi har, huden - behandlas så vid en obduktion. Man spolar med kranvatten som inte innehåller en enda kiselalg.

Att sedan gräva upp den begravda kroppen efter över ett år och försöka fastställa hur många kiselalger det kan finnas kvar i de renspolade organen kan vara svårt. Att ha denna mängdkoncentration som nästan det enda beviset på att Aki inte drunknade i Hjälmaren, tror jag inte håller i rätten.

Missförstå mig inte - jag är absolut äövertygad om att JM såg till att Aki dog, hyser inga tvivel om hennes skuld där inte. Hon är nog lika skyldig som Forsmo var till att hans första hustru dog i badet. Men det måste hålla i domstol.

Bara bra att du ifrågasätter!

Jag har uppfattat det så här:
– Kiselalgerna finns inne i vävnaderna. När man ska hitta kiselalgerna så krävs det mycket speciella processer för att eliminera övrig vävnad så att endast kiselalger finns kvar. Vi har i dag fått lära oss att en sådan metod är att med starka syror bryta ner vävnaden omkring, så att man kan hitta kiselalgerna. Spolning med vatten spolar inte bort kiselalger.

Citera
2017-06-26, 11:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Bara bra att du ifrågasätter!

Jag har uppfattat det så här:
– Kiselalgerna finns inne i vävnaderna. När man ska hitta kiselalgerna så krävs det mycket speciella processer för att eliminera övrig vävnad så att endast kiselalger finns kvar. Vi har i dag fått lära oss att en sådan metod är att med starka syror bryta ner vävnaden omkring, så att man kan hitta kiselalgerna. Spolning med vatten spolar inte bort kiselalger.

Ja du kan ha rätt. Det man ser efter kiselalger är ju deras skelett, själva algen är ju död. Frågan är väl hur fort och lätt algerna tränger in i vävnaden och och hårt de sitter fast där? Om obduktionen av Aki skedde väldigt raskt kan ju en del av ev Hjälmarvatten spätts ut med obduktionssköljningsvattnet.
Kort sagt måste kanske experter på drukning med och utan kiselalger inkallas om man absolut säkert ska kunna slå fast att Aki absolut inte kan ha drunknat i Hjälmaren? Tror det finns för många tvivel om vad som dödade Aki och hur själva mordet gått till för att våga döma någon.

Dessutom - JM har naturligtvis iscensatt Akis död, men hon har inte mördat honom ensam, det hade hon nog inte orkat. Så vem mer är delaktig??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in