Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Barlow
En sak som jag funderat på är hur Ghost inte kan ha tjänat nog med pengar för att kunna ta ut en större vinst.
Bandmedlemmarna har ju fått dåligt betalt och Ghost har inte någon större scenproduktion att dra runt på, i alla fall inte mycket större än vad många andra band har.
Man läser ju lite då och då om vilka "miljonvinster" många svenska artister som varit ute på sommarturné gör. Ghost spelar för en minst lika stor publik varje spelning, varje show ser ju nästintill helt packad ut. I tillägg har de verkligen turnerat väldigt mycket de senaste åren.
Min gissning är att de varit skyldiga skivbolaget pengar, då de antagligen gått in med lån som en investering för att bandet ska kunna bli större, sedan har de tagit sin del. Sedan är det knappast gratis att spela in skiva i USA, det är väl de senaste två åren Ghost faktiskt växt riktigt mycket, och de agerar fortfarande förband på en del turnéer.
Ren spekulation, och vinner SS och Co. så får vi nog mer klarhet i det hela. Det skulle vara intressant att se hur mycket som återinvesterats i bandet, jag utgår då även från att vi får se hur mycket de gamla medlemmarna bidragit ekonomiskt också. För om det är ett gemensamt företag bör det väl vara rimligt att de alla delat på den ekonomiska bördan och risken.