Citat:
Ursprungligen postat av
Chrille P
Jag underskattar absolut inte deras musikaliska kvaliteter. Jag har överhuvudtaget inte uttalat mig om dessa. Men då ska jag väl delvis göra det nu då.
Ghost som koncept kommer inte att hålla hur länge som helst. Just att så mycket är uppbyggt runt image och yta är komplext. De (Forge först och främst) må vara duktiga på att snickra ihop hittiga popdängor (enligt vissa) men det som gjorde dem stora är imagen och mystiken. Om det var musiken som attraherade folk i första hand så skulle rimligen Magna Carta Cartel ha blivit betydligt större. Om vi skalar av ytan så skulle extrem-metal folk inte ägna bandet en tanke eftersom det är ett popband, söderhipsters kan jag inte uttala mig om. Så vad som är grunden varpå hela framgången vilar ja där är vi av vitt skilda åsikter du och jag.
Nej, men eftersom du bortsåg från dem så tolkade jag det så vilket jag ber om ursäkt för.
I mina ögon så var första plattan en stor snackis och växte rejält innan alltför många hade sett dem, d v s det var en, i nutiden, egen grej med riktigt bra låtar som sedan backades upp av en väl uttänkt och utstuderad image.
Självklart är det just ytan/imagen som attraherar en viss "folkgrupp" men det är ju min poäng, d v s de har ett otroligt brett tänk och sen när man fastnat för det ena så kommer det andra.
Jag har verkligen försökt med Magna Carta Cartel och Subvision men tycker, ärligt talat – lovar, inte att de håller samma kvalitet som det Ghost gör och har gjort. Det är Ghost lite i "sin linda" kan jag känna men sedan har de utvecklat, ändrat och gjort nytt/annat.
Självklart håller ingenting för evigt men att vara så här pass långt med en andra platta finns det en hel del "image-band" som inte är i närheten av. Släpper de en tredje bra och det fortfarande går framåt/uppåt så är i alla fall jag nöjd.
Att de sedan snickrade på imagen väldigt tidigt tyder ju på en oerhört väl genomtänkt plan så det kan mycket väl vara så att Forge tänker i dina banor och redan har steg 3, 4 och 5 färdiga.
Ha det gott!
Ps. Jag vill bara tillägga att det är få band som jag tycker är så oerhört mäktiga och kompetenta live. Visst, det ligger bakgrunder och det trixas men helheten av en konsert är en riktigt stark upplevelse och något jag tror gynnar dem i deras karriär. Ds.