Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Det saknas fortfarande massor med information om exakt hur farligt utarmat uran är.
Det är ingen skillnad mellan naturligt Uran gentemot utarmat Uran (DU) vad gäller dess giftighet.
Jag tycker det borde finnas massor av kända hälsoeffekter eftersom Uran har ju brutits och hanterats sedan lång tid tillbaka. Sveriges första kända pechblände-fyndighet finns i Digelskäret, en liten ö mitt emellan Gävle och Grisslehamn. Pechblände är ett av de uranrikare mineralerna som finns.
Av cancerrisken så är den tydligen nästan till allra största delen beroende på Radon i gruvorna, inte Uranet
Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Det världen behöver är äkta forskning på området. Inte falska artiklar som fokuserar på i princip icke-existernade strålningsskador (beta/gamma) från utarmat uran och helt ignorerar toxiciteten. Allt man kan få ut av denna typ av färgade artiklar är att de är skrivna av folk som inte vet särskilt mycket och därför rejält missar målet i sin kritik. Korrekt underbyggd kritik är viktig - och oftast även säljande. Falsk kritik baserat på lögner och gissningar försämrar däremot möjligheten att få myndigheter och militär att faktiskt komma till korrekta bedömningar om farligheten.
Ja precis - För att direkt bevisa att det är DU man funnit, så tex så behöver man massor av urinprover, och göra isotopanalyser av dessa. Är halten U-235 lägre än hos naturligt Uran så är ursprunget ifrån DU, Men det kan tänkas att de amerikanska soldaterna är uppväxta i områden där det faktiskt finns naturligt Uran i berggrunden och att de fått i sig detta den vägen. Jag menar att det har inte tagits prover på soldaterna innan Desert Storm påbörjades.
Hela tjafset om DU började först när USAs tillkännagav att de använde DU i sina projektiler. Att de är ett sk
Wunderwaffen, journalisterna har ju hjälpt tilll att odla den myten. Eftersom de inte är ett dugg tekniskt kunniga de flesta av dem...
Och det låter ju extremt mystifierat och suspekt med "Depleted" Uranium, och Uran har ju ett oförtjänt rykte hos allmänheten, trots att ett okänt antal 10 000 tals hushåll säkert har kvar sådant gammalt glas med Uran i.
Man tror ju att ryssarna använt DU sedan 1970-talet och så gäller nog också för USA
Citat:
Ursprungligen postat av
DrSvenne
Ja, någonting är rent åt h-e fel med den här diskussionen. Kom ihåg att skribenterna inbillar sig åtminstone indirekt att DU är mycket värre än naturligt Uran, om man läser emellan raderna. Det är dock inte sant, skillnaden i giftighet emellan DU och naturligt Uran är fullständigt obetydlig i dessa sammanhang.
Jag menar alltså att skribenterna i de länkade artiklarna påstår indirekt att DU är mycket farligare än något annat. Indirekt att DU ingår i en "antimuslimsk konspiration". Inte att skribenterna i denna tråd tror detsamma, ursäkta för syftningsfelet. Även i Balkankrigen användes mängder med DU-ammunition utan att det blev en mängd klagomål, nu regnar det ju i och för sig regelbundet i Balkan så eventuellt damm tvättas bort så småningom och hamnar i marken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Halfman
Helt riktigt, allt du skrev. Svensk gatsten är mer radioaktiv än DU. Man kanske kan sätta dit en gatstenskastande upploppshuligan för olaga vapeninnehav av radiologiska vapen. Helt plötsligt är AFA och annat vänsterpatrask de största brukarna av massförstörelsevapen.

AFA-Vänstern kan väl kan väl bada i någon fjällbäck av något slag, då får de i sig både lite Uran, Radium och Radon. Och en trevlig utflykt på köpet. Eller varför inte jobba vid en stenkross där man gör makadam ? Trevligt med lite Uran-innehållande stendamm.
Citat:
Ursprungligen postat av
Halfman
Jag har för mig att en del amerikanska soldater fick hälsoproblem efter första Gulfkriget. En del soldater klättrade runt på utslagna stridsvagnar och därmed rörde upp DU-damm som inandades. Även personal som bärgade och hanterade fordon som råkat ut för friendly fire fick problem på grund av bristande säkerhets- och saneringsrutiner. Det var alltså personer som hade närkontakt med resterna.
Ja hade man haft gott om vatten hade man nog kunnat bara spola av vraken med vatten, ev högtryck, men nu skedde ju dessa strider i öknen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Halfman
Nu är väl detta inget som mongomanerna (mytomaniska mongon ) i den här tråden bryr sig om. Det diktades ju inte fram ur någon iransk propagandaofficers magiska anus.
Haha, ja jo fast det kan ju hända att
parastoo och
IR5 faktiskt är iranska propagandaofficerare, det vet vi ju inte ?
Eller är de ifrån CIA eller Mossad ?
Hursomhelst så tror jag att Irans egna "Islamistiska" Uran är ofarligt för dem själva, åtminstone så tror de det själva..
CIA och Mossad har ju dock mycket värre grejer, tex rött kvicksilver, ett svårslaget supervapen